Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-171/09/KG
z 23 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-171/09/KG
Data
2009.03.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
najem
odliczanie podatku naliczonego
umowa cywilnoprawna
zadania publiczne


Istota interpretacji
Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z remontem budynku, w którym są wynajmowane lokale na podstawie umów cywilnoprawnych.



Wniosek ORD-IN 947 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2009r. (data wpływu 20 lutego 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 marca 2009r. (data wpływu 18 marca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z realizacją zadania pn. „Wzrost dostępności i poprawa jakości usług medycznych lecznictwa otwartego w Ośrodku Zdrowia w Ł.” lub możliwości odzyskania go w innej formie – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z realizacją zadania pn. „Wzrost dostępności i poprawa jakości usług medycznych lecznictwa otwartego w Ośrodku Zdrowia w Ł.” lub możliwości odzyskania go w innej formie. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 marca 2009r. (data wpływu 18 marca 2009r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-171/09/KG z dnia 9 marca 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Ł. złożyła wniosek o dofinansowanie zadania pn. „Wzrost dostępności i poprawa jakości usług medycznych lecznictwa otwartego w Ośrodku Zdrowia w Ł.” ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Zadanie to będzie częściowo realizowane ze środków unijnych, a częściowo ze środków budżetu gminy.

Powyższa inwestycja realizowana jest jako zadanie własne gminy, dotyczy remontu budynku. Faktury VAT dotyczące realizowanego projektu wystawione są na Gminę, która jest beneficjentem realizowanego projektu.

Zakup towarów i usług w trakcie realizacji projektu związany będzie z wykonywanymi przez Gminę (Urząd Gminy) czynnościami opodatkowanymi – przeprowadzany w ramach projektu remont pomieszczeń, będących przedmiotem najmu.

W wyremontowanym budynku Gmina wynajmuje lokale dla:

  • Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej – s.c. z siedzibą w G.
  • Indywidualnej Praktyki Stomatologicznej.

Podmioty te, w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą świadczą usługi medyczne, w ramach zawartych kontraktów z NFOZ.

Lokale wynajmowane są odpłatnie, na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina wystawia najemcom z tego tytułu faktury VAT. Podatek należny wykazywany jest w sporządzanych miesięcznych deklaracjach VAT-7 i odprowadzany na konto Urzędu Skarbowego w Ż.

Budynek nazwany potocznie „Ośrodkiem Zdrowia” jest budynkiem komunalnym, stanowiącym własność Gminy Ł. na podstawie aktu notarialnego z dnia 4 stycznia 2006r. Wcześniej mieścił się w nim Ośrodek Zdrowia należący do Zespołu Opieki Zdrowotnej w Ż.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Urząd Gminy może odliczyć podatek VAT z realizowanej inwestycji poprzez obniżenie podatku należnego o podatek naliczony lub odzyskać go w jakikolwiek innej formie z Urzędu Skarbowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, inwestycja realizowana w ramach ochrony zdrowia jest zadaniem własnym gminy (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). W związku z tym, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, a także uzyskania zwrotu z Urzędu Skarbowego w jakikolwiek innej formie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy m. in. zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty W szczególności zadania własne obejmują między innymi sprawy ochrony zdrowia oraz pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (art. 7 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są: rada gminy, wójt (burmistrz, prezydent miasta). W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Należy zauważyć, że Gmina jest samorządową osobą prawną, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, natomiast nałożone na nią zadania, w myśl art. 33 cyt. ustawy o samorządzie gminnym, wykonuje za pośrednictwem urzędu gminy. Urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną, o której mowa w art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Zdolność prawną, jak i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma jednostka samorządu terytorialnego – gmina, nie zaś urząd gminy. Urząd gminy jest jedynie aparatem pomocniczym gminy.

Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy.

Z wniosku wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań zamierza realizować zadanie pn. „Wzrost dostępności i poprawa jakości usług medycznych lecznictwa otwartego w Ośrodku Zdrowia w Ł.” i stara się o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Projekt dotyczy remontu budynku, w którym są wynajmowane lokale, na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina uzyskuje dochody i wystawia najemcom z tego tytułu faktury VAT. Podatek należny wykazywany jest w sporządzanych miesięcznych deklaracjach VAT-7 i odprowadzany na konto Urzędu Skarbowego. Zakup towarów i usług dokonywany w trakcie realizacji projektu związany będzie z wykonywanymi przez Gminę (Urząd Gminy) czynnościami opodatkowanymi.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie, znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawca bowiem spełnia podstawową przesłankę pozytywną jaką jest bezpośredni i bezsporny związek dokonywanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi (w omawianym przypadku zakupy towarów i usług dokonywane będą w związku z remontem pomieszczeń będących przedmiotem zawartych przez Wnioskodawcę umów najmu).

Podsumowując w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług związanych z zadaniem pn. „Wzrost dostępności i poprawa jakości usług medycznych lecznictwa otwartego w Ośrodku Zdrowia w Ł.”.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj