Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-748/08/JJ
z 5 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-748/08/JJ
Data
2008.11.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Czy otrzymane przez Spółkę w ramach przyznanej dotacji rozwojowej środki finansowe na pokrycie wydatków kwalifikowalnych realizowanego projektu będą stanowiły obrót i czy Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o podatek VAT naliczony od zakupów finansowanych dotacją rozwojową?



Wniosek ORD-IN 688 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko XXX Agencji Rozwoju Regionalnego Spółka Akcyjna, przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2008r. (data wpływu 11 sierpnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy otrzymane w ramach przyznanej dotacji rozwojowej środki finansowe na pokrycie wydatków kwalifikowalnych realizowanego projektu, będą stanowiły obrót i czy Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o podatek naliczony od zakupów finansowanych dotacją rozwojową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy otrzymane w ramach przyznanej dotacji rozwojowej środki finansowe na pokrycie wydatków kwalifikowalnych realizowanego projektu, będą stanowiły obrót i czy Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o podatek naliczony od zakupów finansowanych dotacją rozwojową.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest instytucją powołaną do działalności na rzecz rozwoju regionu i promocji XXX. Do podstawowych zadań Spółki należy: prowadzenie działalności wspierającej rozwój regionu XXX w szczególności poprzez: przekształcenia strukturalne i własnościowe, inicjowanie i promowanie przedsiębiorczości, inicjowanie i wspieranie inicjatyw gospodarczych organizowanych na rzecz tworzenia nowych miejsc pracy oraz uczestnictwo w programach europejskich. Spółka planuje realizację projektu: Promocja XXX Oferty Eksportowej na arenie międzynarodowej; współfinansowanego z XXX Regionalnego Programu Operacyjnego, Działanie 8.1. Promocja XXX na arenie międzynarodowej. Powyższy projekt zostanie złożony na konkurs do Instytucji Wdrażającej - Departamentu Funduszy Europejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa XXX. W przypadku przyznania środków na realizację niniejszego projektu przyznana dotacja będzie miała charakter współfinansowania ponoszonych wydatków projektowych. Projekt nie będzie generował przychodów.W ramach projektu zrealizowane będą działania mające na celu promocje wizerunku gospodarczego XXX poprzez stworzenie oraz wypromowanie na rynkach zagranicznych XXX Oferty Eksportowej. Główne aspekty realizacji projektu:Cel szczegółowy I: Promocja gospodarcza XXX poprzez organizację kampanii wizerunkowej oraz prezentacje oferty regionalnych produktów eksportowych.

Cel szczegółowy II: Stworzenie oraz wdrożenie systemu monitorowania i wspierania działań eksportowych. Proponowane działania i zagadnienia realizowane w poszczególnych etapach projektu:

  1. Akcja informacyjna wśród XXX Przedsiębiorców - mailing, informacja na stronie www, udział w spotkaniach gospodarczych organizowanych w partnerskich instytucjach;
  2. Stworzenie katalogu informacyjnego skupiającego się na XXX Ofercie Eksportowej;
  3. Promowanie XXX Oferty Eksportowej za granicą (kraje: Niemcy, USA, Rosja lub Ukraina): artykuły w zagranicznych pismach branżowych, udział w prezentacjach promujących region podczas targów - przeprowadzenie konferencji prasowych podczas targów, promowanie oferty eksportowej podczas imprez w regionach partnerskich poprzez wykorzystanie kiosków multimedialnych;
  4. Badanie oceny rozpoznawalności oferty eksportowej XXX wśród uczestników targów eksportowych;
  5. Pośrednictwo w nawiązaniu kontaktów biznesowych potencjalnych kontrahentów zagranicznych z eksporterami z XXX (przekazanie kontaktów);
  6. Monitoring efektów współpracy importerów z eksporterami z XXX;
  7. Badanie końcowe efektywności oddziaływania projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane przez Spółkę w ramach przyznanej dotacji rozwojowej środki finansowe na pokrycie wydatków kwalifikowalnych realizowanego projektu będą stanowiły obrót i czy Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o podatek VAT naliczony od zakupów finansowanych dotacją rozwojową...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja rozwojowa w ramach projektu: Promocja XXX Oferty Eksportowej na arenie międzynarodowej; współfinansowanego z XXX Regionalnego Programu Operacyjnego Działanie 8.1. Promocja XXX na arenie międzynarodowej, nie ma charakteru wynagrodzenia za sprzedany towar lub świadczoną usługę ani dopłaty mającej bezpośredni wpływ na cenę, stanowi dotację o charakterze podmiotowym związaną z wykonywaniem zadań statutowych Spółki.Zatem, w opinii Wnioskodawcy, otrzymana dotacja rozwojowa nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.).W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) w związku z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż Spółka nie ma prawa dokonać pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów sfinansowanych z dotacji rozwojowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.Z powyższych przepisów wynika zatem, że dostawa towarów i świadczenie usług podlega opodatkowaniu, za wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 i 3 oraz art. 8 ust. 2 ustawy, jedynie wówczas gdy są one wykonywane odpłatnie.

Odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Dostawcę towarów lub usługi musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności. Wynagrodzenie musi być wyrażone w pieniądzu, co jednak nie oznacza, że musi mieć ono postać pieniężną, gdyż wynagrodzenie (odpłatność) jako świadczenie może przybrać również postać rzeczową (zapłatą za usługę może być inny towar lub usługa, albo mieszaną (zapłata w części pieniężna a w części rzeczowa). Innymi słowy musi istnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za dostawę towarów lub świadczenie usług. Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności. Dostawa towarów lub świadczenie usług pod tytułem odpłatnym mogą zostać opodatkowane wtedy, gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest przez inny podmiot (np. organ administracji rządowej, samorządowej, organizacji społecznej, itp.) w celu sfinansowania lub dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług (istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a ceną świadczonych usług), to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. Natomiast otrzymana dotacja niemająca bezpośredniego wpływu na cenę usługi, mająca na celu ogólne dofinansowanie działalności, nieuzależniona od ilości i wartości świadczonych usług, nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług. Podkreślić jednak należy, że w przypadku dotacji, konieczne jest ustalenie, czy dofinansowanie to ma bezpośredni związek z konkretnym świadczeniem usług. Jeżeli taki związek nie występuje #8722; dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu powoływanej ustawy. Tak, więc gdyby dotacje zostały przyznane dla Wnioskodawcy na pokrycie ogólnych kosztów działalności i nie miały bezpośredniego związku z ceną konkretnego świadczenia usług, nie podlegałyby opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest instytucją powołaną do działalności na rzecz rozwoju regionu i promocji XXX. Do podstawowych zadań Spółki należy: prowadzenie działalności wspierającej rozwój regionu XXX w szczególności poprzez: przekształcenia strukturalne i własnościowe, inicjowanie i promowanie przedsiębiorczości, inicjowanie i wspieranie inicjatyw gospodarczych organizowanych na rzecz tworzenia nowych miejsc pracy oraz uczestnictwo w programach europejskich. Spółka planuje realizację projektu: Promocja XXX Oferty Eksportowej na arenie międzynarodowej; współfinansowanego z XXX Regionalnego Programu Operacyjnego, Działanie 8.1. Promocja XXX na arenie międzynarodowej. Powyższy projekt zostanie złożony na konkurs do Instytucji Wdrażającej - Departamentu Funduszy Europejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa XXX.W przypadku przyznania środków na realizację niniejszego projektu przyznana dotacja będzie miała charakter współfinansowania ponoszonych wydatków projektowych. Projekt nie będzie generował przychodów.W ramach projektu zrealizowane będą działania mające na celu promocję wizerunku gospodarczego XXX poprzez stworzenie oraz wypromowanie na rynkach zagranicznych XXX Oferty Eksportowej. Główne aspekty realizacji projektu:Cel szczegółowy I: Promocja gospodarcza XXX poprzez organizację kampanii wizerunkowej oraz prezentacje oferty regionalnych produktów eksportowych.Cel szczegółowy II: Stworzenie oraz wdrożenie systemu monitorowania i wspierania działań eksportowych.

Proponowane działania i zagadnienia realizowane w poszczególnych etapach projektu:

  1. Akcja informacyjna wśród XXX Przedsiębiorców - mailing, informacja na stronie www, udział w spotkaniach gospodarczych organizowanych w partnerskich instytucjach;
  2. Stworzenie katalogu informacyjnego skupiającego się na XXX Ofercie Eksportowej;
  3. Promowanie XXX Oferty Eksportowej za granicą (kraje: Niemcy, USA, Rosja lub Ukraina): artykuły w zagranicznych pismach branżowych, udział w prezentacjach promujących region podczas targów - przeprowadzenie konferencji prasowych podczas targów, promowanie oferty eksportowej podczas imprez w regionach partnerskich poprzez wykorzystanie kiosków multimedialnych;
  4. Badanie oceny rozpoznawalności oferty eksportowej XXX wśród uczestników targów eksportowych;
  5. Pośrednictwo w nawiązaniu kontaktów biznesowych potencjalnych kontrahentów zagranicznych z eksporterami z XXX (przekazanie kontaktów);
  6. Monitoring efektów współpracy importerów z eksporterami z XXX;
  7. Badanie końcowe efektywności oddziaływania projektu.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy uznać, iż czynności wykonywane przez Wnioskodawcę są nieodpłatne i nie stanową odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, nie mogą również być traktowane jak odpłatne świadczenie usług w świetle art. 8 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem dotacje uzyskane przez Wnioskodawcę w ramach przedmiotowego programu nie wiążą się z żadnymi konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie zwiększają podstawy opodatkowania tym podatkiem.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka na czynności wykonywane w ramach projektu: Promocja XXX Oferty Eksportowej na arenie międzynarodowej, otrzyma dofinansowanie w formie dotacji z XXX Regionalnego Programu Operacyjnego. W przypadku przyznania środków na realizację niniejszego projektu przyznana dotacja będzie miała charakter współfinansowania ponoszonych wydatków projektowych. Jak wskazał Wnioskodawca, projekt nie będzie generował przychodów. Zatem Wnioskodawca w wyniku realizacji ww. programu nie będzie uzyskiwał przychodu, którego źródłem byłaby opodatkowana sprzedaż towarów lub usług. Z powyższego wynika, iż zakupione z otrzymanej dotacji towary i usługi będą służyły wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem czynności świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz uczestników (beneficjentów końcowych) programu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, fakt przyznania Wnioskodawcy dotacji na realizację projektu: Promocja XXX Oferty Eksportowej na arenie międzynarodowej, w ramach którego będą realizowane działania mające na celu promocję wizerunku gospodarczego XXX poprzez stworzenie oraz wypromowanie na rynkach zagranicznych XXX Oferty Eksportowej, oznacza, iż Wnioskodawca otrzyma ją w celu sfinansowania ponoszonych wydatków projektowych, czyli na pokrycie ogólnych kosztów działalności nie mających bezpośredniego związku z ceną konkretnego świadczenia usług. W związku z powyższym otrzymana dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisów VAT, tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego w konfrontacji z przedstawionym stanem prawnym prowadzi do wniosku, że kluczowe znaczenie ma tutaj fakt, iż cel i wyniki realizowanego projektu nie są adresowane do konkretnego odbiorcy, tj. nie zostały wykonane na niczyje konkretne zlecenie. Nie dochodzi zatem do wykonania usługi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na brak świadczeniobiorcy tej usługi. Realizowane działania, mające na celu promocje wizerunku gospodarczego XXX poprzez stworzenie oraz wypromowanie na rynkach zagranicznych XXX Oferty Eksportowej (tj. akcja informacyjna, stworzenie katalogu informacyjnego, promowanie XXX Oferty Eksportowej za granicą, badanie oceny rozpoznawalności oferty eksportowej XXX wśród uczestników targów eksportowych, pośrednictwo w nawiązywaniu kontaktów biznesowych, monitoring efektów współpracy importerów z eksporterami z XXX, badanie końcowe efektywności oddziaływania projektu), nie stanowią odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, ani też nie mogą być traktowane jak odpłatne świadczenie usług w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku VAT.W konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług finansowanych dotacją rozwojową w związku z realizacją przedmiotowego projektu, gdyż zakupy te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku należało uznać za prawidłowe, jednakże należy wskazać, że prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy wynika z innej podstawy prawnej niż powołana we wniosku przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj