Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-123/09/BW
z 14 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-123/09/BW
Data
2009.04.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
producenci
roboty budowlane
rolety, żaluzje
stawka
towar
usługi montażowe


Istota interpretacji
Zastosowanie stawki podatku VAT w przypadku sprzedaży, zakupionych od producenta, towarów wraz z usługą ich zamontowania oraz w przypadku samych usług montażu.



Wniosek ORD-IN 694 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2009r. (data wpływu 17 lutego 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 kwietnia 2009r. (data wpływu 21 kwietnia 2009r.), pismem z dnia 23 kwietnia 2009r. (data wpływu 24 kwietnia 2009r.) oraz pismem z dnia 4 maja 2009r. (data wpływu 5 maja 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT w przypadku sprzedaży, zakupionych od producenta, towarów wraz z usługą ich zamontowania oraz w przypadku samych usług montażu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT w przypadku sprzedaży, zakupionych od producenta, towarów wraz z usługą ich zamontowania oraz w przypadku samych usług montażu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 kwietnia 2009r. (data wpływu 21 kwietnia 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 7 kwietnia 2009r. znak: IBPP2/443-123/09/BW, pismem z dnia 23 kwietnia 2009r. (data wpływu 24 kwietnia 2009r.) oraz pismem z dnia 4 maja 2009r. (data wpływu 5 maja 2009r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:

  • sprzedaży artykułów zakupionych bezpośrednio u producenta, takich jak: rolety tekstylne, rolety zewnętrzne aluminiowe, żaluzje wewnętrzne i zewnętrzne,
  • usług montażu zakupionych artykułów.

Wnioskodawca wskazał, że działalność ta została sklasyfikowana zgodnie z normami statystycznymi w grupowaniu 43.32 Z – zakładanie stolarki budowlanej.

Przy zakupie produktów do swojej działalności płaci 22% podatku VAT.

Natomiast w, stanowiącym uzupełnienie wniosku, piśmie z dnia 15 kwietnia 2009r. Wnioskodawca wskazał, że kupuje bezpośrednio u producenta żaluzje pionowe i poziome, rolety tekstylne, rolety zewnętrzne aluminiowe i moskitiery.

Zakupione u producenta ww. towary sprzedaje wraz z usługą montażu. Usługi montażu zakupionych przez niego towarów zostały sklasyfikowane zgodnie z normami PKWiU w grupowaniu 4332 Z (PKD 2007) Zakładanie stolarki budowlanej.

Symbole PKOB budynków w których Wnioskodawca sprzedaje zakupione towary wraz z ich montażem to: PKOB 1110, PKOB 1121, PKOB 1122, PKOB 1130.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że wykonuje również same usługi montażu żaluzji, rolet, moskitier itp. Artykuły te stanowią własność nabywcy usługi montażu, nie są zakupywane przez niego. Wnioskodawca stwierdził, że usługi samego montażu ww. artykułów sprzedaje ze stawką 22% i uważa, iż jest to prawidłowo zastosowana stawka. Montaż wykonuje również w budynkach o symbolu PKOB -1110, 1121, 1122, 1130.

W dniu 5 maja 2009r. Wnioskodawca dokonał sprostowania ww. pisma z dnia 15 kwietnia 2009r. i wyjaśnił, iż w piśmie tym omyłkowo wpisał, że usługę samego montażu sprzedaje ze stawką 22% a powinno być napisane ze stawką 7%.

Ponadto w piśmie z dnia 23 kwietnia 2009r. Wnioskodawca wskazał, iż działalność Wnioskodawcy należy zakwalifikować do grupy PKWiU 45.42.1 (roboty związane z montażem stolarki budowlanej) oraz 45.34.3 (roboty związane z montażem zasłon i markiz) na podstawie Dz. U. z dnia 18 marca 1997r., Nr 42, poz. 264. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że sprzedaje swoją usługę wraz z towarem i fakturowane jest w całości jako jedna pozycja np. - montaż rolety zewnętrznej wraz z towarem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka podatku od towarów i usług będzie obowiązywać w przypadku sprzedaży zakupionych od innego producenta towarów wraz z usługą ich zamontowania oraz w przypadku samej usługi montażu w budynkach mieszkalnych...

Zdaniem Wnioskodawcy w opisanej sytuacji, na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług oraz § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ma prawo do zastosowania preferencyjnej 7% stawki VAT – w odniesieniu do robót budowlano – montażowych (opisane usługi są zaliczane do tego typu robót) związanych z budownictwem mieszkaniowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z przepisu art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT wynika, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Jak stanowi art. 8 ust. 3 cyt. ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zatem zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Co do zasady, zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych z załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 41 ust. 12a tej ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Należy także zauważyć, że w myśl art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto, zgodnie § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy, obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12 -12c ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:

  • sprzedaży artykułów zakupionych bezpośrednio u producenta, takich jak: rolety tekstylne, rolety zewnętrzne aluminiowe, żaluzje wewnętrzne i zewnętrzne,
  • usług montażu zakupionych artykułów.

Wnioskodawca kupuje bezpośrednio u producenta żaluzje pionowe i poziome, rolety tekstylne, rolety zewnętrzne aluminiowe i moskitiery. Zakupione u producenta ww. towary sprzedaje wraz z usługą montażu.

Ponadto Wnioskodawca wykonuje również same usługi montażu żaluzji, rolet, moskitier itp. Artykuły te stanowią własność nabywcy usługi montażu, nie są zakupywane przez niego. Montaż wykonuje w budynkach o symbolu PKOB - 1110, 1121, 1122, 1130.

Swoją działalność Wnioskodawca zaklasyfikował do grupy PKWiU 45.42.1 (roboty związane z montażem stolarki budowlanej) oraz 45.34.3 (roboty związane z montażem zasłon i markiz). Jednocześnie wskazał, że sprzedaje swoją usługę wraz z towarem i fakturowane jest w całości jako jedna pozycja np. - montaż rolety zewnętrznej wraz z towarem.

Należy zauważyć, że zastosowanie właściwej stawki podatku zależy od tego, co jest przedmiotem umowy cywilnoprawnej oraz rodzaju działalności prowadzonej przez podatnika.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Ustalenie właściwej stawki podatku jest konsekwencją zaklasyfikowania sprzedawanych towarów lub usług do właściwego grupowania określonych klasyfikacji statystycznych (PKWiU lub PKOB). Obowiązek ten spoczywa na sprzedawcy (usługodawcy).

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć towar lub świadczoną usługę, sprzedawca (usługodawca) może zwrócić się o pomoc do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Należy wskazać, iż zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2009r.

Biorąc pod uwagę powyższe tut. organ stoi na stanowisku, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem dostawy, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy też świadczy usługę. Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług przy formułowaniu zakresu pojęciowego towarów i usług oraz wyjątków w dziedzinie ulgowego opodatkowania lub zwolnień od tego podatku – co do zasady opierają się na klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Zgodnie z zasadami tworzenia grupowań PKWiU (pkt 5.3.4) stanowiącymi załącznik do ww. rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, roboty instalacyjne i montażowe wykonywane na miejscu przeznaczenia są klasyfikowane w odpowiednich grupowaniach podkategorii wyodrębnionych w tym celu w ramach klas obejmujących instalowane (montowane) wyroby (sprzęt, maszyny, urządzenia), z następującymi zastrzeżeniami:

  • roboty instalacyjne, wykonane przez producenta wyrobu siłami własnymi, są klasyfikowane łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu,
  • gdy w określonej klasie nie została wyodrębniona odpowiednia podkategoria dla robót instalacyjnych i montażowych, to czynności te klasyfikuje się w grupowaniach obejmujących dany wyrób, - budowlane roboty instalacyjne i montażowe klasyfikuje się w dziale 45, - roboty instalacyjne wykonywane przez sprzedawcę detalicznego, jako usługa związana ze sprzedażą określonego wyrobu, klasyfikowane są tak jak handel detaliczny w odpowiednim grupowaniu działu 52.

Jeżeli przedmiotem umowy są roboty budowlane sklasyfikowane wg PKWiU 45, w ramach których podatnik wykonuje roboty budowlane w budynkach mieszkalnych, wówczas do całej wartości usługi zastosowanie ma jednolita 7% stawka podatku.

Co do zasady preferencyjna stawka podatku VAT ma zastosowanie do podmiotów, które świadczą usługi z wykorzystaniem materiałów będących wyrobami innego producenta, przy czym uzależniona jest ona od zaklasyfikowania wyrobu czy usługi do właściwego grupowania statystycznego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy następujące usługi:

  • roboty związane z montażem stolarki budowlanej sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 45.42.1,
  • roboty związane z montażem zasłon i markiz sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 45.34.3.

W przedmiotowej sprawie wykonywana usługa montażu rolet, żaluzji i markiz okiennych obejmuje materiały, które Wnioskodawca wcześniej kupuje u innych producentów. Zatem koszt zakupu markiz jest wkalkulowany w wartość świadczonej usługi, a nie usługa w cenę sprzedawanego towaru. Mamy zatem do czynienia ze świadczeniem usługi kompleksowej, a nie z dostawą towaru.

Ponadto Wnioskodawca wykonuje sprzedaży samych usług montażu żaluzji, rolet, moskitier itp. Artykuły te stanowią własność nabywcy usługi montażu i nie są kupowane przez Wnioskodawcę.

Analiza powołanych przepisów ustawowych oraz § 6 ust. 2 ww. rozporządzenia w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego pozwala stwierdzić, iż o ile opisane we wniosku usługi faktycznie są sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 45.42.1 i 45.34.3 a Wnioskodawca wykonuje je na podstawie zawartych umów jako usługi kompleksowe montażu wraz z materiałem, ewentualnie jako usługi samego montażu w obiektach budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, wówczas usługi te podlegają opodatkowaniu według 7% stawki VAT, oczywiście pod warunkiem, że wykonywane są wyłącznie w lokalach mieszkalnych znajdujących się w tych budynkach.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj