Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-459/09-2/JG
z 29 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-459/09-2/JG
Data
2009.09.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
budynek
inwestycje
koszty uzyskania przychodów
lokale
najem
odszkodowania
opłaty sądowe
parking
przychód
usługi prawnicze


Istota interpretacji
CIT - kosztów uzyskania przychodów, jako kosztów bezpośrednio związanych z nową inwestycją



Wniosek ORD-IN 467 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w W działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2009 r. (data wpływu 6 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • kosztów uzyskania przychodów, jako kosztów bezpośrednio związanych z nową inwestycją dotyczących:

  • niezamortyzowanej wartości budynku, kosztów rozbiórki budynku, wypłaconego odszkodowania, ochrony parkingu przy placu budowy, koszty usług prawnych związanych z inwestycją (przygotowywanie umów, tłumaczenia umów i dokumentów wykonywane przez tłumaczy języków obcych, kserowanie dokumentów), koszty związane z uzyskaniem wykazów zmian gruntowych, opłaty sądowe związane z realizowaną inwestycją, opłaty za przyłącze sieci ciepłowniczej, koszty budowy przyłączenia energii, koszty usług geodezyjnych, koszty wykonywania zdjęć i fotografii dla potrzeb dokumentujących budowę, koszty dziennika budowy, koszty opłat za zajęcie pasa drogowego, trawnika i chodnika, opłaty za usunięcie drzew, opłaty do Funduszu G-K, koszty dzierżawy niektórych urządzeń dla potrzeb budowy, koszty badań technicznych urządzeń, koszty wykonania dodatkowych projektów, których konieczność powstała w trakcie budowy, koszty wywozu gruzu i odpadów budowlanych, koszty badań chemicznych próbek ziemi, koszty nadzoru technicznego, koszty przyłączenia energii elektrycznej i uzgodnień z tym związanych, koszty materiałów biurowych na potrzeby budowy, koszty ubezpieczenia majątku, opłaty i prowizje bankowe, a także koszty rozbiórki i inne koszty związane z rozbiórką budynku, koszty usług gastronomicznych cateringowych na narady z projektantami, wykonawcami i innymi kontrahentami, koszty reklamy budowanego obiektu, koszty amortyzacji za miesiąc, w którym budynek został przekazany do rozbiórki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

C. Sp. z o.o. w W jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Na podstawie przedwstępnej warunkowej umowy sprzedaży prawa wieczystego użytkowania nieruchomości oraz własności mającego powstać na tym gruncie budynku zawartej 16.12.2005 roku C Sp. z o.o. w W jako sprzedający zobowiązał się sprzedać Spółce G. Sp. z o.o. w W prawo wieczystego użytkowania oraz prawo własności budynku. Strony umowy ustaliły, że płatność na poczet ceny nabycia własności nieruchomości budynkowej wraz z prawem wieczystego użytkowania wieczystego następować będzie w formie zaliczek miesięcznych. Podstawą do ustalenia wysokości tych zaliczek była wartość robót budowIano-montażowych wykonanych w poszczególnych miesiącach.

Przed podjęciem budowy nowego budynku, który zgodnie z umową podlegać będzie sprzedaży po zakończeniu budowy na tym samym gruncie usytuowany był inny budynek. Dla celów wybudowania nowego dotychczasowy budynek musiał zostać rozebrany. Budynek, który został rozebrany nie był w całości zamortyzowany. W budynku podlegającym rozbiórce dla celów budowy nowego obiektu znajdowały się lokale użytkowe, które były wynajmowane innym użytkownikom. W związku z mającą się rozpocząć budową nowego obiektu C D jako wynajmujący lokale zmuszony był rozwiązać umowy najmu, z którego to tytułu dotychczasowym najemcom zostały wypłacone odszkodowania. W związku z realizacją budynku przeznaczonego na sprzedaż Spółka poniosła inne koszty takie jak: koszty ochrony parkingu przy placu budowy, koszty usług prawnych związanych z inwestycją (przygotowywanie umów, tłumaczenia umów i dokumentów wykonywane przez tłumaczy języków obcych, kserowanie dokumentów), koszty związane z uzyskaniem wykazów zmian gruntowych, opłaty sądowe związane z realizowaną inwestycją opłaty za przyłącze sieci ciepłowniczej, koszty budowy przyłączenia energii, koszty usług gastronomicznych cateringowych na narady z projektantami, wykonawcami i innymi kontrahentami, koszty usług geodezyjnych, koszty wykonywania zdjęć i fotografii dla potrzeb dokumentujących budowę, koszty dziennika budowy, koszty opłat za zajęcie pasa drogowego, trawnika i chodnika, opłaty za usunięcie drzew, opłaty do Funduszu Geodezyjno-Kartograficznego, koszty dzierżawy niektórych urządzeń dla potrzeb budowy, koszty badań technicznych urządzeń, koszty wykonania dodatkowych projektów, których konieczność powstała w trakcie budowy, koszty ubezpieczenia majątku, koszty nadzoru technicznego, koszty przyłączenia energii elektrycznej i uzgodnień z tym związanych, koszty materiałów biurowych na potrzeby budowy, opłaty i prowizje bankowe, koszty reklamy budowanego obiektu, budynek podlegał amortyzacji w miesiącu, w którym został przekazany do rozbiórki, poniesiono koszty wywozu gruzu i odpadów budowlanych oraz koszty badań chemicznych próbek ziemi. Działalność wnioskodawcy polegająca na budowie budynków z przeznaczeniem na sprzedaż nie jest jego jedyną działalnością.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy niezamortyzowana wartość budynku, który został rozebrany oraz koszty rozbiórki i inne koszty związane z rozbiórką budynku stanowią koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami z tytułu sprzedaży nowego wybudowanego budynku w rozumieniu art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2000 r, Nr 54, poz. 654 z późniejszymi zmianami), czy też wartość niezamortyzowana rozebranego budynku oraz koszty rozbiórki i inne koszty związane z rozbiórką stanowić będą koszty pośrednie, o których mowa w art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy odszkodowania wypłacone z tytułu konieczności wcześniejszego rozwiązania umów najmu lokali użytkowych będą stanowiły koszty bezpośrednie, czy też inne niż bezpośrednio związane z przychodami...
  3. Czy pozostałe koszty, tj.: ochrony parkingu przy placu budowy, koszty usług prawnych związanych z inwestycją (przygotowywanie umów, tłumaczenia umów i dokumentów wykonywane przez tłumaczy języków obcych, kserowanie dokumentów), koszty związane z uzyskaniem wykazów zmian gruntowych, opłaty sądowe związane z realizowaną inwestycją opłaty za przyłącze sieci ciepłowniczej, koszty budowy przyłączenia energii, koszty usług gastronomicznych cateringowych na narady z projektantami, wykonawcami i innymi kontrahentami, koszty usług geodezyjnych, koszty wykonywania zdjęć i fotografii dla potrzeb dokumentujących budowę, koszty dziennika budowy, koszty opłat za zajęcie pasa drogowego, trawnika i chodnika, opłaty za usunięcie drzew, opłaty do Funduszu Geodezyjno-Kartograficznego, koszty dzierżawy niektórych urządzeń dla potrzeb budowy, koszty badań technicznych urządzeń, koszty wykonania dodatkowych projektów, których konieczność powstała w trakcie budowy, koszty ubezpieczenia majątku, koszty nadzoru technicznego, koszty przyłączenia energii elektrycznej i uzgodnień z tym związanych, koszty materiałów biurowych na potrzeby budowy, opłaty i prowizje bankowe, koszty reklamy budowanego obiektu, koszty amortyzacji za miesiąc, w którym budynek został przekazany do rozbiórki, koszty wywozu gruzu i odpadów budowlanych, koszty badań chemicznych próbek ziemi - będą stanowiły koszty bezpośrednie czy też inne niż bezpośrednio związane z przychodami...

Stanowisko Spółki dot. pytania nr 1:

Niezamortyzowana wartość rozebranego budynku oraz koszty rozbiórki i inne koszty z rozbiórką budynku związane stanowią koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, o których mowa w art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późniejszymi zmianami). Budynek dotychczasowy został bowiem rozebrany w celu wybudowania nowego, który będzie przedmiotem sprzedaży w celu osiągnięcia przychodów. Niezamortyzowana wartość rozebranego budynku oraz w/w koszty związane są bezpośrednio z przychodami, które ma przynieść na nowo zabudowana nieruchomość, a zatem niezamortyzowana wartość oraz koszty powinny być uznane za koszty bezpośrednie.

Stanowisko Spółki dot. pytania nr 2:

Zdaniem wnioskodawcy za koszty bezpośrednie należy również uznać odszkodowania wypłacone najemcom w związku z koniecznością wcześniejszego rozwiązania umów najmu dla celów rozbiórki budynku, a następnie wybudowania nowego obiektu.

Stanowisko Spółki dot. pytania nr 3:

Pozostałe koszty, tj. ochrony parkingu przy placu budowy, koszty usług prawnych związanych z inwestycją (przygotowywanie umów, tłumaczenia umów i dokumentów wykonywane przez tłumaczy języków obcych, kserowanie dokumentów), koszty związane z uzyskaniem wykazów zmian gruntowych, opłaty sądowe związane z realizowaną inwestycją opłaty za przyłącze sieci ciepłowniczej, koszty budowy przyłączenia energii, koszty usług gastronomicznych cateringowych na narady z projektantami, wykonawcami i innymi kontrahentami, koszty usług geodezyjnych, koszty wykonywania zdjęć i fotografii dla potrzeb dokumentujących budowę, koszty dziennika budowy, koszty opłat za zajęcie pasa drogowego, trawnika i chodnika, opłaty za usunięcie drzew, opłaty do Funduszu Geodezyjno-Kartograficznego, koszty dzierżawy niektórych urządzeń dla potrzeb budowy, koszty badań technicznych urządzeń, koszty wykonania dodatkowych projektów, których konieczność powstała w trakcie budowy, koszty ubezpieczenia majątku, koszty nadzoru technicznego, koszty przyłączenia energii elektrycznej i uzgodnień z tym związanych, koszty materiałów biurowych na potrzeby budowy, opłaty i prowizje bankowe, koszty reklamy budowanego obiektu, koszty amortyzacji za miesiąc, w którym budynek został przekazany do rozbiórki, koszty wywozu gruzu odpadów budowlanych oraz koszty badań chemicznych próbek ziemi również zdaniem wnioskodawcy są kosztami bezpośrednimi. Stanowisko wnioskodawcy o zaliczeniu w/w kosztów do kosztów bezpośrednich wynika z tego, że wszystkie w/w koszty można bezpośrednio powiązać z realizowaną inwestycją a pomiędzy tymi kosztami a inwestycją zachodzi związek przyczynowo-skutkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w W, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj