Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-693/09/AZ
z 20 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-693/09/AZ
Data
2009.07.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
gmina
odliczenia
podatek naliczony
zadania publiczne
zadania własne


Istota interpretacji
Możliwość odzyskania podatku VAT od nakładów inwestycyjnych poniesionych w związku z realizacją projektu pod nazwą „Elektroniczny System Informacji Miejskiej”



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2009r. (data wpływu 26 czerwca 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 lipca 2009r. (data wpływu 16 lipca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT od nakładów inwestycyjnych poniesionych w związku z realizacją projektu pod nazwą „Elektroniczny System Informacji Miejskiej” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT od nakładów inwestycyjnych poniesionych w związku z realizacją projektu pod nazwą „Elektroniczny System Informacji Miejskiej”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 lipca 2009r (data wpływu 16 lipca 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-693/09/AZ z dnia 7 lipca 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Uchwałą z dnia 2 października 2008 roku Zarząd Województwa dokonał wyboru projektów kwalifikujących się do dofinansowania w zakresie działania 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych RPO W 2007 - 2013. Wśród wybranych projektów znajduje się projekt Miasta „Elektroniczny System Informacji Miejskiej” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju. Bezpośrednim beneficjentem projektu, podmiotem zamawiającym oraz finansującym inwestycję jest Miasto.

Beneficjentami pośrednimi będą: mieszkańcy Miasta i Gminy, przedsiębiorcy prowadzący działalność na terenie objętym projektem, potencjalni inwestorzy, pracownicy Urzędu Miasta oraz organy administracji wyższego szczebla. Projekt inwestycyjny „Elektroniczny System Informacji Miejskiej” realizuje dobro publiczne i przyczynia się do budowy społeczeństwa informacyjnego oraz obywatelskiego. Poprzez wykorzystanie nowoczesnych technik informatycznych umożliwia świadczenie usług publicznych drogą elektroniczną i usprawnia zarządzanie w administracji publicznej. W ramach prezentowanego projektu planuje się zaprojektowanie, zbudowanie i wdrożenie Systemu Informacji Miejskiej dla Urzędu Miasta. System pozwoli na dostarczanie usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną odpowiadających potrzebom lokalnej społeczności oraz stymulujących rozwój gospodarczy, kulturalny oraz edukacyjny oraz na zarządzanie udostępnianiem właściwych informacji. Usługi elektroniczne będą dostępne poprzez Internet w postaci kompletnej, aktualnej i dostępnej przez 24 godziny na dobę interaktywnej informacji dla osób, które jej w danym momencie potrzebują Zakres projektu „Elektroniczny System Informacji Miejskiej” obejmuje stworzenie teleinformatycznego środowiska dla świadczenia informacyjnych usług publicznych drogą elektroniczną oraz działania analityczne i organizacyjne związane z przygotowaniem beneficjenta do efektywnego wdrożenia tego środowiska. Na środowisko zbudowane w ramach projektu składać się będą serwery, urządzenia teleinformatyczne, wyposażenie techniczne niezbędne do uruchomienia sprzętu oraz oprogramowanie.

Oprogramowanie wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą sprzętową, tworzyć będą Platformę Teleinformatyczną Systemu Informacji Miejskiej (PTSIM). W zakresie funkcjonalności Portalu będzie od strony Urzędu możliwość ujednoliconego zarządzania systemami informacyjnymi, w tym informacją tekstową i graficzną opartą na przestrzennych warstwach map posiadanego systemu GIS, prezentacja informacji poprzez Internet. Planuje się wdrożenie min. 5 usług informacyjnych.

Od strony Interesanta, możliwość pozyskiwania poprzez media elektroniczne (za pośrednictwem Internetu), ujednoliconych i aktualnych informacji - dostęp do informacyjnych usług publicznych Urzędu Miasta.

Interakcyjnie, możliwość wymiany informacji pomiędzy Urzędem i Interesantami w zakresie zdefiniowanych w systemie usług o charakterze interaktywnym, których w projekcie przewiduje się min. 5.

W trakcie realizacji projektu, zostaną również przeprowadzone szkolenia użytkowników, ukierunkowane na zrozumienie zasad funkcjonowania oraz obsługi systemu, jako nowego narzędzia pracy w zakresie zadań informacyjnych. Dostęp do usług Systemu Informacji Miejskiej (SIM) będzie realizowany poprzez przeglądarkę WWW stanowiącą interfejs Klienta dla SIM. Dostęp do usług będzie możliwy dla wszystkich klientów, korzystających z komputerów osobistych, laptopów, urządzeń przenośnych przyłączonych do sieci Internet oraz wyposażonych w przeglądarkę WWW.

Wartość zadania inwestycyjnego: ok. xxxxxxxx PLN.

Efekt osiągnięty wskutek realizacji projektu nie będzie generował przychodów dla Gminy, usprawni jedynie pracę tutejszego urzędu. Realizacja projektu związana jest z wykonywaniem zadań własnych Gminy. W przyszłości nie będą zawierane umowy cywilnoprawne stanowiące źródło przychodów dla Gminy, które wygenerować by mógł projekt zarówno w fazie przygotowania, realizacji jak i właściwego funkcjonowania.

Powstały system informacji elektronicznej nie będzie w jakimkolwiek zakresie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Świadczone drogą elektroniczną w ramach powstałego systemu informacji usługi publiczne nie będą generowały przychodu opodatkowanego podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy i na jakich warunkach i w jakiej kwocie Wnioskodawca będzie mógł odzyskać od nakładów inwestycyjnych podatek VAT... Wartość podatku VAT została wyliczona na kwotę zzz, PLN.

Zdaniem Wnioskodawcy, dla ww. zadania inwestycyjnego nie będzie miał on możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT, który w tym przypadku zaliczony by został do kosztów kwalifikowanych do dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług..

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 212 poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy – na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym – należy m.in. zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Miasto zrealizowało projekt pod nazwą „Elektroniczny System Informacji Miejskiej” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju. Bezpośrednim beneficjentem projektu, podmiotem zamawiającym oraz finansującym inwestycję jest Miasto.

Projekt inwestycyjny „Elektroniczny System Informacji Miejskiej” poprzez wykorzystanie nowoczesnych technik informatycznych umożliwia świadczenie usług publicznych drogą elektroniczną i usprawnia zarządzanie w administracji publicznej. W ramach prezentowanego projektu planuje się zaprojektowanie, zbudowanie i wdrożenie Systemu Informacji Miejskiej dla Urzędu Miasta. System pozwoli na dostarczanie usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną odpowiadających potrzebom lokalnej społeczności oraz stymulujących rozwój gospodarczy, kulturalny i edukacyjny oraz na zarządzanie udostępnianiem właściwych informacji. Usługi elektroniczne będą dostępne poprzez Internet w postaci kompletnej, aktualnej i dostępnej przez 24 godziny na dobę interaktywnej informacji dla osób, które jej w danym momencie potrzebują. Zakres projektu „Elektroniczny System Informacji Miejskiej” obejmuje stworzenie teleinformatycznego środowiska dla świadczenia informacyjnych usług publicznych drogą elektroniczną oraz działania analityczne i organizacyjne związane z przygotowaniem beneficjenta do efektywnego wdrożenia tego środowiska. Na środowisko zbudowane w ramach projektu składać się będą serwery, urządzenia teleinformatyczne, wyposażenie techniczne niezbędne do uruchomienia sprzętu oraz oprogramowanie.

W trakcie realizacji projektu, zostaną również przeprowadzone szkolenia użytkowników, ukierunkowane na zrozumienie zasad funkcjonowania oraz obsługi systemu, jako nowego narzędzia pracy w zakresie zadań informacyjnych. Dostęp do usług Systemu Informacji Miejskiej (SIM) będzie realizowany poprzez przeglądarkę WWW stanowiącą interfejs Klienta dla SIM. Dostęp do usług będzie możliwy dla wszystkich klientów, korzystających z komputerów osobistych, laptopów, urządzeń przenośnych przyłączonych do sieci Internet oraz wyposażonych w przeglądarkę WWW.

Wartość zadania inwestycyjnego: ok. xxxxxx PLN.

Efekt osiągnięty wskutek realizacji projektu nie będzie generował przychodów dla Gminy, usprawni jedynie pracę urzędu. Realizacja projektu związana jest z wykonywaniem zadań własnych Gminy. W przyszłości nie będą zawierane umowy cywilnoprawne stanowiące źródło przychodów dla Gminy, które wygenerować by mógł projekt zarówno w fazie przygotowania, realizacji jak i właściwego funkcjonowania.

Powstały system informacji elektronicznej nie będzie w jakimkolwiek zakresie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Świadczone drogą elektroniczną w ramach powstałego systemu informacji usługi publiczne nie będą generowały przychodu opodatkowanego podatkiem VAT.

Należy zatem stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą „Elektroniczny System Informacji Miejskiej”.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania obowiązujące od dnia 1 grudnia 2008r., uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

Tym samym skoro w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie ma prawa ani do odliczenia ani do zwrotu podatku naliczonego związanego z nakładami inwestycyjnymi dotyczącymi ww. projektu to bezprzedmiotowe staje się rozpatrywanie pytania Wnioskodawcy w części dotyczącej na jakich warunkach i w jakiej kwocie będzie on mógł odzyskać podatek VAT od tych nakładów.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w związku z realizacją ww. zadania inwestycyjnego należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszego postanowienia mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj