Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-693/08-2/BD
z 9 października 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-693/08-2/BD
Data
2008.10.09
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
dostawa
prezent
stawka
usługi gastronomiczne
Istota interpretacji
Czy w przypadku sprzedaży tzw. dziecięcego (posiłek + zabawka) można dla całego zestawu stosować stawkę 7%?
Wniosek ORD-IN 323 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Spółka – jako podatnik – prowadzi działalność gospodarczą w postaci usług gastronomicznych, świadczonych w ramach sprzedaży z kontenerów, zlokalizowanych przy sieciach handlowych. Zgodnie z przepisami podatkowymi, przedmiot wykonywanej przez Spółkę w opisanym powyżej zakresie działalności, podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 7%. W chwili obecnej Spółka – celem uatrakcyjnienia swojej oferty i pozyskania klientów – zamierza do sprzedawanych posiłków dodawać zabawkę (tzw. zestaw dziecięcy), której wartość nabycia nie przekroczy 50% ceny całego zestawu. Jednocześnie nie będzie możliwe nabycie samej zabawki odrębnie – bez zakupu posiłków. Nadmienić należy, iż sprzedaż samych zabawek podlega opodatkowaniu stawką 22% w zakresie podatku VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy, w wyżej opisanym stanie faktycznym możliwe będzie, w przypadku sprzedaży tzw. zestawu dziecięcego (tzn. posiłek + zabawka) zastosowanie dla całego zestawu stawki 7% podatku VAT w sytuacji, kiedy wartość nabycia zabawki nie będzie przekraczać 50% ceny całego zestawu. Przedmiot działalności Spółki, zgodnie z klasyfikacją PKWiU stanowią „usługi gastronomiczne pozostałe”, opodatkowane stawką 7% VAT (PKWiU 55.30.14). Z uwagi na fakt, iż produktem wiodącym w zestawie (powyżej 50% wartości całego zestawu) jest usługa gastronomiczna opodatkowana 7% stawką VAT, to całość zestawu należy opodatkować wg stawki właściwej dla produktu wiodącego. Podatnik podkreśla, iż cały zestaw (posiłek + zabawka) stanowi integralną całość. Nie można nabyć samej zabawki – bez posiłku, bowiem zabawki będą sprzedawane tylko i wyłącznie w ramach zestawu dziecięcego. Wobec powyższego uznać należy, iż zabawka jest integralną częścią całego zestawu, zaś w sytuacji, kiedy charakter wiodący w stosunku do proporcji między wartością zabawki a wartością usługi gastronomicznej ma usługa, to dla całości należy zastosować stawkę podatku VAT przewidzianą dla usługi gastronomicznej, tj. 7%. Analogiczne stanowisko zaprezentował Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w postanowieniu z dnia 17 lutego 2006 r., nr 1472/RPP1/443-105/06/KB, które to stanowisko zostało potwierdzone w innej sprawie w postanowieniu z dnia 12 lipca 2006 r. nr VI/443-112/06/JD Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku. Ponadto na poparcie swojego stanowiska Podatnik przytacza przykłady orzecznictwa dotyczące pokrewnych tematów, np. wyrok z dnia 16 października 1998 r. wydany przez Naczelny Sąd Administracyjny (I SA/Wr 836-839/98) oraz wyrok Trybunału Europejskiego z dnia 25 lutego 1999 r. sygn. akt C-349/96.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy są rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy – ustawodawca zaliczył przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
nbspnbsp - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów przekazywania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Przepis art. 7 ust. 4 ustawy o VAT definiuje prezenty o małej wartości, przez które rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
Z kolei przez próbki, w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy o VAT, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy. Wynika z powyższego, że ustawodawca wyłączył z opodatkowania czynności, które generalnie ściśle związane są z prowadzonym przedsiębiorstwem – drukowane materiały reklamowe i informacyjne, próbki towarów, prezenty. Skoro art. 7 ust. 3 cyt. ustawy zawiera wyłączenia związane z prowadzoną działalnością z ust. 2, prowadzi to do wniosku, że ust. 2 dotyczy nieodpłatnego przekazania towarów bez wynagrodzenia na cele zarówno związane jak i nie związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Przeciwne twierdzenie oznaczałoby, że ustawodawca w art. 7 ust. 3 wyłączył z opodatkowania czynności, które i tak nie podlegają opodatkowaniu. Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towaru stanowiącego drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniającego warunki do uznania go za prezent o małej wartości lub próbkę. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tego towaru pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania). Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gastronomicznej, celem uatrakcyjnienia swojej oferty i pozyskania klientów – zamierza do sprzedawanych posiłków dodawać zabawkę (tzw. zestaw dziecięcy), której wartość nabycia nie przekroczy 50% ceny całego zestawu. Zatem przedmiotem sprzedaży jest produkt na który składa się usługa główna, czyli usługa gastronomiczna, w ramach której wydawany jest posiłek oraz zabawka. Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia w istocie z dwoma czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, a mianowicie ze świadczeniem usługi oraz z dostawą towarów. Tak więc każdą z tych czynności należy rozpatrywać odrębnie, ze wszelkimi tego konsekwencjami podatkowymi. Stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, w tym także dla usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych. Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%. Jej obniżenie możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa lub też rozporządzenia wykonawcze do ustawy. W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) w § 5 ust. 1 postanowiono, iż stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W związku z powyższym, jeżeli wykonywane przez Spółkę czynności zakwalifikowane są – jak stwierdza Wnioskodawca – do grupowania PKWiU 55.30.14 „usługi gastronomiczne pozostałe” – to właściwą stawką podatku od towarów i usług, stosownie do poz. 26 zał. nr 1 do cyt. rozporządzenia będzie stawka podatku VAT w wysokości 7%. Wskazać należy, iż stawka ta nie dotyczy czynności świadczonych w ramach usług gastronomicznych, które zostały wyłączone w poz. 26, tj. sprzedaży napojów alkoholowych, piwa, sprzedaży kawy i herbaty, napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.
Tut. Organ stwierdza również, że powołany przez Stronę wyrok z dnia 16 października 1998 r., sygn. akt I SA/Wr 836-839/98 jest rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niej się zawęża, w związku z tym, nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa. Z kolei wskazany we wniosku wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 25 lutego 1999 r., sygn. akt C-349/96 dotyczy odmiennego stanu faktycznego od zaistniałego w sprawie, bowiem rozstrzygał w kwestii usług ubezpieczeniowych.
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.