Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-861/12/UH
z 13 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2012r. (data wpływu 14 sierpnia 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 sierpnia 2012r. (data wpływu 5 września 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją dwóch zadań zleconych w ramach projektu pn.: „…” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2012r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 31 sierpnia 2012r. (data wpływu 5 września 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją dwóch zadań zleconych w ramach projektu pn.: „…”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Gmina … realizuje projekt pod nazwą „…” w ramach …. Regionalnego Programu Operacyjnego. Obejmuje on kompleks działań inwestycyjnych będących zadaniami własnymi Gminy, realizowanymi na majątku własnym i z udziałem środków zapisanych w uchwale budżetowej Gminy …, w tym zagospodarowanie przestrzeni publicznej i przebudowę drogi gminnej. Do rewitalizowanego obszaru publicznej przestrzeni gminnej przylegają od strony północnej i wschodniej dwie drogi powiatowe nr ... . Uznając, iż stanowią one funkcjonalne i estetyczne dopełnienie modernizowanego obszaru Wójt Gminy …. zaprosił jako Partnera projektu Powiat …, z którym spisał umowę partnerską z dnia 30 kwietnia 2008r. wraz z aneksami. W aneksie 2 z dnia 28 lipca 2009r. Powiat …. scedował na Gminę … prawa i obowiązki wynikające z realizacji zadań: „…” oraz „…”.

W ramach przejętych obowiązków Gmina … zobowiązała się do: uzyskania niezbędnych zgód i pozwoleń na roboty budowlane, przygotowania i przeprowadzenia przetargów na roboty budowlane i dostawy, nadzorowania prawidłowego i zgodnego z harmonogramem oraz zasadami Programu Operacyjnego wykonania zadania, odbioru zadania i uzyskania pozwoleń eksploatacyjnych. Powiat … w związku ze scedowaniem zadań przekazał Gminie … kwotę 200.000 zł zgodnie z uchwałą Rady Powiatu nr … jako wkład własny Partnera.

Działania te zgodne są z zapisami ustawy o samorządzie powiatowym i gminnym, w szczególności art. 8 ust. 2a, ust. 3, ust. 4 i art. 18 ust. 2 pkt 11 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, które stanowią, iż gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego oraz, iż gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań, o których mowa w ust 2a, zaś szczegółowe zasady i terminy przekazywania środków finansowych, o których mowa w ust 3, określają ustawy nakładające na gminy obowiązek wykonywania zadań zleconych lub zawarte porozumienia. W omawianym przypadku mamy więc do czynienia z przekazaniem zadania własnego powiatu, jakim są drogi publiczne gminie wraz ze środkami finansowymi, które po uzupełnieniu dotacją ze środków UE zapewnią wykonanie zadania. Realizacja zadania została oparta o zawartą umowę partnerską a wartość dofinansowania została określona w uchwale rady powiatu. Z zadania korzystać będą mieszkańcy gminy i powiatu.

Zadanie jest realizowane w sposób następujący.

Beneficjentem projektu jest Gmina … i to ona zawarła umowę w celu otrzymania dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Część uzyskanej dotacja została już przekazana Gminie.

Gmina nie posiada tytułu prawnego do nieruchomości. Realizuje zadanie na podstawie Uchwały Nr …Rady Gminy …z dnia 28 grudnia 2007r. w sprawie przejęcia przez Gminę zadania Powiatu w zakresie przebudowy dróg powiatowych na terenie Gminy o nr … wraz z przepustem i … oraz na podstawie zawartej z Zarządem Powiatu Umowy o Partnerstwie.

Po zakończeniu projektu, modernizowany odcinek drogowy pozostanie własnością Powiatu i będzie zarządzany przez Powiatowy Zarząd Dróg w …. Wartość inwestycji podniesie wartość środka trwałego zapisanego w ewidencji środków trwałych Powiatu ….

W Uchwale Nr … Rady Gminy … z dnia 9 lipca 2009r. w sprawie zmian w budżecie Gminy na rok 2009 zostały wprowadzone środki do budżetu Gminy … w wysokości 200 000,00 zł z Powiatu … w formie dotacji celowej na inwestycje realizowane na podstawie porozumień.

Gmina … przeprowadziła postępowanie przetargowe i wyłoniła wykonawców, z tym, iż zadania zlecone przez Powiat były częścią przetargu wraz z zadaniami własnymi Gminy.

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i składa deklarację VAT-7.

Wszystkie umowy z wykonawcami robót budowlanych w zakresie przebudowy drogi powiatowej zawierała Gmina ….

Gmina figuruje jako nabywca towarów i usług w fakturach.

Powiat przekazał na rachunek bankowy Gminy środki finansowe w wysokości 200.000 zł. jako wartość wkładu własnego do projektu.

Wnioskodawca - Gmina przekaże efekty projektu Powiatowi protokołem przekazania.

Przebudowane drogi powiatowe wraz z przepustem będą ogólnodostępne, nieodpłatnie wykorzystywane przez użytkowników.

Droga powiatowa nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina w odniesieniu do realizowanego, w ramach własnego projektu, dwóch zadań zleconych przez Powiat … tj.: „…” oraz „…” ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane pismem z dnia 31 sierpnia 2012r.):

Gmina w odniesieniu do realizowanych w ramach projektu p.n.: „…” dwóch zadań scedowanych na gminę przez Powiat … „…” oraz „…” nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą „…”.

Projekt obejmuje kompleks działań inwestycyjnych realizowanych na majątku własnym polegających na zagospodarowaniu przestrzeni publicznej i przebudowie drogi gminnej. Do rewitalizowanego obszaru publicznej przestrzeni gminnej przylegają od strony północnej i wschodniej dwie drogi powiatowe nr … i …. Wnioskodawca zaprosił jako Partnera projektu Powiat …. Powiat (Partner) scedował na Wnioskodawcę prawa i obowiązki wynikające z realizacji zadań:

  • „…” oraz - „…”.

W ramach przejętych obowiązków Wnioskodawca zobowiązał się do: uzyskania niezbędnych zgód i pozwoleń na roboty budowlane, przygotowania i przeprowadzenia przetargów na roboty budowlane i dostawy, nadzorowania prawidłowego i zgodnego z harmonogramem oraz zasadami Programu Operacyjnego wykonania zadania, odbioru zadania i uzyskania pozwoleń eksploatacyjnych. Powiat … w związku ze scedowaniem zadań przekazał Wnioskodawcy kwotę 200.000 zł.

Realizacja zadania została oparta o zawartą umowę partnerską a wartość dofinansowania została określona w uchwale rady powiatu. Z zadania korzystać będą mieszkańcy gminy i powiatu.

Zadanie jest realizowane w ten sposób, iż Beneficjentem projektu jest Wnioskodawca i to on zawarł umowę w celu otrzymania dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Wnioskodawca nie posiada tytułu prawnego do nieruchomości. Realizuje zadanie na podstawie Uchwały Rady Gminy w sprawie przejęcia przez Gminę zadania Powiatu w zakresie przebudowy dróg powiatowych na terenie Gminy o nr … wraz z przepustem i … oraz na podstawie zawartej z Zarządem Powiatu Umowy o Partnerstwie.

Po zakończeniu projektu, modernizowany odcinek drogowy pozostanie własnością Powiatu i będzie zarządzany przez Powiatowy Zarząd Dróg w …. Wartość inwestycji podniesie wartość środka trwałego zapisanego w ewidencji środków trwałych Powiatu.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i składa deklarację VAT-7.

Wszystkie umowy z wykonawcami robót budowlanych w zakresie przebudowy drogi powiatowej zawierał Wnioskodawca.

Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu wystawiane są na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca przekaże efekty projektu Powiatowi protokołem przekazania.

Przebudowane drogi powiatowe wraz z przepustem będą ogólnodostępne, nieodpłatnie wykorzystywane przez użytkowników.

W związku z powyższym, odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wykonanie robót inwestycyjnych w ramach realizacji projektu tj. przebudowy dróg powiatowych stanowiących własność Powiatu należy rozważyć, czy faktycznie mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie są związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę.

Powyższe wynika wprost z przepisu art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1), (wcześniej art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) (Dz. Urz. WE L 145, s. 1)), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT , w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Stosownie do art. 30 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Oznacza to, iż koszty niektórych usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez świadczącego usługę, mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę. Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje usługę, a następnie „w stanie nieprzetworzonym” odsprzedaje ją swojemu kontrahentowi. Podatnik jest traktowany tak, jakby świadczył tę usługę. Świadczenie takich usług powinno zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla danego rodzaju usługi.

Takie uregulowanie jest konsekwencją przyjęcia zasady, że czynność wykonana we własnym imieniu przez podatnika powoduje dla niego powstanie obowiązku podatkowego.

Stosownie do art. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985r.o drogach publicznych (t.j. z 2007r. Nr 19, poz. 115) drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie:

  1. drogi krajowe;
  2. drogi wojewódzkie;
  3. drogi powiatowe;
  4. drogi gminne.

Przepis art. 6a ust. 1 ustawy o drogach publicznych określa, iż do dróg powiatowych zalicza się drogi inne niż określone w art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 1, stanowiące połączenia miast będących siedzibami powiatów z siedzibami gmin i siedzib gmin między sobą.

Zaliczenie drogi do kategorii dróg powiatowych następuje w drodze uchwały rady powiatu w porozumieniu z zarządem województwa, po zasięgnięciu opinii wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin, na obszarze których przebiega droga, oraz zarządów sąsiednich powiatów, a w miastach na prawach powiatu - opinii prezydentów miast.

Ustalenie przebiegu istniejących dróg powiatowych następuje w drodze uchwały rady powiatu, po zasięgnięciu opinii wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin, na obszarze których przebiega droga. (art. 6a ust. 2 i 3 ustawy o drogach publicznych).

W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o drogach publicznych organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, jest zarządcą drogi.

Zgodnie z art. 19 ust. 2 ww. ustawy zarządcami dróg, z zastrzeżeniem ust. 3, 5 i 8, są dla dróg:

  1. krajowych - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad;
  2. wojewódzkich - zarząd województwa;
  3. powiatowych - zarząd powiatu;
  4. gminnych - wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Stosownie do art. 19 ust. 4 ustawy o drogach publicznych zarządzanie drogami publicznymi może być przekazywane między zarządcami w trybie porozumienia, regulującego w szczególności wzajemne rozliczenia finansowe.

Wyodrębnienie prawne dróg publicznych określone zostało w art. 2a ust. 1 ustawy o drogach publicznych, według którego drogi krajowe stanowią własność Skarbu Państwa, natomiast drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samorządu województwa, powiatu lub gminy (art. 2a ust. 2 ustawy o drogach publicznych) .

Z regulacji tej wynika zakaz przenoszenia własności dróg publicznych na rzecz podmiotów innych niż wymienione w tym przepisie. Drogi publiczne zostały zaliczone do kategorii rzeczy o ograniczonym obrocie, forma obrotu nieruchomościami zajętymi pod drogi publiczne może polegać na przenoszeniu własności pomiędzy podmiotami wymienionymi w art. 2a, wyłącznie w razie zmiany przynależności drogi publicznej do określonej kategorii. Przy czym, kategoria drogi publicznej jako drogi krajowej, wojewódzkiej, powiatowej lub gminnej (art. 2 ust. 1 ustawy o drogach publicznych) jest zależna od jej funkcjonalności w sieci drogowej ustalonej w art. 5 ust. 1, art. 6 ust. 1, art. 6a ust. 1 i art. 7 ust. 1 tej ustawy. Wyodrębnienie to ujęte zostało, jako własność drogi publicznej przysługująca jednemu z podmiotów publicznoprawnych, w zależności od zaliczenia drogi do określonej kategorii drogi publicznej. Wskazać również należy, że własność drogi nie jest elementem prawnie oderwanym od własności gruntu, na którym się znajduje, a stanowi część składową tego gruntu. Ustawowe sformułowanie własności drogi publicznej należy zatem uznać za równoczesne określenie właściciela gruntu zajętego pod drogę publiczną (nieruchomości drogowej lub pasa drogowego) odpowiedniej kategorii. Konsekwentnie grunt zajęty pod drogę krajową stanowi własność Skarbu Państwa, grunt zajęty pod drogę wojewódzką stanowi własność samorządu województwa, grunt zajęty pod drogę powiatową stanowi własność powiatu, a grunt zajęty pod drogę gminną stanowi własność gminy.

Do zadań zarządcy drogi należy budowa (w tym również nabywanie nieruchomości pod pasy drogowe i gospodarowanie nimi w ramach posiadanego prawa do tych nieruchomości), przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona dróg publicznych, dla których jest zarządcą drogi.

Wobec powyższego co do zasady określonej w art. 2a ust. 2 oraz art. 19 ust. 2 ustawy o drogach publicznych drogi powiatowe stanowią własność samorządu powiatu, a zarządcą tej kategorii dróg jest zarząd powiatu. Wyjątek od tej zasady został określony w przywołanym już art. 19 ust. 5, zgodnie z którym w granicach miast na prawach powiatu zarządcą wszystkich dróg publicznych (czyli również powiatowych - art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o drogach publicznych) jednakże z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych jest prezydent miasta.

Wobec tego modernizacja nawierzchni asfaltowej jezdni na drodze powiatowej oraz remont przepustu pod drogą powiatową jest zadaniem zarządcy drogi publicznej określonym zgodnie z art. 19 ust. 5 ustawy o drogach publicznych.

Wnioskodawca podał, iż efekty projektu przekaże za protokołem przekazania Powiatowi ….

Zatem przejęcie na podstawie art. 19 ust. 4 i 5 ww. ustawy o drogach publicznych zadania z zakresu właściwości powiatu do realizacji przez Gminę skutkuje tym. iż Wnioskodawca realizuje przejęte zadanie w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W związku z zawarciem porozumienia następuje nie tylko przeniesienie zadań lecz również kompetencji służących wykonywaniu „przeniesionych” zadań. Gmina uzyskuje nie tylko uprawnienia o charakterze organizacyjnym (faktycznym), lecz przede wszystkim kompetencje administracyjne (np. prawo podejmowania decyzji, postanowień, zawierania umów).

W związku z faktem, iż Powiat będący zarządcą dróg powiatowych, z tytułu świadczonych przez Wnioskodawcę robót budowlanych dotyczących modernizacji nawierzchni asfaltowej jezdni na drodze powiatowej oraz remontu przepustu pod drogą powiatową, zobowiązany jest do świadczenia pieniężnego na rzecz Wnioskodawcy tj. zapewnienia środków finansowych na wykonanie ww. robót budowlanych, mamy w tej sytuacji do czynienia z ekwiwalentnością świadczenia Wnioskodawcy na rzecz Powiatu.

Biorąc pod uwagę cyt. przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca działa w przedmiotowej sprawie w imieniu własnym lecz na rachunek innego podmiotu tj. Powiatu.

A zatem koszty zakupu robót budowlanych, gdzie ostatecznym odbiorcą jest inny podmiot (w przedmiotowej sprawie Powiat) niż podmiot obciążony (Wnioskodawca) przez świadczącego usługę, Wnioskodawca zobowiązany jest przenieść na faktycznego odbiorcę.

Zatem, nabycie w ramach projektu robót budowlanych przez Wnioskodawcę winno być przedmiotem odsprzedaży usług dla zarządcy dróg tj. Powiatu, przy zastosowaniu tej samej stawki co stawka, według której usługi zostaną opodatkowane przez usługodawcę faktycznie świadczącego tę usługę. Wnioskodawca występuje zatem w charakterze zarówno otrzymującego usługi, jak i wyświadczającego usługi (na rzecz Powiatu).

Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. W przypadku, o którym mowa wyżej podatnik wystawia fakturę.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją dwóch zadań zleconych pn.: „…” oraz „…” wykonywanego w ramach projektu p.n. „…”.

Jednocześnie jest zobowiązany - jako świadczący usługę - do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj