Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-574/08/PS
z 30 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-574/08/PS
Data
2008.12.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
ochrona środowiska
oświata
schronisko
stowarzyszenia
zwierzęta
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy dochody uzyskiwane przez Stowarzyszenie z jego działalności statutowej są zwolnione przedmiotowo od podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy?



Wniosek ORD-IN 698 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 dochodów uzyskiwanych z działalności statutowej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 października 2008 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 dochodów uzyskiwanych z działalności statutowej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Głównym źródłem dochodów uzyskiwanych przez Stowarzyszenie jest działalność polegająca na prowadzeniu schroniska dla bezdomnych zwierząt w oparciu o umowę zawartą z gminą. Całkowity dochód z działalności służy realizacji celów statutowych. Celem Stowarzyszenia jest:


  1. kształtowanie właściwego stosunku do zwierząt,
  2. działanie na rzecz właściwego i humanitarnego obchodzenia się ze zwierzętami oraz zapewnienie im niezbędnych warunków bytowania,
  3. krzewienie wśród społeczeństwa idei umiłowania przyrody oraz ochrony środowiska, zwłaszcza świata zwierząt,
  4. prowadzenie schronisk.


Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

  1. nagłaśnianie w mediach potrzeb i problemów schroniska, propagowanie adopcji zwierząt schroniskowych,
  2. poprawę warunków bytowych zwierząt przebywających w schronisku,
  3. poprawę stanu opieki nad zwierzętami w schronisku,
  4. unowocześnienie schroniska dla zwierząt,
  5. dążenie do budowy nowego schroniska o lepszych standardach,
  6. zwiększenie ilości adopcji zwierząt schroniskowych,
  7. kształtowanie w społeczeństwie postaw humanitarnego traktowania zwierząt,
  8. stworzenie grupy wolontariuszy, którzy będą w praktyczny sposób wspomagać personel schroniska przy codziennej obsłudze zwierząt,
  9. zabieganie o sponsorów i środki finansowe na bieżące utrzymanie schroniska, a także naprawy, remonty i modernizację jego obiektów i wyposażenia,
  10. stworzenie nowych, niezbędnych pomieszczeń dla zwierząt (nowe boksy dla psów, kociarnia),
  11. współpracę z władzami miasta i powiatu w zakresie informowania o sytuacji schroniska, jego bieżących potrzebach i problemach, dążenie do szukania wspólnych rozwiązań,
  12. gromadzenie środków finansowych na realizację zadań statutowych,
  13. organizowanie zbiórek karmy i innych akcesoriów potrzebnych w schronisku,
  14. współpracę ze szkołami położonymi na terenie miasta i powiatu,
  15. współpracę z innymi organizacjami zajmującymi się sprawami zwierząt, jak również nawiązywanie kontaktów z innymi schroniskami dla zwierząt.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wobec przedstawionego stanu faktycznego dochody uzyskiwane przez Stowarzyszenie z jego działalności statutowej są zwolnione przedmiotowo od podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy...


Zdaniem Wnioskodawcy statutowe cele Stowarzyszenia są celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy uprawniającymi do zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego. Statutowym celem Stowarzyszenia jest działalność oświatowa i z zakresu ochrony środowiska (kształtowanie właściwego stosunku do zwierząt, krzewienie idei umiłowania przyrody oraz ochrony środowiska zwłaszcza świata zwierząt). Prowadzenie schroniska to również pośrednio działalność z zakresu ochrony środowiska, gdyż schronisko otacza opieką nie tylko bezdomne zwierzęta udomowione jak psy i koty, ale również dzikie zwierzęta, które z różnych względów nie są w stanie przetrwać samodzielnie w swoim naturalnym środowisku. Prowadzone przez Stowarzyszenie schronisko odgrywa ważną rolę oświatową, gdyż we współpracy ze szkołami i przedszkolami, organizuje odwiedziny w czasie których dzieci i młodzież uczą się szacunku i współczucia dla zwierząt. Reasumując, dochody uzyskiwane z prowadzonej przez Stowarzyszenie działalności podlegają zwolnieniu przedmiotowemu od podatku dochodowego od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stowarzyszenia funkcjonują na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 tej ustawy, stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego (art. 17 ust. 1).

W świetle art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.) stowarzyszenia są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Dlatego też do ustalenia przychodów, kosztów uzyskania przychodów oraz podstawy opodatkowania dla tych podmiotów stosuje zasady wynikające z tej ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym(…). Tak określony dochód stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

W myśl art. 17 ust. 1b ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa powyżej, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.


Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy jest zwolnieniem warunkowym. Do skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie dwie przesłanki:


  1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową wymienioną w tym przepisie,
  2. dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin – wydatkowane na te cele.


Przy czym zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia. Natomiast jeżeli działalność statutowa będzie przewidywała również realizację innych celów, niż wymienionych w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.


Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje takich pojęć jak: oświata, ochrona środowiska, czy dobroczynność. Uzasadnione jest zatem posługiwanie się w tym przypadku innymi ustawami lub wykładnią gramatyczną. Powołując się na językowe znaczenie tych wyrazów (Słownik Języka Polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl/) przez oświatę należy rozumieć proces kształcenia, upowszechniania wiedzy i kultury w społeczeństwie. Dobroczynność z kolei to niesienie pomocy potrzebującym. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje również pojęcia ochrony środowiska, w związku z powyższym odnieść należy się do definicji zawartej w art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.), zgodnie z którą przez ochronę środowiska rozumie się podjęcie lub zaniechanie działań, umożliwiające zachowanie lub przywracanie równowagi przyrodniczej; ochrona ta polega w szczególności na:


  1. racjonalnym kształtowaniu środowiska i gospodarowaniu zasobami środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju,
  2. przeciwdziałaniu zanieczyszczeniom,
  3. przywracaniu elementów przyrodniczych do stanu właściwego.


Wskazać należy również, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż stosowane muszą być w sposób ścisły. Wymóg ten w równym stopniu dotyczy sformułowania ustawy jak też wymienionych w statucie rodzajów statutowej działalności jednostki, co oznacza iż nie mogą być one poddane wykładni rozszerzającej.

Z uwagi na powyższe, dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze statutu, gdyż aby stwierdzić czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu. Badają jedynie czy cele określone w statucie są tożsame z celami wymienionymi w treści przepisu regulującego zwolnienie podatkowe. Jednocześnie trzeba zaznaczyć, iż przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 nie wyklucza prowadzenia działalności statutowej określonej w tym przepisie w sposób pośredni. Istotne jest jedynie to, aby doszło do rzeczywistego prowadzenia tego rodzaju działalności, a nie to, aby działalność miała bezpośredni charakter.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność polegająca na prowadzeniu schroniska dla bezdomnych zwierząt w oparciu o umowę zawartą z gminą. Działalność ta jest głównym źródłem uzyskiwanych przez Stowarzyszenie dochodów. Celem podatnika jest kształtowanie właściwego stosunku do zwierząt, działanie na rzecz właściwego i humanitarnego obchodzenia się ze zwierzętami oraz zapewnienie im niezbędnych warunków bytowania, krzewienie wśród społeczeństwa idei umiłowania przyrody oraz ochrony środowiska, zwłaszcza świata zwierząt oraz prowadzenie schronisk. Cele te realizowane są między innymi poprzez nagłaśnianie w mediach potrzeb i problemów schroniska, propagowanie adopcji zwierząt schroniskowych, poprawę warunków bytowych zwierząt przebywających w schronisku oraz poprawę stanu opieki nad nimi, kształtowanie w społeczeństwie postaw humanitarnego traktowania zwierząt, współpracę ze szkołami położonymi na terenie miasta i powiatu.

Wnioskodawca informuje również, iż schronisko otacza opieką nie tylko bezdomne zwierzęta udomowione jak psy i koty, ale również dzikie zwierzęta, które z różnych względów nie są w stanie przetrwać samodzielnie w swoim naturalnym środowisku oraz że schronisko odgrywa ważną rolę oświatową, gdyż we współpracy ze szkołami i przedszkolami, organizuje odwiedziny w czasie których dzieci i młodzież uczą się szacunku i współczucia dla zwierząt.

Stwierdzić należy zatem, iż Wnioskodawca realizując cele wymienione i opisane we wniosku, spełnia warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – w części przeznaczonej na realizację tychże celów statutowych. Działalność Stowarzyszenia stanowi bowiem działalność oświatową, w zakresie ochrony środowiska, jak również w zakresie dobroczynności.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy – Ordynacja podatkowa).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj