Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-426/09-2/AJ
z 6 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-426/09-2/AJ
Data
2009.10.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Osoby prawne jako płatnicy

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
odsetki
pożyczka
umowa
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
Czy Spółka miała obowiązek do potrącenia zryczałtowanego podatku dochodowego i w jakiej wysokości w związku z dokonywaniem płatności (kapitalizacją) odsetek od umowy pożyczki na rzecz Spółki z Wielkiej Brytanii ? Czy Spółka będzie miała prawo do zaliczenia w koszty uzyskania przychodu zapłaconego zryczałtowanego podatku dochodowego, jeżeli pożyczkodawca - Spółka z Wielkiej Brytanii nie wyraziła zgody na jego potrącenie przy kapitalizacji bądź spłacie odsetek od pożyczki ?



Wniosek ORD-IN 784 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21.07.2009 r. (data wpływu 28.07.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania podatkiem „u źródła” płatności odsetkowych na rzecz brytyjskiego rezydenta podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.07.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania podatkiem „u źródła” płatności odsetkowych na rzecz brytyjskiego rezydenta podatkowego oraz w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów elementu kosztowego otrzymanej pożyczki o równowartości podatku u źródła, którego ciężar poniesienia spoczywa zgodnie z umową pożyczki na Spółce.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest stroną umowy zawartej 27 grudnia 2006 r., ze Spółką w Wielkiej Brytanii, której przedmiotem jest pożyczka odnawialna przeznaczona na cele działalności gospodarczej. Z tytułu pożyczki Spółka płaci na koniec każdego okresu rozliczeniowego odsetki, o ile nie zostaną one skapitalizowane do kwoty pożyczki. Spółka z Wielkiej Brytanii nie prowadzi na terytorium Rzeczypospolitej działalności poprzez zakład w rozumieniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z 1976 r. oraz Konwencji do umowy unikaniu podwójnego opodatkowania z 1976 r. (tj. m.in. poprzez stałą placówkę taką jak oddział, miejsce zarządu filie, biuro, fabrykę czy warsztat).

Umowa została zawarta na okres od 4 lutego 2005 r. do 4 lutego 2009 r. Spółka posiada aktualny certyfikat rezydencji Spółki z Wielkiej Brytanii. W jednym z punktów ww. umowy pożyczki pożyczkobiorca zobowiązuje się do zapłaty pożyczkodawcy należnych kwot bez potrąceń lub odliczeń z tytułu podatków lub innego rodzaju odliczeń, o ile nie są one wymagane przepisami prawa W przypadku, gdy prawo zobowiązuje pożyczkobiorcę do potrącenia lub odliczenia podatków bądź innych kwot od płatności dokonywanych w ramach niniejszej umowy, płatność zostaje zwiększona w stopniu zapewniającym pożyczkodawcy uzyskanie pełnej kwoty przewidzianej do zapłaty w ramach niniejszej umowy Pożyczkobiorca dostarcza pożyczkodawcy na żądanie dowód potrącenia podatkowego w celu umożliwienia pożyczkodawcy odzyskania potrąconych lub odliczonych podatków W przypadku, gdy po otrzymaniu po otrzymaniu takiego dowodu przez Pożyczkodawcę zostaje ustalone, iż pożyczkodawcy przysługuje prawo zaliczenia na poczet wszelkich należnych z jego strony podatków lub zwrot nadpłaconego podatku w związku z potrąconymi łub odliczonymi kwotami odbiorca niezwłocznie zwraca pożyczkobiorcy kwotę wynikającą z takiego zaliczenia lub zwrotu uzyskanego przez pożyczkodawcę Spółka z Wielkiej Brytanii stwierdziła, ze nie przysługuje jej prawo odliczenia zapłaconego przez pożyczkobiorcę podatku i odmówiła Spółce zwrotu zapłaconego przez nią zryczałtowanego podatku dochodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka miała obowiązek do potrącenia zryczałtowanego podatku dochodowego i w jakiej wysokości w związku z dokonywaniem płatności (kapitalizacją) odsetek od umowy pożyczki na rzecz Spółki z Wielkiej Brytanii ...
  2. Czy Spółka będzie miała prawo do zaliczenia w koszty uzyskania przychodu zapłaconego zryczałtowanego podatku dochodowego, jeżeli pożyczkodawca - Spółka z Wielkiej Brytanii nie wyraziła zgody na jego potrącenie przy kapitalizacji bądź spłacie odsetek od pożyczki ...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest wykładnia przepisów w zakresie pytania oznaczonego nr 1. Wniosek w zakresie pytania oznaczonego nr 2 zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 21 ust. 1 updop, jeżeli podatnicy nie posiadający w Polsce siedziby lub zarządu uzyskują na terytorium Polski przychody m. in. z tytułu odsetek, przychody te podlegają opodatkowaniu (zwanym w dalszej części podatkiem u źródła), o ile właściwe umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowią inaczej. Tym samym na mocy przytoczonego przepisu, wypłaty z tytułu odsetek od pożyczki dokonywane przez Spółkę na rzecz Spółki z Wielkiej Brytanii podlegają opodatkowaniu w Polsce podatkiem zryczałtowanym. Przy czym, należy zauważyć, że zgodnie z art. 26 ust. 7 updop wykonanie zobowiązania w jakiejkolwiek formie, w tym poprzez zapłatę, potrącenie lub kapitalizację odsetek należnych podmiotowi zagranicznemu traktowane jest - dla celów podatku u źródła - tak samo jak „wypłata”. W efekcie na mocy powyższego przepisu, należy uznać, że kapitalizacja odsetek prowadzi również do obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego przez Spółkę w momencie ich kapitalizacji. Art. 21 ust. 1 updop stanowi, że - co do zasady - podatek u źródła od przychodów odsetkowych ustala się w wysokości 20%.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż w związku z implementacją Dyrektywy Rady 2003/48/WE z 3 czerwca 2003 r. w sprawie wspólnego opodatkowania odsetek i należności licencyjnych między powiązanymi spółkami różnych Państw Członkowskich, updop przewiduje w przypadku płatności odsetek z Polski do podmiotów z innych krajów Unii Europejskiej zastosowanie od 1 lipca 2013 r. zwolnienie z podatku u źródła. W celu skorzystania ze zwolnienia konieczne będzie łączne spełnienie następujących warunków (art. 21 ust. 3 updop): 1. wypłacającym odsetki powinna być spółka, będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę/zarząd na terytorium Polski (lub położony W Polsce zakład spółki zagranicznej); 2. uzyskującym przychody z tytułu odsetek powinna być spółka podlegająca w innym ni Polska państwie członkowskim UE opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągnięcia; 3. wypłacający i/lub uzyskujący przychody z tytułu odsetek powinien posiadać odpowiedni udział w kapitale drugiej spółki tj.: - spółka wypłacająca powinna posiadać bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów w kapitale spółki uzyskującej przychody lub - spółka uzyskująca przychód z tytułu odsetek powinna posiadać bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki wypłacającej odsetki lub - spółka podlegająca w państwie członkowskim UE opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągnięcia, powinna posiadać bezpośrednio zarówno w spółce wypłacającej jak i w kapitale spółki otrzymującej przychody z tytułu odsetek, nie mniej niż 25% udziałów (akcji). Spółki powinny posiadać udziały (akcje) w określonej wysokości nie przerwanie przez okres co najmniej dwóch lat. Odbiorcą należności z tytułu odsetek powinna być spółka uzyskująca przychód z tytułu odsetek lub zagraniczny zakład tej spółki. Zanim pełne zwolnienie wejdzie w życie, zgodnie z wynegocjowanymi okresami przejściowymi dla Polski przyjęto następujący harmonogram obniżenia stawki zryczałtowanego podatku dochodowego: - 10% od 1 lipca 2005 r. do 30 czerwca 2009 r. - 5% od 1 lipca 2009 do 30 czerwca 2013 r. - od 1 lipca 2013 r. pełne zwolnienie.

W przypadku nie spełnienia warunków opisanych powyżej updop przewiduje, że 20% podatek u źródła pobiera się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska. Zgodnie z polsko - brytyjską umową o unikaniu podwójnego opodatkowania, stawka podatku u źródła od odsetek w okresie obowiązywania umowy wynosi: - do 31 grudnia 2006 r. - zwolnienie (zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania), - od 1 stycznia 2007 r. - 5% (zgodnie z Konwencją do umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z 2006 r.).

Zastosowanie obniżonej stawki podatku u źródła dla wypłacanych za granice odsetek jest możliwe wyłącznie pod warunkiem uzyskania od kontrahenta (podmiotu otrzymującego odsetki) aktualnego certyfikatu rezydencji podatkowej wydanego przez władze podatkowe. W przypadku braku takiego certyfikatu zastosowanie powinna mieć stawka 20%.

Spółka posiada certyfikat rezydencji Spółki z Wielkiej Brytanii. W związku z tym Spółka od odsetek zapłaconych i skapitalizowanych do 31 grudnia 2006 r. nie była zobowiązana do pobierania podatku u źródła.

W odniesieniu do odsetek wypłacanych (skapitalizowanych) po 1 stycznia 2007 r. Spółka zobowiązana była do pobierania podatku u źródła w wysokości 5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie pytania oznaczonego nr 1 uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 1.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj