Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-1344/08-3/SAP
z 30 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-1344/08-3/SAP
Data
2008.09.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
drogi publiczne
odszkodowania
opodatkowanie


Istota interpretacji
Czy otrzymane odszkodowanie za nabycie z mocy prawa z dniem 13 listopada 2003 r. przez Skarb Państwa nieruchomości przeznaczonej pod budowę autostrady xx, stanowiącej własność Powiatu będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług czy też będzie wyłączone z opodatkowania?



Wniosek ORD-IN 332 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa przedstawione we wniosku z dnia 01 września 2008 r. (data wpływu 05.09.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego odszkodowania za nabycie z mocy prawa przez Skarb Państwa nieruchomości przeznaczonej pod budowę autostrady – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2008 r. został złożony w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego odszkodowania za nabycie z mocy prawa przez Skarb Państwa nieruchomości przeznaczonej pod budowę autostrady.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Decyzją wojewody xx z dnia 20 maja 2008 r. wydaną na podstawie art. 14 ust. 1, ust. 3 i 4 i art. 18 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. Nr 80, poz. 721 ze zm.), w związku z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 220, poz. 1601 ze zm.), art. 132 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r., Nr 261, poz. 2603 ze zm.) oraz art. 18 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r., Nr 19 poz. 115 ze zm.) stwierdzono nabycie z mocy prawa z dniem 13 listopada 2003 r. przez Skarb Państwa nieruchomości przeznaczonej pod budowę autostrady xx, stanowiącej własność Powiatu. Jednocześnie ustalono odszkodowanie na rzecz Powiatu. Na całą kwotę odszkodowania składają się: odszkodowanie za grunty oraz odszkodowanie za naniesienia budowlane jakimi są fragmenty dróg powiatowych o nawierzchni bitumicznej.

W uzasadnieniu do decyzji stwierdzono, że przedmiotowa nieruchomość stanowiąca własność Powiatu zgodnie z ostateczną decyzją wojewody xx z dnia 19 sierpnia 2003 r. i Ministra Infrastruktury z dnia 13 listopada 2003 r. o ustaleniu lokalizacji autostrady xx przez teren województwa łódzkiego na określonych odcinkach, przeznaczona jest na pas autostrady xx. W dalszej części uzasadnienia mowa jest o tym, że zawiadomieniem z dnia 23 stycznia 2006 r. poinformowano strony postępowania o wszczęciu na wniosek Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad postępowania w sprawie stwierdzenia nabycia z mocy prawa przez Skarb Państwa własności przedmiotowej nieruchomości stanowiącej własność Powiatu oraz o tym, że decyzja wojewody xx z dnia 19 sierpnia 2003r. o ustaleniu lokalizacji autostrady xx przez teren województwa xx na określonych odcinkach stała się ostateczna z dniem 13 listopada 2003 r. tj. z dniem wydania decyzji przez Ministra Infrastruktury. Zgodnie z art. 14 ust. 3 przedmiotowej ustawy jednostce samorządu terytorialnego za nieruchomość przeznaczoną na pasy drogowe przysługuje odszkodowanie, ustalone według zasad obowiązujących przy wywłaszczaniu nieruchomości. Wojewoda xx zlecił w dniem 2 listopada 2007 r. rzeczoznawcy majątkowemu wykonanie opinii określającej wartość rynkową przedmiotowej nieruchomości. Na kwotę odszkodowania składała się wartość gruntu działki oraz naniesień budowlanych. Następnie w dniu 19 lutego 2008 r. odbyła się rozprawa administracyjna, gdzie po zapoznaniu się z operatem szacunkowym strony nie wniosły uwag do ustalonej kwoty odszkodowania. Zapłata odszkodowania nastąpiła jednorazowo w czerwcu 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane odszkodowanie za nabycie z mocy prawa z dniem 13 listopada 2003 r. przez Skarb Państwa nieruchomości przeznaczonej pod budowę autostrady xx, stanowiącej własność Powiatu będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług czy też będzie wyłączone z opodatkowania...

Zdaniem Wnioskodawcy, od uzyskanego odszkodowania nie należy płacić podatku od towarów i usług ponieważ przepis art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza opodatkowanie zdarzenia polegającego na przeniesieniu z mocy prawa własności gruntów dopiero od dnia 1 maja 2004 r. Z uwagi na fakt, że datą nabycia z mocy prawa jest 13 listopada 2003 r., w ocenie Wnioskodawcy, nie można do tego zdarzenia stosować przepisów, które zaczęły obowiązywać od dnia 1 maja 2004 r. Wnioskodawca pragnie podkreślić, że ustawa o podatku od towarów i usług obowiązek zapłaty wiąże z momentem przeniesienia prawa własności towarów (w tym gruntu) w zamian za odszkodowanie, nie zaś z momentem wypłaty odszkodowania czy też wydania decyzji potwierdzającej nabycie towaru z mocy prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 w/w ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż decyzją wojewody xx z dnia 20 maja 2008 r. stwierdzono nabycie z mocy prawa z dniem 13 listopada 2003 r. przez Skarb Państwa nieruchomości przeznaczonej pod budowę autostrady xx, stanowiącej własność Powiatu. Jednocześnie ustalono odszkodowanie na rzecz Powiatu. Na całą kwotę odszkodowania składają się: odszkodowanie za grunty oraz odszkodowanie za naniesienia budowlane jakimi są fragmenty dróg powiatowych o nawierzchni bitumicznej. W uzasadnieniu do decyzji stwierdzono, że przedmiotowa nieruchomość stanowiąca własność Powiatu zgodnie z ostateczną decyzją wojewody xxx z dnia 19 sierpnia 2003 r. i ministra infrastruktury z dnia 13 listopada 2003 r. o ustaleniu lokalizacji autostrady xx przez teren województwa xx na określonych odcinkach, przeznaczona jest na pas autostrady xxx.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r., Nr 80, poz. 721 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 16 grudnia 2006 r., nieruchomości przeznaczone na pasy drogowe, stanowiące własność jednostek samorządu terytorialnego, stają się własnością Skarbu Państwa z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji drogi dotycząca tych nieruchomości stała się ostateczna. W myśl ust. 3 przytoczonego przepisu, za nieruchomości, o których mowa w ust. 1, jednostkom samorządu terytorialnego przysługuje odszkodowanie ustalone według zasad obowiązujących przy wywłaszczaniu nieruchomości. Wojewoda, w drodze decyzji, stwierdza nabycie przez Skarb Państwa własności nieruchomości, o której mowa w ust. 1, oraz ustala odszkodowanie (art. 14 ust. 4 cyt. ustawy). Przepis ten ustawą z dnia 18 października 2006 r. o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 220, poz. 1601 ze zm.) został uchylony. Jednakże zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 i 2 w/w ustawy, do spraw wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie ustawy decyzją ostateczną stosuje się przepisy dotychczasowe. Do nieruchomości objętych decyzjami o ustaleniu lokalizacji drogi krajowej, wydanymi na podstawie dotychczasowych przepisów, stosuje się przepisy rozdziału 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych w jego dotychczasowym brzmieniu. Przepis art. 14 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych, ma zatem zastosowanie w sprawie bowiem nabycie z mocy prawa przez Skarb Państwa gruntów określonych we wniosku nastąpiło w 2003 r.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w decyzji Wojewody wskazano, że datą nabycia gruntu z mocy prawa przez Skarb Państwa jest dzień 13 listopada 2003 r. Zatem przeniesienie własności gruntu nastąpiło przed dniem wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r., tj. jeszcze w okresie obowiązywania ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), która zakresem opodatkowania nie obejmowała przeniesienia prawa własności gruntu w zamian za odszkodowanie. Ponadto zwrócić należy uwagę, iż z chwilą wejścia w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zmieniła się także definicja towaru. Przed dniem 1 maja 2004 r., zgodnie z definicją zawartą w art. 4 pkt 1 w/w ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym grunt nie był uznawany za towar, więc obrót nim nie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Uwzględniając powyższe wskazać należy, iż do opisanego we wniosku zdarzenia nie można stosować przepisu. art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, bowiem zaczął on obowiązywać dopiero od dnia 1 maja 2004 r.

Podzielić także należy stanowisko Wnioskodawcy, iż data wydania decyzji i wypłaty odszkodowania nie ma w tym przypadku znaczenia, bo zdarzeniem, z którym ustawa o podatku od towarów i usług wiąże obowiązek zapłaty tego podatku, jest moment przeniesienia z mocy prawa własności towarów (gruntu), (co miało miejsce w zaistniałym stanie faktycznym w listopadzie 2003 r.), w zamian za odszkodowanie.

Zatem otrzymane odszkodowanie za nabycie z mocy prawa z dniem 13 listopada 2003 r. przez Skarb Państwa nieruchomości przeznaczonej pod budowę autostrady xx, stanowiącej własność Powiatu nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj