Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-308/09/BJ
z 7 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-308/09/BJ
Data
2009.07.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
korekta podatku
odliczenie podatku
podatek naliczony
zmiana przeznaczenia


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca prawidłowo dokonał korekty podatku naliczonego od zakupów inwestycyjnych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2009 r. (data wpływu 3 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek uzupełniony pismem z dnia 1 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca dokonywał zakupów inwestycyjnych związanych z budową lokali mieszkalnych, budowanych w celu ustanowienia odrębnej własności na rzecz członków spółdzielni. Od zakupów inwestycyjnych w całości odliczał podatek naliczony, gdyż miały one w całości służyć przyszłej sprzedaży opodatkowanej. W trakcie trwania inwestycji Wnioskodawca podjął decyzję, że dwa lokale mieszkalne przeznaczy pod wynajem.

Od miesiąca, w którym podjęto decyzję o przeznaczeniu lokali pod wynajem, od nakładów związanych z tymi lokalami Wnioskodawca nie odliczał podatku naliczonego, gdyż nabycie towarów i usług związanych z najmem, tak na etapie przygotowania inwestycji, jak i później, już na etapie eksploatacji zajmowanego lokalu jest zwolnione z VAT. W związku z powyższym, w tym samym miesiącu, to jest w miesiącu podjęcia decyzji o budowie lokali pod wynajem, Wnioskodawca skorygował zakupy za wcześniejsze okresy, tj. od początku realizacji inwestycji, w wyniku czego podatek naliczony od zakupów związanych ze sprzedażą zwolnioną wykazano w rejestrze zakupu ze znakiem „minus” i odpowiednio w deklaracji podatkowej. Od poniesienia pierwszych zakupów inwestycyjnych, związanych głównie z dokumentacją i infrastrukturą towarzyszącą budownictwu do dnia zmiany decyzji o przeznaczeniu lokali pod wynajem upłynęło ok. 2 lata.

Do określenia podatku naliczonego, związanego ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług (lokale budowane w celu ustanowienia odrębnej własności) i nie podlegającego odliczeniu od należnego z tytułu nakładów związanych ze sprzedażą zwolnioną (budowa lokali pod wynajem) przyjęto udział powierzchni użytkowej poszczególnych grup lokali w stosunku do całkowitej powierzchni użytkowej budynku.

Jednocześnie w piśmie uzupełniającym z dnia 1 lipca 2009 r. Wnioskodawca wskazał, iż inwestycja budowlana rozpoczęta została w 2005 r. i dotyczyła realizacji budowy lokali mieszkalnych w 3 etapach. W fazie początkowej realizacji, tj. w okresie od kwietnia 2005 r. do sierpnia 2007 r. poniesiono koszty pośrednio związane z realizacją całego przedsięwzięcia (trzech etapów) z tytułu opracowania dokumentacji, wykonania podziału geodezyjnego itp. Do realizacji drugiego etapu przystąpiono we wrześniu 2007 r. z zamiarem wybudowania lokali w celu przeniesienia własności lokali na rzecz członków spółdzielni.

Wnioskodawca od nakładów związanych z budową ww. lokali w całości odliczał podatek naliczony, zarówno w początkowej fazie realizacji inwestycji, jak również w fazie realizacji drugiego etapu, aż do dnia podjęcia przez Zarząd decyzji o przeznaczeniu dwóch lokali pod wynajem – ponieważ zakup ten był w całości związany z przyszłą sprzedażą opodatkowaną. Wartość nakładów związana z budową dwóch lokali na wynajem, poniesionych w okresie od kwietnia 2005 r. do stycznia 2008 r. wynosiła 125.712,39 zł, w tym podatek naliczony 10.335,57 zł. W związku z powyższym w deklaracji za miesiąc luty 2008 r. Wnioskodawca skorygował dotychczas odliczony podatek VAT, zwiększając tym samym zobowiązanie podatkowe o kwotę 10.335,57 zł. Wartość wytworzonych środków trwałych (lokali przeznaczonych pod wynajem) przekracza 15.000 zł.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca prawidłowo dokonał korekty podatku naliczonego od zakupów inwestycyjnych za wcześniejsze okresy, to jest w deklaracji za miesiąc w którym podjęto decyzję o przeznaczeniu części lokali pod wynajem i czy powinien skorygować wcześniej składane deklaracje, to jest odpowiednio za miesiące, w którym otrzymywał faktury z tytułu zakupów inwestycyjnych...


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w momencie dokonywania odliczeń miał prawo do pomniejszenia podatku należnego, gdyż nakłady inwestycyjne w całości związane były z przyszłą (planowaną) sprzedażą opodatkowaną, tj. budową lokali w celu ustanowienia odrębnej własności i nie musiał korygować wcześniej składanych deklaracji. Podatek naliczony od zakupów inwestycyjnych za wcześniejsze okresy, który w całości pomniejszał podatek należny zgodnie z przysługującym Wnioskodawcy prawem, powinien być skorygowany dopiero w miesiącu podjęcia decyzji o przeznaczeniu lokali pod wynajem, gdyż dopiero w tym momencie stwierdzono, że część nakładów będzie związana z przyszłą (planowaną) sprzedażą zwolnioną.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało określone w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, że związek zakupów z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonywał zakupów inwestycyjnych związanych z budową lokali mieszkalnych i od powyższych zakupów dokonywał w całości odliczenia podatku naliczonego, gdyż w całości miały służyć przyszłej sprzedaży opodatkowanej. Jednakże w trakcie trwania inwestycji Wnioskodawca podjął decyzję o częściowej zmianie przeznaczenia inwestycji, która to część związana będzie z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług.

Zatem w chwilą podjęcia decyzji o zmianie przeznaczenia części inwestycji zaistniała okoliczność zmieniająca prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakupy inwestycyjne, która rodzi obowiązek dokonania stosownej korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę okoliczność, że terminy odliczenia podatku naliczonego, określone w ustawie o podatku od towarów i usług nie są zbieżne z terminem zmiany części przeznaczenia inwestycji, a Wnioskodawca dokonywał odliczeń podatku naliczonego związanego z inwestycją w obowiązujących terminach, decyzja o zmianie przeznaczenia części inwestycji wymaga korekty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym nastąpiła przedmiotowa zmiana. Podstawowym argumentem przemawiającym za koniecznością skorygowania podatku naliczonego jest fakt, iż dla zrealizowania prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego konieczny jest warunek istnienia związku wydatków z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Brak związku dokonanych zakupów inwestycyjnych z planowaną sprzedażą wystąpił w momencie podjęcia decyzji o zmianie przeznaczenia części inwestycji.

Zasady dokonywania korekt podatku naliczonego regulują przepisy art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy – w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. – przepisy ust. 1 - 5 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 91 ust. 8 ustawy korekty o której mowa w ust. 5-7 (jednorazowej w związku ze zmianą przeznaczenia) dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w art. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.

Reasumując, Wnioskodawca ponosząc wydatki na zakup towarów i usług związanych z inwestycją, służącą w zamiarze działalności opodatkowanej, zobowiązany jest, w myśl art. 91 ust. 8 ustawy, do skorygowania odliczonego uprzednio podatku naliczonego związanego z tą inwestycją jednorazowo w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym podjęto decyzję o zmianie przeznaczenia dwóch lokali na wynajem.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r.


Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj