Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-877/08-2/AA
z 19 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-877/08-2/AA
Data
2009.01.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
brak
cena nabycia
dokumentacja
ewidencja środków trwałych
nieruchomości
remonty
rzeczoznawca
środek trwały
wartość początkowa
wartość rynkowa


Istota interpretacji
Jak ustalić wartość początkową środka trwałego czy w oparciu o art. 22g ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przyjmując cenę nabycia nieruchomości z roku 2002, czy o art. 22g ust. 8 ww. ustawy, czyli w wysokości wynikającej z wyceny dokonanej przez podatnika, z uwzględnieniem cen rynkowych środków trwałych tego samego rodzaju z grudnia roku poprzedzającego rok założenia ewidencji oraz stanu i stopnia ich zużycia – a w celu precyzyjnej i niepodważalnej wyceny należy zlecić przeprowadzenie tej czynności uprawnionemu rzeczoznawcy majątkowemu i sporządzenie operatu szacunkowego aktualnej wartości nieruchomości?



Wniosek ORD-IN 468 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2008 r. (data wpływu 27 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia wartości początkowej środka trwałego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia wartości początkowej środka trwałego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca podaje, że w 2002 roku nabył prywatnie jako osoba fizyczna budynki – hale przemysłowe wraz z gruntem. Dokumentem stwierdzającym nabycie był akt notarialny zawierający również cenę nabycia. Od momentu nabycia nieruchomość była wynajmowana prywatnie, tzn. jako osoba fizyczna poza działalnością gospodarczą, a podatki z tego tytułu rozliczane były na zasadach ogólnych, nieruchomość nie była przez Wnioskodawcę amortyzowana.

Budynki w momencie nabycia były w złym stanie technicznym, w związku z czym na przestrzeni kilku kolejnych lat były prowadzone prace remontowe i naprawy bieżące, m.in. wymiana tynków, malowanie, wymiana okien, wymiana glazury i terakoty i inne, wszystkie prace były remontami, a budynki nie były modernizowane. Część prac remontowych była wykonywana własnym sumptem i staraniem, niektóre prace wykonywane były przez firmy remontowe, część prac remontowych i materiałów użytych do remontów i napraw bieżących rozliczano jako koszty uzyskania przychodów z najmu nieruchomości. W dniu dzisiejszym budynki są w lepszym stanie technicznym.

Wnioskodawca informuje, iż równolegle prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą L. na zasadach podatku liniowego 19%, teraz zamierza przekazać ww. nieruchomość do działalności gospodarczej i wprowadzić ją do środków trwałychoraz zacząć przedmiotową nieruchomość amortyzować.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jak ustalić wartość początkową środka trwałego, czy w oparciu o art. 22g ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przyjmując cenę nabycia nieruchomości z roku 2002, czy art. 22g ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli przyjąć wartość w wysokości wynikającej z wyceny dokonanej przez podatnika, z uwzględnieniem cen rynkowych środków trwałych tego samego rodzaju z grudnia roku poprzedzającego rok założenia ewidencji oraz stanu i stopnia ich zużycia, a w celu precyzyjnej i niepodważalnej wyceny zlecić prowadzenie tej czynności uprawnionemu rzeczoznawcy majątkowemu i sporządzenie operatu szacunkowego aktualnej wartości nieruchomości...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku przekazania nieruchomości, której rynkowa wartość znacznie wzrosła w okresie pomiędzy pierwotnym zakupem, a wprowadzeniem do majątku firmy np. m.in. wskutek prowadzonych remontów, należy dokonać wyceny wg stawek rynkowych i wynikającą z wyceny wartość wpisać do ksiąg inwentarzowych i od niej dokonywać odpisów amortyzacyjnych.

Konsekwencją wpisania ceny transakcyjnej będzie dotkliwe opodatkowanie ewentualnej sprzedaży dokonanej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Powyższa teza wynika z wykładni systemowej obowiązujących przepisów ustaw podatkowych i ustawy o rachunkowości. Wiodącą zasadą jest bowiem to, iż księgi handlowe i rachunkowe powinny odzwierciedlać aktualny i zgodny ze stanem rzeczywistym układ stosunków i zdarzeń majątkowych, co przekłada się na obowiązek ich rzetelnego prowadzenia. Konsekwencje wprowadzenia takiego majątku wg ceny zakupu będą jak poprzednio niskie odpisy amortyzacyjne, pojawią się problemy z jego ubezpieczeniem i związane z tym rozbieżności.

Wnioskodawca podaje, że wartość nieruchomości na dzień dzisiejszy jest diametralnie inna niż w momencie jej zakupu. Wpływ na tą sytuację ma wiele czynników, w związku z tym podatnik uważa, że należy przyjąć faktyczną – aktualną wartość nieruchomości na podstawie operatu szacunkowego sporządzonego przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty
       - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.


Podstawę naliczenia odpisów amortyzacyjnych stanowi wartość początkowa środków trwałych, której zasady ustalania zawarte są w art. 22g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 22g ust. 1 pkt 1 ww. ustawy za wartość początkową środka trwałego oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się w razie nabycia w drodze kupna - cenę ich nabycia.

Stosownie do art. 22g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast w myśl art. 22g ust. 4 ww. ustawy za koszt wytworzenia uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.


Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zezwalają również na ustalenie wartości początkowej w wysokości określonej przez biegłego.

Stosownie do art. 22g ust. 8 ww. ustawy, jeżeli nie można ustalić ceny nabycia środka trwałego nabytego przez podatnika przed dniem założenia ewidencji środków trwałych, o której mowa w art. 22n, wartość początkową tego środka przyjmuje się w wysokości wynikającej z wyceny dokonanej przez podatnika, z uwzględnieniem cen rynkowych środków trwałych tego samego rodzaju z grudnia roku poprzedzającego rok założenia ewidencji oraz stanu i stopnia jego zużycia.

W myśl natomiast przepisu art. 22g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik nie może ustalić kosztu wytworzenia, o którym mowa w ust. 4, wartość początkową środków trwałych ustala się w wysokości określonej z uwzględnieniem cen rynkowych, o których mowa w ust. 8, przez biegłego, powołanego przez podatnika.

Wycena biegłego ma z reguły zastosowanie w sytuacji, gdy podatnik wytworzył składnik majątkowy dla celów osobistych, a następnie uznał go za środek trwały w prowadzonej działalności gospodarczej, gdyż w takiej sytuacji nie był zobowiązany do gromadzenia rachunków-faktur dokumentujących wydatki na jego wytworzenie.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca w 2002 roku jako osoba fizyczna, nabył budynki – hale przemysłowe wraz z gruntem. Nieruchomość nie była amortyzowana. Ze względu na zły stan techniczny budynku, na przestrzeni kilku kolejnych lat, Wnioskodawca dokonał remontu budynku. Część prac remontowych była wykonana przez Zainteresowanego we własnym zakresie, a część prac wykonywana była przez firmy remontowe. Wnioskodawca podaje, iż część prac remontowych i materiałów użytych do remontów i napraw bieżących rozliczał jako koszty uzyskania przychodów z najmu nieruchomości.


Wnioskodawca podaje, że zamierza wyremontowany budynek wprowadzić do ewidencji środków trwałych i go amortyzować w działalności gospodarczej, którą prowadzi.


Zatem z uwagi na brak pełnego udokumentowania poniesionych wydatków na remont budynku, ustalenie wartości początkowej środka trwałego jest tylko możliwe wg zasad określonych w wyżej powołanym art. 22g ust. 8 ustawy.

Wartość początkowa nieruchomości nie może być ustalona na podstawie art. 22g ust. 9 ustawy, zgodnie z którym, jeżeli podatnik nie może ustalić kosztu wytworzenia, o którym mowa w art. 22g ust. 4 ustawy, wartość początkową ustala się w wysokości określonej z uwzględnieniem cen rynkowych, o których mowa w art. 22g ust. 8, przez biegłego, powołanego przez podatnika.

Przepis art. 22g ust. 9 dotyczy bowiem wyłącznie sytuacji, w której środek trwały został wytworzony przez podatnika. Nie może zatem być stosowany w przypadku ustalania wartości początkowej środka trwałego nabytego w drodze kupna.

Niemniej jednak zauważyć należy, że przy dokonywaniu przez podatnika własnej wyceny wartości początkowej środka trwałego zgodnie z art. 22g ust. 8 ustawy, dopuszczalne jest skorzystanie m.in. z pomocy osób posiadających wiedzę fachową w tym zakresie, w tym biegłych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj