Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-708/08-4/SJ
z 31 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-708/08-4/SJ
Data
2008.10.31


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczanie podatku naliczonego
prawo
zwrot podatku


Istota interpretacji
Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur na zakup towarów i usług związanych z budową nowych przyłączy.



Wniosek ORD-IN 832 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2008 r. (data wpływu 1 sierpnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 października 2008 r. (data wpływu 21 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 października 2008 r. (data wpływu 21 października 2008 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego i informację o uiszczeniu brakującej opłaty.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka buduje budynek usługowo-mieszkalny. W związku z budową, zaistniała potrzeba przesunięcia istniejących przyłączy telekomunikacyjnych i energetycznego, które znajdują się w bryle budowanego obiektu. W związku z tym, na koszt Wnioskodawcy (naruszającego stan istniejący), należało opracować projekty, uzyskać pozwolenia oraz przesunąć istniejące instalacje podziemne zlokalizowane na jego działce. Istniejące sieci telefoniczne należą do telefonii: X S.A. i Y S.A.

Podobnie Zainteresowany wykonuje przebudowę (przesunięcie) przyłącza energetycznego, należącego do przedsiębiorstwa energetycznego. Wszelkie prace Spółka wykonuje na swój koszt.

Zakres robót obejmuje wykonanie m.in.: nowych przyłączy telekomunikacyjnych, nowego przyłącza energetycznego wraz z nową infrastrukturą towarzyszącą oraz przebudowę kanalizacji telekomunikacyjnej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Stare przyłącza i infrastruktura towarzysząca, których właścicielami były przedsiębiorstwa telekomunikacyjne oraz przedsiębiorstwo energetyczne, zostały zlikwidowane.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż nowe przyłącza i infrastruktura towarzysząca, zostały przekazane właścicielom zlikwidowanych urządzeń, czyli przedsiębiorstwu energetycznemu i telekomunikacyjnemu, w oparciu o uzgodnienia dokonane na etapie opracowania projektu budowlanego. Prace budowlane zakończono i w dniu 6 października 2008 r. złożono zawiadomienie o zakończeniu budowy do właściwego Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

Przekazanie przyłączy telekomunikacyjnych i energetycznego oraz infrastruktury towarzyszącej (nowowybudowanych i przebudowanych) odbyło się bezpłatnie, w oparciu o:

  • warunki i uzgodnienia dokonane z właścicielami przyłączy telekomunikacyjnych oraz infrastruktury towarzyszącej,
  • warunki techniczne przebudowy oraz porozumienie z przedsiębiorstwem energetycznym

– które to dokumenty zostały opracowane na etapie przygotowywania projektu budowlanego, a przed złożeniem wniosku o pozwolenie na budowę.

Dodatkowo, Wnioskodawca podkreślił, iż w zakresie jego działalności nie ma usług telekomunikacyjnych i usług dystrybucji energii elektrycznej i zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności art. 49 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 1964 r. ze zm.) infrastruktura energetyczna oraz telekomunikacyjna zainstalowana na nieruchomości stała się z momentem włączenia do sieci, własnością przedsiębiorstw, do których te sieci należą.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka ma prawo odliczyć podatek naliczony przy zakupie usług i materiałów niezbędnych do dokonania przebudowy przyłączy...

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z wymienionymi zakupami, gdyż służą one w całości działalności opodatkowanej. Wnioskodawca nie ponosi przedmiotowych nakładów aby przekazać je zakładowi energetycznemu i telefonii, lecz aby wybudować swój budynek usługowo-mieszkalny.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług – art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy.

Z brzmienia art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem wypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.


Jednak w myśl art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy, przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane.


Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (…) – art. 88 ust. 4 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku VAT, towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych oraz co do zasady, są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym (z wyjątkiem wypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego).

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Spółka buduje budynek usługowo-mieszkalny, w związku z budową którego powstała konieczność zmiany lokalizacji istniejących urządzeń, przyłączy telekomunikacyjnych i energetycznego, zlokalizowanych na działce Wnioskodawcy. Realizacja przedmiotowych robót budowlanych polega m.in. na wykonaniu nowych przyłączy telekomunikacyjnych, nowego przyłącza energetycznego wraz z nową infrastrukturą towarzyszącą oraz na przebudowie kanalizacji telekomunikacyjnej. Po ukończeniu prac nastąpiło bezpłatne przekazanie przebudowanych sieci oraz nowych przyłączy i infrastruktury towarzyszącej ich właścicielom (przedsiębiorstwu energetycznemu i telefonii).

Biorąc pod uwagę przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz stan faktyczny opisany we wniosku stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur na zakup towarów i usług związanych z budową nowych przyłączy wraz z infrastrukturą towarzyszącą ze względu na fakt, iż poniesione wydatki będą miały związek z wykonywanymi przez Zainteresowanego czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, o ile nie zachodzą ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy oraz jeżeli przedmiotowy budynek służyć będzie w całości czynnościom opodatkowanym.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Wniosek w zakresie stanu faktycznego dotyczącego opodatkowania przekazanych przyłączy został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 30 października 2008 r. nr ILPP2/443-708/08-5/SJ.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj