Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-77/09/JP
z 3 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-77/09/JP
Data
2009.03.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
koszt kwalifikowany
odliczenia


Istota interpretacji
Możliwość odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji polegającej na termomodernizacji Szkoły Podstawowej oraz termomodernizacji i rozbudowie Szkoły Podstawowej.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2009r. (data wpływu 28 stycznia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 marca 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji polegającej na termomodernizacji Szkoły Podstawowej oraz termomodernizacji i rozbudowie Szkoły Podstawowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji polegającej na termomodernizacji Szkoły Podstawowej oraz termomodernizacji i rozbudowie Szkoły Podstawowej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 marca 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zamierza zrealizować inwestycję polegającą na termomodernizacji Szkoły Podstawowej oraz termomodernizacji i rozbudowie Szkoły Podstawowej. Prace w zakresie termomodernizacji obejmują w obydwu szkołach następujący zakres robót: roboty przygotowawcze do docieplenia ścian, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, renowacja i termoizolacja ścian, docieplenie dachu, ścian i cokołów, ocieplenie stropodachu.

Dodatkowe prace związane są z rozbudową sali gimnastycznej oraz modernizacją pomieszczeń lekcyjnych, WC przy sali, remontem instalacji elektrycznej pomieszczeń szkolnych, sali gimnastycznej, kuchni i stołówki.

Oprócz robót budowlanych inwestycja obejmuje usługi: opracowanie dokumentacji projektowej, opracowanie studium wykonalności, sprawowanie nadzoru inwestorskiego.

Przedmiotową inwestycję Wnioskodawca zamierza zrealizować w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Budynki obydwu szkół są własnością Gminy. Gmina jest czynnym płatnikiem podatku VAT.

Ponadto jak wskazano w piśmie z dnia 2 marca 2009r. zgodnie z Uchwałą Rady Gminy Nr … z dnia 30 października 2007r. pobierane są opłaty za wynajmowanie pomieszczeń w budynkach oświatowych. Pomieszczenia w szkołach wynajmują dyrektorzy tych jednostek, a każda ze szkół jest samodzielnym podatnikiem podatku VAT. Dochody w 2008r. z tytułu pobierania opłat za wynajęte pomieszczenia w szkołach wynosiły:
- w Szkole Podstawowej 1.960 zł (w tym kwota 1.715 zł stanowi opłatę za wynajem sali gimnastycznej dla Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego, będącego prywatną szkołą specjalną dla trudnej młodzieży),
- w Szkole Podstawowej - 1.735 zł.

Szkoły korzystają ze zwolniona podmiotowego w podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Usługa najmu pomieszczeń jest jedyną usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT świadczoną przez ww. szkoły.

Gmina nie wynajmuje żadnych pomieszczeń w szkołach i nie prowadzi żadnej działalności z tym związanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do opisanego przedsięwzięcia istnieje możliwość odliczenia przez gminę podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT odliczenie takie przysługuje w przypadku wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina w szkołach nie prowadzi i nie będzie prowadzić jakiejkolwiek działalności, stąd prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego Gminie nie przysługuje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ww. przepis jest powtórzeniem w niezmienionym brzmieniu uregulowania obowiązującego do dnia 30 listopada 2008r. § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W szczególności zadania własne obejmują między innymi sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w zakresie swoich zadań własnych zamierza zrealizować w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego inwestycję polegającą na termomodernizacji Szkoły Podstawowej oraz termomodernizacji i rozbudowie Szkoły Podstawowej.

Jak wskazał Wnioskodawca Gmina w szkołach nie prowadzi i nie będzie prowadzić jakiejkolwiek działalności. Ponadto zgodnie z Uchwałą Rady Gminy Nr … z dnia 30 października 2007r. pobierane są opłaty za wynajmowanie pomieszczeń w budynkach oświatowych. Pomieszczenia w szkołach wynajmują dyrektorzy tych jednostek, a każda ze szkół jest samodzielnym podatnikiem podatku VAT. Szkoły korzystają ze zwolniona podmiotowego w podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Usługa najmu pomieszczeń jest jedyną usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT świadczoną przez ww. szkoły. Gmina nie wynajmuje żadnych pomieszczeń w szkołach i nie prowadzi żadnej działalności z tym związanej.

W oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, że nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Ponadto inwestycja nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych bowiem jak wskazał Wnioskodawca Gmina w szkołach nie prowadzi i nie będzie prowadzić jakiejkolwiek działalności, natomiast szkoły korzystają ze zwolnienia podmiotowego w podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług1.

Biorąc zatem pod uwagę fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowej inwestycji.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj