Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-1438/08-4/AK
z 23 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-1438/08-4/AK
Data
2009.01.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Skala podatkowa

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin i sposób przekazywania zaliczek

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych


Słowa kluczowe
kwota
praca
zakład pracy chronionej
zaliczka


Istota interpretacji
Czy w przypadku gdy pracodawca uzyska status zakładu pracy chronionej w połowie miesiąca, kwoty pobranych zaliczek od wynagrodzeń wypłaconych w miesiącu uzyskania statusu należy w całości przekazać na ZFRON i PRFON, czy też kwoty do przekazania należy wyliczyć proporcjonalnie, biorą pod uwagę jedynie połowę miesiąca, kiedy to pracodawca legitymował się statusem zpchr?



Wniosek ORD-IN 315 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 28.09.2008 r. (data wpływu 13.10. 2008 r.) oraz uzupełnieniu z dnia 14.01.2009 r. (data nadania 14.01.2009 r. data wpływu 19.01.2009 r.) na wezwanie Nr IPPB2/415-1438/08-2/AK z dnia 23.12.2008 r. (data nadania 23.12.2008 r., data doręczenia 12.01.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu odprowadzania kwot pobranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych po uzyskaniu statusu pracy chronionej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.10.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu odprowadzania kwot pobranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych po uzyskaniu statusu pracy chronionej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jako pracodawca zamierza wystąpić do Wojewody o przyznanie statusu zakładu pracy chronionej zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 07.08.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Płatnicy będący zakładami pracy chronionej kwoty pobranych zaliczek na podatek dochodowy od przychodów określonych w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przekazują w 10% na PFRON, a w 90% na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

Pismem z dnia 23.12.2008 r. Nr IPPB2/415-1438/08-2/AK wezwano Spółkę do uzupełnia wniosku poprzez dostarczenie pełnomocnictwa lub innego dokumentu, z którego wynikać będzie prawo do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego przez Pana J Z..

Wniosek uzupełniono w terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku gdy pracodawca uzyska status zakładu pracy chronionej w połowie miesiąca, kwoty pobranych zaliczek od wynagrodzeń wypłaconych w miesiącu uzyskania statusu należy w całości przekazać na ZFRON i PRFON, czy też kwoty do przekazania należy wyliczyć proporcjonalnie, biorą pod uwagę jedynie połowę miesiąca, kiedy to pracodawca legitymował się statusem zpchr...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, iż przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie odnoszą się do sytuacji, w której podmiot nabywa prawo do zwolnienia z odprowadzania części podatku dochodowego od osób fizycznych w trakcie miesiąca.

W ocenie Wnioskodawcy w sytuacji, gdy pracodawca uzyskuje status zakładu pracy chronionej i nabywa przedmiotowe prawo do zwolnienia - przykładowo 15 dnia miesiąca, wówczas kwotę zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń za miesiąc, w którym uzyskano status należy: w połowie odprowadzić do właściwego urzędu skarbowego, natomiast w części dotyczącej wynagrodzeń za okres od 15 do 30 dnia miesiąca, w którym uzyskano status, przekazać na ZFRON (90%) i PFRON (10%).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Na podstawie art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm. ) płatnicy będący zakładami pracy chronionej lub zakładami aktywności zawodowej kwoty pobranych zaliczek na podatek od przychodów z tytułów określonych w art. 12 oraz od zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, wypłacanych przez tych płatników:

1) za miesiące od początku roku do miesiąca włącznie, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku u tego płatnika przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 przekazują:

  1. w 10 % na PFRON,
  2. w 90 % na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych,

2) za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku u tego płatnika przekroczył kwotę, o której mowa w pkt 1, przekazują na zasadach określonych w ust. 1.

Zatem wymienione wyżej przepisy prawa podatkowego uprawniają płatnika będącego zakładem aktywności zawodowej do przekazywania podatku dochodowego na wymienione w pkt 1 fundusze i zwalniają tego płatnika z obowiązku przekazywania na rzecz organu podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od dochodu osoby niepełnosprawnej za miesiące, w których dochód tej osoby nie przekroczył kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej oraz miesiąca, w którym następuje przekroczenie. Po przekroczeniu wymienionej kwoty, zgodnie z art. 38 ust 1 ww. ustawy, płatnicy przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 (cyt. wyżej) i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy wg miejsca zamieszkania płatnika a jeżeli płatnik jest osoba fizyczną, wg siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż decydujące znaczenie przy wyborze sposobu odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych ma data wypłaty wynagrodzenia (postawienia do dyspozycji wynagrodzenia), a nie data zadeklarowania zaliczki. Jeżeli płatnik w momencie wypłaty wynagrodzeń będzie posiadał status zakładu pracy chronionej, to powinien kwotę pobranych zaliczek przekazać: w wysokości 10% na PFRON i 90% na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

Reasumując, jeśli płatnik w momencie wypłaty wynagrodzenia (postawienia do dyspozycji wynagrodzenia) będzie posiadał status zakładu pracy chronionej, to kwoty pobranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za cały miesiąc z tytułów określonych w art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. oraz od zasiłków pieniężnych wypłacanych z ubezpieczenia społecznego przez tego płatnika przekazuje zgodnie z zapisem art. 38 ust. 2 ww. ustawy.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 75 zł w dniu 09.10.2008r. różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno – prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783), na wskazany przez Wnioskodawcę na załączonym dowodzie wpłaty numer rachunku bankowego.

xxxx

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj