Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-126/08-3/MM
z 22 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-126/08-3/MM
Data
2008.12.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura
gmina
pożar


Istota interpretacji
umieszczenie przez Gminę na wystawionej fakturze, obok danych sprzedawcy i nabywcy, również swoich danych – jako płatnika dokonanych zakupów, uznaje się za prawidłowe. Brak kompetencji organu podatkowego do rozstrzygnięcia w sprawie prawidłowości zawierania porozumień pomiędzy Gminą a O o współfinansowanie zakupów towarów przeznaczonych dla ochrony przeciwpożarowej



Wniosek ORD-IN 405 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 30.10.2008r. (data wpływu 05.11.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawidłowości sposobu wystawiania faktur VAT na zakup towarów związanych z utrzymaniem bezpieczeństwa przeciwpożarowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05.11.2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości sposobu wystawiania faktur VAT na zakup towarów związanych z utrzymaniem bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Wniosek zawierał braki formalne (brak własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionego we wniosku stanu faktycznego odnośnie pytań we wniosku przedstawionych), tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 19.11.2008r. Nr IPPP3/443-126/08-2/MM wezwał Wnioskodawcę w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego wezwania do uzupełnienia wniosku w powyższym zakresie. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm), zadania własne gminy obejmują między innymi sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego. Realizując to zadanie gmina dokonuje zakupów związanych z utrzymaniem bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Wątpliwości budzi sposób wystawiania dowodu zakupu towarów. Ponieważ art. 41 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004, Nr 54, poz. 535 ze zm.) wprowadza obniżony podatek VAT – 7% na towary zakupione dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej, w praktyce wystawiane są faktury, gdzie pod pozycjami nabywca i odbiorca występuje właściwa O (O), z adnotacją: Płatnik – Gmina. Zdarzają się również przypadki współfinansowania zakupu przez O oraz Gminę.

Faktura została wystawiona w następujący sposób: pod pozycją nabywca i odbiorca figuruje O , dodatkowo na fakturze zaznaczono, że płatnikiem jest O – kwota … oraz Urząd Gminy – kwota … . Dodatkowo sporządzono porozumienie pomiędzy Urzędem Gminy a O o współfinansowaniu zadania, O w swojej dokumentacji posiada oryginał faktury, natomiast Urząd Gminy w swojej dokumentacji posiada porozumienie i na podstawie tego porozumienia przelano pieniądze dostawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w/w sposób wystawiania faktur jest prawidłowy...
  2. Jak rozwiązać problem jednej faktury dla dwóch podatników, w przypadku, gdy obydwie jednostki potrzebują dokumentu do wprowadzenia do ksiąg...
  3. Czy sporządzenie porozumienia w sprawie współfinansowania zakupu pomiędzy Urzędem a O jest właściwe...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - § 9 ust. 1 określa, jakie informacje powinna zawierać faktura — jak wynika z zapisów niniejszego rozporządzenia —jest to katalog otwarty, dlatego informacja o płatniku na fakturze jest prawidłowa. Rozwiązaniem problemu dwóch płatników jest podpisanie porozumienia w sprawie współfinansowania zakupu jest prawidłowe, porozumienie zawiera elementy wymienione w art. 21 ustawy o rachunkowości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury zawarte są w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT” podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;
  4. nazwę towaru lub usługi;
  5. jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;
  6. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  7. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  8. stawki podatku;
  9. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  10. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  11. wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Urząd Gminy dokonuje zakupów towarów związanych z utrzymaniem bezpieczeństwa przeciwpożarowego na rzecz O. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do sposobu wystawiania faktur VAT dokumentujących dokonane zakupy. Na fakturze VAT nabywcą i odbiorcą towaru jest O, natomiast płatnikiem jest Gmina. Zdarzają się również przypadki współfinansowania zakupów przez O i Gminę – wówczas odbiorcą i nabywcą towaru jest właściwa Ochotnicza Straż Pożarna, a płatnikiem w odpowiednich proporcjach jest O i Gmina.

Analiza powyższego, w konfrontacji z powołanymi przepisami prowadzi do wniosku, iż nie narusza przepisów podatkowych umieszczanie na fakturze VAT oznaczenia w postaci płatnika faktury. Obligatoryjnym elementem każdej faktury jest oznaczenie sprzedawcy i nabywcy towaru (ich imiona i nazwiska bądź nazwy oraz ich adresy - § 9 ust. 1 pkt 1 w/w rozporządzenia), natomiast oznaczenie na fakturze płatnika faktury jest fakultatywne i zależy wyłącznie od woli kontrahentów zawierających transakcje.

Katalog elementów, które powinna zawierać faktura jest zbiorem otwartym. Wymienione w § 9 ust. 1 rozporządzenia dane, są niezbędne, aby uznać ten dokument za prawidłowy. Natomiast zamieszczenie na fakturze innych elementów nie pozostaje w sprzeczności z przytoczonym powyżej przepisem. Dlatego wystawioną fakturę zawierającą obok danych sprzedawcy i nabywcy, również dane Gminy – jako płatnika dokonanych zakupów, uznaje się za wystawioną prawidłowo.

Ponadto przepis § 21 wyżej cyt. stanowi, iż faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, kopie zatrzymuje sprzedawca. Z analizy stanu faktycznego wynika, że nabywcą i zarazem odbiorcą towarów przeznaczonych dla ochrony przeciwpożarowej jest O, zatem to ten podmiot będzie uprawniony do otrzymania oryginału faktury dokumentującej w/w zakupy i zobowiązany zarazem do wprowadzenia jej do urządzeń księgowych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie pragnie zaznaczyć, iż rozwiązanie problemu możliwości posiadania przez Gminę dokumentu potrzebnego do wprowadzenia do ksiąg w postaci podpisanego porozumienia dotyczącego współfinansowania zakupów związanych z ochroną przeciwpożarową spełniającego zawarte w art. 21 ustawy o rachunkowości kryteria nie mieści się w zakresie podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj