Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-1377/08-2/JS
z 16 grudnia 2008 r.

 

Zmieniona przez interpretację nr DD9/033/417/BRT/2013/RWPD-78024 w trakcie porządkowania

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-1377/08-2/JS
Data
2008.12.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
budynek
grunty
lokal mieszkalny
lokal użytkowy
nieruchomości
spadek
sprzedaż
ulga meldunkowa


Istota interpretacji
opodatkowanie przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia budynku otrzymanego w spadku oraz opodatkowanie przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu użytkowego i gruntu otrzymanego w spadku



Wniosek ORD-IN 775 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 24.09.2008 r. (data wpływu 26.09.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych

  • w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego otrzymanego w spadku - jest prawidłowe,
  • w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu użytkowego i gruntu otrzymanego w spadku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26.09.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości otrzymanej w spadku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Po zmarłej matce w dniu 09.05.2007 r. Wnioskodawczyni nabyła w całości w drodze spadku nieruchomość zabudowaną. Na działce o powierzchni 0.193 ha wybudowany jest piętrowy budynek mieszkalno – usługowy z poddaszem nieużytkowym, dachem dwuspadowym. W budynku tym na parterze są dwa lokale użytkowe. W przedmiotowej nieruchomości, objętej spadkiem Wnioskodawczyni była zameldowana na pobyt stały od dnia 12.11.1968 r. do 18.05.1977 r. co potwierdza zaświadczenie wydane 06.08.2008 r. przez Urząd Miasta w …., Wydział Spraw Obywatelskich. Postanowieniem z dnia 29.09.2007 r. Sąd Rejonowy stwierdził, iż Wnioskodawczyni w całości nabyła spadek.

W dniu 05.01.2008 r. przedmiotowa nieruchomość z wyłączeniem jednego lokalu użytkowego w budynku mieszkalno - usługowym została sprzedana aktem notarialnym. Według aktu notarialnego w § 2 lokal użytkowy „Nr I” usytuowany na parterze budynku, który nie objęto sprzedażą składa się z pomieszczeń: sali sprzedaży, magazynu, biura, wc, o powierzchni użytkowej 30,45 m2 wraz z przynależnym do niego udziałem 3045/28844 części - we własności części budynku i innych urządzeń oraz taki sam udział w prawie własności działki gruntu oznaczonej numerem …./4 o powierzchni 0,0139 ha, na której budynek obejmujący przedmiotowy lokal mieszkalny jest posadowiony. Według ww. aktu notarialnego sprzedażą zostały objęte części składowe nieruchomości:

  • we własności części budynku i innych urządzeń oraz taki sam udział w prawie własności działki gruntu oznaczonej numerem …./4 o powierzchni 0,0139 ha, na której budynek obejmujący przedmiotowy lokal mieszkalny jest posadowiony. Według ww. aktu notarialnego sprzedażą zostały objęte części składowe nieruchomości:
  • lokal użytkowy Nr II – usytuowany na parterze budynku mieszkalnego składający się z pomieszczeń : sali sprzedaży, wc, o powierzchni 24,79 m2 wraz z przynależnym do niego udziałem we własności działki gruntu 2479/28844 części i wspólnych częściach budynku i innych urządzeń oraz taki sam udział w prawie własności działki gruntu oznaczonej nr 3726/4 o powierzchni 0,0139 ha, na której budynek obejmujący przedmiotowy lokal mieszkalny jest posadowiony,
  • lokal mieszkalny Nr III o powierzchni użytkowej 233, 20 m2, w skład którego wchodzą:

  1. pomieszczenie pomocnicze - piwnica o powierzchni użytkowej 49,16 m2, strych o powierzchni użytkowej 46, 45 m2 ,
  2. pomieszczenie mieszkalne na parterze o powierzchni użytkowej 44, 30 m2, którymi są wiatrołap, spiżarnia, komunikacja.
  3. pomieszczenie mieszkalne na piętrze o powierzchni użytkowej 93,28 m2, które stanowią: 3 sypialnie, kuchnia, wc, korytarz, komunikacja.

Z własnością tego lokalu związany jest udział wynoszący 23320/28844 części we własności części budynku i innych urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli poszczególnych lokali oraz taki sam udział w prawie własności działki gruntu oznaczonej numerem 3726/4 o powierzchni 0,0139 ha.

  • własność działki 3726/3 o powierzchni 0,06574 ha.

Wyżej wymienione składniki nieruchomości wraz z częściami przypadającymi gruntu Wnioskodawczyni sprzedała za cenę 300.000 zł. W akcie notarialnym nie określono wartości poszczególnych składników nieruchomości tylko wyceniono jedną kwotę 300.000 zł.

W dniu 04.09.2008 r. Wnioskodawczyni złożyła w urzędzie skarbowym oświadczenie o spełnieniu warunków do zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z uwagi na fakt, iż dnia 02.04.2008 r. Minister Finansów wydał rozporządzenie, w ww. sprawie Wnioskodawczyni mogła złożyć stosowne oświadczenie do 30 kwietnia 2009 r.

Składając oświadczenie Wnioskodawczyni została ustnie poinformowana przez pracownika urzędu skarbowego, iż nie spełnia warunków do skorzystania z tzw. ulgi meldunkowej, ponieważ okres zameldowania przypadał na bardzo odległy czas przed datą zbycia. Niezbędny jest dwunastomiesięczny okres zameldowania by skorzystać z ulgi i w związku z tym Wnioskodawczyni musi zapłacić podatek dochodowy w wysokości 19% od całej sprzedanej nieruchomości.

W dniu 20.02.2008 r. oficjalną interpretację przepisu art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydał Minister Finansów. W interpretacji tej można przeczytać: „Tym samym należy uznać, że dzień 1 stycznia 2007 r. nie wywiera bezpośredniego wpływu na liczenie okresu zameldowania. Dzień 1 stycznia 2007 r. to data wejścia w życie przepisów wprowadzających nowe zwolnienie. Z przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw nie wynika, że od tej daty należy liczyć 12 miesięczny okres zameldowania począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r.

W tej sytuacji zasadne jest, iż do 12 miesięcznego okresu zameldowania podatnika na pobyt stały wlicza się okres zameldowania zarówno przed 1 stycznia 2007 r. jak i przed datą nabycia nieruchomości lub prawa”.

Ulga meldunkowa przysługuje podatnikom, którzy w zbywanym lokalu lub nieruchomości byli zameldowani co najmniej 12 miesięcy. Nie ma znaczenia kiedy to było, ani kto w tym okresie był właścicielem tej nieruchomości”.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Jaki przepis stanowi, że okres 12 miesięcy stałego zameldowania w zbywanej nieruchomości, stanowiący podstawę przyznania ulgi meldunkowej musi przypadać bezpośrednio przed zbyciem nieruchomości...
  2. Jeżeli zameldowanie stanowi podstawę do zwolnienia z opodatkowania sprzedanej nieruchomości zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to czy cała wartość sprzedaży jest zwolniona z opodatkowania, czy część dotycząca tylko lokalu mieszkalnego Nr III, na który składają się części wymienione w poz. 50 (tj. lokal mieszkalny a), b), c) ...
  3. Jeżeli zwolnienie z opodatkowania dotyczy tylko lokalu mieszkalnego Nr III, to w jaki sposób wycenić składniki sprzedaży tj. lokal Nr II, działkę gruntu przypadającą na daną część nieruchomości skoro w akcie notarialnym podano cenę ogółem...
  4. Skąd Wnioskodawczyni będzie wiedziała, czy proporcjonalnie ustalona cena poszczególnych składników nie będzie zaniżona w stosunku do wartości rynkowej...
  5. Jak ustalić podstawę opodatkowania części gruntu i lokalu użytkowego...

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Oceniając swoje warunki do skorzystania z ulgi meldunkowej, korzystając z dostępnych wszystkich źródeł: stron internetowych Ministerstwa Finansów, Administracji Podatkowej, a także licznych publikacji „Gazety Prawnej” Wnioskodawczyni uważa, że spełnia warunki do skorzystania z ulgi.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa daty od której należy liczyć okres zameldowania, nie uzależnia zameldowania, a tym samym prawa do zwolnienia od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanej nieruchomości przez wyżej wskazany okres. Przepis ten nie precyzuje kiedy zaczyna się lub kończy okres zameldowania do uzyskania „ulgi meldunkowej”.

Wnioskodawczyni uważa, że spełnia warunki do skorzystania z tzw. ulgi meldunkowej do nabytej w spadku po zmarłej mamie nieruchomości nie tylko w części lokalowej, ale i w pozostałej części gruntowej. Dokumenty potwierdzają, że była zameldowana 9 lat, lecz z uwagi na to, że nie były w tamtych czasach ewidencjonowane okresy zameldowania, Wnioskodawczyni nie posiada na to dowodów, ale mieszkała tam od 1962 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w części dotyczącej opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego otrzymanego w spadku uznaje się za prawidłowe, natomiast w części dotyczącej opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu użytkowego oraz działki gruntu (otrzymanych w spadku) uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) – c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz.1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) – c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 roku.

Zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny ( Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) spadek - to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych.

Stosownie do zapisu art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, a spadkobierca nabywa spadek z chwilą jego otwarcia.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawczyni nabyła nieruchomość w spadku po mamie w dniu 09.05.2007 r. Zatem mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2007 r.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

W sytuacji gdy Wnioskodawczyni dokonała odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego, lokalu użytkowego i działki gruntu, wyodrębnienie wartości lokalu użytkowego i gruntu nie powinno stanowić problemu, bowiem w akcie notarialnym notariusz, w odrębnych pozycjach wskazuje powierzchnię przedmiotowych lokali oraz powierzchnię gruntu.

W związku z powyższym w sytuacji gdy w akcie notarialnym sprzedaży (umowie) nie została wyodrębniona cena sprzedaży lokali i gruntu należy ją ustalić na poziomie wartości rynkowej. Zgodnie z art. 19 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość rynkową, o której mowa w ust. 1 tego artykułu, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

W myśl art. 19 ust. 4, jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wezwie strony umowy do zamiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, W razie nieudzielania odpowiedzi, niedokonania zamiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający.

Zgodnie z zasadami opodatkowania według przepisów cytowanej ustawy po nowelizacji obowiązującej od 1 stycznia 2007 r., podatek dochodowy od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)–c) wynosi 19% podstawy obliczenia podatku, o czym stanowi art. 30e ust. 1 i ust. 4 tejże ustawy.

Podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Z uwagi na treść art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość ww. nakładów, stosownie do art. 22 ust. 6e, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie
  • jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Oznacza to, że nie złożenie oświadczenia lub złożenie go po terminie spowoduje brak prawa do zwolnienia.

Zgodnie z art. 21 ust. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126, ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków.

Wymóg złożenia w terminie tego oświadczenia jest bowiem, obok zameldowania na pobyt stały w sprzedanym lokalu przez okres 12 miesięcy, warunkiem koniecznym do zastosowania omawianego zwolnienia. Warunek ten wynika wprost z przepisu art. 21 ust. 21, dotyczącego zwolnień przedmiotowych, przez co stał się on nieodłącznym elementem regulacji dotyczącej możliwości skorzystania ze zwolnienia przychodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 kwietnia 2008 r. (Dz. U. Nr 59, poz. 361) w sprawie przedłużenia terminu do złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw majątkowych, podatnikom, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym, jeżeli przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy uzyskane zostały w 2008 r. przedłuża się do dnia 30 kwietnia 2009 r. termin do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Określony w ustawie dwunastomiesięczny okres zameldowania odnosi się do daty zbycia nieruchomości. Żaden przepis prawa nie uzależnia też obowiązku zameldowania od posiadania tytułu własności do lokalu. Nie jest więc konieczne, by Wnioskodawczyni była właścicielką nieruchomości przez cały ww. wymagany okres. Istotny jest tu tylko sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na ww. 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku. Ze zwolnienia może korzystać podatnik, który był zameldowany w zbywanym budynku lub lokalu mieszkalnym w okresie nieprzypadającym bezpośrednio przed dniem zbycia. Zatem każdy roczny okres zameldowania uprawnia do zwolnienia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w przedmiotowej nieruchomości była Pani zameldowana na pobyt stały w latach 1968 – 1977. Spełniony został warunek dwunastomiesięcznego zameldowania, uprawniającego do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W dniu 09.05.2007 r. otrzymała Pani w spadku po mamie nieruchomość, którą stanowi działka i wybudowany na niej budynek mieszkalno - usługowy. W dniu 05.01.2008 r. dokonała Pani sprzedaży części składowych przedmiotowej nieruchomości:

  • lokal użytkowy Nr II – usytuowany na parterze budynku mieszkalnego składający się z pomieszczeń : sali sprzedaży, wc, o powierzchni 24,79 m2 wraz z przynależnym do niego udziału we własności działki gruntu 2479/28844 części i wspólnych częściach budynku i innych urządzeń oraz taki sam udział w prawie własności działki gruntu oznaczonej nr ..../4 o powierzchni 0,0139 ha, na której budynek obejmujący przedmiotowy lokal mieszkalny jest posadowiony,
  • lokal mieszkalny Nr III o powierzchni użytkowej 233, 20 m2, w skład którego wchodzą:

  1. pomieszczenie pomocnicze - piwnica o powierzchni użytkowej 49,16 m2, strych o powierzchni użytkowej 46, 45 m2 ,
  2. pomieszczenie mieszkalne na parterze o powierzchni użytkowej 44, 30 m2, którymi są wiatrołap, spiżarnia, komunikacja.
  3. pomieszczenie mieszkalne na piętrze o powierzchni użytkowej 93,28 m2, które stanowią: 3 sypialnie, kuchnia, wc, korytarz, komunikacja.

Z własnością tego lokalu związany jest udział wynoszący 23320/28844 części we własności części budynku i innych urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli poszczególnych lokali oraz taki sam udział w prawie własności działki gruntu oznaczonej numerem 3726/4 o powierzchni 0,0139 ha.

  • własność działki ..../3 o powierzchni 0,06574 ha.

Reasumując należy stwierdzić, iż żaden przepis ustawy nie stanowi by okres 12 miesięcy stałego zameldowania w zbywanej nieruchomości przypadał bezpośrednio przed zbyciem nieruchomości. Zatem każdy roczny okres zameldowania uprawnia do zwolnienia.

Biorąc pod uwagę fakt, iż Wnioskodawczyni była zameldowana w przedmiotowej nieruchomości na pobyt stały w latach 1968 - 1977 oraz złożyła w urzędzie skarbowym wymagane przepisami oświadczenie o spełnieniu warunków do skorzystania ze zwolnienia należy stwierdzić, iż przychód uzyskany przy odpłatnym zbyciu lokalu mieszkalnego Nr III będzie korzystał ze zwolnienia z 19% podatku dochodowego od osób fizycznych. Ponadto przedmiotowym zwolnieniem nie może być objęty przychód uzyskany ze sprzedaży lokalu użytkowego Nr II.

Należy zaznaczyć, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy objęty jest wyłącznie przychód ze sprzedaży budynku mieszkalnego. Przedmiotowe zwolnienie nie obejmuje przychodów z odpłatnego zbycia gruntów, zarówno tych, które stanowią odrębny przedmiot własności (prawo wieczystego użytkowania gruntu), jak i gruntów trwale związanych z budynkami, stanowiących część składową nieruchomości. Oznacza to, że przychód ze sprzedaży gruntu lub udziału w gruncie związanego z budynkiem podlega opodatkowaniu na zasadach wymienionych powyżej.

Wartość sprzedaży lokalu użytkowego Nr II i działki gruntu, jeśli nie wynika z dokumentu sprzedaży powinna być ustalona na poziomie wartości rynkowej.

Dodatkowo należy dodać, iż określenie wartości sprzedaży lokalu użytkowego i działki gruntu nie należy do kompetencji tut. organu.

Jeżeli proporcjonalnie ustalona cena poszczególnych składników w umowie odpłatnego zbycia będzie znacznie odbiegać od wartości rynkowej nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wezwie stronę umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej.

Podstawą opodatkowania części gruntu i lokalu użytkowego jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Panią do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj