Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-605/09-4/AW
z 22 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-605/09-4/AW
Data
2009.07.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
opodatkowanie transakcji dostawy zorganizowanej części przedsiębiorstwa



Wniosek ORD-IN 576 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16.06.2009r. (data wpływu 22.06.2009r.), uzupełnione pismem z dnia 06.07.2009r. (data wpływu 10.07.2009r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 01.07.2009r. sygn. IPPP1/443-605/09-2/AW, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji dostawy zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.06.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji dostawy zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zamierza nabyć zorganizowaną część przedsiębiorstwa firmy A. Została ustalona cena, która jest wyższa od wartości godziwej poszczególnych składników majątkowych wchodzących w skład części przedsiębiorstwa.

Stosownie do otrzymanej faktury, Spółka odliczy podatek naliczony wskazany na fakturze, zgodnie z art. 86 pkt 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego, Spółka dokona odliczenia naliczonego podatku VAT, od dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, które opodatkowane zostaną odpowiednio z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. W myśl art. 7 ust. 1 przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania nimi jako właściciel, a przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również budynki i budowle lub ich części.

Jako towary, potraktowane zostaną środki trwałe, tj. środki łączności, nadajniki, stacja monitorowania.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 przez świadczenie usług rozumie się m.in. przeniesienie praw do wartości niematerailnych i prawnych. Za wartości niematerialne i prawne uznane zostaną oprogramowania systemów komputerowych, wraz z bazą klientów. Zgodnie z powyższą klasyfikacją, wystąpi dodatnia różnica między ceną za całość przedsiębiorstwa, a wartością poszczególnych składników majątkowych wchodzących w jego skład (towary, wartości niematerialne i prawne). Odliczenie podatku VAT powinno nastąpić także od tej wartości, ponieważ przeniesienie wartości firmy ma zostać rozliczone jako odrębna czynność podatkowa.

W nadesłanym uzupełnieniu do wniosku z dnia 06.07.2009r. Wnioskodawca dodał, że w podpisanej umowie sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa w części A i B, podany jest wykaz przejmowanych umów i innych składników stanowiących integralną część Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa. są to:

  1. umowy na usługi wykonywane przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa, tj. lista zawartych umów, ponumerowana zawierająca dane kontrahenta: nazwa, kod pocztowy, miejscowość, ulica, NIP, wartość umowy ;
  2. umowy cywilnoprawne służące do działalności zorganizowanej część przedsiębiorstwa, tj. lista zawartych umów, gdzie stroną są umowy na podwykonawstwo w zakresie instalacji systemów alarmowych, świadczenie usług telefonicznych, wykorzystanie częstotliwości Landa do monitorowania obiektów, sprzedaż-zakup produktów do instalacji systemów alarmowych;
  3. licencje, zezwolenia, tj. pozwolenia radiowe do wykorzystywania wskazanych częstotliwości;
  4. wyposażenie Stacji Monitorowania Alarmów Sprzedającego, wykorzystywane do działalności Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa, tj. wykaz sprzętu wraz z określeniem parametrów urządzeń typu: nadajniki, komputery itp.;
  5. umowy telemetryczne, tj. wykaz umów wraz z numerami telefonów wykorzystywanych do przesyłania sygnałów wykorzystywanych w monitorowaniu;
  6. nadajniki stanowiące własność Sprzedającego, tj. nadajniki zamontowane u kontrahentów a będących własnością firmy;
  7. retransmitery stanowiące własność Sprzedającego, tj. lista retransmiterów z określeniem częstotliwości, numerem identyfikacyjnym, oraz lokalizacją wykorzystywane do działalności ;
  8. środki trwałe wykorzystywane do działalności zorganizowanej części przedsiębiorstwa:


    (i) samochody: 9 samochodów grup interwencyjnych stanowiących własność sprzedającego oraz 2 samochody z PW Fantom stanowiące własność Sprzedającego, tj. lista samochodów zawierająca numer rejestracyjny, numer nadwozia, markę, typ, pojemność silnika, rodzaj samochodu (ciężarowy, osobowy), rodzaj paliwa, rok produkcji, przebieg, wartość rynkową netto.
    (ii) broń, tj. lista zawierająca nazwę broni, kaliber, numer i serie, ilość magazynków, ilość amunicji i jej rodzaj, dodatkowe wyposażenie, podstawa nabycia broni lub jej przejęcia, wartość rynkowa netto.
    (iii) inne: umundurowanie, środki przymusu bezpośredniego, hełmy, kamizelki kuloodporne, radiostacje, tj. lista w której wykazane są ilości przejmowanego asortymentu, wraz z wartością rynkową netto.

Art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.), przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Przedmiotem transakcji jest wyodrębniona organizacyjnie część, służąca do świadczenia usług monitorowania dla wykazanych klientów przy wykorzystaniu zawartych umów cywilnoprawnych, licencji, zezwoleń, umów telemetrycznych. Do świadczenia tych usług wykorzystane będą składniki materialne w postaci „ tj. nadajniki, retransmitery, samochody, broń, umundurowanie, środki przymusu bezpośredniego, hełmy, kamizelki kuloodporne, radiostacje, oraz niematerialne, tj. oprogramowanie stacji monitorowania.

Spółka przejęła na siebie także zobowiązania wynikające z zawartych umów cywilnoprawnych.

Wymienione umowy i składniki materialne i niematerialne mogą stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące usługi monitorowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy odliczenie podatku naliczonego stosownie do art. 86 pkt 1 ustawy o VAT, z faktury dokumentującej nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie prawidłowe, dla poszczególnych pozycji:

  • towarów i usług opodatkowanych zgodnie z art. 5 ust.1 pkt 1, ustawy o VAT gdzie w myśl art. 7 ust. 1 przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania nimi jak właściciel, a przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również budynki i budowie lub ich części. Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1, przez świadczenie usług rozumie się m. in. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych
  • zorganizowanej części przedsiębiorstwa opodatkowanej stawką 22%, ponieważ przeniesienie wartości firmy potraktowane zostanie jako czynność opodatkowana VAT.


Zdaniem Wnioskodawcy:

W ocenie Spółki zawarta umowa, jest w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zakupem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, dla której podstawą opodatkowania są poszczególne składniki materialne i niematerialne, oraz dodatnia wartość firmy która powstała z dodatniej różnicy między ceną za całość przedsiębiorstwa a wartością poszczególnych składników majątkowych wchodzących w jego skład.

W dniu 01 lipca 2009 roku firma A, wystawiła faktury, na sprzedaż;

  • zorganizowanej części przedsiębiorstwa stanowiącej wartość dodatnią pomiędzy ceną zawartą w umowie a poszczególnymi składnikami materialnymi i niematerialnymi — opodatkowane stawką 22%
  • składników materialnych, tj. wyposażenia, nadajników, retransmiterów broń, mundurowanie, radiostacje — opodatkowane stawka 22%
  • samochody — opodatkowane stawką 22% i zw.


Zgodnie z przepisami art. 86 pkt 1 ustawy o VAT, można odliczyć podatek VAT wykazany na fakturach dokumentujący zakup zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Natomiast towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy).

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie „transakcji zbycia”, należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów”, w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

W myśl znowelizowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca wyłączył z opodatkowania – obok zbycia całego przedsiębiorstwa – również transakcję mającą za przedmiot zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa – zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy – rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca poinformował, że przedmiotem transakcji dostawy będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, spełniająca definicję z art. 2 pkt 27e ustawy. Mając zatem na uwadze powołane wyżej przepisy należy uznać, iż opisana we wniosku transakcja sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa, będzie czynnością niepodlegającą przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawiać fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkowa be podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do postanowień art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy, transakcja nabycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako wyłączona spod działania ustawy o podatku od towarów i usług, czyli nie podlegająca opodatkowaniu tym podatkiem, nie rodzi obowiązku dokumentowania jej fakturą VAT, po stronie zbywcy. Ponadto należy uznać, iż w przypadku gdy omawiana dostawa zostanie udokumentowana fakturą VAT nie będzie uprawniała nabywcy do dokonania obniżenia podatku należnego zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie informuje, iż z uwagi na fakt, że złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 16.06.2009 r. wpłynął do tut. Organu w dniu 22.06.2009 r., Podatnik winien wnieść opłatę w wysokości 40 zł (od dnia 20.09.2008 r. opłata za wydanie interpretacji indywidualnej wynosi bowiem 40 zł – art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej). Podatnik dokonał wpłaty w wysokości 75 zł za wydanie interpretacji indywidualnej w dniu 16.06.2007 r. Zatem kwota w wysokości 35 zł, zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji Podatkowej zostanie zwrócona na numer konta bankowego widniejący na wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj