Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1081/08/AK
z 6 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1081/08/AK
Data
2009.03.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
odliczenie podatku od towarów i usług
usługi doradcze


Istota interpretacji
1. Czy przysługuje odliczenie podatku od towarów i usług od faktur za usługi doradcze w przypadku doliczenia usługi do wartości środka trwałego podlegającego amortyzacji?
2. Czy przysługuje odliczenie podatku od towarów i usług od faktur za usługi doradcze w przypadku niedoliczenia usługi do wartości środka trwałego podlegającego amortyzacji?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2008 r. (data wpływu 18 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług doradczych związanych z pozyskaniem dotacji unijnych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 grudnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług doradczych związanych z pozyskaniem dotacji unijnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca ponosi koszty usług doradczych związanych z pozyskaniem dotacji unijnych ze środków PARP, zwolnionych z podatku dochodowego. Koszty doradcze nie są kosztem kwalifikowanym, czyli nie zostaną zwrócone w formie dotacji. Dotacja dotyczy inwestycji służącej wyłącznie działalności opodatkowanej.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy przysługuje odliczenie podatku od towarów i usług od faktur za usługi doradcze w przypadku doliczenia usługi do wartości środka trwałego podlegającego amortyzacji...
  2. Czy przysługuje odliczenie podatku od towarów i usług od faktur za usługi doradcze w przypadku niedoliczenia usługi do wartości środka trwałego podlegającego amortyzacji...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do odliczenia przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Związek między zakupami towarów i usług, a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi nie musi być bezpośredni. Prawo do odliczenia przysługuje również w stosunku do zakupów pośrednio wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 lutego 2002 r., III SA 7776/98, LEX).

Zdaniem Strony istnieje możliwość odliczania podatku naliczonego od wszelkich wydatków związanych z otrzymaniem dotacji. Po pierwsze przemawia za tym zasada neutralności VAT dla przedsiębiorców, po drugie - zasada in dubio pro tributario (w razie wątpliwości na korzyść podatnika). Stanowisko takie - jak wskazał Wnioskodawca - reprezentowane jest przez organy podatkowe, co potwierdza pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wysokich Mazowieckich z dnia 15 lipca 2004 r. (US DFI/415/4/MG/2004), który wypowiedział się na temat możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem usług firmy consultingowej polegających na udzieleniu pomocy w uzyskaniu dotacji. W piśmie tym Naczelnik Urzędu Skarbowego podzielił stanowisko podatnika, iż może on odliczyć podatek naliczony w związku z nabyciem takiej usługi.

W chwili obecnej ustawodawca uchylił pkt 2 ust. 1 art. 88, który dotyczył przedmiotowej sprawy, jednakże nawet podczas jego obowiązywania istniało zdaniem Strony prawo do odliczenia podatku od towarów i usług. Pomimo braku możliwości zaliczenia wydatków związanych z nabyciem wskazanych usług do kosztów uzyskania przychodów, prawo do odliczenia kwoty naliczonego podatku od towarów i usług z otrzymanej faktury VAT przewidywał art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się co prawda do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, jednak z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Zatem w omawianej sytuacji przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, wynikającej z faktury dokumentującej nabycie tego rodzaju usług.

W ocenie Wnioskodawcy ww. usługę należy doliczyć do wartości środków trwałych będących przedmiotem dotacji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które w ogóle nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych tj. wykorzystywane są do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

W ustawie nie sprecyzowano, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi mają być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek pomiędzy zakupami, a sprzedażą opodatkowaną może mieć charakter bezpośredni (zakup materiałów do wytworzenia produktu podlegającego odsprzedaży) lub pośredni (koszty administracyjne), jak również może dotyczyć takich czynności, które mimo, że nie podlegają opodatkowaniu, są potrzebne w funkcjonowaniu podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

I tak w myśl ust. 1 pkt 2 wskazanego artykułu – obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r. - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

W okolicznościach przedmiotowej sprawy Wnioskodawca poniósł wydatki na usługi doradcze, związane z pozyskaniem dotacji unijnych ze środków PARP. Dotacja – jak wskazano we wniosku - dotyczy inwestycji służącej wyłącznie działalności opodatkowanej.

W związku z powyższym należy uznać, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych przez kontrahenta dokumentujących odpłatne świadczenie usług w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile nie zachodzą inne ograniczenia wynikające z art. 88 tej ustawy.

Jednocześnie, należy zauważyć, iż z dniem 1 grudnia 2008 r., wraz z wejściem w życie ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320) uchylony został cyt. przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, uzależniający prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W związku z powyższym, jeżeli przedmiotowe wydatki ponoszone będą po dniu 30 listopada 2008 r., podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.

Wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczenia usług doradczych do wartości środka trwałego podlegającego amortyzacji, jak również kwestii bezpośredniego związku braku możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów ze zwolnieniem od podatku dochodowego, zagadnienia te są bowiem przedmiotem regulacji zawartych w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.).


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj