Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-93/08/PS
z 21 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-93/08/PS
Data
2009.04.21


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Skala podatkowa

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
Cypr
dyrektor
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Czy w przypadku otrzymywania wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji dyrektora - członka rady dyrektorów w spółce cypryjskiej, wynagrodzenie to będzie zwolnione z opodatkowania na terenie Polski zgodnie z zasadami wskazanymi w przepisie art. 24 ust. 1 lit. a i ust. 4 Umowy polsko-cypryjskiej?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2009 r. (data wpływu 26 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce mającej siedzibę na terytorium Cypru - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 stycznia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce mającej siedzibę na terytorium Cypru.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Jest Pani osobą mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z racji posiadania w Polsce centrum interesów życiowych (osobistych i gospodarczych) oraz przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym dłużej niż 183 dni (zgodnie z art. 3 ust. 1a Ustawy o PIT). Konsekwentnie, w świetle art. 3 ust. 1 Ustawy o PIT podlega Pani w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów), bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Obecnie rozważa Pani przyjęcie propozycji stanowiska dyrektora - członka rady dyrektorów ("the board of directors") w spółce kapitałowej (osobie prawnej) z siedzibą na Cyprze (będącej tym samym cypryjskim rezydentem podatkowym i podatnikiem cypryjskiego podatku dochodowego). Spółka cypryjska, w której planuje Pani objąć stanowisko jest odpowiednikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w rozumieniu polskiego Kodeksu spółek handlowych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy słusznie Pani uważa, że w przypadku otrzymywania wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji dyrektora - członka rady dyrektorów w spółce cypryjskiej, wynagrodzenie to będzie zwolnione z opodatkowania na terenie Polski zgodnie z zasadami wskazanymi w przepisie art. 24 ust. 1 lit. a i ust. 4 Umowy polsko-cypryjskiej...


Zdaniem Wnioskodawczyni, w opisanym stanie faktycznym odpowiedź na powyższe pytanie jest twierdząca, tj. wynagrodzenie otrzymywane z tytułu pełnienia funkcji dyrektora (członka rady dyrektorów) w spółce cypryjskiej będzie zwolnione z opodatkowania na terenie Polski zgodnie z zasadami wskazanymi w przepisie art. 24 ust. 1 lit. a i ust. 4 Umowy polsko-cypryjskiej. Wynagrodzenie to będzie wpływać jedynie na zasady ustalenia stawki podatku w Polsce, znajdującej zastosowanie do opodatkowania dochodów podlegających opodatkowaniu według skali podatkowej.

Zgodnie z treścią przepisu art. 3 ust. 1 Ustawy o PIT, jako osoba będąca polskim rezydentem podatkowym podlega opodatkowaniu polskim podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródła tych dochodów (przychodów). Mając na uwadze treść powyższego przepisu należy uznać, że wynagrodzenie, które będzie otrzymywać od spółki cypryjskiej z tytułu pełnienia funkcji dyrektora (członka rady dyrektorów) podlegałoby opodatkowaniu na terenie Polski. Jednakże, biorąc pod uwagę treść przepisu art. 4a Ustawy o PIT, powołany powyżej przepis stosuje się z uwzględnieniem zawartych przez Polskę postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z treścią przepisu art. 16 Umowy polsko-cypryjskiej wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne należności otrzymywane przez osoby mające miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (na terenie Polski) otrzymywane z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie (na terytorium Cypru) mogą być opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie (na Cyprze). Natomiast zgodnie z treścią przepisu art. 24 ust. 1 lit. a Umowy polsko-cypryjskiej, w sytuacji, gdy osoba mająca miejsce zamieszkania na terytorium Polski osiąga dochód, który może być opodatkowany na Cyprze, to dochód ten jest zwolniony od opodatkowania w Polsce. Brzmienie przepisu art. 16 Umowy polsko-cypryjskiej w polskiej wersji językowej wskazuje, że dyspozycją tego przepisu objęte są wyłącznie wynagrodzenia członków rad nadzorczych spółek cypryjskich, co może nasuwać wątpliwości, czy przepis ten może znaleźć zastosowania również w odniesieniu do osoby zamierzającej objąć stanowisko dyrektora (członka rady dyrektorów). Wątpliwości w tym zakresie wyjaśnia jednak przepis art. 30 Umowy polsko-cypryjskiej, który wskazuje, że w przypadku rozbieżnych interpretacji rozstrzygający jest anglojęzyczny tekst umowy.


Przepis art. 16 Umowy polsko-cypryjskiej w wersji angielskiej odnosi się jednoznacznie do wszelkich wynagrodzeń wypłacanych w zamian za pełnienie funkcji członka w organie określanym jako "the board of directors" ("rada dyrektorów"), który powinien być rozumiany szerzej niż "rada nadzorcza" w rozumieniu polskiego Kodeksu spółek handlowych. Należy wskazać, że zakres obowiązków dyrektorów w spółkach cypryjskich jest znacznie szerszy niż zakres obowiązków członka rady nadzorczej w polskich spółkach handlowych. Cypryjskie prawo spółek nie przewiduje utworzenia w spółkach rady nadzorczej, a funkcję tego organu sprawują właśnie dyrektorzy. Członkowie rady dyrektorów pełnią również funkcje zarządcze. Oznacza to, że art. 16 Umowy polsko-cypryjskiej znajdzie zastosowanie do wynagrodzeń wypłacanych w zamian za pełnienie funkcji dyrektora (członka rady dyrektorów) w spółce cypryjskiej. Tym samym, przepis ten znajdzie również zastosowanie do opisanego powyżej zdarzenia przyszłego. Reasumując, zgodnie z art. 16 Umowy polsko-cypryjskiej wynagrodzenie, które Wnioskodawczyni otrzymywałaby w związku z pełnieniem funkcji członka rady dyrektorów w spółce cypryjskiej mogłoby być opodatkowane na terenie Cypru. Z uwagi na treść przepisu art. 24 ust. 1 lit. a Umowy polsko-cypryjskiej przedmiotowe wynagrodzenie byłoby zwolnione z opodatkowania na terenie Polski. Jednocześnie do sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym miałyby zastosowanie przepisy art. 24 ust. 4 Umowy polsko-cypryjskiej w zw. z art. 27 ust. 8 Ustawy o PIT, zgodnie z którymi wartość wynagrodzenia otrzymywanego w związku z pełnieniem funkcji dyrektora (członka rady dyrektorów) byłaby uwzględniana przy obliczaniu wysokości stopy procentowej podatku z tytułu dochodów podlegających opodatkowaniu na terenie Polski (tzw. metoda zwolnienia z progresją). Zaprezentowane stanowisko jest zgodne z szeregiem interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanych przez Dyrektorów Izb Skarbowych w imieniu Ministra Finansów w analogicznym stanie faktycznym dla innych podatników, a mianowicie:


  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 21 listopada 2008 r., sygn. IPPB2/415-321/08-2/AK,
  • interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 29 października 2008 r. sygn. ILPB2/415-527/08-3/ES oraz z 24 września 2008 r. sygn. ILPB2/415-422/08-4/JK,
  • interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 24 października 2008 r. sygn. IPPB2/415-1100/08-2/AZ, z 28 lipca 2008 r. sygn. IPPB2/415-718/08-2/AK, z 19 maja 2008 r. sygn. IPPB2/415-321/08-2/AK,
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 15 listopada 2007 r., sygn. ITPB1/415-137/07/IB.


Stanowisko przedstawione w niniejszym wniosku potwierdza również Minister Finansów w następujących postanowieniach w sprawie interpretacji prawa podatkowego:



Mając na uwadze treść zaprezentowanego uzasadnienia stanowisko Wnioskodawczyni, w Jej ocenie, należy uznać za zgodne z konsekwentną linią interpretacyjną Ministerstwa Finansów w tej sprawie i tym samym za prawidłowe. Wnioskodawczyni wnosi o potwierdzenie tej prawidłowości w interpretacji indywidualnej, o którą występuje niniejszym wnioskiem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 4a ustawy, art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska.

Stosownie do art. 16 umowy z dnia 4 czerwca 1992 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523), wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie.

Powyższy przepis reguluje zasady opodatkowania wynagrodzeń i innych podobnych należności dyrektorów uzyskiwanych z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki. Umowa w art. 30 stanowi, iż w przypadku trudności interpretacyjnych jej postanowień, rozstrzygające jest brzmienie przepisów zawarte w tekście angielskim. Art. 16 umowy w wersji angielskiej odnosi się jednoznacznie do wszelkich wynagrodzeń wypłacanych w zamian za pełnienie funkcji członka w organie określanym jako „the board of directors” („rada dyrektorów”), który powinien być rozumiany szerzej niż „rada nadzorcza” w rozumieniu przepisów polskiego Kodeksu spółek handlowych. Oznacza to, iż art. 16 znajdzie również zastosowanie do wynagrodzeń wypłacanych w zamian za pełnienie funkcji zarządczych w spółce.

Zgodnie z art. 16 umowy, dochód osoby mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej („radzie dyrektorów”) spółki mającej siedzibę na Cyprze, może być opodatkowany na Cyprze oraz w państwie rezydencji, tj. w Polsce. Jednocześnie w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu w Polsce, należy zastosować określoną w umowie metodę unikania podwójnego opodatkowania (tzw. metoda wyłączenia z progresją).

Zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a) i ust. 4 umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany na Cyprze, to Polska będzie - z zastrzeżeniem postanowień litery b) niniejszego artykułu - zwalniać taki dochód lub majątek od opodatkowania. Jeżeli zgodnie z jakimkolwiek postanowieniem niniejszej umowy dochód lub majątek będący własnością osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie jest zwolniony z podatku w tym Państwie, wówczas to Państwo może jednak przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku takiej osoby wziąć pod uwagę dochód lub majątek zwolniony z opodatkowania.


Metoda wyłączenia z progresją podlega zastosowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podatek określa się wówczas w następujący sposób:


  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
  3. ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.


Reasumując stwierdzić należy, że uzyskiwane przez Wnioskodawczynię dochody z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce mającej siedzibę na terytorium Cypru będą podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 16 umowy, tj. na Cyprze i w Polsce. Jednocześnie w Polsce należy uniknąć podwójnego opodatkowania, stosując określoną w art. 24 ust. 1 lit. a) umowy w związku z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzw. metodę wyłączenia z progresją.

W odniesieniu do powołanych we wniosku pism Dyrektorów Izb Skarbowych i Ministra Finansów, tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj