Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-893/12/AP
z 29 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 20 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 25 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu powstania przychodu z tytułu otrzymanego wynagrodzenia od:

  • wydawcy z Unii Europejskiej – jest nieprawidłowe,
  • wydawcy spoza Unii Europejskiej – jest prawidłowe.

(pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2012 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu powstania przychodu z tytułu otrzymanego wynagrodzenia od:

  • wydawcy z Unii Europejskiej,
  • wydawcy spoza Unii Europejskiej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 16 października 2012 r. Znak IBPBI/2/423-893/12/AP, IBPP1/443-764/12/AW wezwano Wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 25 października 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się wytwarzaniem gier komputerowych. W celu wytworzenia gry przeprowadzane są następujące prace: projektowanie, wykonanie grafiki oraz wykonanie oprogramowania sterującego grą. Efektem przeprowadzonych prac jest powstanie gry - produktu w postaci elektronicznej. Produkt ten stanowi w istocie program - zawierający grafikę i kod sterujący. Prawa do własności intelektualnej (IP) produktu końcowego - wytworzonej gry - ma w większości przypadków Spółka. Spółka ma podpisanych szereg umów na dystrybucję gier z wydawcami - podmiotami z siedzibami w różnych krajach na całym świecie, poza granicami Polski. Najwięksi wydawcy mają swoje siedziby w USA, inni w Europie Zachodniej, jeden z wydawców ma siedzibę w Rosji. Każdy wydawca otrzymuje od Spółki grę w postaci elektronicznej, poprzez Internet. Następnie wydawcy zajmują się dystrybucją gier. Umowy Spółki z wydawcami gwarantują wynagrodzenie Spółce za udostępnienie gier w formie tantiem - określonego w umowie procentu ze sprzedaży gier zrealizowanej przez wydawcę. Wydawcy przedstawiają Spółce cyklicznie raporty sprzedaży, które wskazują wynagrodzenie należne Spółce, czyli tantiemy. Spółka dopiero w momencie otrzymania raportu sprzedaży od wydawcy uzyskuje informację o wysokości wynagrodzenia należnego Jej za dany okres dystrybucji gry.

Umowy zawarte z wydawcami przewidują różne terminy przedstawiania raportów przez wydawców. Niektórzy z wydawców przesyłają raporty w okresach kwartalnych. Inni w okresach miesięcznych. Przykładowo, jeden z wydawców przesyła raporty miesięcznie, miesiąc po okresie sprzedaży - dystrybucji gry udostępnianej przez Spółkę (czyli np. 30 kwietnia Spółka otrzymuje raport za marzec); płatność tantiem na rzecz Spółki następuje 10-15 dni po otrzymaniu raportu. Inny wydawca przesyła raporty w cyklu miesięcznym, około 15 dni po okresie dystrybucji, którego raport dotyczy, a płatność następuje po kolejnych 10 dniach. Niektórzy wydawcy przesyłają raporty kwartalnie. Spółka otrzymuje raporty 30-45 dni po zakończeniu kwartału dystrybucyjnego, płatności zazwyczaj realizowane są po kolejnych 15-45 dniach.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość odnośnie właściwego momentu powstania przychodu podatkowego dla celu rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych (dalej „CIT”).

W uzupełnieniu ujętym w piśmie z dnia 22 października 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 25 października 2012 r.) Spółka wyjaśniła, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oczekuje wydania interpretacji indywidualnej w jednym stanie faktycznym (otrzymania tantiem od zagranicznego wydawcy) oraz w jednym zdarzeniu przyszłym (otrzymania tantiem od polskiego wydawcy).

Dodatkowo wskazała, że umowy z polskimi wydawcami, jak również z wydawcami z Unii Europejskiej, definiują sposób rozliczania następująco:

  • 30-60 dni po zakończeniu okresu rozliczeniowego Wnioskodawca otrzymuje raport z należnych tantiem,
  • w ciągu 7-14 dni od otrzymania raportu Wnioskodawca ma obowiązek wystawienia faktury na tantiemy zgodnej z otrzymanym raportem,
  • na podstawie tej faktury w ciągu 14-30 dni od jej otrzymania dystrybutor płaci tantiemy.

W przypadku umów z wydawcami spoza Unii Europejskiej proces ten jest dwuetapowy:

  • 30-60 dni po zakończeniu okresu rozliczeniowego Wnioskodawca otrzymuje raport z należnych tantiem lub raport ten jest Wnioskodawcy udostępniany przez internet,
  • 10-30 dni po otrzymaniu raportu otrzymuje płatność.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Kiedy powstaje przychód podatkowy w odniesieniu do opisanych powyżej wpływów w postaci tantiem? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

W przypadku uznania za nieprawidłowe stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania 1, Wnioskodawca zwraca się z pytaniem jak w sposób poprawny ustalić wysokość przychodu podatkowego przed otrzymaniem raportów z wysokością tantiem, w szczególności, czy dla celu wykazania przychodu dla obliczenia zaliczek na podatek dochodowy poprawnym będzie określenie przychodu za dany okres w wysokości średniej wartości przychodów uzyskiwanych w ciągu ostatnich 12 miesięcy od danego wydawcy, bądź na podstawie szacunków Zarządu i następnie wykazanie faktycznej wysokości przychodów uzyskanych z tytułu tantiem w rocznym zeznaniu CIT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Ad. 1

Zdaniem Spółki, w opisanym stanie faktycznym zastosowanie znajduje art. 12 ust. 3e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74 poz. 397 ze zm., dalej „ustawa o CIT”), a więc przychód podatkowy powstaje w momencie zapłaty - wpływu tantiem na konto Spółki.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Natomiast art. 12 ust. 3 ustawy o CIT stanowi, że za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Kolejne ustępy art. 12 określają natomiast datę powstania przychodów związanych z działalnością gospodarczą. I tak, zgodnie z ust. 3a, za datę powstania tego przychodu, uważa się, z zastrzeżeniem ust 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Natomiast ust. 3c stanowi, iż jeżeli strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

W świetle ust 3e, w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c i 3d, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Odnosząc się do powyższych regulacji ustawy o CIT, Wnioskodawca wskazuje, że do przychodów Spółki w postaci tantiem będzie miał zastosowanie art. 12 ust. 3 z uwagi na fakt, że wpływy Spółki uzyskiwane w postaci tantiem są niewątpliwie efektem działalności gospodarczej Spółki - wytwarzania gier.

Analizy wymaga natomiast kwalifikacja tego przychodu, z punktu widzenia momentu jego powstania. Przychodami realizowanymi przez Spółkę jest bowiem bardzo szczególna w swym charakterze kategoria przychodów, jakim są tantiemy. Tantiemy stanowią opłaty za wykorzystywanie własności intelektualnej pobierane przez Spółkę jako jej właściciela od podmiotów korzystających - wydawców. Słownik języka polskiego PWN (2007 r.) definiuje tantiemę jako: „określony w procentach udział autora w dochodzie z wystawienia jego sztuki, wydania książki, realizacji filmu itp.”. Powyższe definicje wskazują, że tantiemy są szczególnym rodzajem przychodów, które nie są związane ze sprzedażą towaru - albowiem własność intelektualna, czy prawa autorskie do gier nie stanowią materialnych przedmiotów. W przypadku umów zawartych przez Spółkę z wydawcami nie można również mówić o świadczeniu usług przez Spółkę. Spółka nie wykonuje bowiem na rzecz wydawców żadnych czynności. Jedynym Świadczeniem ze strony Spółki jest jednorazowe przekazanie wydawcom gry w formie internetowego udostępnienia programu, jaki ona stanowi. Spółka udziela wydawcom praw do dystrybucji i sprzedaży gry na rzecz użytkowników. Jednocześnie jednak, w większości przypadków Spółka nie dokonuje sprzedaży praw autorskich do gry, dlatego też, w trakcie trwania umowy wynagrodzenie Spółki w postaci tantiem nie jest związane z żadnymi czynnościami wykonywanymi przez Spółkę. Spółka uczestniczy natomiast w dochodzie wydawców ze sprzedaży gier użytkownikom - uzyskując określony w umowie procent. Dochody te zależą więc ściśle od sprzedaży, jaką uda się zrealizować wydawcy w danym okresie czasu, nie wiążą się natomiast z wykonaniem żadnych czynności przez Wnioskodawcę.

Na marginesie Wnioskodawca zauważa, że tantiemy z uwagi na ich specyfikę znajdują szczególne miejsce w przepisach podatkowych, przykładowo w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych przez Polskę (w ramach uregulowań dotyczących należności licencyjnych), co dodatkowo odróżnia tantiemy na gruncie przepisów podatkowych od świadczenia usług.

Odnosząc powyższą charakterystykę do momentu powstania przychodu podatkowego Wnioskodawca zauważa, że nie znajdzie zastosowania ogólna zasada dotycząca momentu powstania przychodów związanych z działalnością gospodarczą, określona w art. 12 ust. 3a ustawy o CIT, zgodnie z którym za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności. W przypadku omawianej sytuacji bowiem, nie dochodzi do wydania rzeczy, wykonania usługi lub zbycia prawa majątkowego.

W opinii Wnioskodawcy, w analizowanym przypadku nie będzie miał również zastosowania art. 12 ust. 3c ustawy o CIT, który odnosi się do usług rozliczanych w okresach rozliczeniowych, z uwagi na fakt że w zamian za przychody w postaci tantiem, po stronie Spółki nie są wykonywane żadne czynności, jak również nie są świadczone żadne usługi. Spółka dokonuje bowiem jedynie jednorazowej czynności w postaci udostępnienia gry wydawcy, a następnie otrzymuje w zamian część zysków z ich dystrybucji. Uzyskiwanie tantiem przez Spółkę nie wiąże się już z żadnymi działaniami na rzecz wydawcy po stronie Spółki

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie znajdzie art. 12 ust. 3e ustawy o CIT, stanowiący, że w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c i 3d, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty. W konsekwencji więc, przychód podatkowy realizowany na podstawie umów zawartych z wydawcami powstaje w momencie otrzymania tantiem przez Spółkę.

Na poparcie swojego stanowiska, Spółka wskazuje na orzeczenia organów skarbowych oraz sądów administracyjnych odnoszących się do momentu powstania przychodu z tytułu premii pieniężnych. Premie pieniężne stanowią, co prawda inną kategorię przychodów niż tantiemy, lecz z uwagi na wspólną cechę w postaci braku konkretnych świadczeń po stronie uzyskującej przychody, zdaniem Wnioskodawcy, można wskazać na analogię pomiędzy tymi dwoma kategoriami przychodów z punktu widzenia momentu powstania przychodu podatkowego. Rozpatrując kwestię momentu powstania przychodu podatkowego dla premii pieniężnych Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 3 listopada 2010 r. (sygn. I SA/Sz 679/2010), odnosząc się do premii dealerskiej przyznawanej za osiągnięcie określonego progu zakupów i uzyskania pozytywnej oceny jakościowej w danym okresie rozliczeniowym zauważył, iż „premii pieniężnych nie można zakwalifikować jako wynagrodzenia za świadczenie usług. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia usługi. Według słownika języka polskiego „świadczyć” oznacza „wykonywać coś na czyjąś rzecz” zaś „świadczenie” to obowiązek wykonania, przekazania czegoś. Usługa zatem to środek zaspokojenia potrzeb ludzkich, jeden z rodzajów wytworów działalności gospodarczej. Zespół czynności wykonywanych przez jedne podmioty gospodarcze na rzecz innych podmiotów w celu zaspokojenia ich potrzeb konsumpcyjnych lub produkcyjnych, zwykłe w celach zarobkowych. W znaczeniu cywilistycznym świadczenie usługi polega na wykonaniu określonej czynności faktycznej na rzecz drugiej strony, z którą mogą łączyć się także elementy dodatkowe, nie wyłączając przeniesienia własności. Cechą charakterystyczną świadczenia w ramach usług jest ich wzajemność i, co do zasady, cel zarobkowy (odpłatność). Odpłatność usługi zachodzi wtedy gdy występuje bezpośredni związek pomiędzy jednym a drugim otrzymanym świadczeniem wzajemnym.”

W analizowanym przypadku tantiem, również nie ma miejsce jakiekolwiek ciągłe świadczenie ze strony Spółki na rzecz wydawców. Po jednorazowym udostępnieniu oprogramowania - gry Spółka partycypuje w zyskach z ich sprzedaży, poprzez tantiemy przekazywane przez wydawców.

Analogiczne stanowisko prezentuje również Minister Finansów. Przykładowo w interpretacji z dnia 10 listopada 2011 r. (sygn. IPPB5/423-828/11-3/RS) organ ten wskazał, iż w przypadku premii pieniężnych (za realizację określonego poziomu obrotu, spełnianie wymogów jakościowych) nie dochodzi do świadczenia usług, odwołując się do wykładni językowej i systemowej, która ma zastosowanie również w omawianej sytuacji, uzasadniając to stanowisko w następujący sposób: „Według serwisu internetowego Wikipedia pojęcie usługi oznacza „działanie podejmowane zwykle w celach zarobkowych w celu zaspokojenia potrzeb innego człowieka lub organizacji.” Umowy o świadczenie usług zostały przez ustawodawcę wymienione w art. 750 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. 1964 Nr 16 poz. 93 ze zm.). Pojęcie usług jest bardzo pojemne i obejmuje wykonywanie czynności (faktycznych, jak i prawnych) dla innej osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej niebędącej osobą prawną, której ustawa Kodeks cywilny przyznaje zdolność prawną. Jednakże nawet tak szerokie rozumienie usługi nie uprawnia do twierdzenia, iż pod pojęciem usługi mieści się osiągnięcie pułapu obrotu, które nie jest związane z wykonaniem żadnej dodatkowej czynności, czy innych dodatkowych działań.(...) W związku z powyższym w rozpatrywanej sprawie, do ustalenia daty powstania przychodu z tytułu otrzymywania przez Spółkę premii pieniężnych w ramach organizowanego przez jej kontrahenta programu lojalnościowego, będzie miał zatem zastosowanie przepis art. 12 ust. 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.”

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że analogicznie jak w przypadku premii pieniężnych, również otrzymanie tantiem nie jest związane z wykonywaniem żadnych działań czy czynności przez Spółkę, dlatego też, tantiemy nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług przez Spółkę, co z kolei skutkuje konsekwencją, iż przychód zostaje osiągnięty przez Spółkę zgodnie z art. 12 ust. 3e ustawy o CIT - a więc powstaje w momencie zapłaty, wpływu tantiem na konto Spółki. Dodatkowo, Wnioskodawca wskazuje, iż przyjęcie innego - wcześniejszego momentu, jako daty powstania przychodu podatkowego w Spółce, byłoby nieuprawnione również z tego powodu, iż Spółka nie zna wysokości uzyskanych tantiem do momentu otrzymania raportu od wydawcy. Stąd też, do tego momentu nie jest znana wysokość wygenerowanego przychodu. W ugruntowanym orzecznictwie sądów administracyjnych oraz doktrynie podatkowej zostało stwierdzone, że nie można nakładać obowiązków podatkowych, w sytuacji braku obiektywnych możliwości ich wypełnienia.

W omawianej sytuacji możliwość opodatkowania przychodu pojawia się dopiero w momencie otrzymania przez Spółkę raportów od wydawców. Natomiast zgodnie z przedstawioną powyżej analizą przepisów podatkowych, zdaniem Wnioskodawcy, moment powstania przychodu z tytułu tantiem powinien zostać określony według art. 12 ust. 3e ustawy o CIT.

Ad. 2

Zdaniem Spółki, w przypadku gdyby okazało się koniecznym rozpoznanie przychodu podatkowego za dany okres przed otrzymaniem od wydawcy raportu wykazującego wartość tantiem za ten okres, jedyną podstawą jest określenie wysokości tego przychodu na podstawie średniej przychodów uzyskiwanych od tego wydawcy w ciągu ostatniego okresu - np. 12 miesięcy. W przypadku gdyby nie było możliwości określenia takiej średniej, bądź też warunki współpracy z danym wydawcą zostałyby zmodyfikowane (np. poprzez włączenie nowych gier do dystrybucji u danego wydawcy). Jedyną podstawą jaką można by zastosować dla ustalenia wysokości przychodu przed uzyskaniem raportu byłaby uchwala Zarządu Wnioskodawcy, który bazując na swoim doświadczeniu ustaliłby szacunkową wysokość przychodu z tantiem za dany okres. Tak ustalona wysokość byłaby podstawą do obliczenia zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych. Następnie, właściwa wysokość przychodu ustalona na podstawie raportu korygowałaby wysokość zaliczki na podatek za kolejny okres rozliczeniowy.

W ten sposób, w zeznaniu rocznym uwzględnione zostałyby przychody z tytułu tantiem ustalone na podstawie faktycznie otrzymanych wpływów. Natomiast wartości szacunkowe (obliczone średnie bądź wysokość szacowanych przychodów ustalona na podstawie uchwał zarządu) wpływałyby jedynie na wysokość przychodów wykazanych dla potrzeb obliczenia zaliczek na podatek dochodowy za dany okres rozliczeniowy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zajmuje się wytwarzaniem gier komputerowych. Spółka podpisała umowy z zagranicznymi wydawcami na dystrybucję tych gier. Ww. umowy gwarantują Spółce wynagrodzenie za udostępnienie gier w formie określonego procentu ze sprzedaży gier zrealizowanej przez wydawcę. Wydawcy przedstawiają Spółce cykliczne raporty ze sprzedaży, które wskazują wynagrodzenie należne Spółce. W przypadku umów z wydawcami z Unii Europejskiej w ciągu 7-14 dni od otrzymania raportu Wnioskodawca ma obowiązek wystawienia faktury na tantiemy zgodnej z otrzymanym raportem, a zapłata następuje w ciągu kolejnych 14-30 dni. Natomiast w przypadku umów z wydawcami spoza Unii Europejskiej Spółka nie wystawia faktury a 10-30 dni po otrzymaniu raportu otrzymuje płatność. Wątpliwości Spółki budzi ustalenie momentu powstania przychodu z tytułu otrzymywania ww. tantiem.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej; „ustawa o pdop”), przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W przedmiotowym przepisie ustawodawca wprowadził ogólną zasadę ujmowania przychodów związanych z działalnością gospodarczą w momencie gdy są one należne. Natomiast doprecyzowanie momentu powstania przychodu zawarte zostało w art. 12 ust. 3a ustawy o pdop, zgodnie z którym za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Jak wynika z powołanego przepisu, dla rozpoznania przychodu osiąganego przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą istotne pozostają daty zaistnienia następujących zdarzeń:

  • w zależności od przedmiotu tej działalności – wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi,
  • wystawienia faktury,
  • uregulowania należności.

Przychód osiągany przez podatnika co do zasady powstaje w dacie zajścia najwcześniejszej z ww. okoliczności.

Wyjątki od reguły określonej w art. 12 ust. 3a, unormowane zostały w art. 12 ust. 3c - 3e ustawy o pdop. Dotyczą one:

  • przychodów ze świadczenia usług w przypadku, gdy strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych (art. 12 ust. 3c),
  • przychodów z tytułu dostawy energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego (art. 12 ust. 3d),
  • przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c i 3d (art. 12 ust. 3e).

Odnosząc powyższe do sytuacji przedstawionej we wniosku, zgodzić należy się ze Spółką, iż w przypadku wydawców spoza Unii Europejskiej zastosowanie znajdzie art. 12 ust. 3e ustawy o pdop, a tym samym momentem powstania przychodu będzie data uregulowania należności. Jednakże w przypadku wydawców z Unii Europejskiej, którym Spółka wystawia fakturę, momentem powstania przychodu będzie data wystawienia tejże faktury, skoro w myśl art. 12 ust. 3a ustawy o pdop okoliczność ta zaistniała jako pierwsza.

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, iż Spółka nie będzie zobowiązana do rozpoznawania przychodu za dany okres przed otrzymaniem od wydawcy raportu tym samym odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 2 jest bezprzedmiotowe.

Reasumując, stanowisko Spółki w zakresie ustalenia momentu powstania przychodu z tytułu otrzymanego wynagrodzenia od:

  • wydawcy z Unii Europejskiej – jest nieprawidłowe,
  • wydawcy spoza Unii Europejskiej – jest prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do powoływanej we wniosku interpretacji organu podatkowego należy wskazać, że została wydana w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zdarzenia przyszłego oraz nr 3 i 4 dotyczących podatku od towarów i usług wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – j.t. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj