Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-225/09-5/MM
z 18 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-225/09-5/MM
Data
2009.06.18


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
działalność gospodarcza
działalność zwolniona od opodatkowania
koszty uzyskania przychodów
opłata
specjalna strefa ekonomiczna
specyfikacja
usługi doradcze
zarządzanie
zezwolenie
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy po zakończeniu inwestycji, uzyskaniu przychodów z działalności w specjalnej strefie ekonomicznej i dochodów zwolnionych w podatku dochodowym od osób prawnych w latach przyszłych, Spółka powinna dokonać i za jaki rok podatkowy (w zeznaniu podatkowym za rok poniesienie wydatków czy za rok uzyskania dochodów zwolnionych), ewentualnego wyłączenia ww. kosztów na podstawie art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z powodu bezpośredniego związku z przychodem uzyskanym ze źródła przychodów, z którego dochód wolny jest od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 719 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2009 r. (data wpływu 25 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów (pytanie nr 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 20 maja 2009 r. (data wpływu 25 maja 2009 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Spółka należy do niemieckiej grupy kapitałowej. Siedziba Spółki znajduje się w N... . Dnia ... Spółka otrzymała zezwolenie na prowadzenie działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej poprzez włączenie istniejącego, czynnego zakładu produkcyjnego Spółki do terenu Specjalnej Strefie Ekonomicznej.

Zezwolenie na prowadzenie działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej obejmuje działalność produkcyjną wykonywaną przez Spółkę przed otrzymaniem zezwolenia. W chwili obecnej (moment złożenia wniosku) Spółka jest w fazie realizacji inwestycji i nie osiągnęła jeszcze przychodów zwolnionych z działalności prowadzonej na terenie … Specjalnej Strefie Ekonomicznej, a tym samym nie korzysta z zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

Dochody zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych Spółka osiągnie po spełnieniu warunków zezwolenia dotyczących działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej.

Przygotowując się do prowadzenia działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej, przed otrzymaniem zezwolenia na prowadzenie działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej, Spółka poniosła:

  1. wydatki na usługi doradcze w zakresie organizacji i funkcjonowania Spółki w Specjalnej Strefie Ekonomicznej oraz w zakresie aspektów podatkowych działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej,
  2. koszty związane z opłatą za specyfikację istotnych warunków przetargu na prowadzenie działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej.

Ponadto po otrzymaniu ww. zezwolenia Spółka podpisała umowę z Specjalną Strefą Ekonomiczną, w której zobowiązała się do płacenia opłat z tytułu zarządzania działalnością w Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Opłaty te Spółka uiszcza na podstawie miesięcznych faktur VAT wystawionych przez Specjalną Strefę Ekonomiczną.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy poniesione wydatki z tytułu:
    1) usług doradczych, w zakresie włączenia, sposobu organizacji i funkcjonowania Spółki w Specjalnej Strefie Ekonomicznej,
    2) kosztów specyfikacji istotnych warunków przetargu w związku z wydaniem zezwolenia na działalność w Specjalnej Strefie Ekonomicznej,
    3) opłat za zarządzanie działalnością w Specjalnej Strefie Ekonomicznej
    w okresie, kiedy Spółka nie spełnia jeszcze warunków do korzystania ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowią w momencie poniesienia koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym...
  2. Czy po zakończeniu inwestycji, uzyskaniu przychodów z działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej i dochodów zwolnionych w podatku dochodowym od osób prawnych w latach przyszłych, Spółka powinna dokonać i za jaki rok podatkowy (w zeznaniu podatkowym za rok poniesienia wydatków czy za rok uzyskania dochodów zwolnionych), ewentualnego wyłączenia ww. kosztów na podstawie art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z powodu bezpośredniego związku z przychodem uzyskanym ze źródła przychodów, z którego dochód wolny jest od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, poniesione wydatki na usługi doradcze nie mają bezpośredniego związku z dochodami zwolnionymi. Wydatki te należy potraktować szerzej w kategoriach działań podejmowanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zmierzających do zabezpieczenia przychodów w przyszłości, jako element podejmowanych działań, które mogą przyczynić się do wzmocnienia pozycji ekonomicznej prowadzonego przedsiębiorstwa i tym samym zapewnienia uzyskania przez nie przychodów bądź nawet ich zwiększenia.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Kosztem uzyskania przychodów są wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przyniosło przychody także w przyszłości.

Spółka uważa, że wydatki dotyczące opłaty za specyfikację istotnych warunków przetargu i opłat za zarządzanie specjalną strefą ekonomiczną winny być kwalifikowane jako koszty pośrednie, które mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Z treści art. 17 ust. 1 pkt 34 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z działalności gospodarczej, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu, przy czym działalność ma być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Do przedstawionych wydatków nie mają zastosowania postanowienia art. 7 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż do chwili obecnej Spółka nie prowadzi działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej umożliwiającej uzyskanie dochodów zwolnionych, a tym samym nie spełnia warunków do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka nie zakończyła do dnia bieżącego inwestycji. Dopiero po spełnieniu warunków zezwolenia Spółka będzie mogła rozliczyć dochody wolne od podatku i wówczas powinno nastąpić ewentualne wyłączenie kosztów z pkt 2 i 3 na podstawie art. 7 ust. 3 pkt 1, tj. nieuwzględnienie ich w rozliczeniu podatkowym z racji ich bezpośredniego związku z przychodem uzyskanym ze źródła przychodów, z którego dochód wolny jest od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka uważa, że ewentualnego rozliczenia kosztów dotyczących opłat za specyfikację istotnych warunków przetargu i opłat za zarządzanie specjalną strefą ekonomiczną Spółka powinna dokonać w rozliczeniu podatku dochodowego za rok podatkowy, w którym Spółka wykaże dochody wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34. Zgodnie z definicją kosztów uzyskania przychodów zawartą w art. 15 ust. 1, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Przychody i koszty z działalności w specjalnej strefie ekonomicznej powstaną po spełnieniu warunków zezwolenia, a to oznacza, że zasadne jest wyłączenie kosztów wcześniej poniesionych w zeznaniu podatkowym w podatku dochodowym od osób prawnych za rok podatkowy, w którym Spółka osiągnie dochody zwolnione, tak aby zachować zasadę współmierności poniesionych kosztów do osiągniętych przychodów wolnych od podatku.

Pismem z dnia 20 maja 2009 r. (data wpływu 25 maja 2009 r.) Spółka wyjaśniła, iż poniesione przez Spółkę wydatki wymienione w pytaniu nr 1 pkt 2 dotyczą momentu odniesienia w koszty wydatków przed otrzymaniem zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej. Wydatki wymienione w pytaniu nr 1 pkt 3 dotyczą momentu odniesienia w koszty wydatków po otrzymaniu zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej.

Pytanie nr 2 dotyczy tych samych wydatków, co wymienione w pytaniu nr 1 i związane jest z wątpliwościami Wnioskodawcy dotyczącymi wyłączenia ich z kosztów na podstawie art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych po zakończeniu inwestycji i uzyskaniu przychodów z działalności zwolnionej.

Poniesione wydatki (koszty związane z wejściem do specjalnej strefy ekonomicznej, koszty doradztwa, koszty przygotowania dokumentacji) nie są związane z nabyciem lub wytworzeniem środka trwałego, lecz dotyczą nabycia usług niematerialnych, nabytych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zmierzających do zabezpieczenia przychodów w przyszłości, jako element podejmowanych działań, które mogą przyczynić się do wzmocnienia pozycji ekonomicznej prowadzonego przedsiębiorstwa i tym samym zapewnienia uzyskania przez nie przychodów bądź nawet ich zwiększenia.

Zdaniem Spółki, poniesione wydatki z tytułu usług doradczych, kosztów specyfikacji istotnych warunków przetargu oraz opłat za zarządzanie działalnością w Specjalnej Strefie Ekonomicznej stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia (pytanie nr 1).

Spółka uważa, że w przyszłości, po uzyskaniu przychodów z działalności w specjalnej strefie ekonomicznej i dochodów zwolnionych w podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka nie powinna dokonywać wyłączenia ww. kosztów w rozliczeniu podatku dochodowego od osób prawnych w trybie korekty zeznania podatkowego za okres poniesienia wydatków, jak też w trybie wyłączenia ww. kosztów w zeznaniu podatkowym złożonym po uzyskaniu zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu działalności w specjalnej strefie ekonomicznej (pytanie nr 2).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie kosztów uzyskania przychodów (pytanie nr 2) za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t . j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Z wykładni gramatycznej, którą należy stosować przy ocenie zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, iż wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu.

Przepisy dotyczące ulg i zwolnień podatkowych są przepisami szczególnymi określającymi odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania.

Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; (…). Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (ust. 2).

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ww. ustawy, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:

  • przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,
  • kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2 (…).

W interpretacji indywidualnej nr ILPB3/423-225/09-4/MM stwierdzono, iż koszty dot. wydatków z tytułu usług doradczych, w zakresie włączenia, sposobu organizacji i funkcjonowania Spółki w strefie poniesione przez Spółkę w okresie, kiedy Spółka nie spełnia jeszcze warunków do korzystania ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – stosownie do art. 15 ust. 1 w związku z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – stanowią koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

Natomiast koszty specyfikacji istotnych warunków przetargu w związku z wydaniem zezwolenia na działalność w strefie oraz opłat za zarządzanie działalnością w specjalnej strefie ekonomicznej należy uznać za koszty strefowe i winny być one kwalifikowane jako wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, z których dochód zwolniony będzie od podatku. Wydatki te bowiem są bezpośrednio związane z inwestowaniem na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w celu korzystania ze zwolnienia podatkowego, tj. z utworzeniem źródła przychodów, z którego dochód jest zwolniony od podatku na podstawie 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Koszty te będą kosztami bieżącej działalności w momencie uzyskania pierwszych przychodów Spółki z działalności zwolnionej prowadzonej na terenie strefy.

Mając na uwadze powyższe, po zakończeniu inwestycji i uzyskaniu przychodów z działalności w specjalnej strefie ekonomicznej i dochodów zwolnionych w podatku dochodowym od osób prawnych w latach przyszłych, Spółka nie może dokonać (zarówno w zeznaniu podatkowym za rok poniesienia wydatków, jak i za rok uzyskania dochodów zwolnionych), wyłączenia ww. kosztów na podstawie art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z powodu bezpośredniego związku z przychodem uzyskanym ze źródła przychodów, z którego dochód wolny jest od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie nadmienia się, iż w stanie faktycznym dot. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów (pytanie nr 1) wniosek Spółki został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 18 czerwca 2009 r., nr ILPB3/423-225/09-4/MM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj