Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1285/08/AZ
z 10 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1285/08/AZ
Data
2008.11.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dokumenty
dowód
faktura
opodatkowanie
podatek naliczony
remont środków trwałych
świadczenie usług
współwłasność
zwrot podatku


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy materiałów i usług budowlanych związanych z remontem budynku należącego do osób fizycznych, w którym znajduje się apteka



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością A. przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2008r. (data wpływu 4 września 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 października 2008r. (data wpływu 29 października 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy materiałów i usług budowlanych związanych z remontem budynku należącego do osób fizycznych, w którym znajduje się apteka – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy materiałów i usług budowlanych związanych z remontem budynku należącego do osób fizycznych, w którym znajduje się apteka. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 października 2008r. (data wpływu 29 października 2008r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPB3/423-772/08/AP, IBPP1/443-1285/08/AZ z dnia 16 października 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Lokal Apteki mieści się w budynku, którego właścicielami są:

  • S.I., Księga Wieczysta nr x,
  • S. I. i J., Księga Wieczysta nr y,
  • S. A. i S. K. B., Księga Wieczysta nr z.

Na podstawie umowy najmu:

  • z dnia 22 lutego 2006r. Apteka wynajmuje lokal od S. I. o powierzchni 496,9m2 : 3 = 165,6 m²
  • z dnia 30 czerwca 2007r. od S. I.i J. (20+ 12+ 11 +2,5) = 45,5 m²

i na podstawie umowy użyczenia z dnia 28 kwietnia 1995r. zawartej z S.B. i S. A. 36,0 m², tj. razem 247,1 m² co stanowi 49,7% całkowitej powierzchni użytkowej budynku.

Ponadto Apteka użytkuje części wspólne budynku: komunikację, piwnicę i strych. Budynek został wybudowany przed I wojną światową. Apteka w budynku funkcjonuje od kilkudziesięciu lat. W pierwszym okresie jako apteka cefarmowska. Od 1990r. stała się apteką prywatną w formie spółki cywilnej. W 2002r. spółka cywilna została przekształcona w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Remontowane jest pokrycie dachowe i konstrukcja drewniana dachu oraz wykonane ocieplenie powierzchni dachu.

Całkowity koszt ocieplenia wyniesie około 30 tys. zł. Wnioskodawca kwalifikuje w koszty Apteki 14.910 zł, tj. 49,7% jako inwestycje w obcych obiektach na 10 lat.

Ocieplona zostanie od wewnątrz powierzchnia dachu. Koszty tych robót podzielone będą na część obciążającą Aptekę i część niedotyczącą Apteki w stosunku do całkowitej powierzchni użytkowej budynku. W pomieszczeniu Apteki na poddaszu składowane są również przedmioty należące do Apteki. Wartość tych robót obciążającą Aptekę Wnioskodawca przyjmuje jako inwestycje w obcych środkach trwałych.

Roboty remontowe aktualnie prowadzone w budynku obejmują częściową wymianę konstrukcji drewnianej dachu i całkowitą wymianę pokrycia blachą. Koszty związane z tymi robotami Wnioskodawca zamierza podzielić na część obciążającą Aptekę i część niedotyczącą Apteki w stosunku do całkowitej powierzchni użytkowej budynku.

Całkowity koszt tych robót wyniesie około 79.000 zł plus koszty wentylacji.

49,7% z kwoty 79.000 zł ----------------------39.263 zł

koszty wentylacji dotyczące tylko Apteki-------7.000 zł

-------------------------------------------------------------------

razem koszty przypadające na Aptekę---46.263 zł

W związku z zaleceniami osoby spełniającej nadzór nad robotami omawianymi w niniejszym wniosku, zlecony do Biura Obsługi Inwestycji, zakres robót może się zwiększyć o dodatkowe 20 tys. zł.

Faktury za omawiane roboty częściowo są wystawiane na Aptekę, a częściowo na S. Izabelę i Jana jako osoby fizyczne. Docelowo wartość faktur wystawionych na Aptekę ma wynieść 49,7% całkowitej wartości wykonanych robót.

Umowę na remont budynku z wykonawcą robót podpisali w imieniu Wnioskodawcy S. Jan i S. Izabela, którzy są członkami zarządu apteki jako spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, a równocześnie właścicielami remontowanego budynku.

Umowę z wykonawcą remontu Izabela i Jan S. zawarli jako członkowie zarządu apteki Według umowy z wykonawcą, faktury na roboty mają być wystawiane dla Apteki „P.” i na Izabelę i Jana S. jako osoby fizyczne.

Postanowieniem Sądu Rejonowego Izabela S. została ustanowiona zarządcą nieruchomości przy ul. Rzeźniczej 2 i jest odpowiedzialna za prawidłowy stan techniczny całej nieruchomości. S. Izabela jako zarządca nieruchomości i członek zarządu Apteki zleciła wykonanie remontu, więc musi pokryć jego koszty, mając jednocześnie prawo dochodzić częściowo ich zwrotu od pozostałych współwłaścicieli.

Współwłaściciele Izabela i Jan S. jako osoby fizyczne zawarli umowę najmu z osobą prawną Apteka „P.” Sp. z o.o. Współwłaściciele Andrzej S. i Barbara K. (dzieci Jana i Izabeli S.) jako osoby fizyczne zawarli umowę użyczenia z Apteką na 36 m² powierzchni budynku będącego ich współwłasnością. Z umów tych wynika, że Apteka jest zobowiązana do pokrywania kosztów remontu budynków i lokalu. Ponadto koszty remontu pokryją umawiające się strony proporcjonalnie do użytkowanej przez nie powierzchni w stosunku do całej powierzchni użytkowej budynku tj. 496,3 m². Koszty wentylacji pokryje Apteka.

Całkowity koszt remontu zostanie podzielony na :

  • Wnioskodawcę (Apteka) – 49,7% użytkującą na podstawie umów najmu i umowy użyczenia taki procent powierzchni użytkowej budynku,
  • pozostałych użytkowników – 50,3%.

Trudności występują przy bieżącym wystawianiu faktur za materiały i robociznę, mając na uwadze ustalony z góry podział całkowitego kosztu remontu. Dostawców materiałów jest kilkunastu. Rozgraniczenie faktur jest trudne bo obejmują jedną robotę. Ustalony podział kosztów remontu Wnioskodawca koryguje ewentualnymi fakturami korygującymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dla potrzeb obliczenia podatku VAT muszą być wystawione faktury z tytułu każdego wydatku oddzielnie dla Apteki jako Spółki z o.o. (49,7%), a oddzielnie dla S. Izabeli i S. Jana jako osoby fizyczne (50,3%), czy też Wnioskodawca może część faktur w całości przyjąć na Aptekę do wysokości 49,7% całkowitej wartości robót, dbając jedynie aby w przybliżonej proporcji obejmowały one zakup materiałów jak też wykonanych usług (ta sama stawka VAT 22%)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy koszty remontu konstrukcji i pokrycia dachu jak również ocieplenie powierzchni wewnętrznej dachu w budynku, którego znaczną część zajmuje Apteka są związane z uzyskiwanymi przychodami oraz zabezpieczeniem źródła przychodów. Rygorystyczne warunki magazynowania (temperatura, wilgotność, przewietrzanie), jakie są narzucone aptekom mogą zostać spełnione jedynie przez budynki utrzymane w należytym stanie technicznym. Należyte warunki wewnątrz budynku zapewnia m.in. sprawny dach. Z kolei ocieplenie dachu pozwoli zmniejszyć koszty ogrzewania pomieszczeń wynajmowanych przez Aptekę.

Wysokość czynszu ustalona w umowach najmu nie uwzględniała takich robót jak remont dachu czy elewacji budynku, natomiast umowy zobowiązują do utrzymania budynku i lokalu użytkowanego przez Aptekę w należytym stanie. Wieloletnie użytkowanie części budynku uzasadnia udział Apteki w kosztach tego remontu.

Ponadto na wielkość sprzedaży wpływ ma także wygląd zewnętrzny budynku, który gdy jest zaniedbany zniechęca, natomiast odnowiony przyciąga stałych lub potencjalnych klientów. Ma to szczególne znaczenie, gdy w pobliżu powstają nowe apteki lub gdy przestarzałe są modernizowane.

W związku z powyższym art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług pozwala na dokonanie odliczenia podatku VAT z tytułu wykonywanych robót.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma znaczenia, które faktury związane z remontem oraz inwestycją zostaną wystawione na Aptekę, jeżeli ich łączna wartość nie przekroczy 49,7% całości wydatków, a materiały i usługi zostaną zafakturowane w podobnych wielkościach na Aptekę (49,7%) oraz S. Izabelę i S. Jana (50,3%) i w przybliżonych okresach. Wnioskodawca uważa, że wystawianie faktur jest czynnością techniczną zmierzającą do podziału kosztów i nie jest istotne jeżeli na Aptekę zostaną zafakturowane np. gwoździe, a na osoby fizyczne drut o podobnej wartości. Trudno z kolei zafakturować na Aptekę np. narzędzie zużyte w czasie robót w części 49,7%. Za uproszczeniem rozliczeń przemawia także fakt, że materiały i usługi podlegają opodatkowaniu tą samą stawką VAT 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wynika stąd, że jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku. Tym samym, jeżeli zakupy towarów i usług nie są związane z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki.

Prawo do odliczenia może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10 - 13.

Ustawodawca przyznał zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia określonych przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2, w związku z art. 88 ust. 3 pkt 1 i art. 87 ust. 3 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z remontem budynku w części w jakiej zakupy stanowią koszt uzyskania przychodu oraz związanych z inwestycją w obcym środku trwałym, od której naliczane będą odpisy amortyzacyjne.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w cytowanym art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, możliwe jest tylko w części, w jakiej dane towary i usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są lub będą wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku VAT, w jakiej towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednocześnie kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W świetle powyższego kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika w części w jakiej towary i usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są lub będą wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych wykonywanych przez podatnika.

Ze względu na fakt, że zakupy towarów i usług związane z robotami inwestycyjnymi i remontowymi budynku dotyczą zarówno części należącej do osób fizycznych jak i części przeznaczonej na działalność gospodarczą apteki - odliczeniu przez Wnioskodawcę podlegać będzie część podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług obliczona jako procentowy udział wydatków przypadających na powierzchnię przeznaczoną na działalność gospodarczą apteki – w analizowanym przypadku 49,7% kwot podatku naliczonego.

Wnioskodawca nie może zatem odliczyć podatku naliczonego od dokonywanych zakupów w pełnej wysokości, a jedynie od ich części, przypadających na remont i podwyższenie wartości lokalu apteki.

Przepis art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT stwierdza, że kwotę podatku naliczonego stanowi zasadniczo suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Jednakże nie można przyjąć, że każda kwota określona w fakturze VAT „automatycznie” i bezwarunkowo uprawnia do obniżenia podatku należnego.

Podkreślenia wymaga fakt, iż prawo do obniżenia podatku należnego jest wyraźnie związane z nabyciem towarów i usług i jest uwarunkowane rzeczywistym nabyciem konkretnego towaru, co zostało unormowane w art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.

Z powyższych przepisów wynika, iż uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje gdy wystawiona faktura nie odzwierciedla rzeczywistego przebiegu zdarzenia gospodarczego, a w szczególności gdy zdarzenie gospodarcze w ogóle nie zaistniało.

Należy wskazać, iż wystawianie faktur nie jest tylko czynnością techniczną zmierzającą do podziału kosztów, a faktury VAT nie są tylko zwykłym dokumentem służącym dokumentacji transakcji oraz będącym podstawą do jej zaksięgowania w księgach stron tej transakcji.

Prawo do odliczenia wiąże się bowiem tylko z otrzymaniem faktury dokumentującej rzeczywisty obrót gospodarczy. Prawidłowość materialnoprawna tej faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. A contrario nie będzie można uznać za prawidłową fakturę, gdy sprzecznie z jej treścią wykazuje ona zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało bądź zaistniało w innych rozmiarach albo między innymi podmiotami. Determinujące znaczenie dla możliwości odliczenia podatku naliczonego ma zatem ustalenie czy doszło do nabycia towaru lub usługi.

Nie można więc uznać za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, iż nie ma znaczenia, które faktury związane z remontem oraz inwestycją zostaną wystawione na Aptekę, jeżeli ich łączna wartość nie przekroczy 49,7% całości wydatków, a materiały i usługi zostaną zafakturowane w podobnych wielkościach na Aptekę (49,7%) oraz S. Izabelę i S. Jana (50,3%) i w przybliżonych okresach, bowiem jak wskazano powyżej tylko faktury VAT, które dokumentują rzeczywisty przebieg transakcji stanowią podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zatem faktury dokumentujące zakup towarów i usług do części budynku użytkowanej przez osoby fizyczne nie stanowią podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez Wnioskodawcę, gdyż nie są związane z czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy.

Trudności techniczne rozliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z remontem budynku i z inwestycją w obcym środku trwałym mają charakter drugorzędny i nie mogą wpływać na kwestie podatkowe.

Z treści wniosku wynika, iż umowa na remont budynku została zawarta pomiędzy wykonawcą remontu oraz Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością Apteka „P. ”. Stroną tej umowy jest więc osoba prawna w postaci spółki z o.o., a nie osoby fizyczne będące współwłaścicielami budynku. Zatem faktury za remont budynku mogą być wystawiane przez wykonawcę wyłącznie dla Spółki z o.o. Apteka „P.”. Natomiast kwestia rozliczenia kosztów pomiędzy zlecającym remont według umowy, czyli Spółką z o.o. Apteka „P.”, a osobami fizycznymi, współwłaścicielami budynku powinna być rozwiązana w oparciu o ustalenia wynikające z umów najmu i użyczenia zawartych pomiędzy Spółką z o.o., a współwłaścicielami budynku, z których wynika iż koszty remontu pokryją umawiające się strony proporcjonalnie do użytkowanej przez nie powierzchni w stosunku do całej powierzchni użytkowej budynku. Sposób rozwiązania tej kwestii może nastąpić poprzez tzw. „refakturowanie” przez Aptekę Spółkę z o.o. 50,3% poniesionych wydatków na pozostałych użytkowników budynku, może też nastąpić w innej formie ustalonej pomiędzy stronami, tj. Apteką, a osobami fizycznymi.

Zgodnie z ww. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik (zleceniobiorca) sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę zleceniodawcy. Powyższe wynika wprost z przepisu art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U.UE.L.06.347.1), (wcześniej art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) (Dz.U.UE.L.77.145.1)), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Przyjęta praktyka i orzecznictwo dopuszczają sytuacje, w których koszty niektórych usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez świadczącego usługę, mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę, która to czynność, w przypadku udokumentowania jej fakturą VAT, nazywana jest „refakturowaniem”. W świetle powyższego Apteka Spółka z o.o. będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług jest zobowiązana do odprowadzenia podatku VAT od usług, które były (będą) przedmiotem „refakturowania”. Nie można jednak uznać, że w przypadku braku tzw. „refaktury” lub innego dokumentu spełniającego taką funkcję czynność „przenoszenia kosztów” nie nastąpiła.

W przypadku bowiem gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje usługę, a następnie „w stanie nieprzetworzonym” odsprzedaje ją swojemu kontrahentowi. Podatnik jest traktowany tak, jakby świadczył tę usługę. Świadczenie takich usług powinno zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla danego rodzaju usługi.

Takie uregulowanie jest konsekwencją przyjęcia zasady, że czynność wykonana we własnym imieniu przez podatnika powoduje dla niego powstanie obowiązku podatkowego.

Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. W przypadku, o którym mowa wyżej Wnioskodawca może wystawić fakturę zwaną „refakturą” dla pozostałych współwłaścicieli budynku celem przeniesienia na nich poniesionych kosztów remontu budynku w wysokości 50,3%. W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT Apteka Sp. z o.o. będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez wykonawcę remontu dokumentujących zakup towarów i usług związanych z remontem budynku, jednocześnie na mocy art. 103 ust. 1 ww. ustawy będzie zobowiązana – jako świadczący usługę - do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.

W świetle powyższego w przypadku refakturowania poniesionych kosztów na pozostałych współwłaścicieli budynku, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z remontem budynku na podstawie faktur wystawionych przez wykonawcę robót w całości, ponieważ w części stanowiącej 49,7% zakupy te związane są z działalnością gospodarczą Apteki Sp. z o.o., natomiast w części stanowiącej 50,3% zakupy zostaną odsprzedane pozostałym współwłaścicielom, a tym samym opodatkowane.

Ponadto dokonując obniżenia podatku należnego o podatek naliczony należy również mieć na uwadze wyłączenia z prawa do odliczeń, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Mając na uwadze wszystkie powyższe ustalenia, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie udokumentowania poniesionych kosztów remontu budynku, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się ponadto, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14 c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj