Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-581/08/ASz
z 19 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-581/08/ASz
Data
2008.09.19


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
odliczenie podatku
stawki podatku
usługi marketingowe


Istota interpretacji
opodatkowanie usług marketingowych oraz prawa do odliczenia z faktury dokumentującej takie usługi



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani ….., przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2008r. (data wpływu 20 czerwca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 września 2008r. (data wpływu 17 września 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usług marketingowych oraz prawa do odliczenia z faktury dokumentującej takie usługi – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usług marketingowych oraz prawa do odliczenia z faktury dokumentującej takie usługi.Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 września 2008r. (data wpływu 17 września 2008r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 5 września znak: IBPP2/443-581/08/ASz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca będący podatnikiem podatku VAT – prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest m.in. produkcja i sprzedaż wyrobów cukierniczych.Kontrahenci Wnioskodawcy zakupujący wyprodukowane towary (głównie w celu ich dalszej odsprzedaży klientom indywidualnym lub sklepom) wykonują dla podatnika również usługi nazywane usługami marketingowymi polegające m.in. na:

  • wypracowaniu odpowiedniego poziomu obrotu,
  • badaniu rynku,
  • tworzeniu i utrzymaniu popytu na produkty Wnioskodawcy,
  • kształtowaniu polityki rynkowej na terenie działania kontrahenta,
  • publikacji gazetek promocyjnych,
  • organizowaniu programów lojalnościowych,
  • marketingu bezpośrednim (np. degustacje).

Opisane wyżej usługi marketingowe nie są związane z konkretną sprzedażą towarów.Mają na celu zwiększenie sprzedaży wyrobów Wnioskodawcy i uzyskanie z tego tytułu coraz większych przychodów.Wynagrodzenie za wykonanie ww. usług liczone jest ryczałtowo jako określony procent od osiągniętego przez danego kontrahenta zakupu netto.Kontrahenci wystawiają dla Wnioskodawcy faktury dokumentujące usługi marketingowe oraz określające uzyskane wynagrodzenie. Usługi te opodatkowują stawką 22%. Otrzymane przez Wnioskodawcę faktury stanowią dla niego podstawę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z nich wynikający. Ponadto Wnioskodawca dodał, iż dla ww. usług symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług to 74.87.17. Nabywane usługi, o których mowa we wniosku są związane ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy.Wydatki ponoszone na nabycie ww. usług zaliczane są przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ww. usługi wykonywane są przez usługodawców zarówno kompleksowo jak i odrębnie. Część usługodawców wykonuje te usługi stale, natomiast niektórzy z nich wykonują te usługi doraźnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy ww. czynności nazywane przez kontrahentów „usługami marketingowymi” stanowią usługi w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług...
  2. Czy usługi te powinny być opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 22%...
  3. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez kontrahentów za „usługi marketingowe”...

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane wyżej czynności stanowią usługi w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług i winny być opodatkowane stawką tego podatku w wysokości 22%. W związku z powyższym Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia należnego podatku VAT o podatek zawarty w fakturach otrzymanych od kontrahentów z związku z wykonaniem przez nich ww. usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie w rozumieniu ustawy o VAT, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.Z powyższego wynika, iż świadczenie przez kontrahentów ww. „usług marketingowych”, o symbolu PKWiU 74.87.17, stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Ad. 2.
Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Uwzględniając sklasyfikowanie marketingowych pod symbolem PKWiU 74.87.17-00.00, wskazać należy, iż czynność taka nie korzysta z obniżonej stawki podatku od towarów i usług.

Reasumując, świadczenie usług marketingowych polegające na:

  • wypracowaniu odpowiedniego poziomu obrotu,
  • badaniu rynku,
  • tworzeniu i utrzymaniu popytu na produkty Wnioskodawcy,
  • kształtowaniu polityki rynkowej na terenie działania kontrahenta,
  • publikacji gazetek promocyjnych,
  • organizowaniu programów lojalnościowych,
  • marketingu bezpośrednim (np. degustacje).winno być opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki 22%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Ad. 3.
Jedną z najbardziej istotnych cech podatku od towarów i usług jest jego neutralność. Zasada neutralności podatku od towarów i usług wyraża się w podstawowym prawie podatnika, jakim jest prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim podatnik wykorzystuje towary i usługi do czynności opodatkowanych, w takim zakresie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis nie precyzuje w jaki sposób i w jakim zakresie towary i usługi mają służyć do wykonywania czynności opodatkowanych, aby podatnik uzyskał prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołany wyżej przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT).

Z ww. przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego jest uprawnieniem, a nie obowiązkiem podatnika, z którego może, lecz nie musi skorzystać. W art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca wprowadził ograniczenia podstawowego prawa podatnika, jakim jest prawo do odliczenia podatku. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. I tak zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 przedmiotowej ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego, z zastrzeżeniem ust. 3. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego nie przysługuje także podatnikowi, który nabywa usługi noclegowe i gastronomiczne, z wyjątkiem przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie, lub w przypadku nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób (art. 88 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy). Jak wynika z wniosku, nabycie przedmiotowych usług przez Wnioskodawcę jest związane z jego sprzedażą opodatkowaną, a wydatki ponoszone na nabycie ww. usług stanowią dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uwzględniając powyższe, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury VAT potwierdzającej nabycie tych usług.Należy jednak w tym miejscu zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie zawiera oceny stanowiska Wnioskodawcy co do prawidłowości zaliczenia przez niego wydatków na nabycie usług marketingowych do kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

W świetle powyższego, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji statystycznej usługi, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj