Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/436-161/08/ENB
z 23 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/436-161/08/ENB
Data
2009.03.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zwolnienia od podatku --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
opodatkowanie
sprzedaż
zwolnienie


Istota interpretacji
1) Czy w związku z dokonaniem zamierzonej transakcji Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty od przychodów (dochodów) z niej uzyskanych podatku dochodowego od osób fizycznych?
2) Czy w związku z dokonaniem zamierzonej transakcji Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych?
3) Czy w związku z dokonaniem zamierzonej transakcji Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2008 roku (data wpływu 29 grudnia 2008 roku) uzupełnionym pismem z dnia 5 marca 2009 (data wpływu 9 marca 2009 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 grudnia 2008 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.

Pismem z dnia 23 lutego 2008 r. Nr ITPB2/415-161/08-2/ENB został Pan wezwany do uzupełnienia braków formalnych wniosku poprzez uiszczenie wymaganej opłaty, powyższe uzupełniono w dniu 5 marca 2009 r.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca wraz z małżonką zamierza sprzedać, stanowiące ich własność nieruchomości rolne zabudowane, wchodzące w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym (art. 2). Nabywcą tych nieruchomości ma być właściciel gospodarstwa rolnego, który przeznaczy zakupione nieruchomości na powiększenie swego gospodarstwa i nie zmieni charakteru rolnego nabytych nieruchomości. Nieruchomości rolne, które zostaną zbyte, zostały nabyte przez Wnioskodawcę przed upływem roku od syndyka z przeznaczeniem na powiększenie ich gospodarstwa rolnego, a więc na cele rolnicze, przy czym planowana aktualnie sprzedaż ma nastąpić za wyższą cenę od ceny nabycia od syndyka ze względu na wzrost wartości gruntów.

Ponadto budynki i budowle wchodzące w skład nieruchomości objętych zamiarem zbycia są w rozumieniu przepisów VAT towarami używanymi, bowiem od końca roku, w którym zakończono budowę tych budynków i budowli, minęło co najmniej 5 lat. Ponadto Wnioskodawca nie poniósł wydatków na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, ww. budynków i budowli przed wprowadzeniem budynków i budowli do ewidencji środków trwałych lub w trakcie ich użytkowania w wysokości stanowiącej co najmniej 30% wartości początkowej.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy w związku z dokonaniem zamierzonej transakcji Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty od przychodów (dochodów) z niej uzyskanych podatku dochodowego od osób fizycznych...
  2. Czy w związku z dokonaniem zamierzonej transakcji Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych...
  3. Czy w związku z dokonaniem zamierzonej transakcji Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty podatku od towarów i usług...


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie, dotyczące podatku od czynności cywilnoprawnych. Wniosek w pozostałym zakresie zostanie rozpatrzony odrębnymi rozstrzygnięciami.


Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż nieruchomości wskazanych we wniosku nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z art. 9 pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, który zwalnia od tego podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umów sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Ponadto nawet w przypadku gdyby od tej transakcji należny był podatek od czynności cywilnoprawnych, to i tak w myśl art. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatek ten obciążałby kupującego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późń. zm.) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W myśl art. 9 pkt 2 lit. a) ww. ustawy zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umowy sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Art. 2 ust. 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Na tle powyższego należy stwierdzić, że zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a) ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, co oznacza, że umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne albo utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Analiza przedmiotowego przepisu wskazuje również, że bez wpływu na prawo do ww. zwolnienia pozostaje późniejsza zmiana przeznaczenia zakupionego gruntu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca wraz z małżonką zamierza sprzedać, stanowiące ich własność nieruchomości rolne zabudowane, wchodzące w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym (art. 2). Nabywcą tych nieruchomości ma być właściciel gospodarstwa rolnego, który przeznaczy zakupione nieruchomości na powiększenie swego gospodarstwa i nie zmieni charakteru rolnego nabytych nieruchomości. Nieruchomości rolne, które zostaną zbyte, zostały nabyte przez Wnioskodawcę i jego małżonkę przed upływem roku od syndyka z przeznaczeniem na powiększenie ich gospodarstwa rolnego, a więc na cele rolnicze, przy czym planowana aktualnie sprzedaż ma nastąpić za wyższą cenę od ceny nabycia od syndyka ze względu na wzrost wartości gruntów.

W związku z powyższym sprzedaż nieruchomości rolnych wraz z zabudowaniami nie będącymi budynkami mieszkalnymi położonymi na obszarze miasta, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego w przypadku gdy nabywca, przeznaczy zakupione nieruchomości na powiększenie swego gospodarstwa będzie podlegała zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) tejże ustawy.

Końcowo należy wyjaśnić, iż w myśl art. 4 analizowanej ustawy, obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży – ciąży na kupującym, w związku z czym sprzedaż nieruchomości wskazanej we wniosku nie może rodzić dla Wnioskodawcy, żadnych skutków podatkowych w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, niezależnie od tego czy spełnione zostaną warunki zastosowania zwolnienia.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj