Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-68/09-2/AD
z 27 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-68/09-2/AD
Data
2009.03.27


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
składnik majątkowy
sprzedaż
stawki podatku
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
Czy w świetle znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług przedmiotowe gospodarstwo rolne ma status „Zorganizowanej części przedsiębiorstwa” i w przypadku jego sprzedaży ma zastosowanie art. 6 pkt 1 tej ustawy? To znaczy, czy sprzedawane gospodarstwo rolne jako całość (pomieszczenia gospodarcze, budynek biurowy, infrastruktura, środki trwałe, ziemia) nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług i podatek należny VAT od tej sprzedaży nie musi być naliczony?



Wniosek ORD-IN 469 kB


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2009 r. (data wpływu 19 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność informatyczną w zakresie: przetwarzania danych, handlu sprzętem komputerowym oraz oprogramowaniem a także działalność serwisową sprzętu i oprogramowania.

Spółka jest w tym zakresie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatku od nieruchomości.

W ramach poszerzania działalności Wnioskodawca zorganizował gospodarstwo rolne, polegające na uprawie ziemi i hodowli strusi. W tym celu zakupiono ziemię, wybudowano pomieszczenia gospodarcze, budynek biurowy oraz infrastrukturę. Tak powstało oddalone o ponad 30 km od jego siedziby gospodarstwo rolne, a on jest w tym zakresie podatnikiem podatku rolnego, podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatku od nieruchomości.

W związku z trudnościami związanymi z hodowlą strusi Zainteresowany z niej zrezygnował. Aktualnie prowadzona jest jedynie uprawa ziemi. Obecnie Spółka postanowiła sprzedać gospodarstwo rolne.

Wnioskodawca sporządza jeden bilans i rachunek zysków i strat dla całej swojej działalności (informatycznej i rolnej). Rachunek kosztów prowadzony jest w układzie rodzajowym.

Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych koszty i przychody działalności rolnej są łatwe do wydzielenia. Symbol konta rodzajowego kosztów pozwala na wydzielenie wszystkich kosztów rodzajowych działalności rolnej, bowiem nie stanowią one kosztów uzyskania przychodów w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Również przychody działalności rolnej nie stanowią przychodów w myśl tej ustawy.

Tak więc mimo, iż nie jest prowadzony odrębny bilans i rachunek zysków i strat dla działalności rolnej, zarówno majątek (środki trwałe) jak również koszty i przychody tej działalności są zawsze ewidencyjnie wydzielone.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w świetle znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług przedmiotowe gospodarstwo ma status „zorganizowanej części przedsiębiorstwa” i w przypadku jego sprzedaży ma zastosowanie art. 6 pkt 1 tej ustawy... To znaczy, czy sprzedawane gospodarstwo rolne jako całość (pomieszczenia gospodarcze, budynek biurowy, infrastruktura, środki trwałe, ziemia) nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług i podatek należny VAT od tej sprzedaży nie musi być naliczony...

Zdaniem Wnioskodawcy, jest to „zorganizowana część przedsiębiorstwa” i jako taka korzysta z postanowień nowej treści art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tzn. sprzedaż gospodarstwa rolnego nie będzie podlegała tej ustawie. Od sprzedaży gospodarstwa rolnego nie będzie naliczony VAT należny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Natomiast towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy).

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie „transakcji zbycia”, należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów”, w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność informatyczną w zakresie: przetwarzania danych, handlu sprzętem komputerowym oraz oprogramowaniem a także działalność serwisową sprzętu i oprogramowania. W ramach poszerzania działalności zorganizował gospodarstwo rolne, polegające na uprawie ziemi i hodowli strusi. W związku z trudnościami związanymi z hodowlą strusi Zainteresowany z niej zrezygnował. Aktualnie prowadzona jest jedynie uprawa ziemi. Obecnie Spółka postanowiła sprzedać gospodarstwo rolne. W skład sprzedawanego gospodarstwa rolnego wejdą pomieszczenia gospodarcze, budynek biurowy, infrastruktura, środki trwałe i ziemia. Ponadto pomimo, iż nie jest prowadzony odrębny bilans oraz rachunek zysków i strat dla działalności rolnej, to zarówno majątek (środki trwałe) jak również koszty i przychody tej działalności są zawsze ewidencyjnie wydzielone. Według Wnioskodawcy ten zespół składników materialnych i niematerialnych jest „zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa”.

W myśl znowelizowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca wyłączył z opodatkowania - obok zbycia całego przedsiębiorstwa - również transakcję mającą za przedmiot zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Pod pojęciem tym rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania (art. 2 pkt 27e ustawy).

Z powyższej definicji wynika, iż aby zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

  1. istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.


Powyższe oznacza, że zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa nie jest suma poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką te składniki majątkowe odgrywały w funkcjonowaniu istniejącego przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Nie musi to być postać oddziału samodzielnie rozliczającego się. Ważne natomiast jest, aby przenoszone należności i zobowiązania były wyodrębnione i dały się przyporządkować organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku (tak aby można było przejąć funkcje gospodarcze).

Odnośnie wyodrębnienia funkcjonalnego to kryterium to sprowadza się do ustalenia, czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Nie budzi bowiem wątpliwości to, iż aby wydzielona część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa. W przypadku, gdy dojdzie do przeniesienia całości składników majątkowych, w tym zobowiązań (oczywiście jeżeli istnieją), związanych z działalnością rolniczą oraz informatyczną w momencie podziału Spółki, obie z nich będą w stanie prowadzić samodzielnie swoje działalności gospodarcze, brak jest podstaw do odmiennego traktowania tych dwóch zespołów składników inaczej niż jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Odnosząc powyższe do opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż wymienione we wniosku składniki, które mają zostać sprzedane, są wyodrębnione organizacyjnie. Gospodarstwo rolne (ziemia, pomieszczenia gospodarcze, budynek biurowy oraz infrastruktura), które jest oddalone od siedziby spółki o ponad 30 km, realizuje działania gospodarcze zasadniczo różniące się od podstawowego profilu działalności oraz jest w tym zakresie podatnikiem podatku rolnego, podatku od towarów i usług oraz podatku od nieruchomości. Poza tym Wnioskodawca wskazał, że zorganizował to gospodarstwo rolne w ramach poszerzania działalności. Konkretnie w tym celu zakupił ziemię, wybudował pomieszczenia gospodarcze, budynek biurowy oraz infrastrukturę. A zatem wykorzystywanie tych składników nie jest związane z pozostałym przedmiotem działalności Spółki. Składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne nie odgrywały bowiem żadnej roli w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (zostały nabyte i wybudowane dopiero w celu uprawy ziemi i hodowli strusi). Ponadto ww. gospodarstwo rolne jest wyodrębnione finansowo, ponieważ zarówno majątek (środki trwałe) jak również koszty i przychody tej działalności są ewidencyjnie wydzielone. Przedstawione powyżej fakty pozwalają uznać, że wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie samodzielnie funkcjonować na rynku, a więc będzie także wyodrębniona funkcjonalnie.

Biorąc pod uwagę opisane zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż działalność rolna, będąca przedmiotem zapytania, wyodrębniona organizacyjnie, finansowo oraz funkcjonalnie, jest zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem, w takim przypadku powołane przez Wnioskodawcę przepisy art. 6 pkt 1 ustawy, będą miały zastosowanie w sprawie. Przepisy te bowiem jak wyżej wskazano, odnoszą się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Natomiast organizacyjne, finansowe i funkcjonalne wyodrębnienia stanowią istotny element pozwalający uznać, że mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa.

Reasumując, należy stwierdzić, że przedmiotowe gospodarstwo rolne, wydzielone z całości przedsiębiorstwa Wnioskodawcy na płaszczyznach organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej, będzie posiadało status „zorganizowanej części przedsiębiorstwa”. W takim przypadku jego sprzedaż nie będzie objęta przepisami ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 6 ust. 1, a Zainteresowany nie będzie zobowiązany do naliczenia i odprowadzenia podatku w związku z tą transakcją.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj