Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-894/08/ESZ
z 6 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-894/08/ESZ
Data
2009.02.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
lekarze
podatek liniowy
usługi medyczne


Istota interpretacji
możliwość opodatkowania 19% „podatkiem liniowym”, dochodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej



Wniosek ORD-IN 682 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana S. przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. Biura w dniu 10 listopada 2008 r., uzupełnionym w dniu 29 stycznia 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania 19% „podatkiem liniowym”, dochodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania 19% „podatkiem liniowym”, dochodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 14 stycznia 2009 r. wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 29 stycznia 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest lekarzem i pełni także funkcję Ordynatora Oddziału Pulmonologii w SP ZOZ. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej podpisał umowę na świadczenie usług medycznych z SP ZOZ z Poradnią Pulmonologiczną. Na wykonywane usługi i konsultacje wystawia rachunek. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej przyjmuje także pacjentów we własnym gabinecie lekarskim. W latach 2006-2007 i nadal jego dochody opodatkowane były i są podatkiem liniowym 19%.

Z uzupełnienia wniosku wynika, iż pełniąc funkcję Ordynatora oddziału świadczy usługi na rzecz pracodawcy. Zgodnie z „Zakresem czynności Ordynatora", w ramach umowy o pracę odpowiada za sprawne funkcjonowanie Oddziału pod względem lekarskim, gospodarczym oraz za właściwe leczenie chorych, a ponadto ponosi całkowitą odpowiedzialność za leczenie chorych na oddziale.

Natomiast zakres usług świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (specjalistycznego gabinetu lekarskiego) na rzecz SP ZOZ (pracodawcy) u którego pracuje na umowę o pracę obejmuje m.in.:

  • w zakresie lecznictwa: badanie, leczenie i udzielanie porad lekarskich, wykonywanie zabiegów leczniczych, wystawianie skierowań do innych poradni itd.,
  • w zakresie świadczeń zapobiegawczych zwalczanie chorób zakaźnych oraz czynny udział w wykrywaniu chorób zakaźnych i źródeł ich powstawania, zastosowanie środków zaradczych, prowadzenie profilaktyki i oświaty zdrowotnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy mógł i nadal może rozliczać się z dochodów na podstawie art. 9a ust. 2 na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawcy ma prawo do korzystania z tej formy opodatkowania w poprzednich latach i w 2008r.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej) są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl natomiast art. 9a ust. 2 ww. ustawy podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Na podstawie art. 30c ust. 1 ww. ustawy podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Deklarując wybór 19% tzw. podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 9a ust. 3 ww. ustawy jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

  1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Powyższy przepis (w brzmieniu obowiązującym do końca 2006r.) zobowiązywał również podatnika do złożenia właściwych deklaracji o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku.

Zgodnie z powyższym, możliwość opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników, wykonywał lub wykonuje na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym ten rok w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Podkreślenia wymaga fakt, iż w świetle wyżej wskazanego przepisu wykonywanie przez podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jakiejkolwiek usługi, obejmującej swoim zakresem chociażby część czynności wykonywanych na rzecz pracodawcy w ramach stosunku pracy, wyklucza możliwość opodatkowania tzw. podatkiem liniowym.

Istotnym na gruncie przedmiotowej sprawy jest zatem zdefiniowanie jakiego rodzaju czynności wykonuje wnioskodawca w ramach stosunku pracy oraz w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 136, poz. 857 ze zm.) wykonywanie zawodu lekarza polega na udzielaniu przez osobę posiadającą wymagane kwalifikacje, potwierdzone odpowiednimi dokumentami, świadczeń zdrowotnych, w szczególności: badaniu stanu zdrowia, rozpoznawaniu chorób i zapobieganiu im, leczeniu i rehabilitacji chorych, udzielaniu porad lekarskich, a także wydawaniu opinii i orzeczeń lekarskich.

Przepis ten w niezmienionym kształcie obowiązywał również w latach 2006 – 2007.

Natomiast w świetle art. 32e ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 14, poz. 89 ze zm.) przez usługi medyczne należy rozumieć świadczenia zdrowotne i związane z ich udzielaniem usługi. Z kolei świadczeniem zdrowotnym, w myśl art. 3 tejże ustawy są działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.

Niezmienione definicje w powyższym zakresie zawierał również tekst ustawy obowiązującej w 2006r.

Ze złożonego wniosku wynika, iż wnioskodawca od 2004 roku jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę w SP ZOZ i pełni tam funkcję Ordynatora Oddziału Pulmonologii. Jako ordynator oddziału odpowiada za sprawne funkcjonowanie Oddziału pod względem lekarskim, gospodarczym oraz za właściwe leczenie chorych. A ponadto ponosi całkowitą odpowiedzialność za leczenie chorych na oddziale, ma prawo wyboru metody leczenia oraz sprawuje ogólną opiekę nad hospitalizowanymi pacjentami.

Natomiast w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, podpisał z SP ZOZ (swoim pracodawcą) umowę na świadczenie usług medycznych. Do jego obowiązków należy m.in.:

  • w zakresie lecznictwa: badanie leczenie i udzielanie porad lekarskich, wykonywanie zabiegów leczniczych, wystawianie skierowań do innych poradni itd.
  • w zakresie świadczeń zapobiegawczych zwalczanie chorób zakaźnych oraz wykrywaniu chorób zakaźnych i źródeł ich powstawania, zastosowanie środków zaradczych, prowadzenie profilaktyki i oświaty zdrowotnej.

Mając na uwadze powyższe uznać należy, iż czynności wykonywane przez wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę w SP ZOZ, jak również w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz SP ZOZ mają na celu zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawę zdrowia pacjentów. Zatem są to czynności wykonywane przez lekarza w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego.

W konsekwencji ww. czynności wykonywane w ramach umowy o pracę oraz na podstawie umowy zawartej w ramach specjalistycznego gabinetu lekarskiego uznać należy za tożsame. Jeżeli zatem czynności te były wykonywane na przestrzeni lat 2006-2008 to wykluczają możliwość opodatkowania dochodów uzyskiwanych w tych latach ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w odpowiedzi na wezwanie o uzupełnienie opisu stanu faktycznego wnioskodawca przesłał plik dokumentów. Wprawdzie, co do zasady wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Zważywszy jednak na fakt powołania tych dokumentów przez wnioskodawcę i brak informacji niezbędnych do merytorycznego rozpatrzenia wniesionego wniosku w poz. 50 Wniosku, Organ wykorzystał w niezbędnym zakresie informacje wynikające z tych dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj