Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1819/08-2/AK
z 19 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1819/08-2/AK
Data
2008.12.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
inwestycje
modernizacja
odliczanie podatku naliczonego
odliczenie częściowe
podatek naliczony
prawo do odliczenia
proporcja
roboty budowlane
sprzedaż mieszana


Istota interpretacji
Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o 46% podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.



Wniosek ORD-IN 516 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy R…, przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2008r. (data wpływu 25 września 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „Przebudowa, termomodernizacja budynku ośrodka zdrowia w R… przy ulicy P…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „Przebudowa, termomodernizacja budynku ośrodka zdrowia w R… przy ulicy P…”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina R… jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Do chwili obecnej 53% powierzchni użytkowej budynku ośrodka zdrowia w R… przy ulicy P…stanowi część usługową; Gmina wynajmuje pomieszczenia na cele prowadzenia:

  1. niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej,
  2. indywidualnej praktyki stomatologicznej.


Pozostałe 47% powierzchni użytkowej budynku stanowi część mieszkalna (trzy lokale). Dwa lokale mieszkalne wynajmowane są osobom fizycznym, w trzecim lokalu znajduje się Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w R… – jednostka budżetowa Gminy R….

W 2008 roku Gmina R… rozpoczęła realizację zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa, termomodernizacja budynku ośrodka zdrowia w R… przy ul. P…”. Według dokumentacji projektowej zmieni się udział powierzchni użytkowej części usługowej, która stanowić będzie 45,95% (46%), pozostałą część tj. 54% stanowić będzie część mieszkalna.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Gminie R… przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w części – 46%, tj. w tej, w której nabywane towary i usługi związane będą z realizacją inwestycji „Przebudowa, termomodernizacja budynku ośrodka zdrowia w R…” w części przeznaczonej na działalność usługową, która będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług Podatnikowi...

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego uregulowania prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a zatem w przypadku wykorzystywania ich do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z powyższego wynika, że odliczenie może być częściowe, tj. tylko w takiej części, w jakiej dane towary i usługi , z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części VAT, w jakiej towary i usługi te są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zmianami), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 90 ust. 1 cyt. ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z powyższych uregulowań wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, wyklucza natomiast możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 cyt. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, o czym stanowi art. 90 ust. 3 cyt. ustawy. W ust. 4 art. 90 cyt. ustawy wskazano, iż proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja.

Jak stanowi art. 90 ust. 8 i ust. 9 cyt. ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, lub jeżeli podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu byłaby niereprezentatywna, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmuje się proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Oznacza to, że jeżeli nabyty towar lub usługa jest jednocześnie związaną ze sprzedażą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT i nie podlegającą opodatkowaniu, odliczenia podatku można dokonać proporcjonalnie.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż w budynku ośrodka zdrowia, w którym 53% jego powierzchni użytkowej stanowi część usługowa, a 47% część mieszkalna rozpoczęto realizację zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa, termomodernizacja budynku ośrodka zdrowia w Rybnie przy ulicy Parkowej 2” Zgodnie z dokumentacją projektową, po zakończeniu powyższej inwestycji, część usługowa będzie stanowić 45,95% ~ 46% powierzchni użytkowej, a 54% stanowić będzie część mieszkalna.

Część usługowa budynku ośrodka zdrowia jest wynajmowana przez Gminę na cele prowadzenia: 1. Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej, 2. indywidualnej praktyki stomatologicznej. Natomiast część mieszkalną stanowią 3 lokale mieszkalne: dwa przeznaczone na wynajem osobom fizycznym, a w trzecim lokalu znajduje się ośrodek pomocy społecznej w R… jednostka budżetowa.

Dla określenia jaka część podatku naliczonego wynikająca z wydatków ponoszonych przez Gminę związanych z realizacją projektu podlega odliczeniu, ustalić należy, jaka część ogólnych wydatków ponoszonych w związku przebudową budynku ośrodka zdrowia jest związana z czynnościami opodatkowanymi, jaka część związana jest z czynnościami, w związku z którymi nie przysługuje Gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego (czynności zwolnione z podatku od towarów i usług), oraz jaką część stanowią wydatki związane jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT jak i zwolnionymi z tego podatku.

Budynek, o którym mowa we wniosku, który podlega przebudowie i termomodernizacji, wykorzystywany jest przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych jak też zwolnionych z opodatkowania. Zatem wydatki związane z prowadzonymi pracami remontowymi związane są zarówno z działalnością opodatkowaną jak też zwolnioną. Stąd też Gminie przysługuje prawo do odliczenia tylko tych wydatków, które służą jej działalności opodatkowanej. Jak wynika z treści wniosku Gmina jest w stanie określić tę część wydatków, która służy czynnościom opodatkowanym, może bowiem wskazać jaka część ponoszonych przez nią wydatków służy modernizacji tej części budynku, która wiąże się z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tzn. jest przeznaczona na wynajem na cele usługowe. Powierzchnia ta po zakończeniu prac modernizacyjnych, według załączonej dokumentacji wyniesie 46%.

Reasumując, z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika więc, iż 46% wykorzystywanej powierzchni służyć będzie, po wykonaniu realizowanej inwestycji, czynnościom opodatkowanym – będzie przeznaczona na wynajem na prowadzenie działalności usługowej, natomiast pozostała część, tj. 54% powierzchni związana będzie z wykonywaniem czynności zwolnionych – wynajem pomieszczeń na cele mieszkalne. Zatem z uwagi na to, iż na podstawie powyższych informacji Wnioskodawca jest w stanie określić jaka część wydatków związana jest z czynnościami opodatkowanymi, a jaka część z czynnościami zwolnionymi z tego podatku (gdyż tylko część budynku stanowiąca 46% jego powierzchni całkowitej będzie przynosiła Gminie przychody, które będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług), właściwe jest stwierdzenie, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego stanowiącego 46% całości podatku naliczonego zapłaconego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Należy ponadto zauważyć, iż w związku z tym, iż Wnioskodawca potrafi wydzielić tę część wydatków, która służy czynnościom opodatkowanym, a która czynnościom zwolnionym, a w związku z tym może określić jaka część podatku naliczonego zapłaconego przy realizacji projektu pn. „Przebudowa, termomodernizacja budynku ośrodka zdrowia w R… przy ulicy P…” podlega odliczeniu, przepisy art. 90 ust. 2 – ust. 8 cyt. ustawy, w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę, nie znajdą zastosowania. Bowiem zgodnie z art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 cyt. Gmina może określić jaka część podatku naliczonego określonego w fakturach VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją inwestycji, służy czynnościom opodatkowanym; może wyliczyć jaka część podatku naliczonego związana jest z remontem tej części budynku, która stanowi jego część usługową i wiąże się z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Wskazać ponadto należy, iż w art. 88 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, ustawodawca określił, iż obniżenia lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Natomiast art. 88 ust. 3a pkt 2 cyt. ustawy wskazuje, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem z uregulowań ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług wynika, iż Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o 46% podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „Przebudowa, termomodernizacja budynku ośrodka zdrowia w R… przy ulicy P…”, zgodnie z art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 cyt. ustawy, pod warunkiem iż wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z nabyciem towarów i usług służących realizacji tego projektu mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, i nie zachodzą inne przesłanki ograniczające prawo do odliczania podatku naliczonego wskazane w art. 88 cyt. ustawy.

Jednocześnie tut. organ zwraca uwagę, iż z dniem 1 grudnia 2008r., na mocy ustawy z dnia 7 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008r. Nr 209, poz. 1320) został uchylony przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj