Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-4/09-2/IG
z 12 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-4/09-2/IG
Data
2009.03.12


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
czynności niepodlegające opodatkowaniu
nieodpłatne przekazanie rzeczy
Skarb Państwa


Istota interpretacji
Czy w opisanym stanie faktycznym wypłata przez P S.A. dywidendy na rzecz Skarbu Państwa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: podatek VAT)?



Wniosek ORD-IN 721 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2008r. (data wpływu 29 grudnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług wypłaconej dywidendy na rzecz Skarbu Państwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług wypłaconej dywidendy na rzecz Skarbu Państwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W związku z wejściem w życie postanowień Dyrektywy 2003/54/WE z dnia 26 czerwca 2003 roku (Dz. U. L 176 z 15 lipca 2003 r., str. 37-56; dalej: Dyrektywa), a także w związku z treścią ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne Ministerstwo Gospodarki opracowało „Program dla elektroenergetyki”. W wyniku realizacji tego programu Skarb Państwa stał się jedynym akcjonariuszem PS-O S.A. (dalej: PS-O), który pełni funkcję operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego w Polsce. Do uskarbowienia PS-O doszło poprzez wydanie jego akcji przez poprzedniego akcjonariusza tj. P P S.A. (dalej: P S.A., Spółka) na rzecz Skarbu Państwa w formie dywidendy rzeczowej z dniem 31 grudnia 2006 r. Z dniem 31 grudnia 2007 r. P S.A. będąca do tej pory właścicielem systemu przesyłowego elektroenergetycznego została podzielona w ten sposób, iż majątek przesyłowy (oraz inne aktywa związane z tym majątkiem) zostały wydzielone na rzecz PS-O. W ten sposób PS-O jako operator systemu przesyłowego stał się również jego właścicielem. Jednym z elementów systemu przesyłowego, który nie został jednak przekazany na rzecz PS-O w wyniku podziału P S.A. były tzw. Linie Wschodnie, tj. linie najwyższych napięć łączące polski system przesyłowy z systemami ukraińskim i białoruskim. Te składniki majątkowe zostały przekazane na rzecz PS-O w dniu 30 października 2008 r. w ramach procesu opisanego poniżej. W dniu 30 października 2008 r. walne zgromadzenie akcjonariuszy P podjęło uchwałę w sprawie podziału zysku za 2007 r., w wyniku której Spółka zobowiązana została do wypłaty dywidendy na rzecz jedynego akcjonariusza, którym jest Skarb Państwa. Zgodnie z treścią wspomnianej uchwały dywidenda wypłacona została w postaci rzeczowej, w formie prawa własności oraz wszelkich innych praw rzeczowych i obligacyjnych do elektroenergetycznych linii najwyższych napięć (dalej: Linie Wschodnie) relacji:

  • SE W (Rz) - granica Państwa z Ukrainą (kierunek Ch) - linia 750kv,
  • SE Z- granica Państwa z Ukrainą (kierunek D) - linia 220kV,
  • SE N(B) - granica Państwa z Białorusią (kierunek R) - linia 220kV,

W związku z nabyciem przekazywanego majątku (towarów, jak i innych praw rzeczowych i obligacyjnych) Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. P S.A. przysługiwało jedynie prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami na bieżącą konserwację, modernizację i eksploatację przedmiotowego majątku, będącego przedmiotem wypłaconej dywidendy rzeczowej. Jednocześnie, w dniu 30 października 2008 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie PS-O podjęło uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego PS-O oraz wyemitowaniu nowych akcji, które zostały objęte przez jedynego akcjonariusza, tj. Skarb Państwa. Akcje te zostały objęte przez Skarb Państwa (reprezentowany przez Ministra Skarbu Państwa występującego jako Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy) w zamian za wkład niepieniężny (aport), którego przedmiotem były Linie Wschodnie. P S.A., PS-O oraz Skarb Państwa dokonały spełnienia powyższych świadczeń w formie przekazu. Na tej podstawie, zgodnie z art. 921 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (dalej: KC) Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Skarbu Państwa przekazał w dniu 30 października 2008 r. świadczenie spółki P S.A., obejmujące przeniesienie własności oraz wszelkich innych praw rzeczowych i obligacyjnych do Linii Wschodnich, spółce PS-O jako odbiorcy przekazu. PS-O został upoważniony do przyjęcia, a P P S.A. do spełnienia powyższego świadczenia na rachunek Skarbu Państwa. W konsekwencji, P S.A. przekazała Linie Wschodnie bezpośrednio do PS-O w imieniu Skarbu Państwa (tytuł własności i inne prawa rzeczowe do Linii Wschodnich nie zostały przeniesione na Skarb Państwa), natomiast Skarb Państwa otrzymał w zamian akcje nowej emisji wyemitowane przez PS-O.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym wypłata przez P S.A. dywidendy na rzecz Skarbu Państwa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: podatek VAT)...

Zdaniem wnioskodawcy dokonanie wypłaty dywidendy rzeczowej na rzecz Skarbu Państwa w postaci Linii Wschodnich nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Na wstępie P S.A. pragnie wskazać, iż w przeszłości w analogicznym stanie faktycznym Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego wydał już dla P S.A. (w dacie wydania interpretacji - Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A.) interpretacje potwierdzającą jej stanowisko (postanowienie z dnia 21 września 2006, sygn. 1471/NUR1/443-246/06/lK).

1 .Charakter prawny wypłaty dywidendy rzeczowej.

Wypłata dywidendy przez spółkę akcyjną uregulowana jest w art. 347, 348, 349 i 353 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r., Nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej: KSH). Dywidenda jest formą partycypowania przez akcjonariuszy w zysku rocznym spółki. Na podstawie art. 347 KSH akcjonariusz ma prawo do udziału w zyskach spółki, której akcji jest posiadaczem, pod warunkiem przeznaczenia go uchwałą walnego zgromadzenia do wypłaty. Wypłata dywidendy stanowi zatem jednostronne świadczenie spółki na rzecz akcjonariusza. Przepisy KSH nie określają formy wypłaty dywidendy. W praktyce obrotu gospodarczego z oczywistych względów najpopularniejszą formą wypłaty dywidendy jest świadczenie pieniężne. W doktrynie (por. A. Kidyba, Kodeks Spółek Handlowych Komentarz, art. 192, s 297, 2007 r.) jednak zgodnie przyjmuje się, że wypłata dywidendy może nastąpić w naturze, na przykład w formie rzeczy oznaczonych co do gatunku lub w towarze (dywidenda rzeczowa). Praktyka wskazuje zarazem, że możliwa jest wypłata dywidendy także pod postacią aktywów rzeczowych spółki. Komentatorzy zgodni są także co do tego, że ta nietypowa forma wypłaty, która może nieść ze sobą ryzyko pokrzywdzenia akcjonariusza, możliwa jest tylko wówczas, gdy postanowienia statutu danej spółki wprost ją przewidują. P S.A. pragnie w tym miejscu wskazać, iż zgodnie z brzmieniem jej statutu możliwe jest dokonanie przez Spółkę wypłaty dywidendy w formie niepieniężnej.

W świetle postanowień KSH, wypłata dywidendy jest szczególnym rodzajem czynności prawnej. Źródłem nabycia przedmiotu dywidendy i tytułem do uzyskania przysporzenia przez akcjonariusza nie jest umowa cywilnoprawna, ale uchwała walnego zgromadzenia akcjonariuszy (akt o charakterze właścicielskim) w oparciu o odpowiednie zapisy statutu Spółki. Jest to czynność wyraźnie uregulowana w KSH i nie mają do niej zastosowania przepisy KC dotyczące sprzedaży lub zamiany.

Dodatkowo Spółka pragnie podkreślić, iż w związku z treścią KSH decyzja o wypłacie dywidendy jest podejmowana przez zgromadzenie akcjonariuszy - organ nadrzędny Spółki, na decyzję którego Spółka (reprezentowana przez zarząd, który prowadzi bieżące sprawy Spółki) nie ma wpływu. Po podjęciu uchwały o wypłacie dywidendy Spółka (a de facto jej zarząd) zobligowana jest do realizacji decyzji podjętej przez zgromadzenie akcjonariuszy w drodze uchwały. Wykonanie przez zarząd Spółki uchwały zgromadzenia akcjonariuszy o wypłacie dywidendy ma dla niej charakter obligatoryjny - Spółka nie może odmówić wypłaty takiej dywidendy. W związku z tym uprawnione jest twierdzenie, iż czynność polegającą na wypłacie dywidendy nie jest czynnością polegającą na dysponowaniu przez Spółkę własnym majątkiem, lecz raczej jest to czynność będąca wykonaniem określonej dyspozycji akcjonariuszy. Wypłata dywidendy nie powinna być zatem klasyfikowana jak zwykła czynność dyspozycji majątkiem Spółki polegająca na jego sprzedaży lub zbyciu w inny sposób.

2. Wypłata dywidendy rzeczowej jako transakcja niepodlegająca VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 w/w ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 w/w ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 w/w ustawy, przez podlegające opodatkowaniu świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Zatem w rozumieniu powyższych przepisów ustawy o VAT, opodatkowanie może wystąpić - co do zasady - wyłącznie w przypadku dokonywania transakcji dostaw towarów oraz świadczenia usług w formie odpłatnej. Wypłata przez Spółkę dywidendy rzeczowej nie może być jednak w opinii P S.A. utożsamiana z odpłatnym zbyciem przedmiotu dywidendy, co wynika z faktu, iż w związku z wydaniem Linii Wschodnich Spółka nie uzyskuje żadnego świadczenia od akcjonariusza. Co więcej, z samej natury dywidendy jako świadczenia jednostronnego, wynika, iż świadczenie to nie może mieć charakteru odpłatnego. Należy podkreślić, iż uprawnienie akcjonariusza do poboru dywidendy nie jest warunkowane w jakikolwiek sposób jego określonym zachowaniem, a jedyną i wystarczającą podstawą wypłaty jest uchwała o podziale zysku. Nie można więc w analizowanym stanie faktycznym mówić o istnieniu odpłatnej dostawy towarów (w odniesieniu do towarów wchodzących w skład Linii Wschodnich), ani o odpłatnym świadczeniu usług (w odniesieniu do praw rzeczowych i obligacyjnych wchodzących w skład Linii Wschodnich, niebędących towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT). Dodatkowo Spółka podnosi, iż wypłata dywidendy rzeczowej nie może być utożsamiana z podlegającą opodatkowaniu - co do zasady jako odpłatna dostawa towarów - sprzedażą przedmiotu dywidendy. Zgodne bowiem z art. 535 KC, przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę, przy czym stosownie do art. 555 Kodeksu cywilnego przepisy o sprzedaży rzeczy stosuje się odpowiednio między innymi do sprzedaży praw majątkowych. Art. 535 KC formułując definicję umowy sprzedaży stanowi, że kupujący zobowiązuje się zapłacić cenę. W związku z tym to właśnie cena obok oznaczenia przedmiotu sprzedaży stanowi niezbędny przedmiotowo element umowy sprzedaży. Cena jest ekwiwalentem rzeczy lub praw nabytych w drodze umowy sprzedaży. Zapłata oznaczonej ceny jest obowiązkiem kupującego. Z treści przytoczonych przepisów KSH oraz KC wynika więc jednoznacznie, iż wypłata dywidendy niepieniężnej w postaci Linii Wschodnich nie jest tożsama ze sprzedażą / odpłatnym zbyciem przedmiotu dywidendy, lecz stanowi jedynie jednostronne świadczenie Spółki na rzecz akcjonariusza o charakterze korporacyjnym. Zdaniem Spółki przeniesienie przez P S.A. praw do majątku stanowiącego przedmiot dywidendy nie stanowi ani dostawy towarów za wynagrodzeniem, ani też odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach właściwych dla transakcji odpłatnej.

Zdaniem P S.A. również fakt, iż w przedmiotowym stanie faktycznym nastąpił transfer Linii Wschodnich bezpośrednio do PS-O w wyniku zastosowania przekazu w rozumieniu art. 921 KC, nie może dawać podstaw do przypisania jednostronnej czynności korporacyjnej dokonanej przez Spółkę - tj. wypłacie dywidendy - charakteru sprzedaży lub innej formy odpłatnego przeniesienia rzeczy lub praw majątkowych w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy o VAT. Wykonanie czynności przekazu następuje bowiem przez Skarb Państwa jako akcjonariusza uprawnionego do dysponowania przysługującą mu dywidendą i ma charakter rozporządzający. W wykonaniu tego przekazu przez Skarb Państwa, P S.A. został jedynie wskazany faktyczny odbiorca świadczenia należnego Skarbowi Państwa tj. PS-O, Uwzględniając, zatem również spełnienie świadczeń przez PS S.A., PS-O oraz Skarb Państwa w formie przekazu, należy zdaniem Spółki ocenić dokonaną przez nią wypłatę dywidendy jako niepodlegającą przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż z treści przytoczonych przepisów KSH oraz KC wynika jednoznacznie, iż wypłata dywidendy niepieniężnej w postaci Linii Wschodnich nie jest tożsama z odpłatnym zbyciem przedmiotu takiej dywidendy, lecz stanowi wyłącznie jednostronne świadczenie Spółki na rzecz akcjonariusza o charakterze korporacyjnym. Dodatkowo przekaz w rozumieniu art. 921 KC jest jedynie formą spełnienia świadczenia, która nie ma wpływu na tytuł prawny spełnienia samego świadczenia (tu: dywidenda).

W opinii P S.A. wydanie przedmiotu dywidendy (tj. Linii Wschodnich) nie daje również podstaw do uznania tego zdarzenia za podlegające opodatkowaniu (nieodpłatne) przekazanie towarów lub nieodpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. W myśl tych przepisów, przez odpłatną dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  • przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny.
  • wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny.
  • jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Natomiast nieodpłatne świadczenie usług (niebędące dostawą towarów), o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu jako odpłatne świadczenie usług), jeżeli świadczone usługi nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

P S.A. pragnie w tym miejscu przede wszystkim zwrócić uwagę na istnienie bezpośredniego związku przekazania Linii Wschodnich w drodze wypłaty dywidendy rzeczowej z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem. Z analizy art. 7 i 8 ustawy o VAT wynika bowiem, że nieodpłatne przekazanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych. Zatem przekazanie zarówno towarów, jak również praw rzeczowych i obligacyjnych wchodzących w skład dywidendy rzeczowej (Linii Wschodnich) wypłacanej przez P S.A. nie może zostać uznane za zdarzenie podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Uchwałą walnego zgromadzenia akcjonariuszy o wypłacie dywidendy na rzecz udziałowca nałożono na Spółkę prawny obowiązek wypłaty dywidendy. Z obowiązkiem Spółki skorelowane jest prawo udziałowca do żądania takiej wypłaty. Niewątpliwie powstałe zobowiązanie wypłaty dywidendy przez Spółkę na rzecz udziałowca stanowi zobowiązanie tożsame swym charakterem z innymi zobowiązaniami gospodarczymi Spółki, których dochodzenie jest dopuszczalne na drodze sądowej. Podobne stanowisko zaprezentował Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w swojej interpretacji z dnia 12 listopada 2007 (sygn. 1401/BP-Il/4210-51/07/GZ), który stwierdził, że „zasadny jest zatem, zdaniem organu odwoławczego pogląd, iż świadczenia o których mowa są jednym z rodzajów zobowiązań pieniężnych, które wiążą się z całokształtem działalności spółki akcyjnej jak zobowiązania z tytułu dostaw czy usług”,

Dla prawidłowego określenia charakteru dywidendy odwołać się można również do wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 lipca 2007 roku (sygn. III SA/Wa 382/07), który stwierdził, że „dywidenda jest formą podziału dochodu osiągniętego przez spółkę z prowadzonej działalności, jest zatem zależna od działalności spółki, jest wynikiem jej działalności i jest ściśle z nią związana. Celem każdej działalności gospodarczej (oprócz działalności non profit) jest uzyskanie dochodu. Wypłata dywidendy dla akcjonariuszy jest ich zyskiem, który jest celem inwestowania w akcje spółki. Bez planowanego zysku z ulokowanych pieniędzy, akcjonariusze nie lokowaliby środków w daną inwestycję. Należy zatem stwierdzić, iż osiągnięcie i wypłata dywidendy - dochodu spółki pozostaje w ścisłym związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą”. Mając więc na względzie powyższe argumenty oraz brzmienie art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT należy w opinii Spółki jednoznacznie stwierdzić, iż wypłata dywidendy rzeczowej w postaci Linii Wschodnich jako bezpośrednio związana z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem nie może podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dodatkowo Spółka pragnie podkreślić, że w stosunku do towarów składających się na przedmiot wypłacanej dywidendy rzeczowej, P S.A. nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem lub wytworzeniem. Tym samym, w ocenie P S.A. - również z tej perspektywy - przepis art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nie może znaleźć w analizowanym stanie faktycznym zastosowania, jako że nie jest spełniony jeden z jego podstawowych warunków, tj. posiadanie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu lub wytworzeniu przekazywanych towarów. W konsekwencji wypłata przez P S.A. dywidendy rzeczowej - jako przekazanie towarów - należy uznać za niepodlegające opodatkowaniu VAT. Pogląd ten jest także zgodny ze stanowiskiem prezentowanym w doktrynie (por. Komentarz do ustawy o VAT, T. Michalik, Warszawa 2005, s. 89.), gdzie wskazuje się, że „opodatkowaniu nigdy nie będzie podlegać przekazanie towarów na cele związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, jeżeli podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu przekazywanych towarów”.

Również w odniesieniu do będących przedmiotem dywidendy praw rzeczowych i innych praw obligacyjnych wchodzących w skład Linii Wschodnich, należy wskazać, iż wypłata dywidendy rzeczowej nie podlega VAT. Stosowanie bowiem do art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług. Jednakże przy nabyciu praw rzeczowych i obligacyjnych stanowiących element wypłacanej dywidendy rzeczowej, P S.A. nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, co w konsekwencji powoduje, że przekazanie opisanych praw nie może być utożsamiane z podlegającym opodatkowaniu nieodpłatnym świadczeniem usług i jest neutralne z perspektywy podatku VAT. Jak wskazuje się w cytowanym już Komentarzu do ustawy o VAT (por. Komentarz do ustawy o VAT, Op. cit., s. 109-111), stanowisko Spółki odnajduje potwierdzenie także w doktrynie prawa podatkowego.

Czynności analogiczne do planowanej transakcji wypłaty dywidendy rzeczowej, były już w przeszłości przedmiotem analizy organów podatkowych, w tym także w ramach interpretacji wydanej na rzecz Spółki. W przypadkach tych, organy podatkowe zaprezentowały stanowisko analogiczne do stanowiska Spółki. Fakt, iż opisywana transakcja ma charakter jednostronny i jest w ścisłym i bezpośrednim związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa, powoduje iż wypłata dywidendy nie podlega opodatkowaniu VAT. Przykładowe interpretacje potwierdzające stanowisko Spółki zamieszczono poniżej:

  • Interpretacja Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 31 sierpnia 2005 sygn. 1471/NUR1/443-296/1/05/GW,
  • Interpretacja Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z dnia 21 września 2006, sygn. 1471/NUR1/443-246/06/IK).

Spółka pragnie podkreślić, że stan faktyczny w pierwszej z przytoczonych interpretacji dotyczy również procesu tzw. wydzielenia operatora systemu przesyłowego, z tą różnicą że w ramach sektora gazowego. W przytoczonym stanie faktycznym miała miejsce transakcja wypłaty dywidendy w formie niepieniężnej na rzecz Skarbu Państwa, której przedmiot został z kolei przeniesiony na podmiot trzeci w drodze przekazu. W niniejszej interpretacji organ podatkowy podzielił stanowisko spółki, iż przedmiotowa transakcja nie stanowi dostawy towarów ani świadczenia usług za wynagrodzeniem, tym samym nie podlega opodatkowaniu VAT. Zdaniem Spółki, interpretacja wydana na rzecz Spółki powinna być spójna z treścią interpretacji wydanych na rzecz innych podatników.

Reasumując, zdaniem PS.. S.A. wypłata dywidendy rzeczowej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ:

  • wypłata dywidendy rzeczowej nie wiązała się z otrzymaniem jakiegokolwiek wynagrodzenia przez P S.A.,
  • przekazanie majątku składającego się na Linie Wschodnie nastąpiło w bezpośrednim związku - oraz na cele związane - z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, a także
  • Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu I wytworzeniu przekazywanego w formie dywidendy majątku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj