Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-28/09/HK
Data
2009.04.07
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
finansowanie
stypendium naukowe
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Czy środki traktowane jako stypendia – wypłacane dla studentów i pracowników w ramach projektu „Mobilność Studentów i Pracowników Szkół Wyższych” są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Wniosek ORD-IN
974 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szkoły przedstawione we wniosku z dnia 08 stycznia 2009r. (data wpływu do tut. Biura – 13 stycznia 2009r.), uzupełnionym w dniu 16 lutego 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w kwestii opodatkowania stypendiów wypłacanych dla studentów i pracowników w ramach projektu „Mobilność Studentów i Pracowników Szkół Wyższych”– jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 stycznia 2009r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w kwestii opodatkowania stypendiów wypłacanych dla studentów i pracowników w ramach projektu „Mobilność Studentów i Pracowników Szkół Wyższych”. Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 03 lutego 2009r. Znak IBPB II/1/415-28/08/HK wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 16 lutego 2009r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca (szkoła wyższa) podpisał umowę z Fundacją Rozwoju Edukacji – Operatorem programu „Fundusz Stypendialny i Szkoleniowy” na dofinansowanie przeznaczone na realizację Działania I „Mobilność Studentów i Pracowników Szkół Wyższych”. W ramach tego programu wypłacane są środki na wyjazdy dla studentów polskich na okres studiów i praktyk oraz środki dla pracowników w celu prowadzenia zajęć i w celach szkoleniowych. Decyzją z dnia 23 lipca 2007r. Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego zostały zatwierdzone zasady przyznawania stypendiów dla studentów i pracowników uczelni w ramach programu E. Projekt „Mobilność Studentów i Pracowników Szkół Wyższych” przewiduje wypłatę stypendiów dla studentów i pracowników na podstawie zasad określonych w programie E. Ponadto aby móc przystąpić do projektu „Mobilność Studentów i Pracowników Szkół Wyższych” uczelnie muszą posiadać ważną kartę Uczelni E.. Wnioskodawca taką kartę posiada. W piśmie (data wpływu do tut. BKIP – 16 lutego 2009r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku przedstawiono ponadto następujące informacje:
Zarówno środki dla studentów jak i dla pracowników polskich i zagranicznych przeznaczone są na utrzymanie i podróż w czasie trwania programu. Nie są to wynagrodzenia za przeprowadzanie zajęć. Aby wziąć udział w programie należy spełniać kryteria: - studenci – biegła znajomość języka angielskiego, wysoka średnia ocen,
- pracownicy - biegła znajomość języka angielskiego, pozytywna opinia kierownika danego zakładu naukowego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy środki traktowane jako stypendia – wypłacane dla studentów i pracowników w ramach projektu „Mobilność Studentów i Pracowników Szkół Wyższych” są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
Zdaniem wnioskodawcy, środki te są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Projekt „Mobilność Studentów i Pracowników Szkół Wyższych” jest realizowany na zasadach programu E., a kryteria przyznawania stypendiów i środków dla pracowników są zatwierdzone przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego decyzją z dnia 23 lipca 2007r.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:
Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, wyrażona w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). W myśl tej regulacji, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, gdzie między innymi w pkt 9 wymieniono – inne źródła. Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach (art. 20 ust. 1 ustawy). Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. W powołanym wyżej przepisie ustawodawca użył określenia "stypendia naukowe" w sensie stypendium związanego z działalnością twórczą i badawczą w dziedzinie nauki, a nie stypendium związanego w pobieraniem nauki w sensie zdobywania wiedzy, a zatem o naukowym charakterze stypendium winien każdorazowo decydować cel i rodzaj działalności stypendysty, a nie formalna nazwa stypendium. Przepis ten ma zastosowanie do sytuacji, w której o zatwierdzenie zasad przyznawania stypendium występuje podmiot będący organizatorem i fundatorem danej akcji stypendialnej, przy czym nie ma znaczenia, czy jest to instytucja polska, zagraniczna, czy organizacja mająca charakter międzynarodowy. Wskazany we wniosku Fundusz Stypendialny i Szkoleniowy to inicjatywa wspierająca współpracę edukacyjną pomiędzy Polską a krajami – darczyńcami (Islandią, Liechtensteinem, Norwegią), której celem jest zwiększenie zakresu i podniesienie jakości organizacji mobilności studentów i pracowników. Budżet FSS na lata 2008-2011 pochodzi w 90 % z funduszy Mechanizmu Finansowego EOG oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego, a w 10% z budżetu państwa polskiego. W Polsce rolę operatora Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego pełni Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. W ramach Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego finansowana jest wymiana studentów i pracowników uczelni na zasadach wypracowanych w programie E., który wspiera międzynarodową współpracę szkół wyższych, umożliwia wyjazdy studentów za granicę na część studiów i praktykę, promuje mobilność pracowników uczelni, stwarza uczelniom liczne możliwości udziału w projektach wraz z partnerami zagranicznymi. Do udziału w programie E. uprawnia szkoły wyższe Karta Uczelni E., nadawana przez Komisję Europejską, która jest rodzajem certyfikatu umożliwiającego uczelni ubieganie się o fundusze na konkretne działania przewidziane w programie. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż wypłacone dla studentów i pracowników w ramach projektu „Mobilność Studentów i Pracowników Szkół Wyższych” stypendia nie należą do stypendiów naukowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie natomiast do treści art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) powołanej ustawy wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium. Zatem przedmiotowe stypendium jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w części odpowiadającej równowartości diet za każdy dzień jego otrzymania. Nadwyżka natomiast podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako dochody z innych źródeł.
Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
|