Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1590/08-2/JB
z 17 listopada 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1590/08-2/JB
Data
2008.11.17
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Słowa kluczowe
bilety
dokumentowanie
faktura
faktura korygująca
korekta
usługi przewozowe
wystawienie faktury
zwrot podatku
Istota interpretacji
W przypadku wystąpienia pomyłek dotyczących danych nabywcy na fakturze sprzedaży – bilecie jednorazowym – całkowita zmiana tych danych poprzez wystawienie faktury korygującej jest dopuszczalna
Wniosek ORD-IN 525 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2008 r. (data wpływu 22 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie faktur korygujących – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 22 sierpnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie faktur korygujących. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Wnioskodawca zamierza podjąć działalność w zakresie rozkładowych pasażerskich autokarowych przewozów międzynarodowych. Bilety będące dowodem zawarcia umowy przewozu pomiędzy pasażerem a Spółką wystawiane będą przez Spółkę lub w jej imieniu i na jej rachunek przez jej agentów. Powyższe bilety będą spełniać warunki określone w § 20 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) – a zatem będą mogły być uznane za faktury VAT. Zgodnie z obowiązkami Spółki nakładanymi przez przepisy prawa oraz wewnętrznymi ustaleniami Spółki bilety będą zawierały w polu opisanym jako „Nabywca” imię i nazwisko pasażera (osoby fizycznej). Oczekiwane jest występowanie wielu sytuacji, w których okazywać się będzie, iż koszty przejazdu osoby wskazanej w bilecie jako pasażer pokrywać będzie podmiot gospodarczy (firma) – której pasażer jest pracownikiem, zleceniobiorcą, itp. Firma będąca rzeczywistym nabywcą biletów zwracać się będzie do Spółki, podając numery biletów oraz dane pasażerów, z prośbą o skorygowanie danych nabywcy ujętych w bilecie i wystawienie na jej rzecz standardowej faktury VAT. W tym miejscu Zaiteresowany podkreśla, iż podobne pytanie zadał w dniu 25 marca 2008 r., uzyskując stanowisko Ministra Finansów (nr IPPP1-443-551/08-2/IZ). Wniosek z 25 marca 2008 r. dotyczył biletów imiennych, a więc biletów, które uprawniają osobę wskazaną na bilecie do realizacji nieograniczonej liczby przejazdów w okresie ważności biletów, biletów okresowych. Z kolei niniejszy wniosek dotyczy biletów jednorazowych, które uprawniają do realizacji jednego przejazdu i po wykorzystaniu lub w trakcie wykorzystania nie mogą być przekazane innej osobie. W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Zdaniem Wnioskodawcy:
Uzasadnienie stanowiska podatnika:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Podstawowy obowiązek dokumentowania obrotu dla potrzeb podatku od towarów i usług, fakturami VAT przez podatników tego podatku został określony w art. 106 ust. 1 ustawy, w myśl którego podatnicy, o których mowa w art. 15, mają obowiązek wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały szczegółowo w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95 poz. 798 ze zm.), Stosownie do § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:
W myśl § 20 pkt 1 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów, za fakturę uznaje się również bilety jednorazowe, wydane przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami, jeżeli zawierają następujące dane:
W praktyce, przy dokumentowaniu przez podatników obrotu gospodarczego, zdarzają się pomyłki. W związku z tym, ustawodawca przewidział dwie możliwości korygowania błędów w fakturach VAT, za pomocą faktury korygującej lub noty korygującej. Zgodnie z § 16 ust. 1 cyt. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury (§ 17 ust. 1 ww. rozporządzenia). W tym miejscu podkreślić należy, że prawo do wystawiania faktury korygującej przysługuje wyłącznie sprzedawcy. Z powyższych przepisów wynika, iż dopuszczalne jest korygowanie „pomyłek (…) w jakiejkolwiek pozycji faktury”, przy czym nie uczyniono żadnych zastrzeżeń co do charakteru tych pomyłek, mogą to być więc wszelkie możliwe pomyłki, w tym również dotyczące zmiany danych nabywcy. Za interpretacją taką przemawia również wykładnia językowa analizowanego przepisu. Według słownika Języka Polskiego pod red. M. Szymczaka, wyraz „pomyłka” oznacza – sąd lub postępek niezgodny z istotnym stanem rzeczy lub z obowiązującymi normami, mylne mniemanie, niewłaściwe, nieudane posunięcie; błąd, omyłka. Natomiast wyraz „jakikolwiek” – to zaimek zastępujący przymiotniki bez bliższego precyzowania ich treści; dowolny, wszelki, jaki bądź, wszystko jedno jaki, którykolwiek, jakikolwiek. Posłużenie się przez normodawcę zaimkiem nieokreślonym wskazuje, że „pomyłki w jakiejkolwiek pozycji faktury” mogą również dotyczyć wszystkich danych nabywcy, a z uwagi na nieokreślenie istoty pomyłek, należy przyjąć, że mogą polegać na wpisaniu danych zupełnie innego kontrahenta. Jednocześnie należy podkreślić, iż celem faktury VAT jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, pełni ona szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, co oznacza, iż nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy wskazuje ona co prawda zaistniałe zdarzenie gospodarcze, ale które wystąpiło między innymi podmiotami. Jeżeli więc faktura zawiera pomyłki dotyczące jakiejkolwiek pozycji powinna zostać skorygowana, w ten sposób, aby odzwierciedlała faktycznie dokonaną transakcję między ściśle określonymi podmiotami gospodarczymi. Prawo korygowania faktur przysługuje także nabywcy. Zgodnie z § 18 ust. 1 powołanego rozporządzenia, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 9 ust. 1 pkt 5-12, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą. Przy czym zwrot: „jakakolwiek informacja wiążąca się z nabywcą”, oznacza możliwość korygowania pomyłek w sposobie określenia nabywcy, np.: błąd w nazwie, adresie lub numerze identyfikacyjnym, itp. Powyższe jednoznacznie wskazuje, iż w tym trybie mogą być prostowane jedynie pomyłki dotyczące tego konkretnego podatnika. Nie można natomiast poprzez wystawienie noty korygującej zmienić podmiotu umowy sprzedaży. Ze względu na to, iż fakturę – notę korygującą wystawić może tylko podatnik podatku od towarów i usług, będący odbiorcą faktury – nabywcą towarów i usług, to wystawione w przedmiotowej sprawie przez osoby fizyczne niebędące czynnymi podatnikami podatku VAT noty korygujące, będą nieprawidłowe i nie wywołają skutku w postaci korekty danych nabywcy. Z przedstawionego przez Zainteresowanego we wniosku opisu sprawy wynika, że zamierza on podjąć działalność w zakresie pasażerskich autokarowych przewozów międzynarodowych. Bilety będące dowodem zawarcia umowy przewozu pomiędzy pasażerem a Spółką, będą biletami imiennymi jednorazowymi, na których w polu opisanym jako „Nabywca” wpisywane będzie imię i nazwisko pasażera (osoby fizycznej). Wnioskodawca przewiduje sytuacje, w których koszty przejazdu osoby wskazanej w bilecie jako pasażer, będzie ponosił podmiot gospodarczy (firma) – której pasażer jest np. pracownikiem. Firma będąca rzeczywistym nabywcą biletów zwracać się będzie do Spółki, podając numery biletów oraz dane pasażerów, z prośbą o skorygowanie danych nabywcy ujętych w bilecie i wystawienie na jej rzecz standardowej faktury VAT. Biorąc pod uwagę powyższą analizę przepisów oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy stwierdzić należy, że w przypadku wystąpienia pomyłki dotyczącej danych nabywcy na fakturze sprzedaży (bilecie jednorazowym) całkowita zmiana tych danych, w drodze wystawienia przez sprzedawcę (Wnioskodawcę) faktury korygującej jest postępowaniem dopuszczalnym w świetle obowiązujących przepisów. Podkreślić jednak należy, iż faktura korygująca nie dokumentuje odrębnego, niezależnego zdarzenia gospodarczego, lecz odnosi się ściśle do stanu zaistniałego w przeszłości. Celem wystawienia faktury korygującej jest doprowadzenie faktury pierwotnej (tj. biletu jednorazowego) do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Tut. Organ zwraca również uwagę, iż zgodnie z § 16 ust. 4 cyt. rozporządzenia sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę (…). Odnosząc się do pytań Zainteresowanego czy na fakturze korygującej można umieścić poza treściami korygowanymi oraz danymi wystawcy faktury oraz nabywcy, także dane dotyczące biletu do którego faktura korygująca jest wystawiana – takie jak trasa przejazdu, kwoty należności netto, kwota podatku VAT, kwota należności brutto oraz czy umieszczenie takich danych na fakturze korygującej nie spowoduje, że zostanie ona uznana za fakturę o której mowa w art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, która rodzi obowiązek zapłaty wykazanego na niej podatku niezależnie od zapłaty podatku z tytułu sprzedaży biletu na przejazd, stwierdzić należy, iż prawodawca nie określił szczegółowo wzoru faktury korygującej, a jedynie w § 16 ust. 2 powołanego rozporządzenia wymienił jej elementy, wskazując między innymi na:
3) kwotę i rodzaj udzielonego rabatu; 4) kwotę zmniejszenia podatku należnego Z powyższego przepisu wynika, iż podatnicy mogą określać te wzory samodzielnie, co stwarza im możliwości dostosowania prowadzonej dokumentacji do potrzeb wynikających z charakteru wykonywanej działalności, pod warunkiem jednak, że wystawione na podstawie tych wzorów dokumenty będą odpowiadać wymogom określonym w ustawie o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż umieszczenie przez Zainteresowanego na fakturze korygującej – poza elementami wskazanymi w § 16 ust. 2 ww. rozporządzenia – zgodnych z fakturą pierwotną (biletem) dodatkowych danych dotyczących biletu do którego faktura korygująca będzie wystawiana, jest prawidłowe i nie może prowadzić do uznania takiej faktury korygującej za fakturę, o której mowa w art. 108 ust. 1 ustawy. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.