Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB3/423-659/08/MS
z 9 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-659/08/MS
Data
2008.10.09


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
aport
przychód
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
Jak należy zakwalifikować przedmiot aportu wnoszonego przez Podatnika do nowej spółki celem zapewnienia jej możliwości wykonywania działalności w zakresie przeróbki węgla i czy Podatnik jest zobowiązany do rozpoznania przychodu z tytułu wniesienia tego aportu w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 04 sierpnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 05 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawidłowego zakwalifikowania przedmiotu aportu wnoszonego przez Podatnika do nowo powstałej spółki oraz obowiązku rozpoznania przychodu z tego tytułu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 sierpnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawidłowego zakwalifikowania przedmiotu aportu wnoszonego przez Podatnika do nowo powstałej spółki oraz obowiązku rozpoznania przychodu z tego tytułu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej Spółki, jest przeróbka węgla. Podatnik zajmuje się również działalnością deweloperską. Podatnik zamierza skupić swoją aktywność gospodarczą tylko na działalności deweloperskiej.Działalność w zakresie przeróbki węgla zostanie przeniesiona do nowo powstałej Spółki A, której Spółka jest wspólnikiem. W celu zapewnienia warunków do wykonywania działalności w zakresie przeróbki węgla Podatnik zamierza wnieść wkład niepieniężny (aport) do Spółki A.

Przedmiotem aportu, który dotychczas służył Spółce wyłącznie do działalności w zakresie przeróbki węgla (bez wpływu na działalność deweloperską), będą:

  • wszelkie specjalistyczne maszyny służące przeróbce węgla a wykorzystywane dotychczas przez Podatnika (m.in. kruszarki węgla, zwałowarki, przesiewacze, podajniki wibracyjne, młyny kulowe, spychacz gąsienicowy, koparki, lokomotywa spalinowa, linia technologiczna do mieszania, etc.),
  • budynki, w których znajdują się urządzenia niezbędne dla przeróbki węgla lub stanowiące element potrzebny do prowadzenia tej działalności (budynek stacji napinającej - przesypowej, budynek załadowni, budynek stacji przesyłowej, budynek kompleksowy zakładu przeróbki i inne),
  • niezbędna infrastruktura towarzysząca działalności przeróbki węgla (m.in. rurociągi wody przemysłowej, rurociągi technologiczne, drogi zakładowe i dojazdowe, place zwałowe, drogi kolejowe - bocznica główna, transformatory, sygnalizacja akustyczna i nagłaśniająca etc.),
  • prawo wieczystego użytkowania gruntu, na którym znajdują się przedmioty aportu.

Ponadto nowa spółka wstąpi w prawa i obowiązki z umów zawartych przez Spółkę z kontrahentami, dostawcami mediów, podwykonawcami, a związanymi z prowadzoną działalnością w zakresie przeróbki węgla. Wstąpienie w prawa i obowiązki z tych umów nastąpi w formie cesji praw lub poprzez podpisanie nowych umów. Decyzje administracyjne niezbędne do wykonywania działalności w zakresie przeróbki węgla zostaną przeniesione na nową spółkę na podstawie cesji praw.Wszystkie składniki aportu są wyodrębnione poprzez ujęcie ich w odpowiednich wydziałach w księgach rachunkowych Podatnika. Równocześnie Spółka prowadzi odpowiednią ewidencje zdarzeń gospodarczych (rejestr zakupów i sprzedaży) co umożliwia przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do tej części przedsiębiorstwa Podatnika służącej przeróbce węgla, a mającej być przedmiotem aportu. Podatnik prowadzi księgi rachunkowe zarówno w układzie kalkulacyjnym jak i rodzajowym co pozwala na wyodrębnienie kosztów według ich miejsc powstania. Wyodrębnione są one również w strukturze sprzedaży; istnieje także podział przychodów na odpowiednie rodzaje działalności. Podatnik nie sporządza natomiast odrębnego bilansu dla działalności podstawowej (działalności w zakresie przeróbki węgla).Przedmiotem aportu nie są natomiast zapasy w magazynie i inne środki obrotowe.Zakupy surowców potrzebnych w procesie przeróbki węgla księgowane są na osobnym koncie rozrachunkowym, a zobowiązania z tego tytułu realizowane są na bieżąco.Spółka A przejmie także pracowników związanych z działalnością w zakresie przeróbki węgla na podstawie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.).

Obecnie na przedmiotach aportu ustanowiona jest hipoteka zabezpieczająca kredyt w wysokości 7 mln zł. Zgodnie z zamierzeniem hipoteka ta ma zostać zdjęta, a zobowiązanie kredytowe zapłacone przez Spółkę ze środków uzyskanych poprzez sprzedaż osobie trzeciej udziałów w Spółce A. Tym samym w chwili wniesienia aportu do nowej spółki składniki nie będą stanowiły zabezpieczenia kredytowego. Majątek, mający być przedmiotem aportu, został zakupiony w 1998 r. od likwidatora Kopalni Węgla Kamiennego i od tego czasu jest używany do działalności gospodarczej w zakresie przeróbki węgla przez Spółkę. Ponadto Spółka w trakcie użytkowania tych środków trwałych ponosiła nakłady inwestycyjne. W związku z faktem, iż środki te były wykorzystywane do działalności opodatkowanej, Spółka korzystała z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów inwestycyjnych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Jak należy zakwalifikować przedmiot aportu wnoszonego przez Podatnika do nowej spółki celem zapewnienia jej możliwości wykonywania działalności w zakresie przeróbki węgla i czy Podatnik jest zobowiązany do rozpoznania przychodu z tytułu wniesienia tego aportu w świetle ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Konieczne jest zatem określenie, czy kompleks majątkowy będący przedmiotem aportu stanowi przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część przedsiębiorstwa Spółki czy też nie.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje, jeżeli zostaną spełnione następujące przesłanki:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo.

W wyroku z dnia 23 lutego 1999 r. Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. SA/Rz 1266/97) stwierdził, iż zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego; przedmiotem transakcji jest zorganizowana część przedsiębiorstwa wtedy, gdy w wyniku transakcji nabywca zorganizowanej części przedsiębiorstwa przejmuje funkcję gospodarczą zbywcy. Z definicji tej wynika, że nie jest istotne wyczerpanie zespołu składników określonych w definicji z art. 551 Kodeksu cywilnego. Każde bowiem przedsiębiorstwo i jego zorganizowana część ma swoją wyłączną specyfikę.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż główną wartość funkcjonalną wnoszonego aportu stanowi zespół składników materialnych zapewniający możliwość mechanicznej przeróbki węgla oraz prawa wynikające ze stosunków prawnych związanych z tą działalnością (umowy z kontrahentami, podwykonawcami). Ponadto, w zgodności z powołanym wyrokiem z dnia 23 lutego 1999 r., należy zauważyć, iż przenoszone aktywa umożliwią prowadzenie dalszej działalności w zakresie przeróbki węgla bez konieczności pozyskiwania dodatkowych środków i mogą stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Świadczy o tym fakt, że po rejestracji nowej spółki w oparciu o te składniki majątkowe i związane z nimi umowy handlowe, ten nowy podmiot będzie prowadził samodzielną działalność gospodarczą.Równocześnie przedmiot aportu odznacza się wyodrębnieniem organizacyjnym i finansowym. Odzwierciedleniem powyższego jest możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o przedmiot aportu bez konieczności pozyskiwania dodatkowych środków oraz odpowiednie ujęcie tych składników aportu w wydziałach ksiąg rachunkowych Spółki.Równocześnie Spółka prowadzi odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych (rejestr zakupów i sprzedaży), co umożliwia przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do tej części przedsiębiorstwa Podatnika służącej przeróbce węgla, a mającej być przedmiotem aportu.Należy ponadto stwierdzić, że wyłączenie z transakcji zbycia niektórych składników - elementów, bez których przedsiębiorstwo może funkcjonować bez zakłóceń (zapasy na magazynie i inne środki obrotowe) – nie dyskwalifikuje zorganizowanego kompleksu majątkowego jako przedsiębiorstwa.

Podstawową rolę w przedsiębiorstwie Podatnika odgrywają takie wartości materialne jak: maszyny, linia produkcyjna, budynki etc., które stanowią funkcjonalną całość. Składniki te stanowiły niezbędne narzędzie dla Spółki do realizacji określonych zadań gospodarczych związanych z przeróbką węgla. Składniki te są najistotniejszym elementem, bez którego wykonywanie działalności gospodarczej przez Podatnika nie było by możliwe; nie stanowią jakiejkolwiek zorganizowanej masy majątkowej, ale agregat przedmiotów niezbędny do przeróbki węgla. Co więcej, wraz ze składnikami materialnymi przeniesione zostaną również prawa i obowiązki z umów zawartych przez Spółkę w związku z gospodarczym wykorzystaniem tych składników materialnych.W związku z powyższym Spółka uważa, iż przedmiot aportu stanowi autonomiczny zespół środków materialnych oraz praw funkcjonalnie (tzn. w celu wypełnienia gospodarczej funkcji) z nimi związanych i stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.Zatem zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Spółka nie będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu i kosztów uzyskania tego przychodu z tytułu objęcia udziałów w Spółce A w zamian za wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj