Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-341/09-4/ASi
z 1 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-341/09-4/ASi
Data
2009.07.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenia
premia pieniężna


Istota interpretacji
Czy Spółka otrzymując fakturę wystawioną przez kontrahenta, która dokumentuje otrzymaną przez kontrahenta premię pieniężna (bonus), będzie miała prawo – na podstawie art. 86 ust.1 ustawy o VAT – do odliczenia podatku naliczonego VAT wykazanego na takiej fakturze?



Wniosek ORD-IN 877 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 25 marca 2009 roku (data wpływu 30 marca 2009 roku) uzupełniony pismem z dnia 28 maja 2009 roku (data wpływu 04 czerwca 2009 roku), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturach wystawianych przez kontrahentów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2009 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturach wystawianych przez kontrahentów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca wykonuje usługi reklamowe polegające na udostępnieniu powierzchni reklamowej na nośnikach reklamy zewnętrznej (dalej sprzedaż powierzchni reklamowej). Sprzedaż powierzchni reklamowej dokonywana jest w części przypadków na rzecz domów mediowych, które następnie odsprzedają powierzchnie reklamowa ostatecznym klientom. W celu zwiększenia sprzedaży powierzchni reklamowej na rzecz poszczególnych domów mediowych planowane jest zawarcie umów dotyczących wypłaty tak zwanych premii pieniężnych na rzecz kontrahentów, w przypadku osiągnięcia przez danego kontrahenta określonego poziomu obrotów, to znaczy osiągnięcia lub przekroczenia określonego pułapu zakupów powierzchni reklamowej od Spółki. Działania te będą miały na celu zmotywowanie kontrahenta do dokonania większej ilości zakupów od Spółki, a tym samym zwiększenia przychodów i sprzedaży opodatkowanej VAT-em w Spółce. Wskazane powyżej usługi wykonywane przez spółkę podlegają opodatkowaniu VAT-em. Wypłata premii pieniężnych będzie bezpośrednio związana ze zwiększeniem obrotów Spółki z tytułu realizacji sprzedaży powierzchni reklamowej opodatkowanej VAT-em.

Premie pieniężne mają być wypłacone, jeżeli kontrahent zakupi w ciągu przyjętego okresu rozliczeniowego (najczęściej roku kalendarzowego) od Spółki powierzchnię reklamową o określonej wartości. W takim przypadku premia pieniężna obliczona ma być jako określony procent od zrealizowanego przez kontrahenta obrotu (procent od wartości zakupu od Spółki powierzchni reklamowej w trakcie danego okresu rozliczeniowego)

W niektórych przypadkach umowy zawierane przez Spółkę będą przewidywał, iż przyznanie premii pieniężnej, oprócz osiągnięcia określonych poziomów obrotu uzależnione będzie od spełnienia przez kontrahenta, dodatkowych warunków, takich jak:

  • brak jakichkolwiek zaległości płatniczych kontrahenta wobec Spółki w czasie obowiązywania umowy (ewentualnie okresu rozliczeniowego)
  • brak jakichkolwiek zaległości płatniczych kontrahenta wobec Spółki w momencie ustalania prawa do premii, bądź wypłaty premii,
  • trwałe przestrzeganie przez kontrahenta zobowiązania do nieujawniania warunków zawartej umowy oraz innych informacji związanych z relacjami handlowymi pomiędzy kontrahentem a Spółką.

W praktyce, wyżej wymienione dodatkowe przesłanki będą w niektórych przypadkach warunkami dodatkowymi, ponieważ głównym i podstawowym warunkiem wypłaty premii pieniężnej będzie osiągnięcie określonego w umowie poziomu sprzedaży przez Spółkę powierzchni reklamowej na rzecz danego kontrahenta.

W każdym przypadku wysokość obrotów oraz stopy procentowe, na podstawie których wyliczana będzie premia pieniężna, jak również inne, dodatkowe warunki wypłaty premii, uregulowane będą w pisemnej umowie z kontrahentami. Oznacza to, że po podpisaniu umowy o premie pieniężna i spełnieniu warunków do wypłaty premii przez kontrahenta ( dokonania określonej wielkości zakupów oraz ewentualnie spełnienia dodatkowych warunków określonych w umowie) istniało będzie ważne, cywilnoprawne zobowiązanie Spółki do wypłaty premii pieniężnej na rzecz danego kontrahenta wynikające ze wspomnianej umowy.

Premie mają dotyczyć obrotów realizowanych przez kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym ( najczęściej cały rok kalendarzowy) i nie będą dotyczyły pojedynczych transakcji nabycia powierzchni reklamowej.

Dnia 21 maja 2009 roku wezwaniem do uzupełnienia braków formalnych wniosku zobowiązano Spółkę do uzupełnienia opisu zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie :

  • czy wypłacane premie pieniężne miały związek z jakimkolwiek świadczeniem kontrahenta na rzecz wypłacającego, w postaci np. odpowiedniego propagowania tego typu reklamy, zobowiązania się do dokonywania zamówień wyłącznie u wypłacającego premię, zobowiązania do wykorzystania potencjału gospodarczego kontrahenta, reklamy itp.... – jeżeli odpowiedź na to pytanie będzie twierdząca proszę podać symbol PKWiU dla świadczonej usługi,
  • czy wypłacane premie są związane ze zrealizowanymi umowami w konkretnie określonym przedziale czasowym lub dotyczą określonego asortymentu towarów...
  • jakie warunki musi spełnić Strona, aby uzyskać premię i jaki jest sposób kalkulacji wypłacanych premii (czy wynika to z podpisanych umów...)
  • jeżeli premie pieniężne nie są wypłacane w związku z wyżej określonymi sytuacjami, to za co faktycznie są one wypłacane wnioskodawcy...
  • czy w sytuacji, gdy w danym okresie wnioskodawca nie podejmuje działań w zakresie świadczonych na rzecz kontrahenta usług, premia pieniężna nie będzie wypłacana...

W uzupełnieniu Wnioskodawca podał:

-premie wypłacone mają związek z uzyskiwaniem przez kontrahenta nowych zleceń klientów na reklamę, którą mu sprzedajemy

-premie pieniężne dotyczą zawitego okresu czasowego, ustalonego w umowie i dotyczą usług reklamowych na billboardach (zwykle jeden rok)

-spółka powinna osiągnąć określony poziom sprzedaży naszych reklam; czasami mogą zaistnieć warunki dodatkowe, jak terminowe regulowanie zobowiązań w omawianym okresie; warunki premii zawsze są ustalone w formie pisemnej

-premie zawsze są wypłacane w związku z wykonaniem umowy

-w przypadku gdy nie dochodzi do współpracy, to oczywiście kontrahent nie osiąga umownego poziomu kwalifikującego go do premii i premia nie jest wypłacana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka otrzymując fakturę wystawioną przez kontrahenta, która dokumentuje otrzymaną przez kontrahenta premię pieniężna (bonus), będzie miała prawo – na podstawie art. 86 ust.1 ustawy o VAT – do odliczenia podatku naliczonego VAT wykazanego na takiej fakturze...

Zdaniem Wnioskodawcy

  1. W ocenie Spółki nie budzi żadnych wątpliwości, iż w sytuacji, gdy Spółka na podstawie umowy z kontrahentem, wypłaca bonus (premię pieniężną) za osiągnięcie określonego poziomu obrotów (ewentualnie także za realizację innych, dodatkowych warunków), to premia pieniężna stanowi wynagrodzenie za świadczoną przez kontrahenta na rzecz Spółki usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a więc jest wynagrodzeniem za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Oznacza to z kolei, że Spółka ma prawo, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, odliczyć podatek naliczony wynikający z faktury VAT wystawionej przez kontrahenta, dokumentującej wypłatę premii pieniężnej.Usługa w rozumieniu ustawy o VAT
  2. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT pod pojęciem „świadczenia usług" należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. Konsekwentnie więc, w świetle powyższej definicji zakres pojęcia „świadczenie usług" znacznie wykracza poza przyjęte w języku potocznym rozumienie tego pojęcia. Zgodnie bowiem z przytoczoną powyżej definicją, każde świadczenie, które nie zostanie sklasyfikowane jako dostawa towarów, należy uznać za usługę. Może więc dojść do sytuacji, w której określone świadczenie podatnika nie będzie uznane za usługę w potocznym rozumieniu tego zwrotu, lecz z uwagi na fakt, iż nie będzie ono stanowiło dostawy na gruncie ustawy o VAT, będzie uznawane za usługę w rozumieniu ustawy o VAT.
  3. Należy w tym miejscu wskazać na regulacje zawarte w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, w szczególności na art. 24 ust. 1 Dyrektywy, zgodnie z którym „świadczenie usług oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów". Użycie w treści powyższego aktu sformułowania „transakcja" jeszcze wyraźniej podkreśla fakt, iż każda umowa skutkująca wzajemną wymianą świadczenia i wynagrodzenia stanowi usługę w rozumieniu przepisów prawa unijnego, a tym samym powinna zostać objęta zakresem opodatkowania podatkiem od wartości dodanej. Ponadto, w Memorandum Wyjaśniającym do VI Dyrektywy VAT („poprzedniczki" Dyrektywy 2006/112/WE) stwierdzono, iż głównym celem wprowadzenia tak szerokiej definicji usług w ramach VI Dyrektywy jest zagwarantowanie opodatkowania wszystkich transakcji, które nie stanowią dostawy towarów oraz nie zostały zwolnione lub wyłączone z zakresu podatku od wartości dodanej (fragment Memorandum Wyjaśniającego został przytoczony za komentarzem do V! Dyrektywy VAT pod redakcją K. Sachsa, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2003, str. 128).
  4. W świetle polskich, jak również unijnych przepisów każde świadczenie (czynność), za które świadczeniodawca otrzymuje ekwiwalent w postaci wynagrodzenia wypłaconego przez drugą stronę (o ile nie zostanie uznane za dostawę towarów), należy uznać za usługę w rozumieniu przepisów regulujących opodatkowanie podatkiem od towarów i usług. Wzajemną korelację pomiędzy wynagrodzeniem a otrzymywanym za nie świadczeniem potwierdza także orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. W sprawie C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (Holandia) ETS uznał, iż „świadczenie usług realizowane jest "za wynagrodzeniem" w rozumieniu Dyrektywy i stąd podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy" (Komentarz do VI Dyrektywy VAT pod redakcją K.Sachsa, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2003, str. 45).Analogiczne stanowisko zaprezentował ETS w sprawie 102/86 pomiędzy Apple and Pear Development Coucil a Commissioners of Customs and Excise (Wielka Brytania).
  5. W przypadku przedstawionym w opisie powyżej nie budzi wątpliwości fakt, iż istnieje ekwiwalentność świadczeń pomiędzy stronami, tj. Spółką i jej kontrahentem. W analizowanym przypadku usługą za którą zapłatą będzie premia pieniężna, jest realizacja przez kontrahenta Spółki świadczenia w postaci osiągnięcia określonego poziomu obrotów (w przypadku niektórych umów także wykonanie innych, dodatkowych czynności, takich jak brak zaległości płatniczych, czy też zachowanie poufności warunków handlowych) przez tego kontrahenta, co jednocześnie skutkuje zwiększeniem przychodów Spółki, poprawą pozycji rynkowej Spółki, etc.
  6. W analizowanym stanie przyszłym istotną okolicznością jest również fakt, iż premia pieniężna, jaka ma być wypłacana przez Spółkę kontrahentom nie ma charakteru dobrowolnego. Premia wypłacana jest pod warunkiem spełnienia ustalonych w umowie warunków (wykonania określonych czynności). W świetle powyższego należy stwierdzić, iż pomiędzy stronami transakcji istnieje swoistego rodzaju relacja prawna - zobowiązanie - którą z całą pewnością należy uznać za świadczenie usługi za wynagrodzeniem w rozumieniu ustawy o VAT.
  7. W świetle powyższego należy uznać, iż w sytuacji, gdy strony ustalą, iż Spółka wypłaci określoną premię pieniężną kontrahentowi, który osiągnie ustalone poziomy obrotów (a w niektórych przypadkach wykona dodatkowo także inne, wymienione przykładowo w opisie stanu faktycznego czynności), to kontrahent świadczy na rzecz Spółki usługę w rozumieniu ustawy o VAT, a tym samym wykonuje czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powyższe stanowisko potwierdziło również Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 30.12.2004 r. (nr PP3-812-11222/2004/AP/4026). W powyższym piśmie stwierdzono, iż „w praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę, np. nabyć określonej wartości, czy ilości towarów w określonym czasie, lub też dokonywanie terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie I w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takim przypadku należy uznać, że wypłacana premia pieniężna związana jest z określonym zachowaniem nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych". Ministerstwo Finansów uznało więc, iż w sytuacji, gdy podmiot wypłaca premię pieniężną z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości, czy ilości towarów w określonym czasie, jak również innych czynności, takich jak terminowe regulowanie należności - to wypłacona premia pieniężna stanowi wynagrodzenie za świadczoną przez nabywcę usługę. Katalog czynności wymienionych w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 30.12.2004 r. ma jednak wyłącznie charakter przykładowy, a tym samym strony mogą postanowić, iż premia pieniężna będzie wypłacana także za realizację innych czynności przez kontrahenta na rzecz Spółki. Taką czynnością może być, oprócz osiągnięcia określonego poziomu obrotów, terminowej płatności (braku zaległości płatniczych), także np. zachowanie poufności warunków handlowych ustalonych pomiędzy stronami. W przypadku Spółki czynności polegające na braku zaległości, czy też zachowaniu poufności będą czynnościami dodatkowymi, ponieważ podstawowym warunkiem wypłaty premii ma być zawsze osiągnięcie ustalonego poziomu obrotów.
  8. Nie ma wątpliwości, iż konkluzje wskazane w piśmie Ministerstwa Finansów jak również przedstawione powyżej wywody odnoszą się zarówno do sytuacji, w której premia wypłacana jest w zamian za osiągnięcie określonego poziomu obrotów (zakupów) oraz spełnienie dodatkowych warunków (dokonanie dodatkowych czynności) w przypadku nabycia przez kontrahenta towarów, jak również w przypadku nabycia przez kontrahenta usług polegających na udostępnieniu powierzchni reklamowej - jak ma to miejsce w odniesieniu do transakcji realizowanych przez Spółkę.
  9. Ministerstwo Finansów zastrzega jednak, iż powyższą sytuację należy odróżnić od sytuacji, gdy „wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty". W takim przypadku, zdaniem Ministerstwa Finansów - z czym zasadniczo należy się zgodzić - premia taka powinna być traktowana jak rabat. W analizowanym przypadku Spółka planuje wypłacać premie na podstawie obrotów uzyskanych w ciągu całego okresu rozliczeniowego (zwykle roku kalendarzowego), a tym samym nie jest to premia, którą można powiązać z konkretną dostawą. W ciągu przyjętego okresu rozliczeniowego kontrahenci Spółki realizują bowiem szereg transakcji, zaś premia pieniężna wypłacana ma być dopiero na podstawie wszystkich transakcji zrealizowanych w jednym okresie rozliczeniowym.Powyższej konkluzji nie zmienia również fakt, iż Spółka ustala wysokość premii pieniężnej jako procent od obrotów zrealizowanych przez kontrahenta w przyjętym okresie rozliczeniowym. Nie można bowiem uznać, iż z uwagi na fakt, iż premia ustalana jest jako procent od obrotu, to jest ona powiązana z konkretnymi dostawami, a tym samym powinna być traktowana jak rabat. Konsekwentnie, premii pieniężnych jakie mają być wypłacane przez Spółkę nie można uznać za rabat.
  10. Przedstawioną powyżej argumentację potwierdzają także interpretacje wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 3.08.2007 r. (nr ITPP1/443-1/07/KM) oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30.10.2007 r. (nr IPPP1/443-284/07-2/BS), czy też interpretacja z dnia 22.08.2007 r. (nr IP-PP2-443-9/07-2/PK). Powyższe interpretacje zostały wydane pod rządami przepisów dotyczących wydawania wiążących interpretacji indywidualnych, które obowiązują od dnia 1.07.2007 r.Prawo do odliczenia
  11. Uznając, iż premia pieniężna (bonus) która będzie wypłacana przez Spółkę stanowi wynagrodzenie za świadczoną przez kontrahenta usługę (w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT) podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to Spółce - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT -przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT wystawionej przez kontrahenta, dokumentującej otrzymanie premii pieniężnej, ponieważ podatek naliczony wykazany na fakturze dotyczącej premii pieniężnej wystawionej przez kontrahenta związany będzie z realizowaną przez Spółkę sprzedażą podlegającą opodatkowaniu VAT-em (sprzedaż usług polegających na udostępnieniu powierzchni reklamowej - Spółka świadczy wyłącznie usługi opodatkowane VAT-em).

W związku z powyższym uprzejmie prosimy o potwierdzenie prawidłowości stanowiska Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przy czym zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU jako klasyfikacji, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Stosownie natomiast do postanowień art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i ust. 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Przedsiębiorcy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów,w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Dotyczy to także przypadków, kiedy sprzedawca z różnych przyczyn (np. dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej polegającej na wypłacaniu określonych kwot pieniężnych. Różnorodność działań i sytuacji gospodarczych będących podstawą do ich wypłacenia sprawia, że skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych nabywcom premii pieniężnych powinny być ustalane w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego występującego u podatnika, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności wiążących się z dokonaniem tych wypłat.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W sytuacjach, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie, - w powstałej sytuacji faktycznej (zdarzeniu przyszłym) dotyczy to osiągnięcia przez kupującego określonego poziomu obrotów z kontrahentem przyznającym wynagrodzenie z tego tytułu - dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, uznać, w opinii organu wydającego interpretacje należy, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

W sytuacji takiej, jak w opisanym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), gdy podejmowane są działania w zakresie zrealizowania określonych obrotów, mamy do czynienia ze świadczeniem usług na rzecz kontrahenta.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzeniu przyszłym) wynika, iż Wnioskodawca na mocy zawartych długoterminowych umów handlowych otrzymuje od dostawców towarów premie pieniężne, określone procentowo od całości zakupów w danym okresie, które są uzależnione od przekroczenia pewnego progu zakupów.

Należy zauważyć, że w rzeczywistości w takiej sytuacji występują dwie transakcje: dostawa towarów oraz świadczenie usług. Na rzecz takiego wniosku przemawia w szczególności okoliczność, że jak określono w opisie stanu faktycznego wypłaty przedmiotowych premii nie są związana z ceną zakupionych towarów. Poza tym czynności te będą odrębnie wynagradzane (z tytułu dostawy towarów wynagrodzenie płacone będzie przez nabywcę, natomiast w przypadku premii pieniężnej wynagrodzenie wypłacane będzie przez dostawcę, zazwyczaj po zakończeniu okresu rozliczeniowego).

Z treści wniosku nie wynika, aby możliwe było powiązanie premii z konkretną dostawą (lub dostawami), a zatem aby mogła ona być potraktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

W powstałej sytuacji gdy, jak wskazano w opisie, po podpisaniu umowy o premie pieniężna i spełnieniu warunków do wypłaty premii przez kontrahenta ( dokonania określonej wielkości zakupów oraz ewentualnie spełnienia dodatkowych warunków określonych w umowie) istniało będzie ważne, cywilnoprawne zobowiązanie Spółki do wypłaty premii pieniężnej na rzecz danego kontrahenta wynikające ze wspomnianej umowy – powstanie relacja zobowiązaniowa, zależna od określonego zachowania nabywcy, którą na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług należy uznać za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 w/w ustawy.

To powoduje, że czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych stawką 22 % (art. 41 ust. 1 ustawy).

Tym samym, w przypadku świadczenia takich usług, winny być one dokumentowane zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy fakturą VAT. Szczegółowe warunki wystawiania faktur VAT zawiera § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337). Zgodnie zaś z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług usługobiorcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony wymieniony na przedmiotowej fakturze w zakresie , w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj