Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-993/08-5/SP
z 13 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-993/08-5/SP
Data
2008.10.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
fundusz inwestycyjny
jednostka uczestnictwa
koszty uzyskania przychodów
płatnik
podstawa opodatkowania
spadek
spadkobiercy
spadkodawca
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
Możliwość stosowania kosztów uzyskania przychodów poniesionych przez spadkodawcę na nabycie jednostek uczestnictwa w przypadku sprzedaży tych jednostek przez spadkobiercę.



Wniosek ORD-IN 315 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25.06.2008 r. (data wpływu 30.06.2008 r.) oraz uzupełnieniu z dnia 03.10.2008 r. (data wpływu 08.10.2008 r., data nadania 03.10.2008r.) na wezwanie Nr IPPB2/436-250/08-2/AS, IPPB2/415-993/08-2/SP z dnia 24.09.2008 r. (data nadania 24.09.2008 r., data doręczenia 29.09.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości stosowania kosztów uzyskania przychodu poniesionych przez spadkodawcę na nabycie jednostek uczestnictwa w przypadku sprzedaży tych jednostek uczestnictwa przez spadkobiercę – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.06.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości stosowania kosztów uzyskania przychodu poniesionych przez spadkodawcę na nabycie jednostek uczestnictwa w przypadku sprzedaży tych jednostek uczestnictwa przez spadkobiercę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Fundusze M. zarządzane przez M. S. A. w związku z otrzymanym w dniu 03.09.2003 r. pismem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola, (US ..... w załączeniu) informuje, iż w przypadkach odkupienia jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych przez spadkobierców zmarłego uczestnika funduszu podatek dochodowy pobierany jest przez każdy z zarządzanych przez Towarzystwo Funduszy w następujący sposób:

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 80 poz. 350 ze zm. – „PDOF”) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy od dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 PDOF za przychód z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych. Pojęcie „fundusze kapitałowe” zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 14 PDOF.

Z ogólnej zasady ustalania dochodu wyrażonej w art. 9 ust. 2 ustawy wynika, że dochodem ze źródła przychodu, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Kosztem uzyskania przychodu przy ustaleniu dochodu z odpłatnego zbycia jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych są wydatki poniesione w związku z nabyciem tych jednostek – art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy.

Opodatkowaniu podlega w całości kwota przychodu uzyskana przez spadkobiercę uczestnika, co wynika z faktu, iż nie poniósł on żadnych wydatków na nabycie jednostek uczestnictwa.

Przykład (tak pobierany jest podatek dochodowy obecnie – zerowy koszt uzyskania przychodu):

Spadkodawca nabył jednostki uczestnictwa funduszu za kwotę 1.000 zł

W dniu odkupienia przez spadkobiercę wartość jednostek uczestnictwa wynosiła 1.200 zł koszt uzyskania przychodu spadkobiercy = 0 zł

przychód = 1.200 zł

dochód = 1.200 zł – 0 zł

podatek dochodowy = 1.200 zł x 19%

M I S. A. na dzień dzisiejszy otrzymuje wiele reklamacji dotyczących powyższego sposobu pobierania podatku dochodowego.

Z wiedzy posiadanej przez Towarzystwo wynika, iż sposoby pobierania podatku dochodowego stosowane przez inne Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych przedstawiają się następująco:

  1. koszt uzyskania przychodu dla spadkobiercy liczona jest wartość rejestru spadkodawcy z dnia postanowienia sądu o nabyciu spadku.
  2. przychód jest to kwota jaką spadkobierca uzyska po odkupieniu jednostek z rejestru spadkodawcy, bądź w przypadku przetransferowania ich na własny rejestr w momencie odkupienia z tego rejestru
  3. dochód liczony jest jako różnica pomiędzy pkt 2 i 1.

Następnie od kwoty dochodu pobierany jest podatek dochodowy w wysokości 19%.

Przykład:

Spadkodawca nabył jednostki uczestnictwa za kwotę 1.000 zł.

W dniu postanowienia sądu były one warte 1.100 zł (koszt uzyskania przychodu). W dniu odkupienia jednostek uczestnictwa przez spadkobiercę były one warte 1.200 zł koszt uzyskania przychodu spadkobiercy = 1.100 zł

przychód = 1.200 zł

dochód = 100 zł

podatek dochodowy = 100 zł x 19%

Część towarzystw jako koszt uzyskania przychodu dla spadkobiercy bierze pod uwagę wartość kwoty wpłaconej przez spadkodawcę na nabycie jednostek uczestnictwa.

Przykład:

Spadkodawca nabył jednostki uczestnictwa funduszu za kwotę 1.000 zł.

W dniu odkupienia przez spadkobiercę wartość jednostek uczestnictwa wynosiła 1.200 zł

koszt uzyskania przychodu spadkobiercy = 1.000 zł

przychód = 1.200 zł

dochód = 1.200zł – 1.000 zł

podatek dochodowy 200 zł x 19%

Pismem z dnia 24.09.2008 r. Nr IPPB2/436-250/08-2/AS, IPPB2/415-993/08-2/SP wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

  • przesłanie aktualnego pełnomocnictwa lub innego dokumentu poświadczonego za zgodność z oryginałem, z którego wynika prawo do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego przez Panią K. oraz Panią A.,
  • sprecyzowanie, czy interpretacja przepisów podatkowych ma być udzielona w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, czy również podatku od spadków i darowizn,
  • jeżeli zakres interpretacji miałby dotyczyć również podatku od spadków i darowizn, o właściwe sprecyzowanie pytania oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.

Spółka uzupełniła wniosek w terminie przedkładając odpisy z Krajowego Rejestru Sądowego oraz wskazując, iż interpretacja ma być wydana tylko w zakresie ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Który ze wskazanych sposobów pobierania podatku dochodowego świetle obowiązujących przepisów prawa jest prawidłowy i jaki powinien być stosowany przez M. T S. A.

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. T S. A. stoi na stanowisku, iż koszty uzyskania przychodu poniesione przez spadkodawcę wynikające z faktu nabycia jednostek uczestnictwa powinny być brane pod uwagę w przypadku sprzedaży ich przez spadkobiercę. W obecnej sytuacji podatek dochodowy jest pobierany również od inwestycji, która przyniosła straty.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a) – c) ustawy.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy stanowi, iż za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c. Stosownie zaś art. 5a pkt 14 ustawy do funduszy kapitałowych zalicza się fundusze inwestycyjne oraz fundusze zagraniczne, o których mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych, oraz ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.

Dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegają opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, z zastrzeżeniem art. 52a.

W myśl przepisu art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ogólna zasada ustalania dochodu wyrażona w art. 9 ust. 2 powołanej ustawy stanowi, że dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24 – 25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym.

Ponadto, jak wynika z art. 23 ust. 1 pkt 38) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.

Zatem wydatki na nabycie jednostek uczestnictwa nie podlegają zaliczeniu w koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia, lecz dopiero w momencie ich odkupienia albo umorzenia.

Jak wynika z wyżej wymienionych przepisów, wydatki na nabycie jednostek uczestnictwa nie podlegają zaliczeniu w koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia, lecz dopiero w momencie ich odkupienia albo umorzenia.

Przy ustalaniu podstawy należy uwzględnić, że w wypadku nabycia w drodze spadku lub darowizny podatnik nie ponosi wydatków na nabycie, które zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są kosztami uzyskania przychodu przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych.

Towarzystwo Funduszy , zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy, jest obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Reasumując, należy stwierdzić, iż podatnik nabywając jednostki uczestnictwa w drodze spadku nie ponosi kosztów ich nabycia, w związku z tym Fundusz w przypadku odkupienia jednostek nabytych przez podatnika w drodze dziedziczenia powinien ustalić podstawę opodatkowania przyjmując, iż przychód równy będzie dochodowi.

Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Państwa do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj