Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-35/09-4AS
z 17 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-35/09-4AS
Data
2009.04.17


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
dziedziczenie
fundusz inwestycyjny
podatek dochodowy od osób fizycznych
podatek należny
przychód z kapitału pieniężnego


Istota interpretacji
Opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym jednostek uczestnictwa zgromadzonych na rejestrze spadkodawcy w drodze dziedziczenia, podstawa opodatkowania, wypłaty dokonywanej na podstawie art. 111 ust. 1 pkt 2 ustawy o funduszach na rzecz osoby uposażonej, wypłaty środków pieniężnych na żądanie osoby, która przedstawi rachunki stwierdzające wysokość poniesionych przez nią wydatków związanych z pogrzebem uczestnika, wypłaty środków pieniężnych na rzecz małżonka osoby zmarłej będącej w ustawowej wspólności majątkowej.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19.01.2009 r. (data wpływu 23.01.2009 r.), uzupełnione pismem z dnia 23.03.2009 (data wpływu 26.03.2009 r.) na wezwanie z dnia 17.03.2009 r. Nr IPPB2/415-35/09-2/AS o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych nabytych w drodze dziedziczenia:

  • jest prawidłowe:
  • W części dotyczącej nabycia przez spadkobiercę w drodze dziedziczenia jednostek uczestnictwa zgromadzonych na rejestrze spadkodawcy.
  • W części dotyczącej ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym w przypadku odkupu jednostek uczestnictwa nabytych w drodze dziedziczenia, tj. przychód pomniejszony o koszty opłaty manipulacyjnej.
  • W części dotyczącej przypadku wypłaty dokonywanej na podstawie art. 111 ust. 1 pkt 2 ustawy o funduszach na rzecz osoby uposażonej.
  • W części dotyczącej prawa do kosztów uzyskania w wypadku wypłaty środków pieniężnych na rzecz małżonka osoby zmarłej będącej w ustawowej wspólności majątkowej.
  • jest nieprawidłowe:
  • W części dotyczącej wypłaty środków pieniężnych na żądanie osoby, która przedstawi rachunki stwierdzające wysokość poniesionych przez nią wydatków związanych z pogrzebem uczestnika.

UZASADNIENIE

W dniu 23.01.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych nabytych w drodze dziedziczenia.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 2 i § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 17.03.2009 r. Nr IPPB2/415-35/09 2/AS na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia tego wniosku poprzez wskazanie, czy interpretacja przepisów prawa podatkowego ma być udzielona w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, czy też w zakresie podatku od spadków i darowizn, w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wniosek uzupełniono w terminie, tj. pismem z dnia 23.03.2009 r. (data wpływu 26.03.2009 r.), w którym Wnioskodawca wyjaśnił, iż wniosek i dokonana opłata od przedmiotowego wniosku dotyczą podatku dochodowego od osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny:

A. Sp. z o.o. świadczy usługi dla instytucji finansowych. Spółka zajmuje się rejestracją i przetwarzaniem wszelkich transakcji dokonywanych przez fundusze inwestycyjne na rejestrach ich członków.

Spółka prowadzi również bieżącą codzienną wycenę wartości aktywów oraz wartości jednostek uczestnictwa/rozrachunkowych funduszy wraz z pełnym raportowaniem tych danych - klientom, bankom - depozytariuszom oraz organom nadzoru. Za pośrednictwem Punktu Obsługi Klienta prowadzona jest również dystrybucja jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych. A. obsługuje również infolinie, za pośrednictwem których Klienci Towarzystw mogą dokonać transakcji, sprawdzić stan rejestru, zasięgnąć informacji na temat poszczególnych produktów.

Spółka z tytułu świadczonych usług wypełnia obowiązki płatnika ciążące na Funduszu.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 ze zm.) fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w określonych przypadkach również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

Uczestnikiem Funduszu, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o funduszach, mogą być osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Co za tym idzie, uczestnikiem Funduszu może być spółka osobowa, jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.

Zgodnie z art. 82 ustawy o funduszach, fundusz inwestycyjny odkupuje jednostki uczestnictwa Funduszu na żądanie uczestnika. W praktyce zdarzają się sytuacje, iż uczestnik Funduszu umiera, a posiadane przez niego jednostki uczestnictwa podlegają dziedziczeniu na podstawie art. 83 ust. 3 ustawy o funduszach.

Statut Funduszu przewiduje, że w razie śmierci uczestnika funduszu posiadane przez niego jednostki uczestnictwa mogą zostać przeniesione na spadkobiercę, jeśli przedstawi on prawomocne postanowieniu sądu stwierdzające nabycie spadku. W takim przypadku dla spadkobiercy może zostać otwarty oddzielny rejestr uczestnika, na który zostaną przeniesione jednostki uczestnictwa posiadane przez zmarłego uczestnika (transfer spadkowy) lub spadkobierca może złożyć zlecenie odkupienia odziedziczonych jednostek uczestnictwa.

Zgodnie z ustawą o funduszach inwestycyjnych uczestnik funduszu może złożyć dyspozycję na wypadek śmierci, wskazując osobę upoważnioną do dysponowania określoną ilością jednostek uczestnictwa (zapis na wypadek śmierci). Osoba wskazana przez uczestnika funduszu jest osobą uposażoną, która może dysponować zapisanymi jej jednostkami uczestnictwa albo poprzez złożenie odkupu jednostek albo złożenie zlecenia transferu tych jednostek z rejestru zmarłego uczestnika na własny rejestr.

W myśl art. 111 ust. 1 pkt 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych w razie śmierci uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego, fundusz jest obowiązany na żądanie osoby, która przedstawi rachunki stwierdzające wysokość poniesionych przez nią wydatków związanych z pogrzebem uczestnika - odkupić jednostki uczestnictwa uczestnika zapisane w rejestrze uczestników funduszu, do wartości nieprzekraczającej kosztów urządzenia pogrzebu zgodnie ze zwyczajami przyjętymi wdanym środowisku, oraz wypłacić tej osobie kwotę uzyskaną z tego odkupienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy nabycie przez spadkobiercę w drodze dziedziczenia jednostek uczestnictwa zgromadzonych na rejestrze spadkodawcy nie podlega opodatkowaniu 19 % zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy podstawą opodatkowania 19 % zryczałtowanym podatkiem dochodowym w przypadku odkupu jednostek uczestnictwa nabytych w drodze dziedziczenia stanowi przychód pomniejszony o koszty opłaty manipulacyjnej...
  3. Czy w przypadku wypłaty dokonywanej na podstawie art. 111 ust. 1 pkt 2 ustawy o funduszach na rzecz osoby uposażonej Spółka nie jest zobowiązana do pobrania 19 % zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  4. Czy w przypadku wypłaty środków pieniężnych na żądanie osoby (o której mowa w art. 111 ust. 1 pkt 1 ustawy o funduszach), która przedstawi rachunki stwierdzające wysokość poniesionych przez nią wydatków związanych z pogrzebem uczestnika, podstawę opodatkowania 19 % zryczałtowanym podatkiem dochodowym stanowi przychód bez pomniejszania o koszty uzyskania przychodu...
  5. Czy w przypadku wypłaty środków pieniężnych na rzecz małżonka osoby zmarłej będącej w ustawowej wspólności majątkowej, spadkobiercy przysługuje prawdo do pomniejszenia przychodu o 50 % wartości wydatków poniesionych na nabycie tych jednostek...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1:

W myśl art. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tytułem dziedziczenia.

Jednocześnie zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Powyższe oznacza, że nabycie w drodze dziedziczenia praw majątkowych wykonywanych na terytorium Polski podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, co wyklucza możliwość opodatkowania przychodu powstającego w drodze spadkobrania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Spółki czynność nabycia jednostek uczestnictwa przez spadkobiercę w drodze spadkobrania nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, ponieważ przychód powstający w drodze dziedziczenia objęty jest zakresem przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W konsekwencji, w przypadku, gdy Spółka dokonuje przeniesienia jednostek uczestnictwa nabytych w drodze spadkobrania z rejestru spadkodawcy na rejestr spadkobiercy, nie jest zobowiązana do poboru podatku od przychodów z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego powstanie dopiero w dacie odkupu jednostek uczestnictwa przez fundusz.

Ad. 2:

Zgodnie z art. 5a pkt 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), funduszem kapitałowym jest m. in. fundusz inwestycyjny działający na podstawie ustawy o funduszach. Oznacza to, iż Fundusz jest funduszem kapitałowym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów uzyskanych z tytułu udziału w funduszach kapitałowych pobiera się 19 % zryczałtowany podatek dochodowy. Podatek ten pobiera się z uwzględnieniem kosztów uzyskania przychodów (art. 30a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zasada ogólna, o której stanowi art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych statuuje, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródeł przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tejże ustawy.

Przepis art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nabycie jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych. Niemniej jednak wydatki takie są kosztem w momencie odpłatnego zbycia jednostek uczestnictwa.

Mając powyższe na względzie w przypadku odkupu jednostek uczestnictwa od uczestnika, Fundusz pomniejsza kwotę odkupu o wydatki faktycznie poniesione przez uczestnika na nabycie tych jednostek.

W przypadku śmierci osoby, która uprawniona była do odkupu jednostek uczestnictwa od Funduszu, osobą uprawnioną do złożenia zlecenia jest spadkobierca. W ocenie Spółki spadkobiercy, którzy otrzymali jednostki uczestnictwa tytułem spadku nie ponieśli wydatków na nabycie tych jednostek. Innymi słowy nie doszło do uszczuplenia ich majątku o kwotę stanowiącą równowartość jednostek uczestnictwa w Funduszu. Co za tym idzie, wartość odkupu stanowiąca przychód z tytułu udziału w funduszu kapitałowych będzie równocześnie dochodem do opodatkowania, w przypadku braku innych kosztów, o które przychód ten można pomniejszyć.

W ocenie Spółki, występują dodatkowe wydatki stanowiące koszty uzyskania przychodów, o które można pomniejszyć uzyskany przychód. Do kosztów uzyskania przychodów mogą zostać zaliczone kwoty pobierane przez Fundusz z tytułu realizacji zlecenia odkupienia. Do wydatków stanowiących koszty uzyskania przychodów należy zaliczyć np. opłaty manipulacyjne.

W celu prawidłowego określenia kwoty podatku, konieczne jest ustalenie kwoty należnej spadkobiercy. Na kwotę wypłacaną spadkobiercy, poza kosztami uzyskania przychodów wpływa również moment wypłaty jednostek uczestnictwa. W praktyce Funduszu kwotą należną do wypłaty klientowi jest wartość jednostek uczestnictwa w dniu wyceny, według którego realizowane jest zlecenie. W przedstawionym stanie faktycznym, Spółka stoi na stanowisku, że momentem na który należy obliczać kwotę wynikającą z jednostek uczestnictwa będzie dzień wyceny, według którego realizowane jest zlecenie odkupu złożone przez spadkobiercę.

Powyższe stanowisko Spółki wynika z faktu, iż dopiero w momencie realizacji zlecenia odkupu dochodzi do odpłatnego zbycia jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym nie ma racjonalnych podstaw do kreowania innego momentu do obliczenia jednostek uczestnictwa na kwotę należną spadkobiercy niż moment wskazany w ustawie. W konsekwencji, Spółka stoi na stanowisku, iż w dniu realizacji zlecenia odkupu (dniu wyceny, wg którego realizowane jest zlecenie) obliczana jest wartość jednostek uczestnictwa, od której odprowadzany jest przez płatnika podatek na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko powyższe potwierdza Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu w postanowieniu w sprawie interpretacji indywidualnej z dnia 26 lutego 2007 r. Nr ZD/4060-106/06 stwierdzając, że jako koszt nabycia jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego traktuje się wydatki poniesione przez uczestnika funduszu na ten cel. Uczestnik, który nabył odkupywane przez fundusz jednostki w drodze spadkobrania nie poniósł wydatków na ich nabycie.

Analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 13 października 2008 r. Nr IPPB2/415-993/08-S/SP, gdzie stwierdził, że podatnik nabywając jednostki uczestnictwa w drodze spadku nie ponosi kosztów ich nabycia, w związku z tym Fundusz w przypadku odkupienia jednostek nabytych przez podatnika w drodze dziedziczenia powinien ustalić podstawę opodatkowania przyjmując, iż przychód równy będzie dochodowi. Zdanie to zostało również wyrażone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 21 marca 2008 r. Nr IPPB1/415-497/07-4/AM.

Ad. 3:

Stosownie do art. 111 ust. 1 pkt 2 ustawy o funduszach w razie śmierci uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego, fundusz jest obowiązany na żądanie osoby, którą uczestnik wskazał w umowie z funduszem - odkupić jednostki uczestnictwa uczestnika zapisane w rejestrze uczestników funduszu do wartości nie wyższej niż przypadające na ostatni miesiąc przed śmiercią uczestnika funduszu dwudziestokrotne przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku, ogłaszane przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, oraz nieprzekraczającej łącznej wartości jednostek uczestnictwa zapisanych w rejestrze uczestnika, oraz wypłacić tej osobie kwotę uzyskaną z tego odkupienia.

Przytoczony wyżej przepis art. 111 ust. 1 pkt 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych określa, iż fundusz realizując zlecenie osoby uposażonej ma obowiązek odkupić jednostki uczestnictwa do wartości nie wyższej niż przypadające na ostatni miesiąc przed śmiercią uczestnika funduszu dwudziestokrotne przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku, ogłaszane przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

W ocenie Spółki zapis ten wyraźnie wskazuje, iż osoba uposażona na skutek wskazania jej przez uczestnika funduszu oraz w związku z przepisami ustawy o funduszach inwestycyjnych otrzymuje prawo do określonej kwoty pieniężnej, której górna granica jest określona ustawowo.

W konsekwencji Spółka stoi na stanowisku, że kwota wypłacana osobie uposażonej na skutek zrealizowania złożonego przez nią zlecenia odkupu nie mieści się w katalogu przychodów określonym w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem Spółki nie sposób zakwalifikować kwot uzyskanych przez osobę uposażoną do kategorii dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych. O charakterze wypłaty dokonywanej na rzecz osoby uposażonej nie może zdaniem Spółki decydować wyłącznie fakt, iż to fundusz wypłaca środki pieniężne.

Jak wskazuje art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednym ze źródeł przychodów z kapitałów pieniężnych jest przychód z tytułu udziału w funduszach kapitałowych. Zdaniem Spółki kwoty należne osobie uposażonej nie mogą być zakwalifikowane do tej kategorii przychodów, ponieważ osoba uposażona nigdy nie była uczestnikiem funduszu, a co za tym idzie, wypłacana jej na podstawie art. 111 ust. 1 pkt 2 ustawy o funduszach kwota nie może być uznawana za dochód z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

Aby móc mówić o przychodzie (dochodzie) z tytułu udziału w funduszach kapitałowych osoba uposażona musiałaby posiadać jednostki uczestnictwa, a tym samym być uczestnikiem Funduszu. Nie posiadając jednostek uczestnictwa nic może być uczestnikiem, a tym samym nie może czerpać dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

Jednocześnie Spółka pragnie podkreślić, że zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn podatkowi temu podlega nabycie jednostek uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek jego śmierci. Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

W konsekwencji Spółka stoi na stanowisku, że w związku z tym, iż kwota otrzymywana przez osobę uposażoną nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika związane z poborem podatku dochodowego. Co więcej, nawet gdyby uznać, że kwota ta jest opodatkowana podatkiem dochodowym, to dochód taki nie mieści się w katalogu dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, a co za tym idzie, Spółka nie jest zobowiązana do poboru 19 % zryczałtowanego podatku dochodowego.

Stanowisko powyższe potwierdza Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu z dnia 26 lutego 2007 r. Nr ZD/4060-118/06, stwierdzając, że w odniesieniu do kwot uzyskanych przez uposażonego z tytułu zapisu na wypadek śmierci zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn, co oznacza, że na funduszu dokonującym wypłaty nie ciążą obowiązki wynikające z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 4:

Zgodnie z art. 111 ust. 1 pkt 1 ustawy o funduszach w razie śmierci uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego, fundusz jest obowiązany na żądanie osoby, która przedstawi rachunki stwierdzające wysokość poniesionych przez nią wydatków związanych z pogrzebem uczestnika - odkupić jednostki uczestnictwa uczestnika zapisane w rejestrze uczestników funduszu, do wartości nieprzekraczającej kosztów urządzenia pogrzebu zgodnie ze zwyczajami przyjętymi w danym środowisku, oraz wypłacić tej osobie kwotę uzyskaną z tego odkupienia.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych. Ponadto stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Spółka pragnie zauważyć, iż przytoczony powyżej art. 17 ust. 1 pkt 5 oraz art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależnia powstania przychodu ani obowiązku podatkowego od tego czy osoba jest uczestnikiem funduszu czy też nie, lecz od faktu otrzymywania przychodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych. Ponadto art. 111 ust. 1 pkt 1 ustawy o funduszach nie umożliwia zwrotu wydatków związanych z pogrzebem jedynie osobom którym przysługuje spadek lub też osobom które zostały uprawnione do dysponowania jednostkami uczestnictwa na wypadek śmierci.

W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, że świadczenie o którym mowa w art. 111 ust. 1 pkt 1 ustawy o funduszach jest wartością pieniężną uzyskaną z udziału w funduszach kapitałowych. Tym samym, na Spółce ciąży obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 30a ust. pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z którym od dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, pobiera się 19 % zryczałtowany podatek dochodowy.

Warto podkreślić, iż zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nabycie jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych. Niemniej jednak wydatki takie są kosztem dla uczestnika Funduszu w momencie odpłatnego zbycia jednostek uczestnictwa. Oznacza to, iż w momencie odkupu jednostek uczestnictwa przez Funduszu, Spółka powinna potrącić poniesione koszty na zakup jednostek uczestnictwa w Funduszu. Jednakże w analizowanym przypadku osobie o której mowa w art. 111 ust. 1 pkt 1 ustawy o funduszach nie przysługuje prawo do odliczenia przedmiotowych kosztów. Wynika to z faktu, iż nie wydatkowała ona swych środków na jednostki uczestnictwa, a co za tym idzie nie poniosła kosztów uzyskania przychodów. W konsekwencji kwota wypłaconych środków osobie o której mowa w art. 111 ust. 1 pkt 1 ustawy o funduszach będzie równa dochodowi, od którego zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pobiera się 19 % zryczałtowany podatek.

Osoba o której mowa w art. 111 ust. 1 pkt 1 ustawy o funduszach uzyskuje równowartość poniesionych wydatków związanych z zorganizowaniem pogrzebu. Oznacza to, iż w momencie przedstawienia rachunków, następuje zlecenie odkupu jednostek uczestnictwa do kwoty wynikającej z przedstawionych rachunków. Nie następuje opodatkowanie całości jednostek uczestnictwa zgromadzonych na rejestrze osoby zmarłej.

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka stoi na stanowisku, iż od kwoty wypłaconej osobie o której mowa w art. 111 ust. 1 pkt 1 ustawy o funduszach zobowiązana jest pobrać 19% zryczałtowany podatek jako płatnik podatku zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynika to z faktu, że zwrot kosztów pogrzebu następuje poprzez wypłatę z funduszu w drodze zlecenia odkupu części jednostek uczestnictwa zgromadzonych w rejestrze. Zlecenie odkupu w analizowanym stanie faktycznym nie wynika z dyspozycji przekazanej przez spadkobiercę, ale z ustawy o funduszach. Fundusz zobowiązany jest uwzględnić żądanie osoby o której mowa w art. 111 ust. 1 pkt 1 ustawy o funduszach.

Stanowisko powyższe potwierdza Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu z dnia 24 września 2007 r., Nr 1472/DPC/415-77/07PK stwierdzając, że Fundusze mają obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w wysokości 19 % kwoty wypłaconej na podstawie art. 111 ust. 1 pkt 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych.

Ad. 5:

Zgodnie z art. 5a pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, funduszem kapitałowym jest m.in fundusz inwestycyjny działający na podstawie ustawy o funduszach. Oznacza to, iż Fundusz jest funduszem kapitałowym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów uzyskanych z tytułu udziału w funduszach kapitałowych pobiera się 19 % zryczałtowany podatek dochodowy. Podatek ten pobiera się z uwzględnieniem kosztów uzyskania przychodów.

Zasada ogólna, o której stanowi art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych statuuje, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródeł przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nabycie jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych. Niemniej jednak wydatki takie są kosztem w momencie odpłatnego zbycia jednostek uczestnictwa.

Z powołanych powyżej przepisów art. 22 ust. 1 oraz art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż dopiero z chwilą sprzedaży jednostek uczestnictwa w Funduszu ustala się koszty, które zostały poniesione na ich nabycie. Co istotne, przesłanką zaliczenia poniesionego przez uczestnika Funduszu wydatku do kosztów uzyskania przychodów jest istnienie związku przyczynowo skutkowego między wydatkiem, a osiągniętym przychodem.

Mając powyższe na względzie w przypadku odkupu jednostek uczestnictwa od uczestnika Funduszu kwota podlegająca opodatkowaniu zostaje pomniejszona o wydatki faktycznie poniesione przez uczestnika na nabycie tych jednostek - dochód. Natomiast w analizowanym przypadku małżonkowie wspólnie ponieśli wydatki na nabycie jednostek uczestnictwa w Funduszu. Jednostki uczestnictwa zapisane zostały na wspólnym rejestrze do którego obydwoje małżonkowie są uprawnieni.

Zgodnie z art. 43 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy oboje małżonkowie mają równy udział w majątku wspólnym. Tym samym, należy przyjąć, iż małżonkowie mają równy udział w uzyskanych przychodach, każdy 50 %. Oznacza to, że również przychód z jednostek uczestnictwa posiadanych w Funduszu będzie wynosił 50 % dla każdego z małżonków. Ponadto należy przyjąć, iż małżonkowie ponieśli wydatki w równej wysokości na nabycie jednostek uczestnictwa.

Powyższe oznacza, iż w momencie śmierci jednego z małżonków, drugiej osobie partycypującej w zyskach przysługuje 50 % przychodu. Analogicznie osoba ta jest uprawniona do odliczenia od uzyskanej części przychodu 50 % kosztów uzyskania przychodów poniesionych w momencie nabycia jednostek uczestnictwa.

Natomiast w stosunku do 50% jednostek uczestnictwa, które przysługiwały zmarłemu współmałżonkowi, w momencie ich sprzedaży, współmałżonek pozostający przy życiu nie ma prawa do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych w momencie nabycia jednostek uczestnictwa w kwocie nabycia jednostek uczestnictwa. Wynika to z faktu, iż 50 % jednostek uczestnictwa nabywa on w drodze spadkobrania, a więc bez ponoszenia kosztów.

Powyższe stanowisko potwierdzone zostało w postanowieniu Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w dniu 24 września 2007 r., sygn. 1472/DPC/415-77/07/PK, w którym stwierdzono, że żona zmarłego uczestnika Funduszu poniosła wydatek na nabycie 50 % zakupionych ze wspólnego majątku jednostek uczestnictwa i taki też koszt należy uwzględnić przy obliczaniu należnego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ogólna zasada ustalania dochodu wyrażona w art. 9 ust. 2 powołanej ustawy stanowi, że dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24 – 25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym.

W świetle z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Stosownie do art. 17 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się:

1) odsetki od pożyczek,
2) odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą,
3) odsetki (dyskonto) od papierów wartościowych,
4. dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:

  1. dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
  2. oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
  3. podziału majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),
  4. wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b,

5) przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c,

6) należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

  1. odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,
  2. realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,

7) przychody z odpłatnego zbycia prawa poboru, w tym również ze zbycia prawa poboru akcji nowej emisji przez pracowniczy fundusz emerytalny w imieniu członka funduszu,

8) przychody członków pracowniczych funduszy emerytalnych z tytułu przeniesienia akcji złożonych na rachunkach ilościowych do aktywów tych funduszy,

9) nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny,

10) przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu.

Zgodnie z art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.

W tym miejscu należy podkreślić, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie precyzuje, iż przychodem z kapitałów pieniężnych są przychody z udziału w funduszach kapitałowych.

Przepis art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych precyzuje, iż przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Stosownie do art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 ze zm.), podatkowi podlega również nabycie praw do wkładu oszczędnościowego na podstawie dyspozycji wkładem na wypadek śmierci oraz nabycie jednostek uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek jego śmierci.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zdarzają się sytuacje, iż uczestnik Funduszu umiera, a posiadane przez niego jednostki uczestnictwa podlegają dziedziczeniu na podstawie art. 83 ust. 3 ustawy o funduszach.

Statut Funduszu przewiduje, że w razie śmierci uczestnika funduszu posiadane przez niego jednostki uczestnictwa mogą zostać przeniesione na spadkobiercę, jeśli przedstawi on prawomocne postanowieniu sądu stwierdzające nabycie spadku. W takim przypadku dla spadkobiercy może zostać otwarty oddzielny rejestr uczestnika, na który zostaną przeniesione jednostki uczestnictwa posiadane przez zmarłego uczestnika (transfer spadkowy) lub spadkobierca może złożyć zlecenie odkupienia odziedziczonych jednostek uczestnictwa.

Mając na względzie powyższe, stwierdzić należy, iż w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, tj. do nabycia przez spadkobiercę w drodze dziedziczenia jednostek uczestnictwa zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn. Oznacza to, w przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza, że nabycie to nie podlega opodatkowaniu 10 % zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania Nr 1 jest prawidłowe.

Z treści wskazanych wyżej przepisów (art. 30b ust. 2) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów.

Jednak wydatki na nabycie jednostek uczestnictwa nie podlegają zaliczeniu w koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia, lecz dopiero w momencie ich odkupienia albo umorzenia.

Jak wynika z wyżej wymienionych przepisów, wydatki na nabycie jednostek uczestnictwa nie podlegają zaliczeniu w koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia, lecz dopiero w momencie ich odkupienia albo umorzenia.

W wypadku odkupu jednostek uczestnictwa od uczestnika, zadaniem Funduszu jest pomniejszenie kwoty odkupu o wydatki faktycznie poniesione przez uczestnika na nabycie tych jednostek. Natomiast, jak słusznie podkreśliła Spółka we wniosku, spadkobiercy, którzy otrzymali jednostki uczestnictwa tytułem spadku nie ponieśli wydatków na nabycie tych jednostek i nie doszło do uszczuplenia ich majątku o kwotę stanowiącą równowartość jednostek uczestnictwa w Funduszu. Wartość odkupu stanowiąca przychód z tytułu udziału w funduszu kapitałowych będzie równocześnie dochodem do opodatkowania, w przypadku braku innych kosztów, o które przychód ten można pomniejszyć.

Jednakże, może się zdarzyć, że występują dodatkowe wydatki stanowiące koszty uzyskania przychodów o które spadkobierca może pomniejszyć uzyskany przychód. Do kosztów uzyskania przychodów mogą zostać zaliczone kwoty pobierane przez Fundusz z tytułu realizacji zlecenia odkupienia. Do wydatków stanowiących koszty uzyskania przychodów można też zaliczyć np. opłaty manipulacyjne. Momentem na który należy obliczać kwotę wynikającą z jednostek uczestnictwa będzie dzień wyceny, według którego realizowane jest zlecenie odkupu złożone przez spadkobiercę. Słuszne jest stanowisko Spółki, iż w momencie realizacji zlecenia odkupu dochodzi do odpłatnego zbycia jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania Nr 2 jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 2 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 ze zm.), w razie śmierci uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego, fundusz jest obowiązany na żądanie osoby, którą uczestnik wskazał w umowie z funduszem - odkupić jednostki uczestnictwa uczestnika, zapisane w rejestrze uczestników funduszu do wartości nie wyższej niż przypadające na ostatni miesiąc przed śmiercią uczestnika funduszu dwudziestokrotne przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat z zysku, ogłaszane przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego oraz nie przekraczającej łącznej wartości jednostek uczestnictwa, zapisanych w rejestrze uczestnika oraz wypłacić tej osobie kwotę uzyskaną z tego odkupienia.

Jednocześnie, należy zauważyć, iż stosownie do art. 5a pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o: funduszach kapitałowych oznacza to fundusze inwestycyjne, działające na podstawie przepisów o funduszach inwestycyjnych oraz ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe, działające na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.

Źródłami przychodów, wskazanymi w przepisie art. 10 ust. 1 ww. ustawy są m.in. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a – c (art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy).

Zgodnie zaś z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się: przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c. Zatem, przychodem z funduszy kapitałowych – w świetle ww. artykułu są m.in. przychody z odkupienia jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych.

W przedstawionym zaś stanie faktycznym, uposażony z racji nabycia praw majątkowych reprezentowanych przez jednostki uczestnictwa nie staje się uczestnikiem funduszu, lecz otrzymuje kwotę pieniężną, uzyskaną w wyniku odkupienia jednostek uczestnictwa przez fundusz, w maksymalnej wysokości określonej w przepisach ustawy o funduszach inwestycyjnych (art. 111 ust. 1 pkt 2 ustawy).

Mając na względzie powyższe, stwierdzić należy, iż w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn. Oznacza to, w przedmiotowej sprawie na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki, wynikające z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tutejszy organ podatkowy pragnie nadto wskazać, iż w przypadku, gdyby uzyskanie przychodu z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa nastąpiło w innych okolicznościach niż zapis na wypadek śmierci, wówczas zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a uzyskany przychód stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych (art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy), podlegający w myśl art. 30a ust. 1 pkt 5 i art. 41 ust. 4 ww. ustawy, opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania Nr 3 jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 pkt 1 ustawy o funduszach w razie śmierci uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego, fundusz jest obowiązany na żądanie osoby, która przedstawi rachunki stwierdzające wysokość poniesionych przez nią wydatków związanych z pogrzebem uczestnika - odkupić jednostki uczestnictwa uczestnika zapisane w rejestrze uczestników funduszu, do wartości nieprzekraczającej kosztów urządzenia pogrzebu zgodnie ze zwyczajami przyjętymi w danym środowisku, oraz wypłacić tej osobie kwotę uzyskaną z tego odkupienia.

Ponadto zgodnie z ust. 3 tego artykułu kwoty oraz jednostki uczestnictwa niewykupione przez fundusz, odpowiednio do wartości, o których mowa w ust. 1, nie wchodzą do spadku po uczestniku.

W omawianym wypadku, osoba, uzyskuje równowartość poniesionych wydatków związanych z zorganizowaniem pogrzebu. Oznacza to, iż w momencie przedstawienia rachunków, następuje zlecenie odkupu jednostek uczestnictwa do kwoty wynikającej z przedstawionych rachunków. Nie następuje opodatkowanie całości jednostek uczestnictwa zgromadzonych na rejestrze osoby zmarłej. Zwrot kosztów pogrzebu następuje poprzez wypłatę z funduszu w drodze zlecenia odkupu części jednostek uczestnictwa zgromadzonych w rejestrze. Zlecenie odkupu w analizowanym stanie faktycznym nie wynika z dyspozycji przekazanej przez spadkobiercę, ale z ustawy o funduszach.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Nie budzi wątpliwości, iż świadczenie o którym mowa w art. 111 ust. 1 pkt 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych jest wartością pieniężną. Ponadto na podstawie art. 111 ust. 3 tej ustawy kwoty oraz jednostki uczestnictwa niewykupione przez fundusz, odpowiednio do wartości, o których mowa w ust. 1, nie wchodzą do spadku po uczestniku. Z tego też względu świadczenie to nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, a więc nie ma zastosowania art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są: inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie „w szczególności” oznacza, że jest to tylko wyliczenie przykładowe i przychodami z innych źródeł są jeszcze inne przychody nie wymienione wprost w tym przepisie. W niniejszym przypadku będą to przychody z tytułu odkupu jednostek uczestnictwa, w momencie przedstawienia rachunków, stwierdzające wysokość poniesionych wydatków związanych z pogrzebem uczestnika.

W myśl art. 42a tej samej ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W konsekwencji, w myśl art. 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to podatnicy są zobowiązani do złożenia urzędowi skarbowemu zeznania, według ustalonego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, i w nim wykazać wszystkie uzyskane i podlegające opodatkowaniu w roku podatkowym dochody, również te, które uzyskali z tytułu odkupu jednostek uczestnictwa przez fundusz, w momencie przedstawienia rachunków, stwierdzające wysokość poniesionych wydatków związanych z pogrzebem.

Tak więc wykup jednostek uczestnictwa w tym wypadku stanowi przychód z innych źródeł i na funduszu nie ciąży obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w według stawki 19 %.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania Nr 4 jest nieprawidłowe.

W przedmiotowym wniosku Spółka przedstawiła także stanowisko, iż w przypadku gdy po śmierci uczestnika jednostki podlegają dziedziczeniu przez osobę, z którą zmarły pozostawał we wspólnocie majątkowej, spadkobiercy przysługuje prawdo do pomniejszenia przychodu o 50 % wartości wydatków poniesionych na nabycie tych jednostek.

Zgodnie z art. 501 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 1964 r., Nr 9, poz. 59 ze zm.) w razie ustania wspólności, udziały małżonków są równe, chyba że umowa majątkowa małżeńska stanowi inaczej.

W związku z tym jak słusznie zauważa Spółka, należy przyjąć, że w momencie śmierci jednego z małżonków, drugiej osobie partycypującej w zyskach przysługuje 50 % przychodu. Analogicznie osoba ta jest uprawniona do odliczenia od uzyskanej części przychodu 50 % kosztów uzyskania przychodów poniesionych w momencie nabycia jednostek uczestnictwa.

Natomiast w stosunku do 50% jednostek uczestnictwa, które przysługiwały zmarłemu współmałżonkowi, w momencie ich sprzedaży, współmałżonek pozostający przy życiu nie ma prawa do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych w momencie nabycia jednostek uczestnictwa w kwocie nabycia jednostek uczestnictwa. Wynika to z faktu, iż 50 % jednostek uczestnictwa nabywa on w drodze spadkobrania, a więc bez ponoszenia kosztów.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania Nr 5 jest prawidłowe.

Reasumując:

  1. Nabycie przez spadkobiercę w drodze dziedziczenia jednostek uczestnictwa zgromadzonych na rejestrze spadkodawcy nie podlega opodatkowaniu 19 % zryczałtowanym podatkiem dochodowym.
  2. Podstawą opodatkowania 19 % zryczałtowanym podatkiem dochodowym w przypadku odkupu jednostek uczestnictwa nabytych w drodze dziedziczenia stanowi przychód pomniejszony o koszty opłaty manipulacyjnej.
  3. W przypadku wypłaty dokonywanej na podstawie art. 111 ust. 1 pkt 2 ustawy o funduszach na rzecz osoby uposażonej Spółka nie jest zobowiązana do pobrania podatku dochodowego.
  4. W przypadku wypłaty środków pieniężnych na żądanie osoby (o której mowa w art. 111 ust. 1 pkt 1 ustawy o funduszach), która przedstawi rachunki stwierdzające wysokość poniesionych przez nią wydatków związanych z pogrzebem uczestnika, podstawę opodatkowania stanowi przychód z innych źródeł.
  5. W przypadku wypłaty środków pieniężnych na rzecz małżonka osoby zmarłej będącej w ustawowej wspólności majątkowej, spadkobiercy przysługuje prawdo do pomniejszenia przychodu o 50 % wartości wydatków poniesionych na nabycie tych jednostek.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy)

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja Nr 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj