Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-526/08/DK
z 10 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-526/08/DK
Data
2008.12.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
beneficjent
budżet państwa
dofinansowanie
dotacja
dotacja celowa
dotacja rozwojowa
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
Europejski Fundusz Społeczny
koszty uzyskania przychodów
program pomocowy
programy
przychód
samorząd
samorząd terytorialny
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie


Istota interpretacji
1. Czy Agencja wykonując wszystkie czynności w zakresie projektu „B.” otrzymuje dotacje zwolnione z opodatkowania?
2. Czy w związku ze zwolnieniem od podatku otrzymanych dotacji nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów kosztów sfinansowanych z tych dotacji?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2008 roku (data wpływu 29 września 2008 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego – uzupełnionym pismem z dnia 7 listopada 2008 roku – dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia otrzymanych dotacji uzyskanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 września 2008 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego – uzupełniony pismem z dnia 7 listopada 2008 roku – dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia otrzymanych dotacji uzyskanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe


Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego, w której Samorząd Województwa ma ponad 97% akcji. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT, podlega rygorom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie ze statutem misją Agencji jest działanie na rzecz harmonijnego rozwoju; pomaganie przedsiębiorcom i samorządom lokalnym; inicjowanie i wspieranie przedsięwzięć gospodarczych o znaczeniu regionalnym.

Spółka realizuje te zadania w różny sposób, jednym z nich jest realizacja w przyszłości projektu „B.– skoordynowany system wsparcia przedsiębiorczości w województwie” (zwany dalej „B.”). System ten to narzędzie koordynujące i wzmacniające efektywność działań wszystkich podmiotów gospodarczych wspierających przedsiębiorczość na terenie woj. Projekt „B.” ma się przyczynić do wzrostu liczby przedsiębiorców korzystających z usług doradczych, powiązania potrzeb usługobiorców w zakresie usług doradczych z ceną i jakością ich realizacji przez usługodawców.


Podstawą funkcjonowania systemu będą:


  1. działania inicjujące współpracę usługodawców prowadzące do zawiązania ich sieci,
  2. obsługa systemu dopłat do wysokiej jakości specjalistycznych usług doradczych świadczonych przez współpracujących ze sobą usługodawców na rzecz przedsiębiorców zaliczonych do sektora MŚP (małe i średnie przedsiębiorstwa).
  3. rzeczywiste wpłaty 50% kwoty netto dla usługodawców za wykonanie usług na rzecz usługodawców.


Realizacja idei projektu „B.” na terenie województwa będzie możliwa dzięki koncentracji aktywności na dwóch najistotniejszych działaniach:

  • Działanie 1 Zainicjowanie współpracy między IOB (Instytucja Otoczenia Biznesu), przyczynienie się do powstania sieci IOB w województwie w celu wymiany doświadczeń podniesienia jakości świadczonych SUD (specjalistyczna usługa doradcza).
  • Działanie 2 Dofinansowywanie SUD świadczonych przez IOB na rzecz przedsiębiorców w projekcie „B.” poprzez utworzony system dopłat. Ma ono działać zgodnie procesami:


Przystąpienie do projektu (IOB i przedsiębiorca) – proces aplikowania – proces rejestracji i oceny formalnej – ocena celowości SUD – podpisanie umowy trójstronnej (między Agencją i IOB świadczącą SUD i przedsiębiorcą na rzecz którego SUD jest świadczona) – przekazanie „B.” i przedsiębiorcy efektów wykonanej SUD (raport, opracowanie, itp.) – ocena jakości usługi – akceptacja lub odrzucenie – płatność 50% ceny netto i VAT za SUD przez przedsiębiorcę na rzecz IOB oraz zapłata 50% ceny netto usługi przez „B.” na rzecz IOB.

Celowość SUD będzie oceniania przez ekspertów wewnętrznych (EW), zaś jakość przez niezależnych ekspertów zewnętrznych (EZ).

Czas realizacji to okres od IV kwartału 2007 do końca 2011 r. Okres od IV kwartału do 10 października 2008 r. to okres pracy zespołu roboczego, który opracował koncepcję i założenia projektu „B.”.


Beneficjentami tego systemu będzie trzech uczestników:


  1. Usługodawca jako Beneficjent Końcowy. Za wykonaną usługę otrzyma zapłatę od usługobiorcy i Agencji w ramach projektu „B.”,
  2. Usługobiorca (przedsiębiorca zaliczony do sektora MŚP) jako Beneficjent Ostateczny. Otrzyma usługę, za którą zapłaci tylko 50% ceny netto + VAT.
  3. Agencja jako Beneficjent. Otrzyma zwrot wydatków związanych z obsługą systemu dopłat oraz powstaniem i utrzymaniem sieci usługodawców.


Pomiędzy trzema uczestnikami systemu zostanie zawarta trójstronna umowa, która określi wszystkie prawa i obowiązku stron, zabezpieczając prawidłowość wypłaty pieniędzy publicznych.

Źródłem finansowania całego systemu ma być dotacja otrzymana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (RPO W) z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (75%) wydatków oraz dotacja celowa z budżetu samorządu terytorialnego (25%). W oparciu o prawidłowo udokumentowane wydatki Wnioskodawca otrzyma dotację w postaci refundacji wyłącznie wydatków kwalifikowanych. Część wydatków, która zostanie przez Spółkę poniesiona ale będzie niekwalifikowana w ramach ww. dotacji zostanie pokryta z własnych pieniędzy Agencji.

Planowane jest następujące rozwiązanie systemu dopłat.

Usługodawca wystawia fakturę VAT na usługobiorcę. Usługobiorca w swoich księgach rachunkowych rejestruje 100% ceny netto usługi jako koszt podatkowy i zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług korzysta lub nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego. Usługobiorca płaci za wykonaną usługę 50% ceny netto plus VAT. Spółka, po akceptacji jakości usługi przez eksperta, płaci usługodawcy kwotę stanowiącą 50% ceny netto usługi z wydzielonego rachunku bankowego, na którym są przechowywane pieniądze na dopłaty.

W dniu obciążenia rachunku bankowego, Agencja zawiadamia pisemnie odbiorcę usługi o tym fakcie. Dzień, w którym Agencja zapłaci 50% ceny netto na konta usługodawcy jest dniem otrzymania nieodpłatnego świadczenia finansowanego ze środków międzynarodowych instytucji finansowych i jednostek samorządu terytorialnego.

Usługodawca w swoich księgach rachunkowych zarejestruje w ciągu 7 dni od wykonania usługi sprzedaż w 100% ceny netto, ujmuje VAT należny do zapłaty, dolicza do swoich przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym. Otrzymuje zapłatę od usługobiorcy w części 50% ceny netto + VAT. W przypadku, gdy ocena jakości będzie negatywna to Agencja nie zapłaci usługodawcy (podstawą odmowy będą właściwe przepisy z umowy trójstronnej). Zobowiązanym do uregulowania tej kwoty będzie usługobiorca.


W oparciu o wieloletnie doświadczenie Agencji jako Regionalnej Instytucji Finansującej oraz podmiotu realizującego własne projekty finansowane z różnych źródeł (w tym z dotacji unijnych), planuje się wykonywanie następujących czynności związanych z realizacją projektu „B.”:


  • rejestracja w systemie usługodawcy i usługobiorcy;
  • obsługa procesu aplikowania do systemu;
  • ocena formalna wniosku aplikacyjnego;
  • ocena celowości wykonania przez IOB usługi na rzecz przedsiębiorcy przez ekspertów wewnętrznych;
  • zawarcie umowy trójstronnej między IOB, Przedsiębiorcą i IOB;
  • otrzymanie 1 egzemplarza efektów wykonanej SUD ocena jakości wykonanej usług przez ekspertów zewnętrznych;
  • obsługa procesu wypłaty kwoty dofinansowania stanowiącej 50% ceny netto każdej SUD na rzecz IOB;
  • sprawozdawczość i monitorowanie postępów projektu;
  • archiwizacja dokumentów przez okres 10 lat od daty zakończenia projektu;
  • informacja i promocja projektu;
  • budowa i utrzymywanie w ogólnodostępnym systemie otwartej bazy IOB zawierającej dane teleadresowe, zakres świadczonych usług, ilość wykonanych usług na rzecz przedsiębiorców w ramach projektu.


Dodatkowo w uzupełnieniu z dnia 7 listopada 2008 roku do przedmiotowego wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych Spółka wskazała, iż projekt „B.– skoordynowany system wsparcia przedsiębiorczości w województwie” będzie realizowany w ramach: Osi Priorytetowej Programu Operacyjnego:


Rozwój i innowacje w MŚP

Działanie w ramach Osi Priorytetowej 1

1.4 Systemowe wspieranie przedsiębiorczości.

Przedmiotowy program ma być sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, oraz ze środków publicznych, tj. dotacji celowej z samorządu terytorialnego.


W związku z powyższym, zadano następujące pytania.


  1. Czy VAT naliczony przy zakupach finansowanych z dotacji nie podlega odliczeniu od VAT-u należnego i w związku z tym wydatki refundowane są w kwotach brutto...
  2. Czy Agencja wykonując wszystkie czynności w zakresie projektu „B.” otrzymuje dotacje zwolnione z opodatkowania...
  3. Czy w związku ze zwolnieniem od podatku otrzymanych dotacji nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów kosztów sfinansowanych z tych dotacji...


Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie drugie i trzecie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie pytania pierwszego wniosek zostanie rozpatrzony odrębnym pismem.


W zakresie pytania drugiego i trzeciego Wnioskodawca wskazał, iż kwota otrzymanych dotacji stanowiących refundację wcześniej poniesionych wydatków/kosztów jest:


  • dotacją rozwojową w części otrzymanej z EFRR (art. 202 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych);
  • dotacją celową w części otrzymanej z budżetu samorządu terytorialnego (art. 107 ww. ustawy).


Dotacje te są zwolnione od podatku dochodowego na podstawie przepisów art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym o osób prawnych.

W związku ze zwolnieniem od podatku otrzymywanych dotacji nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów kosztów sfinansowanych z tych dotacji na podstawie przepisów art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Na mocy art. 1 pkt 18 lit. a) tiret czwarte ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589) dodany został art. 17 ust. 1 pkt 47 – który wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2007 r. – zgodnie z którym wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Ustawa o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w art. 5 ust. 1 pkt 2 określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).


Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:


1. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;

2. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;

3. środki:

    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,


3a. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA):

    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
    3. Szwajcarskiego Mechanizmu Finansowego;


4. inne środki.


Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Ustęp 3 tego artykułu stanowi natomiast, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu operacyjnego finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektu w ramach takiego programu. Jednocześnie, ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832), do ustawy o finansach publicznych dodany został art. 106 ust. 2 pkt 3a, w myśl którego dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dotacjami rozwojowymi.

Zmiana statusu środków unijnych i włączenie ich do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne od 2007 r. są finansowane według zasad określonych w znowelizowanej ustawie o finansach publicznych (z zastrzeżeniem art. 20 cytowanej ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw). Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych będą wydatkami budżetu państwa. Należy również zwrócić uwagę na definicję beneficjenta zawartą w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, ze zm.), zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu. Dotację rozwojową mogą zatem otrzymać beneficjenci, w tym osoby prawne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.

Reasumując otrzymana przez Spółkę jako beneficjenta w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa dotacja rozwojowa, będzie korzystała ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

W kwestii dotacji celowej, którą Spółka zamierza uzyskać z budżetu samorządu terytorialnego należy podnieść, iż ustawa o finansach publicznych wyróżnia zasadniczo dwa rodzaje dotacji celowych, przekazywanych z budżetu samorządu terytorialnego, są to: stosownie do brzmienia art. 175 ust. 1 ww. ustawy dotacje celowe przekazywane innym jednostkom samorządu terytorialnego, lub stosownie do treści art. 176 ust. 1 dotacje celowe przekazywane przez samorząd podmiotom niedziałającym w celu osiągnięcia zysku na cele publiczne związane z realizacją zadań tej jednostki.

Zatem, o ile Spółka w istocie otrzyma dotację celową z budżetu samorządu terytorialnego na podstawie ww. przepisów, wówczas dotacja taka będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Konsekwencją zaliczenia ww. przysporzeń do dochodów zwolnionych od podatku dochodowego od osób prawnych jest brak możliwości zaliczenia wydatków z nimi związanych do kosztów uzyskania przychodów Spółki. Stosownie bowiem do treści art. 16 ust. 1 pkt 58 cytowanej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Odnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż dotacje celowe otrzymywane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, jak również dotacje rozwojowe otrzymywane z budżetu państwa są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, przy czym podkreślić należy, iż przez „dotacje” należy rozumieć dotacje z budżetu państwa, bądź budżetu samorządu terytorialnego określone w ustawie o finansach publicznych, których beneficjentem jest Spółka.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie datowania niniejszej interpretacji przepisów prawa podatkowego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj