Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1212/12/EJ
z 9 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2012r. (data wpływu 3 sierpnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 października 2012r. (data wpływu 31 października 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dotacji otrzymanej na realizację projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT dotacji otrzymanej na realizację projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 października 2012r. (data wpływu 31 października 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 października 2012r. znak: IBPBI/2/423/974-976/12/MO, IBPP3/443-815/12/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie sprzedaży na rynku międzynarodowym systemu do tworzenia i prezentacji fotografii 3D. System obejmuje zarówno zaawansowany sprzęt elektroniczny jak i oprogramowanie.

W związku z realizacją projektu, którego celem jest podniesienie konkurencyjności spółki na rynku międzynarodowym, Wnioskodawca otrzymał z Instytucji Wdrażającej/Instytucji Pośredniczącej II stopnia dofinansowanie na realizację projektu polegającego na przygotowaniu Planu rozwoju eksportu „…” w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013.

Dofinansowanie to polega na zwrocie wcześniej wydatkowanych przez Wnioskodawcę pieniędzy do maksymalnej wysokości 10.000 PLN (tzw. zwrot na zasadzie refundacji) nieprzekraczajacej 80% kwoty Wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem poniesionych w toku realizacji projektu (tj. 80% z 12.500 PLN), w tym:

  • do 85% kwoty dofinansowania w formie płatności ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (wkład UE), co stanowi 8.500 PLN oraz
  • do 15% kwoty dofinansowania w formie dotacji celowej (wkład krajowy), co stanowi 1.500 PLN.

Okres realizacji projektu rozpoczął się w dniu 1 września 2011r. i zakończył się 29 lutego 2012r. Wyżej wymienione kwoty dofinansowania (w formie refundacji) wpłynęły na konto spółki w marcu 2012r.

W piśmie z dnia 29 października 2012r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wskazując, że Wnioskodawca realizuje projekt w celu zarobkowym tj. zwiększenia przychodów ze sprzedaży zagranicznej. Realizacja projektu polega na opracowaniu planu rozwoju eksportu – dokumentu strategicznego umożliwiającego skuteczne zaplanowanie działań eksportowych. Efektem projektu jest opracowany Plan Rozwoju Eksportu (PRE). PRE wykorzystywany jest przez Wnioskodawcę w planowaniu działań eksportowych. Plan umożliwi realizację działań promocyjnych Wnioskodawcy i jej towarów na rynkach zagranicznych. Celem działań promocyjnych jest zwiększenie przychodów z tytułu sprzedaży towarów Wnioskodawcy. Efekty projektu będą wykorzystywane przy świadczeniu usług opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto, efekty te będą wykorzystywane jednocześnie do świadczenia usług na rzecz klientów zlokalizowanych w innych państwach (zarówno w ramach UE jak i poza UE) – jednakże w takim przypadku usługi Wnioskodawcy będą także usługami (czynnościami) uprawniającymi go do odliczania podatku VAT naliczonego przy dokonywanych zakupach. W ramach projektu Wnioskodawca nie będzie świadczył usług. Realizacja projektu polega na zakupie usługi opracowania PRE przez zewnętrzną firmę konsultingową.

W ocenie Wnioskodawcy otrzymane dofinansowanie nie stanowi dopłaty do ceny. Otrzymane dofinansowanie stanowi pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane dofinansowanie stanowi obrót będący podstawą opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sprecyzowanym w piśmie z dnia 29 października 2012r.), na gruncie obowiązujących przepisów ustawy o VAT otrzymane dofinansowanie nie stanowi obrotu będącego podstawą opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem otrzymane dofinansowanie przeznaczone jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Podstawą zatem oceny zasadności opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi.

Innymi słowy z powyższych unormowań wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik – w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług – otrzymuje dofinansowanie (dotacje, subwencje) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi (pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny), wówczas tego rodzaju dofinansowanie pomniejszone o kwotę podatku uznaje się za obrót podlegający opodatkowaniu. Aby jednak tak było, dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z dostawą konkretnego towaru lub świadczeniem konkretnej usługi. Natomiast w przypadku braku bezpośredniego związku, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Kryterium uznania dotacji (subwencji lub innej dopłaty) za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie czy dotacja (subwencja lub inna dopłata) dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje (subwencje lub inne dopłaty) niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…”. Instytucja Wdrażająca udzieliła Wnioskodawcy dofinansowania na realizację ww. projektu. Realizacja projektu polega na zakupie usługi opracowania Planu Rozwoju Eksportu przez zewnętrzną firmę konsultingową. Otrzymane dofinansowanie nie stanowi dopłaty do ceny. Otrzymane dofinansowanie stanowi pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu.

Z przedstawionych okoliczności wynika, że Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na pokrycie kosztu związanego z zakupem usługi opracowania Planu Rozwoju Eksportu przez zewnętrzną firmę konsultingową. Wobec tego, przyznane na taki cel dofinansowanie nie będzie dofinansowaniem, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazano we wniosku – dofinansowanie przeznaczone będzie na pokrycie poniesionych kosztu zakupu usługi w ramach realizowanego projektu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Tym samym otrzymana dotacja nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowe dofinansowanie otrzymane na realizację projektu pn. „…” nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj