Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-725/08/KM
z 10 listopada 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-725/08/KM
Data
2008.11.10
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Słowa kluczowe
faktura
faktura korygująca
faktura zbiorcza
Istota interpretacji
1. Czy możliwe jest wystawienie zbiorczych faktur korygujących, dokumentujących dany okres rozliczeniowy tj. dany miesiąc kalendarzowy?
2. Czy w przypadku wystawienia faktury korygującej, gdy rabat odnosi się do wszystkich pozycji na fakturze, na fakturze korygującej rabat winien być wskazany w stosunku do każdej z pozycji faktury odrębnie czy też wystarczający jest zapis zbiorczy, iż rabat odnosi się do wszystkich pozycji na fakturze? Wniosek ORD-IN 994 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2008 r. (data wpływu 19 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania zbiorczych faktur korygujących - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 19 sierpnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie. W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe. Wnioskodawca sprzedaje swoim kontrahentom towary handlowe wystawiając faktury VAT. Na udzielone później rabaty handlowe wystawia faktury korygujące, które mogą dotyczyć niektórych towarów z faktury bądź wszystkich towarów z faktury, a w niektórych przypadkach rabat dotyczy towarów, których sprzedaż została udokumentowana wieloma fakturami VAT. Z uwagi na dużą liczbę kontrahentów i ilość dokonywanych zamówień Wnioskodawca zamierza wystawiać zbiorcze faktury korygujące, uwzględniające w swojej treści wiele faktur, których dotyczyć będzie korekta. Dokument korekty zbiorczej zawierał będzie wszystkie wymagane elementy faktury korygującej, m.in. numer, miesiąc, rok oraz będzie określać precyzyjnie i jednoznacznie numer faktury, która będzie przedmiotem korekty, jak i numer pozycji korygowanej z tej faktury. Faktury korygujące zbiorcze będą wystawiane za okresy rozliczeniowe miesięczne. W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem Wnioskodawcy istnieje możliwość dokumentowania udzielenia rabatów danemu kontrahentowi jedną fakturą korygującą zbiorczą za poszczególne miesięczne okresy rozliczeniowe, w której są zamieszczane wszystkie niezbędne informacje dotyczące faktur pierwotnych. W przypadku wystawiania faktury korygującej dokumentującej rabat cenowy udzielony na wszystkie pozycje faktury korygowanej, wystarczający jest zapis na fakturze korygującej, iż rabat odnosi się do wszystkich pozycji na fakturze. W ocenie Wnioskodawcy faktura korygująca zbiorcza obejmując więcej niż jedną fakturę pierwotną może obejmować maksymalnie jeden miesiąc rozliczeniowy, albowiem podatek VAT ma charakter miesięczny. Powołano w tym miejscu wyrok NSA z dnia 11 czerwca 1999 r. sygn. akt III SA 6390/98, a także stanowisko wyrażone w postanowieniu Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 3 września 2007 r. sygn. 1471/VTR2/443-43/07/MŻ, Naczelnika Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego z dnia 31 lipca 2007 r. sygn. ZP/443-118/07 oraz wyrażone przez autora Leksykonu VAT Janusza Zubrzyckiego. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95 poz. 798 z późn. zm.) w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:
Zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak i rozporządzenia nie odnoszą się wprost do kwestii wystawiania zbiorczej faktury korygującej, nie wyłączają jednak możliwości jej wystawiania. Zbiorcza faktura korygująca musi jednak zawierać wszystkie dane określone w cyt. § 16 ust. 2 dla każdej korygowanej faktury. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazano, iż zbiorcze faktury korygujące wystawiane będą za miesięczne okresy rozliczeniowe, a kwota rabatu udzielonego w odniesieniu do konkretnego towaru będzie w zbiorczej fakturze korygującej przedstawiona w jednej pozycji (sumaryczna wartość rabatu dotyczącego obrotu osiągniętego w związku ze sprzedażą danego towaru w danym okresie rozliczeniowym). Innymi słowy, faktura korygująca nie będzie zawierała odrębnego wyszczególnienia kwot rabatów przyznanych na określony towar w stosunku do dostaw dokumentowanych każdą z faktur pierwotnych, lecz sumaryczny rabat przyznany całościowo w stosunku do towaru będącego przedmiotem wszystkich dostaw. Ponadto dokument korekty zbiorczej będzie zawierał wszystkie wymagane elementy faktury korygującej. Zatem proponowana przez Wnioskodawcę metoda sumarycznego wykazywania w ramach faktur korygujących wartości udzielonego rabatu w odniesieniu do określonego towaru, będącego przedmiotem wielu dostaw dokumentowanych odrębnymi fakturami pierwotnymi jest zgodna z uregulowaniem zawartym w przepisie § 16 ww. rozporządzenia, bowiem tak skonstruowane faktury korygujące zawierać będą wszystkie wymagane, a odnoszące się do towaru, elementy wynikające z powyższego przepisu, tj. nazwę towaru lub usługi objętych rabatem wraz z kwotą i rodzajem udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej). Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, ul. Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.