Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-75/09/AZ
z 3 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-75/09/AZ
Data
2009.03.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
gmina
odliczenia
podatek naliczony
zadania publiczne
zadania własne


Istota interpretacji
Możliwość odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu w zakresi w jakim zakupy związane są z czynnościami opodatkowanymi



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2009r. (data wpływu 28 stycznia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 lutego 2009r. (data wpływu 25 lutego 2009r.) oraz pismem z dnia 21 stycznia 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pod nazwą „Wzmocnienie zasobów dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego miasta ” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pod nazwą „Wzmocnienie zasobów dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego miasta ”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lutego 2009r. (data wpływu 25 lutego 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-75/09/AZ z dnia 9 lutego 2009r. oraz pismem z dnia 21 stycznia 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina Miejska realizowała od listopada 2005r. do grudnia 2006r. projekt pod nazwą „Wzmocnienie zasobów dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego miasta ”. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zadania realizowane w ramach projektu należą do zadań własnych gminy, określonych art. 7 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którymi w szczególności zadania własne obejmują sprawy m. in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody, kultury, w tym instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, zieleni gminnej i zadrzewień, promocji gminy itp.

W zakres projektu weszły trzy zasadnicze części:

  • rewitalizacja wąwozu i urządzenie tam miejskiego parku wypoczynku i rekreacji,
  • przebudowa i zagospodarowanie Rynku na Starówce,
  • renowacja i konserwacja obiektów zabytkowych: Ratusza i Bramy

Głównymi celami projektu było utrzymanie zasobów dziedzictwa kulturowego, poprzez renowację Bramy i Ratusza, wzrost znaczenia kultury jako czynnika wpływającego na dywersyfikację i zwiększenie możliwości zatrudnienia oraz rozwój społeczno-ekonomiczny - poprzez ograniczenie problemu sezonowości ruchu turystycznego, stworzenie warunków do rozwoju zdrowego stylu życia dzięki stworzeniu nowoczesnej bazy do rozwoju aktywnych form rekreacji i poprawie dostępności społeczności lokalnej i turystów do infrastruktury sportowej i kulturalnej (zagospodarowanie Wąwozu i Rynku).

Rewitalizacja i zagospodarowanie Wąwozu obejmowała urządzenie zieleni niskiej i wysokiej, komunikację parkową (ścieżki piesze, pieszo-rowerowe, pieszo-jezdne, pomosty, schody terenowe), „skate - park” z placem sportowym (3 boiska sportowe),”krąg ogniskowy” z czterema stanowiskami grillowymi”, Zielone Centrum Kultury, altanę przy źródle, miejsce pod scenę plenerową, toaletę - szalet parkowy, a także wyposażenie parku w ławki, lampy, kosze na śmieci, mini-wyciąg narciarski, urządzenia placu zabaw oraz uzbrojenie wodno-kanalizacyjne i energetyczne.

Zagospodarowanie Rynku polegało głównie na uzupełnieniu przestrzeni placu o nowe niewielkie elementy małej architektury, które będą stanowić uatrakcyjnienie istniejącego zagospodarowania, zaprojektowanego i wykonanego w latach 70 XX wieku. W zakres projektu wchodziła budowa fontanny i zdroju, ustawienie stylowych ławek, stojaków na rowery oraz donic na kwiaty, uzupełnione iluminacją placu.

Programy konserwatorskie Bramy i Ratusza zakładały zachowanie jak największej powierzchni substancji zabytkowej z jednoczesnym usunięciem części zmian powstałych w wyniku nieudolnych napraw z lat wcześniejszych oraz - przy użyciu nowoczesnych technologii renowacyjnych i konserwatorskich - przywrócenie wyglądu jak najbardziej zbliżonego do oryginału. Prace na obiektach Bramy i Ratusza polegały na wykonaniu robót konserwatorskich i remontowo budowlanych.

Użytkownikiem Zagospodarowanego Parku jest w chwili obecnej Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji. Wytworzone mienie zostało przekazane nieodpłatnie. Brama i Ratusz oraz Fontanna na Rynku stanowią mienie Miasta.

Z efektów projektu korzystają w chwili obecnej mieszkańcy oraz odwiedzający miasto turyści

Chcących korzystać z Zielonego Centrum Kultury, mini wyciągu narciarskiego obowiązują opłaty. Przychody osiąga Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, który jest odrębnym podmiotem podatkowym i składa odrębne deklaracje VAT 7.

Przed przystąpieniem do realizacji projektu jak i po jego realizacji Gmina Miejska osiągała i osiąga przychody z obiektu Bramy , natomiast w odniesieniu do pozostałych obiektów objętych projektem, Gmina Miejska nie osiąga przychodu.

Realizacja projektu tylko w zakresie Bramy będzie miała związek z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wszystkie zakupy związane z przedmiotowym projektem były dokonywane na podstawie faktur VAT.

W ramach projektu nabyto wyposażenie Zielonego Centrum Kultury oraz wyposażenie fontanny, szaletu, placu zabaw itp., które nie będzie wykorzystywane przez Gminę Miejska do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w odniesieniu do realizowanych projektów inwestycyjnych w ramach Zintegrowanego programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z tym, iż uzyskuje przychód z obiektu Bramy , na których przeprowadzone były prace konserwatorskie w wyniku realizacji projektu pn. „Wzmocnienie zasobów dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego miasta ” w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody, kultury, w tym instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, zieleni gminnej i zadrzewień, oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 1, 9, 10, 12 i 18 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Miejska realizowała od listopada 2005r. do grudnia 2006r. projekt pod nazwą „Wzmocnienie zasobów dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego miasta ”.

W zakres projektu weszły trzy zasadnicze części:

  • rewitalizacja wąwozu i urządzenie tam miejskiego parku wypoczynku i rekreacji,
  • przebudowa i zagospodarowanie Rynku ,renowacja i konserwacja obiektów zabytkowych: Ratusza i Bramy .

Użytkownikiem Zagospodarowanego Parku jest w chwili obecnej Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji , któremu Gmina przekazała nieodpłatnie wytworzone mienie. Chcących korzystać z Zielonego Centrum Kultury, mini wyciągu narciarskiego obowiązują opłaty. Przychody z tytułu użytkowania Parku osiąga Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, który jest odrębnym podmiotem podatkowym i składa odrębne deklaracje VAT 7.

Nieodpłatne przekazanie majątku do użytkowania Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także wszelkie nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Z powyższego wynika, iż nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, zieleni gminnej i zadrzewień, oraz promocji gminy, tj. w tym przypadku rewitalizacja wąwozu i urządzenie tam miejskiego parku wypoczynku i rekreacji oraz jego wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania obiektu podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle powyższego zakupy dokonane w związku rewitalizacją wąwozu i urządzeniem tam miejskiego parku wypoczynku i rekreacji, nie były związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych, tym samym nie przysługiwało jej prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących te zakupy.

Ponadto z treści wniosku wynika, iż pozostałe obiekty będące przedmiotem projektu tj. Brama i Ratusz oraz Fontanna na Rynku stanowią mienie Miasta . Gmina Miejska osiągała i osiąga przychody z obiektu Bramy , natomiast w odniesieniu do pozostałych obiektów objętych projektem, Gmina Miejska nie osiąga przychodu. Realizacja projektu tylko w zakresie Bramy będzie miała związek z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w związku z renowacją Bramy , tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, zatem przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z renowacją Bramy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy

Natomiast w odniesieniu do pozostałych obiektów objętych projektem pod nazwą „Wzmocnienie zasobów dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego miasta ”, Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z jego realizacją, gdyż zakupy te nie były związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego interpretacja została udzielona w oparciu o przepisy obowiązujące do dnia 30 listopada 2008r. Jednocześnie nadmienia się, iż zmiany w podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 grudnia 2008r. nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj