Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-328/09-4/HS
z 23 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-328/09-4/HS
Data
2009.07.23


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
cena
cena nabycia
instalacja
koszt
leasing finansowy
nabycie
nowe technologie
odliczenia
odliczenie od dochodu
oprogramowanie
prawo do odliczenia
program komputerowy
umowa
wartości niematerialne i prawne
wartość początkowa
warunek
warunki odliczenia
wydatek


Istota interpretacji
Czy można zastosować art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i odliczyć ulgę na nowe technologie?



Wniosek ORD-IN 355 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością , przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2009 r. (data wpływu 07.05.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 28 maja 2009 r. (data wpływu 01.06.2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2008 r. zakupiono system komputerowy klasy ERP do zarządzania X oraz Y.

Oprogramowanie to służy do zarządzania firmą we wszystkich obszarach, służy do obsługi finansowo – księgowej, zarządzania projektami, utrzymywania relacji z klientami i dostawcami, organizacji logistyki i gospodarki magazynowej. System zastąpił system finansowo – księgowy „FK” firmy T stosowany do tej pory.

Nowy system komputerowy w znaczący sposób poprawia funkcjonowanie przedsiębiorstwa i zbliża do nowych wymagań rosnącego rynku elektronicznego. Profesjonalny system ERP stanowią nowoczesne systemy informatyczne, zawierające wiele elementów innowacyjnych. Wdrożenie tego systemu wnosi istotny wkład w rozwój firmy i przyczynia się do wzrostu innowacyjności oraz konkurencyjności przedsiębiorstwa.

W piśmie z dnia 28 maja 2009 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Spółka przekazała dodatkowo następujące informacje:

1. W 2008 r. Spółka poniosła również inne wydatki związane z wdrożeniem i uruchomieniem systemu X i Y , m. in.:

  • instalacja nowej wersji,
  • modyfikacja wydruków,
  • instalacja na stacjach roboczych,
  • instalacja serwera bazy danych,
  • usługa wdrożenia systemu.

Pozostałe wydatki Spółka ponosi w 2009 r., ponieważ system w pełni został uruchomiony od 1 stycznia 2009 r.

2. W wartości początkowej zostały ujęte tylko wydatki związane z zakupem oprogramowania X i Y.

3. System komputerowy został zakupiony w formie umowy leasingu finansowego i w 2008 r. zapłacono 99.416,47 zł kapitału, pozostała kwota jest rozłożona do zapłaty w ciągu dwóch lat. Natomiast za pozostałe wydatki Spółka zapłaciła zgodnie z fakturami w 2008 r.

4. System X i Y został wprowadzony do ewidencji jako wartość niematerialna i prawna w 2008 r.

5. Zgodnie z informacją otrzymaną od producenta systemu – firmy C – elementy innowacyjne zastosowane w systemie … są technologią w skali świata nie starszą niż 3 lata, a rozwiązania konstrukcyjne, funkcjonalne i procesy wdrożeniowe dotyczące systemu zawierają bardzo wiele rozwiązań na skalę światową od około 2 lat.

6. Z informacji od producenta systemu wynika, że Akademia jest jednostką naukową w rozumieniu ustawy z dnia 08.10.2004 r. o zasadach finansowania nauki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy można zastosować art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i odliczyć ulgę na nowe technologie...

Zdaniem Wnioskodawcy, w 2008 r. zakupiono nowy system klasy ERP, który w znaczący sposób przyczynia się do poprawy funkcjonalności przedsiębiorstwa. Wnioskodawca jest firmą w skład której wchodzi 70 sklepów i wprowadzenie systemu tej klasy umożliwia Spółce nadzorować i efektywnie analizować dużą ilość danych, wykonywać różnorodne obliczenia: agregacji, operacji wielowymiarowych, obliczeń statystycznych, prognozowania, tworzenia różnorodnych form prezentacji wyników, raportów, arkuszy kalkulacyjnych, wykresów, itp. System ten usprawnia obieg dokumentów w firmie.

Wnioskodawca posiada opinię, niezależnej od Spółki, jednostki naukowej Akademii, o innowacyjności systemów klasy ERP do zarządzania firmą – X, Y.

W związku z tym, Spółka uważa, że może skorzystać z odliczenia wydatków na nabycie nowej technologii.

Wnioskodawca załączył opinię Akademii o innowacyjności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Od 1 stycznia 2006 r. wprowadzono kolejną kategorię wydatków pozwalającą pomniejszyć podstawę obliczenia podatku. Stanowią ją wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Przepisy określające zasady dokonywania tych odliczeń, a także regulujące sytuacje, gdy podatnik traci prawo do odliczenia, zostały dodane do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 22 pkt 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 179, poz. 1484) i na mocy art. 32 tej ustawy weszły w życie od początku nowego roku (01.01.2006 r.). W przepisach tych dokonano zmian z mocą wsteczną (od 01.01.2006 r.) nadając nowe brzmienie ust. 1, 2 i 7 oraz dodając ust. 2a na podstawie art. 3 ustawy z dnia 12 maja 2006 r. o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej oraz niektórych ustaw (Dz. U. Nr 107, poz. 723).

Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 564, poz. 654 ze zm.) – w obowiązującym brzmieniu - od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Natomiast na podstawie art. 18b ust. 2 ww. ustawy, za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484). Przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw (art. 18b ust. 2a ustawy). Prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 18b ust. 3 ustawy). Podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 18b ust. 4 ustawy). Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji (art. 18b ust. 5 ustawy). Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 4 i 5. W sytuacji gdy podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu z pozarolniczej działalności podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (art. 18b ust. 6 ustawy). Odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5 (art. 18b ust. 7 ustawy).

Wobec powyższego, nowe technologie to wiedza technologiczna w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów i usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat. Okres ten, czyli swoisty wyznacznik nowości, a także przydatność „produkcyjną” technologii potwierdzać ma opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej. Takimi jednostkami - w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy o zasadach finansowania nauki - są prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe:

  1. podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni,
  2. placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk,
  3. jednostki badawczo - rozwojowe,
  4. międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów,
  5. jednostki organizacyjne posiadające status jednostki badawczo - rozwojowej,
  6. Polską Akademię Umiejętności,
  7. inne jednostki organizacyjne, niewymienione w lit. a - f, posiadające osobowość prawną i siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedsiębiorcy posiadający status centrum badawczo - rozwojowego nadawany na podstawie przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.


Przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej w drodze umowy o ich przeniesienie oraz korzystanie z tych praw.

Z regulacji art. 18b wynika również, iż podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej. Przy czym dopuszczalne jest odliczenie tylko tej części wydatków, która została zapłacona w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następnym po tym roku. Ponadto nie mogą być odliczone wydatki, które zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Wprowadzono również ograniczenie wysokości tego odliczenia do 50% kwoty ustalonej zgodnie z art. 18b ust. 4 i ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowej technologii dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym wprowadzono ją do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku. W sytuacji gdy podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość jego dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Zwraca się również uwagę na przepis art. 18b ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który pozwala, w przypadku nabycia nowej technologii, na odstąpienie od zasady wynikającej z art. 16 ust. 1 pkt 48 tej ustawy. Oznacza to, że z tytułu tych samych wydatków na nabycie nowej technologii podatnik może korzystać zarówno z prawa do odliczenia, jak i zaliczyć w koszty uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od tej technologii obliczane od pełnej kwoty poniesionych na ten cel wydatków.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka w formie umowy leasingu finansowego nabyła system komputerowy. W roku 2008 Spółka zapłaciła 99.416,47 zł kapitału, natomiast pozostała kwota została rozłożona na 2 lata. W tym samym roku przedmiotowy system został wprowadzony do stosownej ewidencji jako wartość niematerialna i prawna o wartości początkowej obejmującej tylko wydatki związane z jej zakupem. Ponadto Spółka posiada opinię niezależnej jednostki naukowej stwierdzającej, że oprogramowanie to spełnia wymagania uregulowań dotyczących ulgi podatkowej związanej z nabyciem nowej technologii (tj. elementy innowacyjne zastosowane w przedmiotowym systemie są technologią w skali świata nie starszą niż 3 lata, a rozwiązania konstrukcyjne, funkcjonalne i procesy wdrożeniowe dotyczące systemu zawierają bardzo wiele rozwiązań na skalę światową od około 2 lat). Spółka wskazała, iż poniosła również wydatki na wdrożenie i uruchomienie tegoż systemu, które nie zostały ujęte w wartości początkowej.

W związku z powyższym, wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie systemu komputerowego (na podstawie umowy o korzystanie z tegoż systemu) uwzględnione w jego wartości początkowej, w części w jakiej zostały zapłacone, stanowią podstawę do obliczenia wielkości należnego odliczenia od podstawy opodatkowania w roku podatkowym, w którym Spółka wprowadziła wartość niematerialną i prawną do stosownej ewidencji lub w roku następującym po tym roku.

Reasumując, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie przepis art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, Spółce przysługuje prawo do odliczenia wydatków poniesionych na nabycie w drodze umowy leasingu finansowego systemu komputerowego, które uwzględnione zostały w wartości początkowej oraz zapłacone podmiotowi uprawnionemu w wysokości 50% tych wydatków.

Powyższej interpretacji udzielono na podstawie stanu faktycznego opisanego w złożonym wniosku z dnia 30 kwietnia 2009 r. i uzupełnionego pismem z dnia 28 maja 2009 r. Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj