Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1145/08/AZb
z 5 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1145/08/AZb
Data
2008.11.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
obrót
odliczenie podatku od towarów i usług
opodatkowanie
podatek naliczony
podstawa opodatkowania
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Czy środki finansowe otrzymane w ramach przyznanej dotacji rozwojowej na pokrycie wydatków związanych ze świadczeniem usług doradczych i szkoleniowych, tj. na dofinansowanie tej części usług, która nie będzie objęta fakturą VAT wystawioną Beneficjentom Ostatecznym (pomoc publiczna) będą stanowiły obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT, a więc Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o podatek VAT naliczony od zakupów związanych ze świadczeniem tych usług, a sfinansowanych dotacją rozwojową?



Wniosek ORD-IN 637 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2008r. (data wpływu 11 sierpnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 października 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji w części przeznaczonej na dofinansowanie usług doradczych i szkoleniowych wykonywanych w ramach projektu pod nazwą „Prawo własności przemysłowej - skuteczna ochrona przedsiębiorstw województwa” oraz możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych bezpośrednio ze świadczeniem tych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2008r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 28 października 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji w części przeznaczonej na dofinansowanie usług doradczych i szkoleniowych wykonywanych w ramach projektu pod nazwą „Prawo własności przemysłowej - skuteczna ochrona przedsiębiorstw województwa” oraz możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych bezpośrednio ze świadczeniem tych usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje realizację projektu: „Prawo własności przemysłowej - skuteczna ochrona przedsiębiorstw województwa” współfinansowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Poddziałanie 8.1.1. Powyższy projekt został złożony na konkurs do Instytucji Wdrażającej - Wojewódzkiego Urzędu Pracy w K.

Środki finansowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki pochodzą z Komisji Europejskiej z funduszy strukturalnych w 85% i budżetu państwa w 15%. Dotacja przyznana na realizację niniejszego projektu będzie miała charakter współfinansowania wydatków poniesionych na szereg działań określonych w projekcie.
W ramach projektu przewiduje się następujące działania: opracowanie i przygotowanie narzędzi promocji projektu, organizacja konferencji otwierającej projekt oraz kampanii marketingowej ATL, przeprowadzenie rekrutacji przedsiębiorców i pracowników przedsiębiorstw, realizacja doradztwa i szkoleń, ewaluacja i monitoring projektu oraz promocja osiągniętych rezultatów projektu.
Koszty realizacji projektu będą dokumentowane i rozliczane na podstawie dowodów księgowych: faktur, rachunków, listy płac, itp.
W projekcie przewidziany jest wkład finansowy Beneficjentów Ostatecznych (przedsiębiorców oraz pracowników korzystających z usług doradczych i szkoleniowych) w wysokości 50% wartości tych usług, za które Beneficjenci Ostateczni otrzymają fakturę VAT (na 50% wartości usługi). Dofinansowanie, jakie otrzymają Beneficjenci Ostateczni z projektu (pozostałe 50% wartości usługi) będzie dla nich stanowić pomocą publiczną. Wartość usługi będzie kalkulowana na podstawie szacunkowych kosztów danej usługi oraz zgodnie z rozporządzeniem w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach PO KL art. 28.1.
Część środków finansowych z otrzymanej dotacji będzie przeznaczona na dopłatę (w wysokości 50%) do ceny świadczonych usług doradczych i szkoleniowych. Wysokość otrzymanej dotacji w tej części będzie miała bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług. Dotacja przeznaczona na dopłaty do usług doradczych będzie miała związek z przychodem opodatkowanym, natomiast dopłata do usług szkoleniowych będzie miała związek z przychodem zwolnionym.
Środki finansowe z otrzymanej dotacji mogą być wykorzystane tylko zgodnie z jej przeznaczeniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy środki finansowe otrzymane przez Wnioskodawcę w ramach przyznanej dotacji rozwojowej na pokrycie wydatków kwalifikowanych, związanych ze świadczeniem usług doradczych i szkoleniowych, tj. na dofinansowanie tej części usług, która nie będzie objęta fakturą VAT wystawioną Beneficjentom Ostatecznym (pomoc publiczna) będą stanowiły obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT, a więc Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o podatek VAT naliczony od zakupów związanych ze świadczeniem tych usług, a sfinansowanych dotacją rozwojową...

Zdaniem Wnioskodawcy, część dotacji służąca pokryciu ze środków projektu 50% wartości usług doradczych i szkoleniowych (pomoc publiczna dla przedsiębiorców) będzie stanowiła obrót. Podstawę opodatkowania stanowić będzie wartość usług skalkulowana w oparciu o szacunkowe koszty usług i rzeczywistą liczbę usług w przypadku, gdy transza otrzymanego dofinansowania wpłynie do podatnika po wykonaniu usług lub na podstawie planowanej liczby usług, jeżeli transza dofinansowania wpłynie przed planowanym realizowaniem usługi. Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik ma prawo dokonać pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów sfinansowanych z dotacji w zakresie czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o VAT naliczony od zakupów związanych ze świadczeniem usług doradczych. Jak wynika z załącznika nr 4 do ustawy o VAT, usługi szkoleniowe mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80 - usługi w zakresie edukacji zwolnione z podatku VAT, wobec powyższego Wnioskodawca w przypadku zakupów związanych z usługami szkoleniowymi nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste pracowników podatnika oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.
Ponadto w świetle art. 29 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.
Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1 i L 384.92) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.
Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.
Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje realizację projektu pod nazwą „Prawo własności przemysłowej - skuteczna ochrona przedsiębiorstw województwa”. W projekcie przewidziany jest wkład finansowy Beneficjentów Ostatecznych (przedsiębiorców oraz pracowników korzystających z usług doradczych i szkoleniowych) w wysokości 50% wartości tych usług, za które Beneficjenci Ostateczni otrzymają fakturę VAT (na 50% wartości usługi). Dofinansowanie, jakie otrzymają Beneficjenci Ostateczni z projektu (pozostałe 50% wartości usługi) będzie dla nich stanowić pomocą publiczną. Część środków finansowych z otrzymanej dotacji będzie przeznaczona na dopłatę (w wysokości 50%) do ceny świadczonych usług doradczych i szkoleniowych. Wysokość otrzymanej dotacji w tej części będzie miała bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług.

W związku z powyższym mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy uznać, że otrzymana dotacja w części przeznaczonej na dofinansowanie usług doradczych i szkoleniowych (w wysokości 50% wartości tych usług) wykonywanych w ramach projektu pod nazwą „Prawo własności przemysłowej - skuteczna ochrona przedsiębiorstw województwa” będzie miała bezpośredni wpływ na cenę, gdyż dokonywana jest w celu dofinansowania konkretnej czynności (usługi) (nabywcy usług zapłacą bowiem tylko 50% ceny), tym samym będzie stanowiła obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, a zatem będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przy zastosowaniu odpowiednich stawek podatkowych lub zwolnień właściwych dla usług, do ceny których stanowią dopłatę.

Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących wydatki poniesione w związku ze świadczeniem usług doradczych i szkoleniowych, a sfinansowanych dotacją rozwojową, to obowiązuje zasada, zgodnie z którą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy wymieniono usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80).

Tak więc ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

W przedmiotowej sprawie tut. organ stwierdził, iż otrzymana dotacja w części przeznaczonej na dofinansowanie usług doradczych i szkoleniowych (w wysokości 50% wartości tych usług) wykonywanych w ramach projektu pod nazwą „Prawo własności przemysłowej - skuteczna ochrona przedsiębiorstw województwa” będzie stanowiła obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, a zatem będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jednocześnie z treści wniosku wynika, iż dotacja przeznaczona na dopłaty do usług doradczych będzie miała związek z przychodem opodatkowanym, natomiast dopłata do usług szkoleniowych będzie miała związek z przychodem zwolnionym. Zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o VAT, usługi szkoleniowe mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80 - usługi w zakresie edukacji zwolnione z podatku VAT.
W świetle powyższego stwierdzić należy, iż jeśli nabywane towary i usługi udokumentowane fakturami VAT, służyć będą w całości świadczeniu usług doradczych sfinansowanych w 50% dotacją rozwojową (stanowiących dla Wnioskodawcy przychód opodatkowany), zostanie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W tej sytuacji Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione w związku ze świadczeniem usług doradczych sfinansowanych dotacją rozwojową z uwagi na fakt, iż poniesione wydatki służyć będą wykonywaniu czynności opodatkowanych, o ile oczywiście nie wystąpią inne wyłączenia wskazane w art. 88 ustawy o VAT.

Natomiast jeżeli nabywane towary i usługi udokumentowane fakturami VAT służyć będą w całości świadczeniu usług szkoleniowych sfinansowanych w 50% dotacją rozwojową (które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług), nie zostanie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W tej sytuacji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione w związku ze świadczeniem usług szkoleniowych sfinansowanych dotacją rozwojową z uwagi na fakt, iż nie występuje związek poniesionych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie niniejszej interpretacji tut. organ pragnie nadmienić, iż w przypadku gdy nabywane towary i usługi związane ze świadczeniem usług doradczych i szkoleniowych będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę zarówno do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, należy mieć na uwadze przepisy art. 90 i 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj