Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-341/09-4/ASi
z 1 lipca 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-341/09-4/ASi
Data
2009.07.01
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
odliczenia
premia pieniężna
Istota interpretacji
Czy Spółka otrzymując fakturę wystawioną przez kontrahenta, która dokumentuje otrzymaną przez kontrahenta premię pieniężna (bonus), będzie miała prawo – na podstawie art. 86 ust.1 ustawy o VAT – do odliczenia podatku naliczonego VAT wykazanego na takiej fakturze?
Wniosek ORD-IN ![]()
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 25 marca 2009 roku (data wpływu 30 marca 2009 roku) uzupełniony pismem z dnia 28 maja 2009 roku (data wpływu 04 czerwca 2009 roku), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturach wystawianych przez kontrahentów – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 30 marca 2009 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturach wystawianych przez kontrahentów. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Wnioskodawca wykonuje usługi reklamowe polegające na udostępnieniu powierzchni reklamowej na nośnikach reklamy zewnętrznej (dalej sprzedaż powierzchni reklamowej). Sprzedaż powierzchni reklamowej dokonywana jest w części przypadków na rzecz domów mediowych, które następnie odsprzedają powierzchnie reklamowa ostatecznym klientom. W celu zwiększenia sprzedaży powierzchni reklamowej na rzecz poszczególnych domów mediowych planowane jest zawarcie umów dotyczących wypłaty tak zwanych premii pieniężnych na rzecz kontrahentów, w przypadku osiągnięcia przez danego kontrahenta określonego poziomu obrotów, to znaczy osiągnięcia lub przekroczenia określonego pułapu zakupów powierzchni reklamowej od Spółki. Działania te będą miały na celu zmotywowanie kontrahenta do dokonania większej ilości zakupów od Spółki, a tym samym zwiększenia przychodów i sprzedaży opodatkowanej VAT-em w Spółce. Wskazane powyżej usługi wykonywane przez spółkę podlegają opodatkowaniu VAT-em. Wypłata premii pieniężnych będzie bezpośrednio związana ze zwiększeniem obrotów Spółki z tytułu realizacji sprzedaży powierzchni reklamowej opodatkowanej VAT-em. Premie pieniężne mają być wypłacone, jeżeli kontrahent zakupi w ciągu przyjętego okresu rozliczeniowego (najczęściej roku kalendarzowego) od Spółki powierzchnię reklamową o określonej wartości. W takim przypadku premia pieniężna obliczona ma być jako określony procent od zrealizowanego przez kontrahenta obrotu (procent od wartości zakupu od Spółki powierzchni reklamowej w trakcie danego okresu rozliczeniowego) W niektórych przypadkach umowy zawierane przez Spółkę będą przewidywał, iż przyznanie premii pieniężnej, oprócz osiągnięcia określonych poziomów obrotu uzależnione będzie od spełnienia przez kontrahenta, dodatkowych warunków, takich jak:
W praktyce, wyżej wymienione dodatkowe przesłanki będą w niektórych przypadkach warunkami dodatkowymi, ponieważ głównym i podstawowym warunkiem wypłaty premii pieniężnej będzie osiągnięcie określonego w umowie poziomu sprzedaży przez Spółkę powierzchni reklamowej na rzecz danego kontrahenta. W każdym przypadku wysokość obrotów oraz stopy procentowe, na podstawie których wyliczana będzie premia pieniężna, jak również inne, dodatkowe warunki wypłaty premii, uregulowane będą w pisemnej umowie z kontrahentami. Oznacza to, że po podpisaniu umowy o premie pieniężna i spełnieniu warunków do wypłaty premii przez kontrahenta ( dokonania określonej wielkości zakupów oraz ewentualnie spełnienia dodatkowych warunków określonych w umowie) istniało będzie ważne, cywilnoprawne zobowiązanie Spółki do wypłaty premii pieniężnej na rzecz danego kontrahenta wynikające ze wspomnianej umowy. Premie mają dotyczyć obrotów realizowanych przez kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym ( najczęściej cały rok kalendarzowy) i nie będą dotyczyły pojedynczych transakcji nabycia powierzchni reklamowej. Dnia 21 maja 2009 roku wezwaniem do uzupełnienia braków formalnych wniosku zobowiązano Spółkę do uzupełnienia opisu zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie :
W uzupełnieniu Wnioskodawca podał: -premie wypłacone mają związek z uzyskiwaniem przez kontrahenta nowych zleceń klientów na reklamę, którą mu sprzedajemy -premie pieniężne dotyczą zawitego okresu czasowego, ustalonego w umowie i dotyczą usług reklamowych na billboardach (zwykle jeden rok) -spółka powinna osiągnąć określony poziom sprzedaży naszych reklam; czasami mogą zaistnieć warunki dodatkowe, jak terminowe regulowanie zobowiązań w omawianym okresie; warunki premii zawsze są ustalone w formie pisemnej -premie zawsze są wypłacane w związku z wykonaniem umowy -w przypadku gdy nie dochodzi do współpracy, to oczywiście kontrahent nie osiąga umownego poziomu kwalifikującego go do premii i premia nie jest wypłacana. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy Spółka otrzymując fakturę wystawioną przez kontrahenta, która dokumentuje otrzymaną przez kontrahenta premię pieniężna (bonus), będzie miała prawo – na podstawie art. 86 ust.1 ustawy o VAT – do odliczenia podatku naliczonego VAT wykazanego na takiej fakturze... Zdaniem Wnioskodawcy
W związku z powyższym uprzejmie prosimy o potwierdzenie prawidłowości stanowiska Spółki. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przy czym zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU jako klasyfikacji, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Stosownie natomiast do postanowień art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i ust. 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Przedsiębiorcy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów,w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Dotyczy to także przypadków, kiedy sprzedawca z różnych przyczyn (np. dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej polegającej na wypłacaniu określonych kwot pieniężnych. Różnorodność działań i sytuacji gospodarczych będących podstawą do ich wypłacenia sprawia, że skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych nabywcom premii pieniężnych powinny być ustalane w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego występującego u podatnika, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności wiążących się z dokonaniem tych wypłat. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W sytuacjach, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie, - w powstałej sytuacji faktycznej (zdarzeniu przyszłym) dotyczy to osiągnięcia przez kupującego określonego poziomu obrotów z kontrahentem przyznającym wynagrodzenie z tego tytułu - dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, uznać, w opinii organu wydającego interpretacje należy, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania. W sytuacji takiej, jak w opisanym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), gdy podejmowane są działania w zakresie zrealizowania określonych obrotów, mamy do czynienia ze świadczeniem usług na rzecz kontrahenta. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzeniu przyszłym) wynika, iż Wnioskodawca na mocy zawartych długoterminowych umów handlowych otrzymuje od dostawców towarów premie pieniężne, określone procentowo od całości zakupów w danym okresie, które są uzależnione od przekroczenia pewnego progu zakupów. Należy zauważyć, że w rzeczywistości w takiej sytuacji występują dwie transakcje: dostawa towarów oraz świadczenie usług. Na rzecz takiego wniosku przemawia w szczególności okoliczność, że jak określono w opisie stanu faktycznego wypłaty przedmiotowych premii nie są związana z ceną zakupionych towarów. Poza tym czynności te będą odrębnie wynagradzane (z tytułu dostawy towarów wynagrodzenie płacone będzie przez nabywcę, natomiast w przypadku premii pieniężnej wynagrodzenie wypłacane będzie przez dostawcę, zazwyczaj po zakończeniu okresu rozliczeniowego). Z treści wniosku nie wynika, aby możliwe było powiązanie premii z konkretną dostawą (lub dostawami), a zatem aby mogła ona być potraktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. W powstałej sytuacji gdy, jak wskazano w opisie, po podpisaniu umowy o premie pieniężna i spełnieniu warunków do wypłaty premii przez kontrahenta ( dokonania określonej wielkości zakupów oraz ewentualnie spełnienia dodatkowych warunków określonych w umowie) istniało będzie ważne, cywilnoprawne zobowiązanie Spółki do wypłaty premii pieniężnej na rzecz danego kontrahenta wynikające ze wspomnianej umowy – powstanie relacja zobowiązaniowa, zależna od określonego zachowania nabywcy, którą na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług należy uznać za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 w/w ustawy. To powoduje, że czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych stawką 22 % (art. 41 ust. 1 ustawy). Tym samym, w przypadku świadczenia takich usług, winny być one dokumentowane zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy fakturą VAT. Szczegółowe warunki wystawiania faktur VAT zawiera § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337). Zgodnie zaś z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług usługobiorcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony wymieniony na przedmiotowej fakturze w zakresie , w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.