Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB3/423-541/08/JS
z 17 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-541/08/JS
Data
2008.09.17


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
drogi publiczne
koszty pośrednie
potrącalność kosztów


Istota interpretacji
w zakresie ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków na przebudowę odcinka drogi krajowej w okolicy skrzyżowania z drogą dojazdową do zakładu produkcyjnego.



Wniosek ORD-IN 790 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2008r. (data wpływu do tut. BKIP 26 czerwca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków na przebudowę odcinka drogi krajowej w okolicy skrzyżowania z drogą dojazdową do zakładu produkcyjnego– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2008r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków na przebudowę odcinka drogi krajowej w okolicy skrzyżowania z drogą dojazdową do zakładu produkcyjnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka rozważa partycypowanie w kosztach przebudowy drogi krajowej Nr 79 w okolicy skrzyżowania tej drogi z drogą dojazdową do zakładu produkcyjnego. W/w koszty przebudowy obejmowałyby m.in. następujące rodzaje wydatków: koszty dokumentacji projektowej i przetargowej oraz częściowe koszty poszerzenia jezdni drogi krajowej Nr 79. Potrzeba wykonania takiej przebudowy na tym odcinku jest uzasadniona względami ekonomicznymi, a także koniecznością zachowania bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Spółka jest podmiotem gospodarczym, który od trzydziestu lat zajmuje się produkcją i sprzedażą. Spółka posiada zakład produkcyjny, który usytuowany jest w odległości około 400m od drogi krajowej Nr 79. Krajowa droga Nr 79 jest jedyną publiczną drogą, którą można dojechać do zakładu produkcyjnego Spółki. Dojazd do zakładu produkcyjnego z drogi krajowej Nr 79 zapewnia jedyna droga dojazdowa będąca własnością Spółki. Ta wewnętrzna droga dojazdowa na swej długości ulega kolejnym rozwidleniom umożliwiającym bezpośredni dojazd do bram wjazdowych na teren zakładu produkcyjnego. Skrzyżowanie drogi krajowej Nr 79 z wewnętrzną drogą dojazdową znajduje się przy prostym odcinku drogi krajowej Nr 79, który z obu stron otoczony jest terenem leśnym. Takie uwarunkowania drogowe sprzyjają temu, że użytkownicy tej drogi rozwijają znaczne prędkości jazdy na tym odcinku. Tymczasem przez skrzyżowanie drogi krajowej Nr 79 z wewnętrzną drogą dojazdową przejeżdża codziennie bardzo wiele samochodów, głównie ciężarowych, wywożących przede wszystkim sprzedane produkty oraz przywożących paliwa, surowce, materiały do produkcji oraz części zamienne do remontów maszyn i urządzeń. Dodatkowo użytkownikami tej drogi są również pracownicy Spółki dojeżdżający do pracy autobusami lub samochodami osobowymi z pobliskich miejscowości.

Przebudowa drogi krajowej Nr 79 na odcinku skrzyżowania z drogą dojazdową pozwoliłaby na usprawnienie ruchu drogowego i znaczną poprawę bezpieczeństwa w tym miejscu, ponieważ droga krajowa Nr 79 nie byłaby blokowana na znacznym odcinku przez pojazdy zjeżdżające na drogę wewnętrzną Spółki; z kolei pojazdy wyjeżdżające z zakładu szybciej i wygodniej włączałyby się do ruchu na drogę krajową Nr 79. Zachowanie pewnej płynności i bezpieczeństwa w ruchu drogowym na tym odcinku ma dla Spółki szczególne znaczenie, ponieważ transport samochodowy jest obecnie bardzo mocno zaangażowany w działalność gospodarczą Spółki, co potwierdzają poniższe dane liczbowe. W 2007 roku sprzedano 2.777 tys. ton produktów, z czego 2.307 tys. ton (tj. ok. 83%) zrealizowano przy użyciu transportu samochodowego, a tylko 470 tys. ton (tj. ok.17%) przy użyciu transportu kolejowego. Za 5 miesięcy b.r. dane przedstawiają się odpowiednio: sprzedano 1.119 tys. ton, z czego 948 tys. ton (tj.ok.85%) przy pomocy transportu samochodowego, a tylko 171 tys. ton (tj.ok.15%) transportem kolejowym. Ponadto ponad 70% kupowanych paliw, surowców i materiałów bezpośrednio produkcyjnych oraz wszystkie części zamienne zużywane do remontów maszyn i urządzeń dostarczanych jest również transportem samochodowym. W 2007 roku zakupiono i przewieziono samochodami następujące ilości paliw i materiałów bezpośrednio produkcyjnych: węgiel - 108 tys. ton; gipsy 132 tys. ton; popioły suche 133 tys. ton; popioły mokre 125 tys. ton. Za 5 miesięcy b.r. dane przedstawiają się odpowiednio: węgiel 44 tys. ton; gipsy 31 tys. ton; popioły suche 81 tys. ton; popioły mokre 40 tys. ton. Dodatkowo, w związku z rosnącym zapotrzebowaniem klientów na produkty Spółki, w bieżącym roku rozpoczęto realizację szeroko zakrojonego planu inwestyjnnego, który będzie kontynuowany do 2010 roku. W ramach realizowanych przedsięwzięć inwestycyjnych do zakładu produkcyjnego będą dostarczane liczne dostawy maszyn, urządzeń, części, elementów konstrukcji, betonu również przy użyciu transportu samochodowego. Efektem realizowanych inwestycji będzie przeprowadzenie gruntownej modernizacji zakładu, w wyniku której znacząco wzrośnie wydajność produkcji, a w konsekwencji możliwość ich znacznie wyższej sprzedaży w następnych okresach. W najbliższej przyszłości Dyrekcja Generalna jako inwestor działający w imieniu Skarbu Państwa byłaby w stanie wykonać prace związane z przebudową drogi krajowej Nr 79 w obrębie skrzyżowania tej drogi z drogą dojazdową do Spółki, ponieważ cały odcinek drogi krajowej Nr 79 jest przewidziany do remontu. Inwestor ten wymaga jednak, aby Spółka, jako podmiot bezpośrednio zainteresowany takim zakresem prac sfinansował z własnych środków część kosztów związanych z tą przebudową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki związane z partycypacją w kosztach poniesionych na przebudowę odcinka drogi krajowej nr 79 w okolicy skrzyżowania tej drogi z drogą dojazdową do zakładu produkcyjnego Spółki stanowić będą koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 , art. 15 ust. 4d, art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem wnioskodawcy, na postawione pytanie zgodnie z obowiązującym stanem prawnym należy udzielić odpowiedzi twierdzącej. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub koszty zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych wart. 16 ust.1. Zdaniem wnioskodawcy wydatki jakie zamierza ponieść w związku z przebudową drogi krajowej Nr 79 w okolicy skrzyżowania tej drogi z drogą dojazdową do zakładu produkcyjnego będą poniesione zarówno w celu osiągnięcia przychodu jak i zabezpieczenia źródła przychodu. Dodatkowo zdaniem wnioskodawcy będą to koszty uzyskania przychodów wymienione w art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, potrącalne w dacie ich poniesienia. Zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dniem poniesienia takiego kosztu będzie dzień, na który koszt taki zostanie ujęty w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury (rachunku) lub innego dowodu. Według wnioskodawcy koszty związane z przebudową drogi kajowej Nr 79 w obrębie skrzyżowania jej z drogą dojazdową nie mają charakteru kosztów bezpośrednio produkcyjnych, ale są pośrednio związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Ich pośredni charakter wynika z tego, że zakład produkcyjny usytuowany jest obok, drogi krajowej Nr 79, z której korzystanie jest bezwzględnie konieczne dla jego prawidłowego funkcjonowania i uzyskiwania przychodów. Droga ta zapewnia bowiem sprawny transport sprzedanych produktów; zakupionych paliw, surowców i materiałów do produkcji, części zamiennych do remontów maszyn i urządzeń, dostaw inwestycyjnych, a także dojazd zatrudnionych w spółce pracowników.

Na dodatkowe poparcie Spółka, podaje również stanowisko jakie wyraził Minister Finansów, i to na bazie art. 15 ust. 1 w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006, a więc w brzmieniu węższym zakresowo niż obecnie (pismo Ministerstwa Finansów z dnia 14 lipca 2006, sygn. DD6-8213-43/WK/06/249, Biuletyn Skarbowy Ministerstwa Finansów Nr 4/2006). Takie samo stanowisko prezentowane jest również w orzecznictwie sądów administracyjnych np. w wyroku z dnia 7 kwietnia 2000 r., sygn. akt I SA/Ka 1836/1998, w którym Sąd odniósł się co prawda do sytuacji współfinansowania łącza energetycznego, ale odniesienie prawne jest analogiczne. Reasumując, zdaniem wnioskodawcy wydatki, jakie Spółka zamierza ponieść w związku z przebudową drogi krajowej Nr 79 w okolicy skrzyżowania tej drogi z drogą dojazdową do zakładu produkcyjnego stanowić będą koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia, za którą uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury (rachunku) lub innego dowodu. Tym samym dyspozycja art. 15 ust. 1, ust. 4d i ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest wypełniona.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj