Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-22/09/AK
z 20 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-22/09/AK
Data
2009.03.20


Referencje
IBPP2/443-377/08/RSz, interpretacja indywidualna


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
nieodpłatne przekazanie rzeczy
podstawa opodatkowania
przekazanie nieodpłatne
przekazanie towarów


Istota interpretacji
Czy jako podstawę opodatkowania przy nieodpłatnym przekazaniu towarów na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem Spółka powinna, w świetle art. 29 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług przyjmować cenę rynkową netto, czyli cenę nabycia towaru skorygowaną na dzień, w którym dochodzi do jego nieodpłatnego przekazania, do aktualnej wartości rynkowej towaru bez podatku?



Wniosek ORD-IN 516 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2009 r. (data wpływu 15 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania przy nieodpłatnym przekazaniu towarów na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 stycznia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania przy nieodpłatnym przekazaniu towarów na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zamierza częściowo wymienić używany aktualnie w ramach prowadzonej działalności sprzęt komputerowy. Wymianie podlegać będą używane środki trwałe w postaci komputerów, które zastąpione zostaną bardziej nowoczesnym sprzętem. Starsze komputery podlegające wymianie przekazane zostaną nieodpłatnie innym podmiotom (np. szkołom, bądź innym jednostkom budżetowym). Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie komputerów, które obecnie przekazane zostaną nieodpłatnie innym podmiotom. Z powyższego prawa Spółka skorzystała.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy jako podstawę opodatkowania przy nieodpłatnym przekazaniu towarów na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem Spółka powinna, w świetle art. 29 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług przyjmować cenę rynkową netto, czyli cenę nabycia towaru skorygowaną na dzień, w którym dochodzi do jego nieodpłatnego przekazania, do aktualnej wartości rynkowej towaru bez podatku...


Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie towarów na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, w oparciu o art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu tym podatkiem, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tego tytułu w całości lub w części. Biorąc powyższe pod uwagę w ocenie Spółki czynność nieodpłatnego przekazania komputerów w stanie faktycznym opisanym w niniejszym wniosku podlegać będzie opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 29 ust. 10 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym w 2009 r., w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów. Oznacza to, że w przypadku towarów przekazanych nieodpłatnie (bez wynagrodzenia) podstawą opodatkowania jest cena nabycia towaru określona w momencie dostawy tego towaru (lub w tym przypadku: w chwili dokonania czynności zrównanej z dostawą), tj. w momencie jego nieodpłatnego przekazania na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Będzie to zatem cena nabycia towaru skorygowana na dzień, w którym dochodzi do nieodpłatnego przekazania, czyli de facto jego bieżąca cena rynkowa netto. Powyższe potwierdzają interpretacje indywidualne wydane w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 10 lipca 2008 r. nr IBPP2/443-377/08/RSz oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 15 września 2008 r. nr ITPP2/443-505/08/AW.

Wartość rynkowa powinna zostać ustalona zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 27b) ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że przez wartość rynkową rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów, nabywca, na takim samym etapie sprzedaży, musiałby zapłacić, w warunkach uczciwej konkurencji, niezależnemu dostawcy na terytorium kraju.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel – art. 7 ust. 1 tej ustawy.


Stosownie do dyspozycji ust. 2 powołanego artykułu, przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:


  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
  • jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.


Jednocześnie nie uznaje się za dostawę towarów przekazywania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy).

Z powyższych zapisów wynika, iż opodatkowaniu podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towaru stanowiącego drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniającego warunki do uznania go za prezent o małej wartości lub próbkę. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tego towaru pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie ma obowiązku opodatkowania przekazanego towaru).

Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i ust. 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Ustawodawca, w art. 29 ust. 10 ww. ustawy wskazał, że w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 (nieodpłatne przekazanie), podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Z cyt. wyżej przepisu wynika, iż w przypadku towarów przekazywanych nieodpłatnie, podstawą opodatkowania jest cena nabycia tych towarów określona w momencie dostawy, tj. w momencie ich przekazania. Oznacza to, że podstawą opodatkowania jest wprawdzie cena nabycia towaru lecz skorygowana na dzień, w którym dochodzi do nieodpłatnego przekazania przedmiotowych towarów, czyli wartość rynkowa.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka będzie dokonywać nieodpłatnych przekazań używanego aktualnie, w ramach prowadzonej działalności, sprzętu komputerowego. Wymianie podlegać będą używane środki trwałe w postaci komputerów, które zastąpione zostaną bardziej nowoczesnym sprzętem. Starsze komputery podlegające wymianie, przekazane zostaną nieodpłatnie innym podmiotom (np. szkołom, bądź innym jednostkom budżetowym). Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie ww. komputerów, z którego to prawa skorzystał.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej regulacje prawne oraz odnosząc się do opisu zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, iż za podstawę opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów w przedmiotowej sytuacji należy przyjąć – zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług – wartość rynkową towarów z dnia przekazania.


Nadmienia się, iż pojęcie wartości rynkowej zostało zdefiniowane przez ustawodawcę w art. 2 pkt 27b) ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż przez wartość rynkową rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku, gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:


  1. w odniesieniu do towarów – kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
  2. w odniesieniu do usług – kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.


Reasumując, biorąc pod uwagę zdarzenie przyszłe przedstawione w złożonym wniosku oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż w przypadku przekazania towaru (używanego sprzętu komputerowego) bez wynagrodzenia, w formie darowizny podstawę opodatkowania będzie stanowić cena nabycia sprzętu komputerowego, określona w momencie dostawy towarów, a więc będzie to cena rynkowa.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje
IBPP2/443-377/08/RSz, interpretacja indywidualna


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj