Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1110/08/ICz
z 18 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1110/08/ICz
Data
2009.02.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Ewidencja i identyfikacja podatników --> Postępowanie w sprawie nadania NIP


Słowa kluczowe
dokumenty
zgłoszenie rejestracyjne


Istota interpretacji
Obowiązek dołączania do zgłoszenia NIP-2 dokumentu potwierdzającego uprawnienie do korzystania z lokalu zgodnie z art. 5 ust. 4b ww. ustawy o NIP.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2008r. (data wpływu 2 grudnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 lutego 2009r. (data wpływu 12 lutego 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie obowiązku dołączania do zgłoszenia NIP-2 dokumentu potwierdzającego uprawnienie do korzystania z lokalu zgodnie z art. 5 ust. 4b ww. ustawy o NIP - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie obowiązku dołączania do zgłoszenia NIP-2 dokumentu potwierdzającego uprawnienie do korzystania z lokalu zgodnie z art. 5 ust. 4b ww. ustawy o NIP.

W dniu 12 lutego 2009r. wpłynęło do tut. organu uzupełnienie ww. wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Jednostki organizacyjne zarejestrowane w Rejestrze Podstawowych Jednostek Organizacyjnych Związku posiadające, na podstawie § 17 Statutu , osobowość prawną są zobowiązane do zgłoszenia identyfikacyjnego podatnika. Jako jednostki organizacyjne posiadające osobowość prawną nieprowadzące działalności gospodarczej do zgłoszenia identyfikacyjnego załączają wypis z Rejestru Podstawowych Jednostek Organizacyjnych Związku , Statut oraz zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON. W niektórych urzędach skarbowych spotykają się z odmową przyjęcia zgłoszenia NIP-2, co jest uzasadniane brakiem umowy z pracodawcą, potwierdzającej uprawnienie do korzystania z lokalu, w którym znajduje się siedziba jednostki organizacyjnej Związku. Obowiązek dołączenia do zgłoszenia NIP-2 takiej umowy zgodnie z art. 5 ust. 4b ciąży wyłącznie na podatnikach prowadzących działalność gospodarczą, a nie na osobach prawnych nieprowadzących działalności gospodarczej. Nadmienić należy, że zgodnie z ustawą z dnia 23 maja 1991r. o związkach zawodowych organizacje związkowe działają u pracodawcy, tak więc zgodnie z prawem ich siedziba powinna mieścić się u pracodawcy, nie mają natomiast obowiązku posiadania odrębnego lokalu. Ponadto zgodnie z § 75 Statutu jednostki organizacyjne Związku posiadające osobowość prawną mają prawo tworzyć lub współtworzyć podmioty, których zadaniem jest prowadzenie działalności gospodarczej w formie, która wyłącza możliwości ponoszenia przez jednostkę organizacyjną Związku zobowiązań finansowych, wynikających z ewentualnych negatywnych skutków działalności tych podmiotów.

W piśmie uzupełniającym z dnia 12 lutego 2009r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż zgodnie z art. 13 ustawy z dnia 23 maja 1991r. o związkach zawodowych statut danego związku zawodowego określa strukturę organizacyjną związku, ze wskazaniem, które z jednostek organizacyjnych związku mają osobowość prawną. Zgodnie z § 17 Statutu osobowość prawną posiadają organizacje zakładowe, organizacje międzyzakładowe, organizacje podzakładowe. Wymienione jednostki organizacyjne nabywają osobowość prawną z dniem rejestracji w Rejestrze Podstawowych Jednostek Organizacyjnych Związku .

Zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych każda jednostka organizacyjna posiadająca osobowość prawną jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i ciążą na niej obowiązki przewidziane w tej ustawie, m. in. obowiązek składania urzędom skarbowym zeznania, według ustalonego wzoru o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym – do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny. Natomiast zgodnie z art. 17 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochody związków zawodowych w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej, podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych. Dochody jednostek organizacyjnych posiadających osobowość prawną przeznaczane są w całości na działalność statutową i zgodnie z przywołanym przepisem, są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie z § 75 Statutu jednostki organizacyjne Związku posiadające osobowość prawną nie mogą prowadzić działalności gospodarczej we własnym imieniu i na własny rachunek.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, że organizacje zakładowe, organizacje międzyzakładowe, organizacje podzakładowe nie są płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodne z art. 5 ust. 4b ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników jest żądanie przez urzędy skarbowe od jednostek organizacyjnych związku posiadających osobowość prawną, nieprowadzących działalności gospodarczej dołączenia do zgłoszenia NIP-2 dokumentu potwierdzającego uprawnienie do korzystania z lokalu...

Zdaniem Wnioskodawcy, żądanie od jednostek organizacyjnych związku posiadających osobowość prawną, nieprowadzących działalności gospodarczej przedstawienia dokumentu potwierdzającego uprawnienie do korzystania z lokalu i uzależnianie przyjęcia zgłoszenia NIP-2 przez urzędy skarbowe od dołączenia do zgłoszenia NIP-2 tego dokumentu jest niezgodne z art. 5 ust. 4b ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Wstępnie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Stąd też przedstawiona poniżej interpretacja wywiera skutek prawny jedynie w stosunku do Wnioskodawcy, nie może natomiast wywierać takiego skutku w odniesieniu do innych, wskazanych we wniosku, jednostek organizacyjnych.

Należy też podkreślić, że niniejszej interpretacji udzielono przy, dającym się sformułować na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, założeniu, iż Wnioskodawca jest zobowiązany do składania zeznań w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Jednakże interpretacja ta nie rozstrzyga czy faktycznie taki obowiązek na Wnioskodawcy spoczywa, bowiem nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Jak wynika z postanowień art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn.: Dz. U. z 2004r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), zwanej dalej ustawą o NIP, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również podmioty inne niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek na ubezpieczenie społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne. Podmioty te również otrzymują NIP (ust. 2 i 3 ww. artykułu).

Natomiast postępowanie w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej określają przepisy rozdziału 2 ustawy o NIP.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego; zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Należy zaznaczyć, że dokonanie rejestracji (we wszelkiego rodzaju ewidencjach, zarówno podatkowych, jak i działalności gospodarczej), nie jest jedynie czynnością natury technicznej. Ustawa o NIP dająca Ministrowi Finansów uprawnienia do utworzenia Krajowej Ewidencji Podatników powstała w celu usprawnienia wymiaru i poboru podatków w Polsce. Zatem nadanie NIP na podstawie zgłoszenia zawierającego niepełne dane może doprowadzić do nieprawidłowego zarejestrowania podmiotu.

Wobec tego organy podatkowe żądają potwierdzenia stosownymi dokumentami niektórych informacji podawanych w zgłoszeniu.

Szczególnie istotne dokumenty zostały wymienione przez ustawodawcę w art. 5 ust. 4b ustawy o NIP.

Zgodnie z tym przepisem podatnicy prowadzący działalność gospodarczą dołączają do zgłoszenia identyfikacyjnego uwierzytelnione lub urzędowo poświadczone kopie dokumentów potwierdzających informacje objęte zgłoszeniem, w szczególności: odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego, umowy spółki, dokumentu potwierdzającego uprawnienie do korzystania z lokalu lub nieruchomości, w których znajduje się siedziba, zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON, z zastrzeżeniem art. 5a ust. 2. Upoważniony pracownik przyjmujący zgłoszenie poświadcza zgodność przedstawionych odpisów tych dokumentów lub w uzasadnionych przypadkach może sporządzić taki odpis, oryginały zaś zwraca zgłaszającemu za pokwitowaniem na odpisach.

Zgodnie natomiast z art. 5 ust. 6 ustawy przepisy ust. 1-4 oraz ust. 4a i 4b stosuje się odpowiednio do płatników podatków oraz płatników składek ubezpieczeniowych.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym jednostki organizacyjne posiadają osobowość prawną. Natomiast w myśl przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych każda jednostka organizacyjna posiadająca osobowość prawną jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych zatem ciąży na niej obowiązek składania w urzędzie skarbowym zeznania podatkowego o wysokości osiągniętego dochodu (straty) w roku podatkowym. W myśl § 75 Statutu ww. jednostki nie mogą prowadzić działalności gospodarczej. Ponadto, jak wskazano w przyjętym na wstępie założeniu, Wnioskodawca, będąc jednostką organizacyjną jest zobowiązany do składania zeznań w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Wobec powyższego Wnioskodawca będąc jednostką organizacyjną jest zobowiązany do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego.

W myśl przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 155, poz. 1095 ze zm.) działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły (art. 2).

Zgodnie z art. 4. ust. 1 ww. ustawy przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl cyt. ust. 4b i ust. 6 ustawy o NIP na podatnikach prowadzących działalność gospodarczą oraz na płatnikach podatków i płatnikach składek ubezpieczeniowych dokonujących zgłoszenia identyfikacyjnego ciąży obowiązek dołączenia do zgłoszenia m. in. dokumentu potwierdzającego uprawnienie do korzystania z lokalu lub nieruchomości.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca jako jednostka organizacyjna , będąc podmiotem nieprowadzącym działalności gospodarczej, nie należy do żadnej kategorii podmiotów, zobowiązanych do złożenia przedmiotowego dokumentu, o których mowa w cyt. art. 5 ust. 4b i ust. 6 ustaw o NIP.

Wobec powyższego Wnioskodawca nie jest zobowiązany w myśl cyt. wyżej przepisów art. 5 ust. 4b i ust. 6 ustaw o NIP dołączać do zgłoszenia identyfikacyjnego dokumentu potwierdzającego uprawnienie do korzystania z lokalu lub nieruchomości, w których znajduje się siedziba.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy jeszcze raz podkreślić, iż niniejsza interpretacja, zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, została wydana na pisemny wniosek Wnioskodawcy w jego indywidualnej sprawie. Stąd też interpretacja ta wywiera skutek prawny jedynie w stosunku do Wnioskodawcy, nie może natomiast wywierać takiego skutku w odniesieniu do innych, wskazanych we wniosku, jednostek organizacyjnych .

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj