Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-932/08/BK
Data
2009.01.28
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
Agencja Rynku Rolnego
dochody wolne od podatku
dopłata
działalność gospodarcza
placówka oświatowa
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
w zakresie zwolnienia z opodatkowania ww. podatkiem dopłat unijnych do spożycia mleka i przetworów mlecznych dostarczanych do placówek oświatowych
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani W. przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2008r. (data wpływu do tut. Biura – 4 listopada 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w części dotyczącej możliwości zwolnienia z opodatkowania dopłat unijnych do spożycia mleka i przetworów mlecznych dostarczanych do placówek oświatowych (pytanie Nr 2) –jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 listopada 2008r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dopłat unijnych do spożycia mleka i przetworów mlecznych dostarczanych do placówek oświatowych.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawczyni rozpoczęła z dniem 3 września 2008r. działalność gospodarczą w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, której przedmiotem jest m.in. sprzedaż hurtowa mleka, wyrobów mleczarskich, jaj, olejów i tłuszczów jadalnych. Będzie m.in. zajmować się dostawą mleka i przetworów mlecznych do placówek oświatowych. Za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego będzie korzystać z dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w ramach mechanizmu Wspólnej Polityki rolnej „Dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych”. Posiada świadectwo rejestracji w Agencji Rynku Rolnego oraz informację o zatwierdzeniu uczestnictwa w mechanizmie dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych oraz o wpisie do rejestru podmiotów ubiegających się o dopłaty, z informacją, że może się ubiegać o dopłaty od października 2008r. Kwota należna z tytułu dopłaty do mleka i przetworów mlecznych dostarczanych do placówek oświatowych w ramach mechanizmu dopłat rozliczana jest przez właściwy Oddział Terenowy Agencji Rynku Rolnego w odniesieniu do danego okresu rozliczeniowego. Będzie korzystać zarówno z dopłat krajowych jak i unijnych. Aby otrzymać dopłatę unijną mleko i przetwory mleczne dostarczane w ramach mechanizmu powinny spełniać wymagania określone w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 i rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady, w szczególności wymagania dotyczące przygotowania ww. produktów w zatwierdzonym zakładzie oraz umieszczenia na opakowaniach znaku identyfikacyjnego określonego w sekcji I załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004. W celu uzyskania dopłaty powinna przesłać do właściwego OT ARR prawidłowy i kompletny wniosek o zapłatę kwoty należnej z tytułu dopłaty do mleka i przetworów, które były spożywane przez uczniów w placówkach oświatowych wraz z odpowiednimi załącznikami. Stawki dopłat do mleka i przetworów mlecznych dostarczanych do placówek oświatowych zostały ogłoszone w rozporządzeniu Komisji Wspólnot Europejskich. Wysokość stawek dopłat uzależniona jest od zawartości tłuszczu w mleku. Ceny maksymalne mleka i przetworów mlecznych określone na dany rok szkolny ogłoszone zostały w rozporządzeniu Rady Ministrów. Kwota należna z tytułu dopłaty do mleka i przetworów mlecznych dostarczanych do placówek oświatowych w ramach mechanizmu dopłat rozliczana jest przez właściwy OT RR w odniesieniu do danego okresu rozliczeniowego
W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie:
Czy przychody uzyskiwane z działalności gospodarczej w zakresie dostawy mleka i jego przetworów do placówek oświatowych, które są finansowane ze środków Unii Europejskiej są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych... (pytanie Nr 2)
Zdaniem wnioskodawczyni, w świetle przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: - pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznawanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Z treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wynika, że zwolnione od podatku są środki ze źródeł wymienionych w tym przepisie, przyznane podmiotom, które albo są beneficjentami takiej pomocy, albo bezpośrednimi wykonawcami celu, jakiemu ta pomoc ma służyć. Mając na uwadze powołane przepisy, ponieważ dochody z dopłat unijnych pochodzą ze źródeł wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit a) ww. ustawy, a wnioskodawczyni bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, o czym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy, uważa, że przedmiotowe dochody korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, na podstawie wyżej wskazanego przepisu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.
|