Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-398/09-5/KG
z 15 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-398/09-5/KG
Data
2009.06.15


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego


Słowa kluczowe
infrastruktura
korekta podatku
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
Czy w analizowanej sytuacji podatnik jest zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego, zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT?



Wniosek ORD-IN 368 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 26 marca 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 31 marca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu 23 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku korekty podatku w związku z nieodpłatnym przekazaniem infrastruktury na rzecz innego podmiotu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku korekty podatku w związku z nieodpłatnym przekazaniem infrastruktury na rzecz innego podmiotu. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 kwietnia 2009 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego oraz brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Sp. z o.o. (dalej: Spółka) w ramach wydłużenia drogi startowej dla statków powietrznych wybudował dwa kanały deszczowe do odprowadzania wód opadowych i ścieków a przebiegające pod wspomnianą drogą startową. Kanały deszczowe wykonał w roku 2005 wyspecjalizowany wykonawca, który wystawił na rzecz Spółki fakturę VAT, z której podatnikowi prowadzącemu tylko działalność opodatkowaną, przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości. Kanały deszczowe przyjęto do użytkowania w grudniu 2005 r.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 ze zm.), Spółka przekazała w grudniu 2008 r. nieodpłatnie oba kanały deszczowe Urzędowi Miasta, którymi w jego imieniu zarządzał będzie Zakład Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o., który to realizuje zadania wymagane ww. ustawą w imieniu gminy. Wnioskodawca nadal będzie eksploatował oba kanały deszczowe, tak jak do tej pory.

W piśmie z dnia 20 kwietnia 2009 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku Spółka wyjaśniła, że grunty, na których zostały wybudowane kanały deszczowe do odprowadzania wód opadowych i ściekowych stanową w części własność Miasta, a w części własność Skarbu Państwa. Tereny te znajdują się na terenie lotniska, a Spółka użytkuje je na podstawie umów użyczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w analizowanej sytuacji podatnik jest zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego, zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ przekazana do Urzędu Miasta infrastruktura nadal będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej prowadzonej przez Spółkę, nie zachodzi konieczność korekty podatku naliczonego, zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Natomiast art. 90 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, że istota podatku od towarów i usług opiera się m. in. na zasadzie, zgodnie z którą odliczenie podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów lub usług przysługuje podatnikowi, jeżeli towar ten lub usługa zostaną wykorzystane do realizacji czynności opodatkowanych tym podatkiem (art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 ustawy). W związku z powyższym istotna jest kwestia rozliczenia podatku naliczonego od towarów handlowych oraz środków trwałych nabytych z przeznaczeniem do realizacji czynności opodatkowanych, który w momencie ich zakupu podlegał odliczeniu. W przypadku bowiem gdy towary te nie służyły wyłącznie działalności opodatkowanej podatnika w całym okresie użytkowania, ponieważ zmieniło się ich przeznaczenie i stały się one przedmiotem czynności zwolnionej od podatku, zastosowanie znajdzie art. 91 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, należy zastosować odpowiednio przepisy art. 91 ust. 1-6 ustawy o VAT.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach wydłużenia drogi startowej dla statków powietrznych wybudował dwa kanały deszczowe do odprowadzania wód opadowych i ścieków, przebiegające pod wspomnianą drogą startową. Grunty, na których zostały wybudowane ww. kanały są własnością Miasta i Skarbu Państwa. W związku z wydatkami poniesionymi na budowę ww. infrastruktury, Spółce jako czynnemu podatnikowi VAT wykonującemu wyłącznie czynności opodatkowane – przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W związku z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, w roku 2008 Spółka przekazała kanały deszczowe Urzędowi Miasta. Wnioskodawca wykorzystywał i będzie wykorzystywał przedmiotową infrastrukturę w prowadzonej przez siebie działalności na podstawie umów użyczenia.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że nakłady poniesione przez Spółkę na budowę kanałów deszczowych, pomimo nieodpłatnego przekazania infrastruktury na rzecz Miasta, pozostają w ścisłym związku z jej przedsiębiorstwem, tj. z działalnością gospodarczą Spółki generującą przychody podatkowe i opodatkowaną podatkiem VAT.

W konsekwencji powyższego, w sprawie będącej przedmiotem zapytania nie zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 91 ust.7 ustawy o VAT, w związku z powyższym Spółka nie ma obowiązku dokonania korekty podatku odliczonego.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przedstawionego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku korekty podatku w związku z nieodpłatnym przekazaniem infrastruktury na rzecz innego podmiotu.

W kwestii dotyczącej opisanego stanu faktycznego w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania infrastruktury na rzecz innego podmiotu, została wydana odrębna interpretacja indywidualna z dnia 15 czerwca 2009 r. nr ILPP1/443-398/09-4/KG.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj