Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-8/09/JK
z 6 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-8/09/JK
Data
2009.03.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
zadania publiczne


Istota interpretacji
Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania kwoty podatku.



Wniosek ORD-IN 586 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2009 r. (data wpływu 21 stycznia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 lutego 2009 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku związanego z realizowaną inwestycją pod nazwą „Budowa dróg publicznych, ulic z chodnikami na osiedlu domów jednorodzinnych przy ul. C. - etap I budowa ul. B. i ul. T.” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 stycznia 2009 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku związanego z realizowaną inwestycją.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Miasto w związku z planowaną inwestycją pod nazwą „Budowa dróg publicznych, ulic z chodnikami na osiedlu domów jednorodzinnych przy ul. M. w C. - etap I budowa ul. B. i ul. T.” będzie ubiegać się o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Podstawowym celem przedsięwzięcia jest zwiększenie płynności ruchu pojazdów poprzez zmianę nawierzchni dróg żużlowych na nawierzchnię z betonu asfaltowego i kostki betonowej typu pol-bruk. Wpłynie to na poprawę dostępności komunikacyjnej zarówno dla społeczności lokalnej, lokalnych podmiotów gospodarczych, funkcjonujących zarówno w Gminie Miasto C. jak również Gminie C. Inwestycja poprawi również bezpieczeństwo komunikacyjne poprzez separację ruchu pieszego od ruchu pojazdów, umożliwi organizację bezpiecznego i płynnego objazdu w sytuacji wyłączenia z ruchu fragmentu drogi wojewódzkiej np. w związku z organizowaniem masowych imprez sportowych, awarie urządzeń infrastruktury technicznej. Przez realizację projektu nastąpi likwidacja dotychczasowych utrudnień w poruszaniu się pojazdów, poprawieniu komfortu jazdy i zmniejszeniu udziału uszkodzeń pojazdów. Miasto w trakcie realizacji inwestycji nie będzie zaliczało podatku naliczonego wynikającego z nakładów ponoszonych na inwestycję do kosztów uzyskania przychodu. Nakłady te będą księgowane według wartości brutto wystawionych rachunków. Zatem nie będzie mogło odzyskać podatku VAT z faktur dotyczących inwestycji. W deklaracji, Miasto podatek VAT ujmuje jako należny i naliczony, związany z zarządzaniem mieniem komunalnym (lokale mieszkalne i użytkowe) prowadzonym przez „Z” Sp. z o.o. na podstawie § 10 ust. 4 Umowy z dnia 11 stycznia 2008 r. na zarządzenie nieruchomościami oraz wykonywaniu usług remontowo-budowlanych spółka zobowiązana jest do prowadzenia w imieniu Gminy ewidencji zakupów i sprzedaży dla celów podatku VAT oraz sporządzanie deklaracji VAT-7 za dany miesiąc i przedkładanie w Urzędzie na dzień przed ustawowym terminem płatności podatku VAT. Podatek VAT samego Urzędu naliczany jest od wieczystego użytkowania, dzierżawy gruntu, sprzedaży mienia komunalnego, ale Miasto nie posiada podatku VAT naliczonego do odzyskania. Miasto bez „Z” Sp. z o.o. nie ma możliwości odzyskania podatku VAT na podstawie zasad określonych w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Z powstałej inwestycji nie będzie uzyskiwać przychodów, a także po zrealizowaniu projektu nie będzie zawierała umów cywilnoprawnych. § 6 ust. 1 Statutu Miasta określa, że celem Gminy Miasta jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju gminy oraz warunków dla pełnego uczestnictwa obywateli w życiu wspólnoty. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w art. 7 ust. 1 stanowi, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. Po przeanalizowaniu § 23 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Miasto C. uznała że pozyskane na realizację przedmiotowego projektu środki nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 powołanego wyżej rozporządzenia. W związku z powyższym Zainteresowany zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji, określającej brak możliwości odzyskania podatku VAT (w całości lub części). Ponadto Zainteresowany w piśmie z dnia 20 lutego 2009 r. uzupełnił zdarzenie przyszłe opisane we wniosku informując, iż wybudowana infrastruktura po jej zakończeniu nie będzie wykorzystywana odpłatnie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Miasto ma możliwość odzyskania podatku VAT, jeśli będzie brak czynności opodatkowanych i nie będzie zaliczać się podatku naliczonego wynikającego z nakładów ponoszonych na inwestycję do kosztów uzyskania przychodów...


Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Zainteresowanego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Miasto nie będzie miało możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, bowiem nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych na dofinansowanie inwestycji i nie będzie zaliczało podatku naliczonego, wynikającego z nakładów ponoszonych na inwestycję do kosztów uzyskania przychodów. Podatek naliczany jest jedynie od wieczystego użytkowania gruntu i sprzedaży mienia komunalnego. Zatem, zdaniem Zainteresowanego Miasto nie będzie miało możliwości odzyskania podatku VAT z uwagi na brak związku realizowanej inwestycji z czynnościami opodatkowanymi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo bądź niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, iż korzystanie z wybudowanej infrastruktury nie będzie odpłatne. Wnioskodawca z powstałej inwestycji nie będzie uzyskiwać przychodów, a także po zrealizowaniu projektu nie będzie zawierał umów cywilnoprawnych, wobec czego nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 86 ust. 1 z uwagi na fakt, iż dokonana inwestycja nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj