Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB3/423-502/08/PC
z 9 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-502/08/PC
Data
2008.09.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty bezpośrednie
koszty pośrednie
koszty uzyskania przychodów
potrącalność kosztów


Istota interpretacji
Czy opłatę za wydanie zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi (zezwolenie ma okres ważności wynoszący dwa lata) można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu jednorazowo w dacie zapłaty?



Wniosek ORD-IN 845 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 18 czerwca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na opłatę za wydanie zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2008 r. wpłynął do tut. Biura wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na opłatę za wydanie zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka wystąpiła i uzyskała zezwolenie na obrót hurtowy napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 4,5 % do 18% alkoholu za, wyjątkiem piwa oraz na obrót hurtowy napojami alkoholowymi o zawartości do 4,5% alkoholu oraz na piwo. Zezwolenie wydane zostało na czas oznaczony tj. od dnia 1 lutego 2008 r. do dnia 31 stycznia 2010 r.

W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie:

Czy opłatę za wydanie zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi (zezwolenie ma okres ważności wynoszący dwa lata) można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu jednorazowo w dacie zapłaty...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 ze zm.) uzyskania zezwolenia wymaga wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie określonym w przepisach ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 i Nr 115, poz. 793). W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy - obrót hurtowy napojami alkoholowymi o zawartości do 18% alkoholu może być prowadzony tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez marszałka województwa, które to zezwolenie wydaje się oddzielnie na obrót hurtowy następującymi rodzajami napojów alkoholowych:

  1. o zawartości do 4,5 % alkoholu oraz na piwo;
  2. o zawartości powyżej 4,5 % do 18 % alkoholu, z wyjątkiem piwa;
  3. o zawartości powyżej 18 % alkoholu.

Zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi wymienionymi w pkt 1 i 2 wydaje się na czas oznaczony nie dłuższy niż 2 lata.

Za wydanie zezwoleń, o których mowa w art. 9 ust. 1 i 2 są pobierane opłaty wnoszone przed wydaniem zezwolenia lub decyzji na rachunek organu wydającego zezwolenie.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1.

Opłata za wydanie przedmiotowych zezwoleń z pewnością spełnia warunki by uznać ją za koszt uzyskania przychodu, gdyż wiąże się z przychodem i nie jest wyłączona poprzez ustawę, problematyczne jest jednak ustalenie momentu zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem spółki w sytuacji jednorazowego poniesienia wydatku na wydanie zezwolenia wydatek ten w pełnej wysokości stanowi koszt uzyskania przychodów w roku podatkowym, w którym został faktycznie poniesiony - w momencie poniesienia tj. zapłaty jako, iż poniesiona opłata ma charakter opłaty administracyjnej, jest opłatą za wydanie zezwolenia które następuje w określonym momencie i mimo, iż uprawnienia z zezwolenia wykraczają poza rok podatkowy; opłata za jego wydanie winna na zasadach ogólnych zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodu w całości w momencie poniesienia.

Analogiczne do prezentowanego stanowisko znaleźć można w wielu interpretacjach prawa podatkowego, m.in.: Pomorski Urząd Skarbowy DP/PD/423-006/06/AP.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu, przy czym każdy wydatek poza wyraźnie wskazanym w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu.

Ustawa przewiduje dwie kategorie kosztów, a mianowicie:

  • koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami,
  • koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami.

Do pierwszej kategorii kosztów należy zaliczyć koszty, których poniesienie wpłynęło bezpośrednio na uzyskanie konkretnego przychodu, druga zaś kategoria obejmuje wszelkie inne koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika związane z jego funkcjonowaniem.

W nawiązaniu do powyższego należy uznać, iż wydatki poniesione na opłaty za wydanie zezwolenia na obrót hurtowy wyrobami alkoholowymi należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami.

Koszty te, na podstawie art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Ujęcie w księgach rachunkowych (zaksięgowanie) kosztu na określony dzień decyduje o dacie i sposobie rozliczenia wydatku jako kosztu podatkowego.

W kontekście powyższego poniesione przez Spółkę wydatki na w/wym. zezwolenie nie mogą być powiązane z przychodami konkretnego roku podatkowego lecz warunkują przychody podatnika poniesione w okresie korzystania z zezwolenia.

Wydatki te należy zaliczyć do kosztów pośrednich, a ponieważ dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy , powinny być odnoszone w ciężar kosztów uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu na jaki wydano zezwolenie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj