Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-257/09/PH
Data
2009.03.09
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
adaptacja
lokal mieszkalny
spółdzielnie mieszkaniowe
sprzedaż lokalu
umowa przedwstępna
Istota interpretacji
1. Czy sprzedaż przez Wnioskodawcę lokalu niemieszkalnego – strychu jest traktowana jako działalność w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi? 2. Czy dochód uzyskany przy zawarciu umowy przyrzeczonej przeznaczony na remont budynku będącego w zasobie Wnioskodawcy jest traktowany jako dochód przeznaczony na cele związane z trzymaniem zasobów mieszkaniowych? 3. Czy Wnioskodawca na zasadzie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie zwolniony od podatku dochodowego?
Wniosek ORD-IN
782 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 12 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m. in. w zakresie ustalenia: - czy sprzedaż lokalu niemieszkalnego – strychu jest traktowana jako działalność w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi – jest prawidłowe,
- czy dochód uzyskany przy zawarciu umowy przyrzeczonej przeznaczony na remont budynku będącego w zasobie Wnioskodawcy jest traktowany jako dochód przeznaczony na cele związane z trzymaniem zasobów mieszkaniowych – jest prawidłowe,
- czy Wnioskodawca na zasadzie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie zwolniony od podatku dochodowego – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 grudnia 2008 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m. in. w zakresie skutków podatkowych sprzedaży strychu.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółdzielnia ma zawrzeć z małżonkami M. umowę przyrzeczoną: umowę ustanowienia odrębnej własności lokalu niemieszkalnego – strychu położonego w budynku przy ul. S. w K. Kupujący uiszczą cenę w kwocie 1.073.100 zł pomniejszoną o 200.000 zł wpłacone przy zawarciu umowy przedwstępnej z dnia 23 lutego 2007 r. Kwota uzyskana ze sprzedaży przedmiotowego lokalu zostanie przez Wnioskodawcę przeznaczona na kolejne prace związane z remontem budynku narożnego położonego w K. przy ul. P. i przy ul. S. W umowie przedwstępnej kupujący zobowiązali się do adaptacji strychu na cele mieszkalne (pkt XIII umowy przedwstępnej).
W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytania:
- Czy sprzedaż przez Spółdzielnię lokalu niemieszkalnego – strychu jest traktowana jako działalność Wnioskodawcy w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi...
- Czy dochód uzyskany przy zawarciu umowy przyrzeczonej przeznaczony na remont budynku będącego w zasobie Wnioskodawcy jest traktowany jako dochód przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych...
- Czy Wnioskodawca na zasadzie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie zwolniony od podatku dochodowego...
Zdaniem Wnioskodawcy lokale niemieszkalne tj. strychy, piwnice, mające przymiot tzw. pomieszczeń przynależnych wchodzą w skład zasobów mieszkaniowych, tym bardziej w zaistniałej w niniejszej sprawie sytuacji, gdy lokal może zmienić przeznaczenie na lokal mieszkalny. Kwota uzyskana z umowy przedwstępnej oraz mająca być uzyskana z umowy przyrzeczonej jest przeznaczona na remont budynku, pokrycie dachu, wymianę wind, wykonanie izolacji przeciwpożarowej, wymianę stolarki na klatkach schodowych, remont przewodów wentylacyjnych i kanalizacyjnych, co zdaniem Wnioskodawcy stanowi działania i cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Wobec powyższego Spółdzielnia spełnia przesłanki określone w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:
Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie zawarte w ww. wniosku w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego tj. skutków podatkowych sprzedaży strychu. Ocena stanowiska w zakresie ujętego we wniosku stanu faktycznego tj. skutków podatkowych zawarcia umowy przedwstępnej została zawarta w odrębnej interpretacji. Na wstępie należy zauważyć, że w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. - określanej w dalszej części skrótem "Ustawa o pdop") zawarto dwa rodzaje zwolnień podatkowych, a mianowicie zwolnienia podmiotowe i przedmiotowe. Zwolnienia podmiotowe uregulowano w art. 6 ustawy o pdop, w którym enumeratywnie wymieniono podmioty zwolnione od podatku. Zwolnienia przedmiotowe ujęto w Rozdziale 4 ustawy o pdop (art. 17 ustawy o pdop). Biorąc pod uwagę treść pytania oznaczonego we wniosku ORD-IN nr 3, jak również stanowisko zawarte w poz. 52 tegoż wniosku należy stwierdzić, że Spółdzielnia oba te zwolnienia traktuje zamiennie.
Pytanie nr 3 sformułowano bowiem następująco: „Czy wnioskodawca na zasadzie art. 17 ust. 1 pkt 44 będzie zwolniony od podatku dochodowego...” Ponieważ wnioskodawca nie został wymieniony w art. 6 ustawy o pdop jako podmiot korzystający ze zwolnienia podmiotowego nie będzie korzystał z takiego zwolnienia. Zwolnieniu mogą natomiast podlegać niektóre dochody Spółdzielni, a mianowicie te dochody, które zostały osiągnięte z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem tych zasobów (art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o pdop). Przechodząc do oceny stanowiska Spółdzielni pod kątem zwolnienia przedmiotowego należy stwierdzić, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o pdop wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Stosownie do tego przepisu zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody spółdzielni mieszkaniowych, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów. Uwzględniając charakter wnoszonych opłat oraz pokrywanych z nich kosztów, uzasadnione jest rozumienie pojęcia zasoby mieszkaniowe, użytego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o pdop, nie tylko jako obejmującego lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań, jak również ułatwiające dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.
W konsekwencji przez „zasoby mieszkaniowe", o których mowa w wyżej wymienionym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o pdop, należy rozumieć: - budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, jak w szczególności:
-dźwigi osobowe i towarowe, -aparaty do wymiany ciepła, -kotłownie i hydrofornie wbudowane, -klatki schodowe, -strychy, piwnice, komórki, -garaże,
- pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:
-budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, -kotłownie i hydrofornie wolnostojące, -osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno – remontowe,
- urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione jak:
-zbiorniki – doły gnilne, szamba, -rurociągi i przewody sieci wodociągowe – kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, -sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, -budowle inżynieryjne (studnie itp.), -budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki, -inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.
Z ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) wynika, że podstawowym celem spółdzielni mieszkaniowych jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych ludności przez dostarczanie im oprócz lokali mieszkalnych, także lokali o innym przeznaczeniu. Osoby w posiadaniu których znajdują się lokale obowiązane są uczestniczyć w wydatkach nie tylko związanych z eksploatacją i utrzymaniem tych lokali, ale również z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych oraz kosztami ich zarządu (art. 1 i art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych). Związane z wyżej wymienionymi budynkami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o pdop. Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o pdop, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody spółdzielni mieszkaniowych otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów; nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o pdop. Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania, stwierdzić należy, iż przychody uzyskane ze sprzedaży zasobu mieszkaniowego stanowią przychody dotyczące gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Pomieszczenie strychu, jako części wspólnej budynku mieszkalnego, mieści się w pojęciu zasobów mieszkaniowych Spółdzielni. Przychód uzyskany ze sprzedaży lokalu wyodrębnionego z części nieruchomości wspólnej (strychu) pochodzi więc z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przychód ten ma wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki, który stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 44 powołanej ustawy podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Spółdzielni – w tym wypadku na remont budynku położonego w Krakowie przy ul. S. i ul. P. (budynek narożny). W przedstawionym zdarzeniu przyszłym momentem sprzedaży będzie chwila podpisania umowy przenoszącej własność lokalu. Moment przeniesienia własności nieruchomości został określony w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zgodnie z art. 158 tego Kodeksu, umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości. Zgodnie z normami prawa cywilnego wydanie lokalu, wpłata zaliczki, czy też fakt oddania budynku do użytkowania nie ma wpływu na przeniesienie własności nieruchomości. Ponadto zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o pdop przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. W zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż sprzedaż strychu generuje dochód z zasobów mieszkaniowych. A zatem cała kwota przychodu, którą Spółdzielnia uzyska ze sprzedaży strychu, po pomniejszeniu o koszty uzyskania przychodów, może być dochodem podlegającym zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o pdop pod warunkiem, że będzie przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.
Reasumując, stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe w zakresie uznania sprzedaży strychu za działalność w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz uznania dochodu uzyskanego z tejże sprzedaży za dochód przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych po przeznaczeniu go na remont budynku będącego w zasobie Wnioskodawcy. Nieprawidłowe jest jednak stanowisko, iż wnioskodawca na zasadzie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie zwolniony od podatku dochodowego. Różnicę pomiędzy zwolnieniem podmiotowym, a przedmiotowym wyjaśniono wcześniej. Należy ponownie podkreślić, iż powołany przepis zwalnia od podatku dochodowego od osób prawnych dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi zwalnia od podatku dochodowego od osób prawnych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
|