Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-452/09-4/MK
z 12 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-452/09-4/MK
Data
2009.10.12


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
opodatkowanie
promocja
przychody z innych źródeł
sprzedaż premiowa
zwolnienie


Istota interpretacji
bezpłatne wykonanie usług fryzjerskich na podstawie bezimiennych zaproszeń w ramach promocji i reklamy, w których będzie określona wartość wykonywanej usługi na kwotę nie przekraczającą 100 zł, zwolniona jest od podatku dochodowego. Natomiast bezpłatne wykonanie usługi na podstawie bezimiennych zaproszeń w ramach promocji i reklamy, w których nie będzie określona wartość wykonywanej usługi będzie zwolniona od podatku dochodowego, jeżeli wartość wykonanej usługi nie przekroczy kwoty 100 zł, jeżeli wartość wykonanej usługi przekroczy kwotę 100 zł, będzie stanowić ona dla otrzymującego przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 i w związku z tym będzie podlegać opodatkowaniu cała wartość wykonanej usługi.



Wniosek ORD-IN 325 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30.06.2009 r. (data wpływu 06.07.2009 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 15.09.2009 r., data wpływu 21.09.2009 r.), na wezwanie Nr IPPB2/415-452/09-2/MK z dnia 10.09.2009 r. (data nadania 10.09.2009 r., data doręczenia 14.09.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wartości wykonanej nieodpłatnie usługi w ramach promocji i reklamy na rzecz zaproszonych osób na podstawie bezimiennych zaproszeń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.07.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wartości wykonanej nieodpłatnie usługi w ramach promocji i reklamy na rzecz zaproszonych osób na podstawie bezimiennych zaproszeń.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest polską spółką prawa handlowego, która w swojej działalności gospodarczej m.in. ma za zadanie otwieranie w ramach zakupionej franszyzy własnych salonów fryzjerskich. Aby zachęcić do odwiedzania salonów i zdobyć jak najwięcej klientów, Spółka zamierza w ramach reklamy wydawać bezimienne zaproszenia na podstawie, których będzie wykonywała usługi na rzecz zaproszonych osób fizycznych. Będą to osoby z dziedziny polityki, kultury i biznesu.

Zaproszenia te będą miały określoną wartość, będą również zaproszenia bez określonej wartości.

Rozdawane będą bezpłatnie na konferencjach, festynach, targach, spotkaniach marketingowych.

Ponieważ przedmiotowy wniosek zawierał braki formalne, pismem z dnia 10.09.2009 r. Nr IPPB2/415-452/09-02/MK wezwano Wnioskodawcę do ich uzupełnienia poprzez.

  • wskazanie czy wykonane w ramach promocji i reklamy usługi na rzecz zaproszonych osób na podstawie bezimiennych zaproszeń będą świadczone nieodpłatnie...
  • podanie kwoty na jaką będą opiewały zaproszenia, w których będzie wskazana wartość wykonanej usługi...

Braki uzupełniono prawidłowo w wyznaczonym terminie. W kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że:

Wykonane w ramach promocji i reklamy usługi na rzecz zaproszonych osób na podstawie bezimiennych zaproszeń będą świadczone nieodpłatnie.

Zaproszenia, w których będzie wskazana wartość wykonanej usługi będą opiewały na kwotę 100 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy obrót dotyczący wartości wykonanej usługi należy opodatkować podatkiem VAT...
  2. Czy obrót uzyskany z tyt. realizacji zaproszeń stanowi przychód w rozumieniu ustawy o pdop, a koszty związane z wykonaniem usługi będą kosztem uzyskania przychodów w Spółce...
  3. Czy zrealizowana usługa nie powoduje przychodu u osób, na rzecz których została wykonana...

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad.1.

Wartość wykonanej usługi zostanie zarejestrowana na kasie fiskalnej, a należny podatek VAT od tego obrotu odprowadzony do Urzędu Skarbowego.

Ad. 2.

Obrót uzyskany z tytułu realizacji zaproszeń nie będzie przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, natomiast koszty związane z wykonaniem usługi, łącznie z odprowadzonym podatkiem VAT będą kosztem uzyskania przychodów.

Ad.3.

Usługi wykonane w ramach promocji i reklamy na podstawie bezimiennych zaproszeń w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowią przychodu u tych osób.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej obejmuje zagadnienia związane z podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych zostały wydane odrębne interpretacje.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi wchodzące w zakresie działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępniania.

Według przepisu art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera bowiem jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do tego źródła.

Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolniona z tego podatku jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą – jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 100 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Podstawową przesłanką zastosowania omawianego zwolnienia jest otrzymanie od świadczeniodawcy nieodpłatnego świadczenia oraz aby obdarowanymi nie były osoby będące pracownikami świadczeniodawcy lub związane z nim stosunkiem cywilnoprawnym, jak też czy wartość nieodpłatnego świadczenia nie przekraczała jednorazowo kwoty 100 zł i czy otrzymano je w związku z promocją lub reklamą dokonującego świadczenia.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”. Dokonując zatem wykładni gramatycznej, za „nieodpłatne świadczenie” uznać należy świadczenia „nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne” (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa 2003 r.). Zatem należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu. Przedmiotowe zwolnienie w praktyce ma zastosowanie do nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach akcji promocyjno-reklamowych, w czasie których wręcza się drobne gadżety reklamowe i promocyjne (np. kalendarze, upominki i drobne prezenty) czy też wykonuje usługi wchodzące w zakresie działalności gospodarczej dokonującego świadczenia.

W prawie podatkowym brak jest definicji promocji. Wskazać jednak należy, że na potrzeby prawa podatkowego pod pojęciem promocji rozumieć należy ogół czynności związanych z oddziaływaniem na klientów i potencjalnych nabywców polegających na dostarczaniu informacji, argumentacji, obietnic, a także zachęty, skłaniającej do nabywania oferowanych produktów i usług, jak również wytwarzających przychylną opinię o firmie.

Przepisy ww. ustawy podatkowej nie zawierają również definicji pojęcia reklamy, którą w oparciu o definicje słownikowe można określić jako rozpowszechnianie informacji o towarach i usługach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, w celu zachęty do nabywania towarów i korzystania z określonych usług". Reklama jest to oddziaływanie na zewnątrz na nieokreślonego kontrahenta, jest skierowana i dostępna potencjalnie dla wszystkich, posiada zatem ogólny, anonimowy, powszechny, nieprywatny charakter.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza wykonać nieodpłatnie w ramach promocji i reklamy usługi fryzjerskie na rzecz zaproszonych gości na podstawie bezimiennych zaproszeń rozdawanych bezpłatnie. Wśród rozdawanych zaproszeń będą takie, w których będzie określona wartość wykonywanej usługi na kwotę 100 zł, będą również rozdane zaproszenia bez określonej wartości wykonywanej usługi.

Zaproszenia będą przekazywane osobom z dziedziny polityki, kultury i biznesu oraz rozdawane uczestnikom biorącym udział w konferencjach, festynach, targach, spotkaniach marketingowych.

Z powyższego wynika, że wykonywane w ramach promocji i reklamy usługi będą skierowane do indywidualnych osób posiadających zaproszenie. Warunkiem skorzystania z bezpłatnej usługi będzie okazanie otrzymanego zaproszenia, co skutkuje tym, że uzyskane w ten sposób świadczenie ma indywidualny charakter i zachodzą przesłanki do przypisania przychodu określonej osobie.

Mając na uwadze powyższe, bezpłatnie wykonana w ramach promocji i reklamy usługa fryzjerska na podstawie bezimiennego zaproszenia, w którym będzie określona wartość wykonywanej usługi na kwotę nie przekraczającą 100 zł, będzie zwolniona od podatku dochodowego, co wynika z treści w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych , który stanowi, że wartość nieodpłatnych świadczeń otrzymanych w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy – jeżeli jednorazowo nie przekracza kwoty 100 zł zwolniona jest od podatku dochodowego. Ustawodawca wyłączył stosowanie przedmiotowego zwolnienia tylko w sytuacji, gdy świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Również wykonana bezpłatnie usługa fryzjerska na podstawie bezimiennych zaproszeń w ramach promocji i reklamy, w których nie będzie określona wartość wykonywanej usługi będzie zwolniona od podatku dochodowego, jeżeli wartość wykonanej usługi nie przekroczy kwoty 100 zł. Natomiast jeżeli wartość wykonanej usługi przekroczy kwotę 100 zł, będzie stanowić ona dla otrzymującego przychód podlegający opodatkowaniu.

Wartość wykonywanej usługi stanowić będzie dla otrzymującego nieodpłatne świadczenie w rozumieniu art. 11 ust. 1 i art. 11 ust. 2a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będzie podlegać opodatkowaniu tym podatkiem jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1ww. ustawy.

Tym samym świadczeniodawca zgodnie z art. 42a ww. ustawy zobowiązany będzie do sporządzenia informacji według wzoru na druku PIT–8C o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego, następnego roku przekazać podatnikom oraz urzędom skarbowym, właściwym według ich miejsca zamieszkania. Natomiast podatnik, dla którego wystawiona zostanie informacja PIT-8C winien w swoim zeznaniu rocznym uwzględnić kwotę przychodu wynikającą z tej informacji.

Reasumując bezpłatne wykonanie usług fryzjerskich na podstawie bezimiennych zaproszeń w ramach promocji i reklamy, w których będzie określona wartość wykonywanej usługi na kwotę nie przekraczającą 100 zł, zwolniona jest od podatku dochodowego. Natomiast bezpłatne wykonanie usługi na podstawie bezimiennych zaproszeń w ramach promocji i reklamy, w których nie będzie określona wartość wykonywanej usługi będzie zwolniona od podatku dochodowego, jeżeli wartość wykonanej usługi nie przekroczy kwoty 100 zł, jeżeli wartość wykonanej usługi przekroczy kwotę 100 zł, będzie stanowić ona dla otrzymującego przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 i w związku z tym będzie podlegać opodatkowaniu cała wartość wykonanej usługi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj